Biochemistry, cellbiology and microbiology
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper och laborativ träning i biokemi och molekylär cellbiologi, mikrobiologi och immunologi som behövs för fortsatta studier i biologi. Kursen syftar även till att integrera de olika ämnesområdena biokemi, cellbiologi, mikrobiologi och immunologi samt ge en övergripande förståelse för systembiologi.
Information from the course leader
Viktig information! Den här kursen är full och reserver står i kö. Du som är antagen måste registrera dig senast kursstartsdagen för att inte förlora din plats. Reserver kallas per e-post och måste svara inom 24 timmar. Har du frågor om detta, kontakta us-husdjur@slu.se
Kursen ges för första gången vt2022. Delkurserna i Bakteriologi, Virologi och Immunologi samläses med kursen BI1391.
Notera: Vissa moment kan komma att hållas via zoom, baserat på smittskydds-läge
Course evaluation
The course evaluation is now closed
BI1389-40001 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for BI1389
Academic year 2024/2025
Biochemistry, cellbiology and microbiology (BI1389-40177)
2025-03-25 - 2025-06-08
Academic year 2023/2024
Biochemistry, cellbiology and microbiology (BI1389-30003)
2024-03-20 - 2024-06-02
Academic year 2022/2023
Biochemistry, cellbiology and microbiology (BI1389-40093)
2023-03-22 - 2023-06-04
Syllabus and other information
Syllabus
BI1389 Biochemistry, cellbiology and microbiology, 15.0 Credits
Biokemi, cellbiologi och mikrobiologiSubjects
BiologyEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Biochemistry - Laborations and exercises | 1.0 | 0102 |
Biochemistry - Intermediary metabolism | 4.0 | 0103 |
; Cell biology - Anatomy, function and tissue | 4.0 | 0104 |
Bacteriology | 2.0 | 0105 |
Immunology | 2.0 | 0106 |
Virology | 2.0 | 0107 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Biology 2, Biology BChemistry 2, Chemstry B
Mathematics 3, Mathematics C
Objectives
.
Content
.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Passed examination. Approved participation in compulsory components.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
Some parts of the course may be held in English.Responsible department
Department of Anatomy, Physiology and Biochemistry
Cooperating departments:
Further information
Grading criteria
Betygskriterier för kursen "Molekylär cellbiologi och mikrobiologi" (Bi1389) 15 hp
Närvaro på samtliga obligatoriska moment krävs för att bli godkänd på kursen. Vid särskilda skäl kan ersättningsuppgifter accepteras.
På laborationsrapporterna ges endast betyget G eller U.
Skriftlig tentamen: 5 skriftliga tentamina:
Biokemi (Deltentamen 1)
Cellbiologi (Deltentamen 2)
Bakteriologi(Deltentamen 3)
Virologi (Deltentamen 4)
Immunologi (Deltentamen 5)
På varje deltentamen ges betyg enligt följande:
3 (G): ~60-75% av poängsumman godkänt
4: ~75-90% av poängsumman godkänt
5: >~90% av poängsumman godkänt
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyg 3 på samtliga tentamina samt Godkänt på labbrapporterna. Slutbetyget i kursen viktas sedan mot antalet hp för respektive delmoment enligt nedan:
Biokemi: 4/14
Cellbiologi: 4/14
Bakteriologi: 2/14
Immunologi: 2/14
Virologi: 2/14
Betyg |
Lärandemål 1 Beskriva de viktigaste biomolekylernas grundstruktur och funktion |
Lärandemål 2 Redogöra för struktur och funktion hos DNA, RNA och flödet av genetisk information |
Lärandemål 3 Beskriva cellens huvudsakliga metabola processer |
5 Uppnå minst ~90% rätt |
Studenten identifierar de viktigaste biomolekylerna och beskriver deras grundstruktur och funktion. |
Studenten redogör för struktur och funktion hos DNA, RNA och flödet av genetisk information. |
Studenten beskriver cellens huvudsakliga metabola processer |
4 Uppnå minst ~75% rätt |
Studenten identifierar de viktigaste biomolekylerna och beskriver deras grundstruktur och funktion. |
Studenten redogör för struktur och funktion hos DNA, RNA och flödet av genetisk information. |
