New search
BI1376

Microbiomes - an introduction to the fascinating world of microorganisms

Course evaluation

The course evaluation is now closed

BI1376-20163 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for BI1376

Academic year 2023/2024

Microbiomes - an introduction to the fascinating world of microorganisms (BI1376-20210)

2023-10-31 - 2024-03-22

Academic year 2022/2023

Microbiomes - an introduction to the fascinating world of microorganisms (BI1376-20065)

2022-11-01 - 2023-03-21

Academic year 2021/2022

Microbiomes - an introduction to the fascinating world of microorganisms (BI1376-20162)

2021-11-02 - 2022-03-23

Syllabus and other information

Grading criteria

Betygskriterier

Kursen har en fyr-gradig betygsskala; 5/4/3/U

För godkänd kurs krävs

  • Godkänd hemtentamen (fodras 60%) och modul quiz (godkänt/icke godkänt).
  • Godkänt eget arbete (skriftligt)
  • Godkänt grupparbete (skriftligt och seminarium)
  • Fullgjorda kursträffar.

Det slutgiltiga betyget på kursen baseras på en sammantagen bedömning av studentens uppnåda resultat i förhållande till samtliga lärandemål.

Meddela kursledningen i god tid om du av någon anledning är förhindrad från att delta i obligatoriska kursmoment eller blir förhindrad från att lämna in obligatoriska uppgifter i tid. Om det finns särskilda skäl kan kompletterande uppgifter ersätta obligatoriska moment.

Outcome 1: Redogöra för och resonera kring allmänna principer för mikrobiella livstrategier.

5

  • Studenten kan klassificera mikroorganismers levnadssätt baserat på en beskrivning av dess karaktärer. Studenten kan även formulera hypoteser kring mikrobiella processer och vart de kan förekomma baserat på olika miljövariabler.

4

  • Studenten kan identifiera och särskilja olika typer av livsstrategier hos mikroorganismer, och beskriva hur en organisms livsstrategi gör den lämplig eller olämplig för en viss miljö.

3

  • Studenten kan identifiera och skilja på olika mikrobiella livsstrategier och ger exempel på miljöer där olika livsstrategier återfinns

Outcome 2: Beskriv artmångfald och funktioner hos mikroorganismer, förklara deras förekomst i olika miljöer, deras anpassningar och dynamik, baserat på teori och en grundläggande förståelse av den relativa betydelsen av miljö- och biotiska faktorer.

5

  • Studenten kan föra ett utvecklat resonemang kring de grundläggande evolutionära processer som driver diversifiering, och stödja sitt resonemang med tydliga exempel.

4

  • Studenten visar en mer detaljerad kunskap om artens mångfald och funktionell mångfald, och kan förklara hur olika anpassningar hjälper organismer att bestå i sin optimala miljö. Förståelse av mer abstrakta begrepp om drivkrafter för mikrobiell diversifiering är närvarande men möjligen ofullständig.

3

  • Studenten visar grundläggande kunskaper om mikrobiell mångfald, dvs skiljer mellan taxonomisk kontra funktionell mångfald, och kan översiktligt beskriva för betydelsen av miljö och biotiska faktorer.

Outcome 3: Ge exempel på giftiga ämnen producerade av mikroorganismer, deras påverkan och resonera kring varför de produceras (ex. antibiotika/antibiotika resistens)

4

  • Studenten visar en mer detaljerad förståelse av de grundläggande drivkrafterna för antibiotikaproduktion och resistens bland mikroorganismer, och ger tydliga och korrekta exempel.

3

  • Studenten kan exemplifiera identifiera några giftiga/toxiska eller antibiotiska föreningar som produceras av mikroorganismer och resonera kring varför de produceras.

Outcome 4: Exemplifiera, och resonera kring, hur mikroorganismer kan användas, till exempel inom bioteknikindustrin, för livsmedelsproduktion och för miljötekniska ändamål.

5

  • Förutom nedan, studenten kan spekulera om framtida möjliga användningar av mikrober, till exempel, lösa energiproblem, och ge tydliga exempel som stöder deras resonemang.

4

  • Studenten visar mer detaljerad kunskap om mikrobiella tillämpningar inom olika branscher, och kan förklara betydelsen av vissa mikrobiella biprodukter (dvs. jäsningsprodukter) i olika tillämpningar.

3

  • Studenten kan exemplifiera och översiktligt resonera kring viktiga tillämpningar av mikroorganismer inom bioteknik, livsmedelsproduktion eller miljöteknik.

Outcome 5: Exemplifiera, och resonera kring, hur vi kan använda mikroorganismer för att uppnå hållbar användning av naturresurser

5

  • Studenten kan ge specifika exempel på outforskade mikrobiella processer och resonera kring hur de kan användas i olika metoder inom jordbruk eller industri för att uppnå en hållbar användning av naturresurser.

4

  • Studenten kan diskutera positiva effekter av mikroorganismer i en given miljö, och spekulera om hur detta kan komma att användas i en hållbar användning av naturresurser

3

  • Studenten kan ge exempel på hur mikrober används i hållbar användning av naturresurser

Outcome 6*: Vara bekant med att använda olika lab-metoder för att studera mikrorganismer och hur molekylära metoder användas för att studera mikroorganismer och mikrobiom.

5

  • Studenten visar kunskap om teorier som ligger till grund för olika tekniker, och kan extrapolera om hur olika begränsningar i olika metoder kan övervinnas via mer avancerade tekniker.

4

  • Studenten utförde labövningar och visar en djupare förståelse för hur olika metoder fungerar, och deras styrka och begränsningar.

3

  • Studenten utför labövningar och slutför de tilldelade uppgifterna på ett godkänt sätt.

*Beroende på COVID situation ändras detta till deltagande i digitala kursdagar samma helg

Litterature list

  1. Introduktion till Mikrobiologi – med inriktning mot naturveratare och farmaceuter Författare: Karin Carlson, Claës Linder, Klas Flärdh, Stefan Bertilsson, Magnus Lundgren, Staffan Svärd ISBN: 9789144118857 [Introduktion till Mikrobiologi – med inriktning mot naturveratare och farmaceuter] (https://www.akademibokhandeln.se/bok/introduktion-till-mikrobiologi-med-inriktning-mot-naturvetare-och-farmaceuter/9789144118857/) Kommentar: 332 Sidor. Grundkurslitteratur i mikrobiologi, på svenska. 530 kr, Akademibokhandeln m fl.
  2. Microbiology Författare: Nina Parker, Mark Schneegurt, Anh-Hue Thi Tu, Brian M. Forster, Philip Lister ISBN: 9781947172234 [Microbiology] (https://openstax.org/details/books/microbiology) Kommentar: 1275 sidor. Heltäckande kompendium i mikrobiologi, på engelska. Vi kommer att använder kapitel 1-10 som referens till kursföreläsninger – Open source, man få ladda ner gratis.
  3. Global Soil Biodiversity Atlas Författare: Orgiazzi et al. - European Commission ISBN: 9789279481680 [Global Soil Biodiversity Atlas] (https://esdac.jrc.ec.europa.eu/public_path/shared_folder/Atlases/JRC_global_soilbio_atlas_high_res-2019-06-13.pdf) Kommentar: Kapitel 2 behandlar markmikrobiologi, relevant för ekologimodulen och projektarbetet. På engelska, gratis.

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 19027 SEK Cycle: Bachelor’s level (G1N)
Subject: Biology
Course code: BI1376 Application code: SLU-20163 Location: Uppsala Distance course: Yes Language: Swedish Responsible department: Department of Forest Mycology and Plant Pathology Pace: 25%