Public space for children and youth
Kursen tar utgångspunkt i stadens utemiljö som utvecklingsmiljö för barn och unga. Du undersöker och tar del av hur urbana utemiljöer kan utvecklas och bli mer ändamålsenliga för att uppfylla kraven på en god bebyggd och hälsosam miljö för alla, och hur du i din yrkesutövning kan bidra till ändamålsenliga utemiljöer på barns och ungas villkor. Barns och ungas eget perspektiv på den fysiska miljön är centralt i kursen, liksom vad som gör vissa platser attraktiva, utvecklande och välbesökta - men inte andra.
Information from the course leader
Kursen består av fem kursträffar där vi träffas fysiskt huvudsakligen i Uppsala. Varje kursträff är två dagar: 13-14 februari, 1-2 april,12-13 maj, 10-11 september samt 23-24 oktober. Upprop ägde rum digitalt via Zoom den 20 januari. Mellan kursträffarna sker arbete på egen hand på distans.
Course evaluation
The course evaluation is not yet activated
The course evaluation is open between 2025-10-26 and 2025-11-16
Additional course evaluations for LK0383
Academic year 2023/2024
Public space for children and youth (LK0383-30234)
2024-01-15 - 2024-10-31
Academic year 2022/2023
Public space for children and youth (LK0383-30214)
2023-01-16 - 2023-10-30
Academic year 2021/2022
Public space for children and youth (LK0383-30283)
2022-01-17 - 2022-11-01
Academic year 2020/2021
Public space for children and youth (LK0383-30121)
2021-01-18 - 2021-11-01
Syllabus and other information
Syllabus
LK0383 Public space for children and youth, 15.0 Credits
Stadsrum för barn och ungaSubjects
Landscape ArchitectureEducation cycle
Master’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Field trip and project work | 5.0 | 0203 |
Exercises and seminars | 10.0 | 0204 |
Advanced study in the main field
Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirementsMaster’s level (A1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
.Objectives
.
Content
.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
.Responsible department
Department of Urban and Rural Development
Further information
Litterature list
Becc Policy Brief (2024). Natur på skolgården för lärande, hälsa och hållbarhet. Lunds universitet: Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate (BECC), nr 1-2024.
Beckman, Mimmi (2018). Lek på riktigt. Om att sluta bygga lekplatser och börja skapa rikare lekmiljöer. En skrift om lekvärde för dig som ansvarar för barns lekmiljöer. Örebro kommun, oktober 2018, (46 sidor).
Bishop, Kate, and Corkery, Linda (eds) (2017): Designing Cities with Children and Young People. Beyond Playgrounds and Skate Parks. Routledge, Taylor & Francis Group.
Läsanvisning: Läs sid. 11-35.
Boverket (2015). Boverkets allmänna råd (2015:1) om friyta för lek och utevistelse vid fritidshem, förskolor, skolor eller liknande verksamhet. Boverkets författningssamling BFS 2015:1 FRI.
Boverket (2015). Gör plats för barn och unga! En vägledning för planering, utformning och förvaltning av skolans och förskolans utemiljö. Boverket och Movium.
Läsanvisning: Orientera dig översiktligt om upplägg och innehåll.
Boverket (2020). Barnkonventionen i fysisk planering och stadsutveckling. Kartläggning och analys. Boverket Kunskapsbanken. Läsanvisning: Sidorna ”Barns rättigheter i byggd miljö”, ”Barnvänligt samhällsbyggande” och ”Barn och samhällsbyggnadsprocessen”
Derr, Victoria, Chawla, Louise and Mintzer, Mara (2018). *Placemaking with children and youth. Participatory Practices for Planning Sustainable Communities. *NYUPRESS Finns som e-bok på SLU-biblioteket. **Läsanvisning: **Anges på instruktionslappen på Canvas.
Flannigan, Caileigh and Dietze, Beverlie (2017). *Children, Outdoor Play, and loose parts. *Journal of outdoor studies – Ideas from practice, Vol 42 No. 4, s. 53-60.
Gill, Tim (2021). Urban Playground. How Child-Friendly Planning and Design can save Cities. London: RIBA Publishing (Routledge). Läsanvisning: Läs kapitel 1 – 3 (”Urban planning and children”, “What is child-friendly urban planning, and why does it matter?” och “Transforming a failing city”, sid . 1 – 55. Finns som e-bok på SLU-biblioteket.
Hart, Roger (2020) Stepping Back from ‘The Ladder’: Reflections on a Model of Participatory Work with Children. Available in full text version at ResearchGate.net.
Kahn, M., McGeown, S., and Bell, S. (2024). ”Improving outdoor pedagogy through design: Reflections on the process of redesigning a school landscape”. In JOLA (Journal of Landscape Architecture) nr 1-2024, sid. 68-81.
Kaime Atterhög, Wanjiku (2019). Social Inclusion and Empowerment in Urban Planning. In Uppsala Health Summit 2019 Post-Conference report Uppsala Health Summit. P. 42-47.
Kylin, Maria, Åkerblom, Karin (2019). “Indicators for Children’s Built Environment”. In Uppsala Health Summit 2019 Post-Conference report Uppsala Health Summit. Sid. 48-53.
Mårtensson, Fredrika (2009). ”Lek i verklighetens utmarker”. I Mikael Jensen och Åsa Harvard (eds.) Leka för att lära. Utveckling, kognition och kultur. Lund: Studentlitteratur, s. 163-186. (Tillgänglig på Canvas).
Åkerblom, Petter (2019). “Bumps and scratches is a part of Growing Up”. In Uppsala Health Summit (2019). Post-conference report Healthy Urban Childhoods, p. 5-7.