The behaviour of zoo animals
Denna distanskurs riktar sig till dig med en önskan om att lära dig mer om beteende och behov hos djur som lever i djurpark men även deras evolutionära ursprung och anpassningar. Kursen kommer belysa hur olika aspekter av djurparksmiljön, så som inhysning, utfodring och besökare, kan påverka djurens beteende och välfärd. Genom fördjupade kunskaper och ökad förståelse för vilka begränsningar som djuren ställs inför i djurparksmiljön och hur dessa påverkar djurens beteende och välfärd kan också djurens välfärd förbättras. Kursen ger dig även verktyg för kritiskt tänkande och ett vetenskapligt förhållningssätt så att du kan fortsätta ditt livslånga lärande om djurparksdjurens beteenden även efter kursens slut. Möten med andra kursdeltagare och en del praktiska övningar bidrar till ett ökat kontaktnät.
Information from the course leader
Välkomna till kurshemsidan för Djurparksdjurens beteende!
Uppdatering 12/8:
Alla antagna bör ha fått ett välkomstmail till adressen ni har angett hos antagning.se, kika gärna på det. Vi har som vanligt många reserver till kursen och uppskattar därför om ni som redan nu vet att ni inte kommer gå kursen lämnar återbud via antagning.se. Självregistreringen öppnar 23/8 och ni kommer få mer information via mail inför det. Ni som är nya studenter på SLU kan redan nu gå in och kika på checklistan för nya studenter, den är främst riktad till campusstudenter men punkt 5 om att kvittera ut sitt studentkonto är viktig för alla: https://student.slu.se/studier/nystudent/checklista/
Info från juni:
Vi ser fram emot en rolig kursomgång i höst. Här kommer därför lite viktig information inför hösten 21.
Vi har två fysiska träffar på kursen, varav den första på plats på Nordens Ark och den andra på SLU i Skara. Utifrån nuvarande restriktioner så ser det ut som att vi kommer kunna genomföra dessa. Vi kommer ha digitala alternativ för de som av pandemiskäl inte kan närvara fysiskt. Mer information om det kommer. Det kan såklart också bli så att vi behöver ställa om till helt digital träff med kort varsel om smittspridningen ökar igen och vi får nya direktiv att förhålla oss till.
Bägge träffar är, oavsett digitalt eller fysiskt deltagande, obligatoriska. Det är viktigt att ni redan när ni tackar ja till kursen har koll på dessa datum så att ni kan medverka vid dem. Har man inte giltiga skäl till sin frånvaro (t ex räknas inte jobb som giltigt skäl) kommer man troligtvis behöva ta igen träffen vid ett framtida kurstillfälle.
Första träffen där vi är på Nordens Ark ligger lördag-söndag v.40, 9-10e oktober.
Andra träffen där vi är på SLU i Skara ligger lördag-söndag v.48, 4-5e december.
Preliminärt schema för träffarnas innehåll kommer ligga här på kurshemsidan inom kort.
Resa, boende och mat under träffarna behöver ni själva ordna och stå för. För träffen på Nordens Ark kan man t ex bo på deras hotell, men det finns såklart många andra alternativ i närheten. För träffen i Skara finns t ex Jula hotellet i Skara. Mer praktisk information inför träffarna kommer längre fram.
Om man behöver vara med digitalt på träffarna så behöver man ha någon typ av webkamera (extern, inbygd i laptop, smartphone osv) och gärna någon typ av headset eller mikrofon.
Vi kommer uppdatera här allt eftersom vi har mer information.