Studenten beskriver cellens huvudsakliga metabola processer |
3 Uppnå minst ~60% rätt |
Studenten identifierar de viktigaste biomolekylerna och beskriver deras grundstruktur och funktion. |
Studenten redogör för struktur och funktion hos DNA, RNA och flödet av genetisk information. |
Studenten beskriver cellens huvudsakliga metabola processer |
Betyg |
Lärandemål 4 Använda och förklara vissa biokemiska metoder samt redogöra för experimentella resultat |
Lärandemål 5 Beskriva olika relevanta celltypers uppbyggnad och basala funktioner som interaktioner mellan celler och extracellulärt matrix och transport av molekyler inom och över cellmembran. |
Lärandemål 6 Beskriva principer för cellens tillväxt, differentiering och signalering, samt stamceller och cancer. |
5 Uppnå minst ~90% rätt |
|
Studenten redogör för cellens uppbyggnad, interaktioner mellan celler och extracellulärt matrix, transport av molekyler inom och över cellmembran |
Studenten beskriver cellens tillväxt, signalering, stamceller samt mekanismer som styr uppkomst av cancer |
4 Uppnå minst ~75% rätt |
|
Studenten redogör för cellens uppbyggnad, interaktioner mellan celler och extracellulärt matrix, transport av molekyler inom och över cellmembran |
Studenten beskriver cellens tillväxt, signalering, stamceller samt mekanismer som styr uppkomst av onormal celldelning |
3 Uppnå minst ~60% rätt |
Studenten använder och redogör för grundläggande biokemiska laboratorietekniker |
Studenten redogör för cellens uppbyggnad, interaktioner mellan celler och extracellulärt matrix, transport av molekyler inom och över cellmembran |
Studenten beskriver cellens tillväxt, signalering, stamceller samt mekanismer som styr uppkomst av onormal celldelning |
Betyg |
Lärandemål 7 Jämföra förekomst av, samt systematik, morfologi och egenskaper hos olika typer av mikroorganismer |
Lärandemål 8 Beskriva mikroorganismers betydelse för uppkomst av sjukdom hos djur |
Lärandemål 9 Förklara mikroorganismers påverkan, både positiva och negativa, på djurs immunmekanismer. |
5 Uppnå minst ~90% rätt |
Studenten diskuterar mekanismen för sjukdomsframkallande hos olika mikroorganismer samt diskuterar olika sätt att förebygga sjukdomsuppkomst hos djur |
Studenten beskriver olika mekanismer för mikrobiella virulensfaktorer (och ”evasion”) samt visar förståelse för inflammationens betydelse för immunförsvaret |
|
4 Uppnå minst ~75% rätt |
Studenten diskuterar mekanismen för sjukdomsframkallande hos olika mikroorganismer samt diskuterar olika sätt att förebygga sjukdomsuppkomst hos djur |
Studenten beskriver olika celltyper som bekämpar virus och bakterier och hur immunsystemet aktiveras av mikrobiella komponenter, samt beskriver principer för vaccination och immunoprofylax |
|
3 Uppnå minst ~60% rätt |
Studenten jämför förekomst av samt systematik, morfologi och egenskaper hos olika typer av mikroorganismer |
Studenten redogör för mikroorganismers (d.v.s. virus och bakteriers) betydelse för uppkomst av sjukdom hos djur och hur de kan kontrolleras |
Studenten beskriver immunförsvarets generella uppbyggnad, redogör för struktur och funktion hos ex. immunoglobuliner, MHC molekyler, och T-cellsreceptorer som är viktiga för igenkänning av antigen, samt för faktorer som är viktiga i det medfödda försvaret (”innate immunity”), och dess betydelse vid mikrobiella infektioner |
Litterature list
- Essential Cell Biology Författare: Albert et al. ISBN: ISBN9780393679533 Kommentar: Den senast upplagan är den 5:e, 2019 av W. W. Norton & Company, Den 4:e upplagan 2014 av Taylor Francis Inc, New York & London, ISBN: 9780393680393, går också bra.
- Biochemistry (Kompletterande, ej nödvändig) Författare: Abali et al ISBN: ISBN9781975155117 Kommentar: Mycket bra biokemibok särskilt metabolismdelen från J.B. Lippincott Williams and Wilkins Company, Philadelphia. Den senast är den 8:e upplagan men den 7:e upplagan from 2017 av Ferrier går också bra.