//Lisa och Jenny
Course evaluation
The course evaluation is now closed
BI1291-10295 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for BI1291
Academic year 2024/2025
The behaviour of zoo animals (BI1291-10043)
2024-09-02 - 2025-01-19
Academic year 2023/2024
The behaviour of zoo animals (BI1291-10032)
2023-08-28 - 2024-01-14
Academic year 2022/2023
The behaviour of zoo animals (BI1291-10319)
2022-08-29 - 2023-01-15
Academic year 2020/2021
The behaviour of zoo animals (BI1291-10141)
2020-08-31 - 2021-01-17
Academic year 2019/2020
The behaviour of zoo animals (BI1291-10229)
2019-09-02 - 2020-01-19
Academic year 2018/2019
The behaviour of zoo animals (BI1291-10220)
2018-09-03 - 2019-01-20
Academic year 2017/2018
The behaviour of zoo animals (BI1291-10292)
2017-08-28 - 2018-01-14
Syllabus and other information
Syllabus
BI1291 The behaviour of zoo animals, 7.5 Credits
Djurparksdjurens beteendeSubjects
BiologyEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Zoo animal behaviour | 5.0 | 0402 |
Zoo animal behaviour, examination | 2.5 | 0403 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to general entry requirements for higher education.Objectives
The aim of the course is to provide knowledge of the behavior, needs and evolutionary origin of wild and domesticated zoo animals with a focus on ungulates as well as predators. On completion of the course, the student should be able to: - account for the behavior, needs and evolutionary adaptations of zoo animals, at a general level - describe and account for the limitations that animals are set before in the zoo environment, - describe and explain how one can use environmental enrichment in zoos, - describe causes behind and measures to prevent the behavioural disorders of zoo animals - account for the animal welfare legislation that regulates the housing environments of the zoo animals at a general level - - assess and account orally and written for the relationship between the welfare and housing environment of the zoo animals, - under supervision review and discuss scientific literature concerning the behaviour of zoo animals - account for ethological methodology with respect to zoo animals at a general level.
Content
The course contains biology, evolutionary origin and behaviour of animals in Swedish zoos. The course further treats behaviours, motivation systems and how these have developed. The course will also highlight the influence of housing, feeding and visitors on the animals’ behaviour and welfare. Furthermore, the course contains enrichment issues and how the environments of the zoos can best be designed as well as its connection to behavioural disorders. Focus during the course will among other things be placed on the limitations that the animals are set before in the zoo environment and how these limitations influence the animals’ behaviour. In the course, the ability to assess the situation of zoo animals in different environments is also trained. Furthermore, you will also obtain an overview of the causes behind and measures to prevent problems of zoo animals as well as an insight in the legislation that controls the activities and public display of wild animals. A project work will be conducted during the course. The course is carried out at distance with two compulsory weekend gatherings (Sat-Sun), one at Nordens Ark and one at SLU in Skara. Apart from lectures e g compulsory seminars, exercises and project work are included.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Passed written and oral presentation of project work as well as approved participation in compulsory components.
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
The course is designed as a distance course with two physical meetings with the emphasis placed on distance education. It is a necessity that the student has access to a computer and possibility to internet connection. A large part of the reading list is in English. The weekend gatherings of the course is compulsory. The course is given in cooperation with Nordens Ark. Costs for the student in connection with possible study visits can occur.Responsible department
Department of Animal Envrionment and Health
Further information
Grading criteria
Betygskriterier Djurparksdjurens beteende
Kursmål 1
Studenten ska översiktligt redogöra för djurparksdjurens beteende, behov och evolutionära anpassningar,
Examineras: Individuell uppgift Djurens beteende, behov och evolution
Betyg 3: Studenten beskriver och redogör för djurparksdjurens beteende, behov och evolutionära anpassningar. På den individuella uppgiften använder studenten korrekta termer och att motiverar sina påståenden med minst 3 vetenskapliga artiklar.
Betyg 4: Utöver nivå 3 visar studenten på sambandet mellan en arts evolutionära anpassningar och de behov arten har i ett hägn.
Kursmål 2
Studenten beskriver och redogör för de begränsningar som djur ställs inför i djurparkernas miljöer,
Examineras: Individuell uppgift Djurens beteende, behov och evolution
Betyg 3: Studenten beskriver och redogör för de begränsningar som djur ställs inför i djurparkernas miljöer i den individuella uppgiften.
Kursmål 3
Studenten beskriver och förklarar hur man kan miljö- och beteendeberika miljöer i djurparker,
Examineras: Gruppinlämningen till kapitel 8 i kursboken
Betyg 3: Studenten beskriver och förklarar hur man kan miljö- och beteendeberika miljöer i djurparker.
Kursmål 4
Studenten beskriver orsakerna bakom och åtgärder för att förebygga djurparksdjurs beteendestörningar,
Examineras: Gruppuppgiften Beteendestörningar
Betyg 3: Studenten beskriver orsaker bakom och åtgärder för att förebygga djurparksdjurs beteendestörningar.
Kursmål 5
Studenten ska översiktligt redogöra för den djurskyddslagstiftning som reglerar djurparksdjurens inhysningsmiljöer.
Examineras: Test på Canvas om grundläggande lagstiftning
Betyg 3: Studenten redogör översiktligt för den djurskyddslagstiftning som reglerar djurparksdjurens välfärd och inhysningsmiljö.
Kursmål 6
Studenten bedömer och redogör skriftligt och muntligt för sambandet mellan djurparksdjurens välfärd och inhysningsmiljö.
Examineras: Individuell uppgift Djurens beteende, behov och evolution
Betyg 3: Studenten bedömer och redogör skriftligt och muntligt för sambandet mellan djurparksdjurens välfärd och inhysningsmiljö.
Betyg 4: Studenten analyserar* sambandet mellan inhysning och välfärd för en art som hålls på djurpark.
(*Med analys menar vi att man går på djupet och delar upp saker i sina olika delar och beskriver dem. Vi välkomnar också ett försök att se saker från olika håll och med olika utgångspunkt.)
Betyg 5: I relation till den analys av sambandet som gjorts på nivå 4 föreslår studenten realistiska och funktionella förbättringar av inhysningsmiljön för att förbättra djurets välfärd.
Kursmål 7
Studenten ska under handledning granska och diskutera vetenskaplig litteratur angående djurparksdjurs beteende.
Examineras: Aktivt deltagande i diskussion av en-tre vetenskapliga artiklar på ett Canvasrum.
Betyg 3: Under handledning granskar och diskuterar studenten en (1) vetenskaplig artikel angående djurparksdjurs beteende.
Betyg 4: Under handledning granskar och diskuterar studenten två (2) vetenskapliga artiklar angående djurparksdjurs beteende.
Betyg 5: Under handledning granskar och diskuterar studenten tre (3) vetenskapliga artiklar angående djurparksdjurs beteende.
Kursmål 8
Studenten redogör översiktligt för etologisk metodik avseende djurparksdjuren
Examineras: Inlämning av skriftlig reflektion av observationer gjorda på filmer av beteenden hos djur.
Betyg 3: Studenten redogör översiktligt för de metoder som hen använt vid observationer av djurparksdjur.
Betyg 4: Utöver nivå 3, beskriver studenten fördelar och nackdelar med de metoder som använts vid observationer av djurparksdjur.
Betyg för hela kursen
Kursen är indelad i två delkurser. Den största delkursen, Djurparksdjurens beteende, är på 5 hp och innehåller alla delar som bedöms på skalan U/G. De betygsgrundande momenten ligger i delkursen Djurparksdjurens beteende examination på 2,5 hp och bedöms på skalan U/3/4/5. För att få betyg i hela kursen (7,5 hp) krävs G på delkursen Djurparksdjurens beteende och minst betyg 3 på delkursen Djurparksdjurens beteende examination.
Innehåll i delkurs Djurparksdjurens beteende 5 hp
Moment |
G |
Helgträffar |
Godkänd närvaro |
Litteraturseminarier |
Godkänd på alla |
Beteendestörningar |
Godkänd poster |
Test på djurskydd |
Alla rätt på testet |
Innehåll av delkurs Djurparksdjurens beteende examination 2,5 hp
Moment |
Betyg 3 |
Betyg 4 |
Betyg 5 |
Artikelgranskning |
En artikel |
Två artiklar |
Tre artiklar |
Observationer av filmer |
Godkänd rapport enligt betyg för 3 |
Godkänd rapport enligt betyg för 4 |
|
Djurens beteende, behov och evolution |
Godkänd rapport enligt betyg för 3 |
Godkänd rapport enligt betyg för 4 |
Godkänd rapport enligt betyg för 5 |
Sammanställning över vilka kursmål som har gradering för överbetyg
Betyg 4
Utöver krav för betyg 3:
- Betyg 3 på kursmål 2, 3, 4 och 5
- Minst betyg 4 på kursmål 1, 6, 7 och 8
Betyg 5
Utöver krav för betyg 3 och 4:
- Betyg 3 på kursmål 2, 3, 4 och 5
- Betyg 4 på kursmål 1 och 8
- Betyg 5 på kursmål 6 och 7
Litterature list
- Zoo Animals - Behaviour, Management and Welfare Författare: Hosey, G., Melfi, V, Pankhurst, S ISBN: 9780199693528 [Zoo Animals - Behaviour, Management and Welfare] (https://www.adlibris.com/se/sok?q=zoo-animals-9780199693528)