Health care and exercise of trotters II
Information from the course leader
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I
HIPPOLOGPROGRAMMET
DEL A
Kursens kod
|
HO0120 |
Kursens namn
|
Hästens friskvård och uppträning 2 |
Antal hp
|
5 |
Läsår
|
2021 |
Ges inom inriktning/-arna |
Trav
|
Beskriv hur högskolemässighet beaktas i kursen.
Kursen ger möjlighet till fördjupning, reflektion och egen färdighetsträning baserad på vetenskap
och tillgänglig beprövad erfarenhet.
Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika områden.
Tidigare kursers litteratur samt vetenskapliga artiklar och vedertagna protokoll m.m. används.
Holistisk kurs sent i programmet som täcker över flera ämnesområden.
Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen.
I kursen jämförs med hur sporthästar selekteras, tränas och vårdas i några andra större hästområden
som Frankrike och Nordamerika. Olika förutsättningar för arbete och etik diskuteras i ett internationellt
perspektiv.
Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.
Studenterna tränas fortlöpande i att analysera konkreta situationer som kan uppkomma i yrkeslivet
samt att formulera dem både muntligt och skriftligt. Även etiska frågeställningar och attityder diskuteras
under kursens gång. Detta göra studenten utvecklar sitt språkkunnande, kommunikativa förmåga samt
förhållningssätt till kvalitetssäkrad, faktabaserad kunskap
Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen.
Kursen belyser både individ- och besättningsperspektivet där ekonomiska aspekter ställs mot det
gemensamma ansvaret att minska användning av antibiotika och anthelmintika samt andra kemikalier
för en ökad hälsomässig och ekologisk välfärd. Aspekten om hur den emotionellt och ekonomiskt
stora investering en tävlingshäst är ställs mot kortsiktig ekonomisk vinning och djuretik.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.
Kursen bygger på HBH samt Friskvård 1 där studenterna övar vidare i rollen som rådgivare,
men nu med ett ännu mera individuellt och holistiskt perspektiv. Färdighetsträning inom hälsokontroll
och palpation är viktiga moment även i övriga hästrelaterade kurser och övas med progression över
läsåren. Förmågan att se och bedöma allt mera subtila förändringar på såväl hästar som i stallmiljön
övas i denna, men även inom HAV och andra kurser parallellt.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.
Se ovan.
Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.
Hästens friskvård är ett område som näringen efterfrågat och identifieras som en allt viktigare
kompetens. Inom flera av den färdiga Hippologens yrkesroller finns skadeprofylax och rehabilitering
kopplat till flera tjänster och uppdrag. Detta oavsett om man väljer att jobba som egen företagare,
tjänsteman, lärare eller i andra roller i samverkan med andra etablerade yrkesgrupper som
veterinär, agronom och hovslagare.
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I
HIPPOLOGPROGRAMMET
DEL B
Anläggning |
Wången |
Inriktning |
Trav |
Kurstillfälle ååmmdd- ååmmdd |
20200324-20200606 |
Vid ev. blockindelning ååmmdd- ååmmdd |
Ej aktuellt |
Examinator |
Miia Rihimäki |
Stf Examinator |
|
Kursledare |
Ulf Hedenström |
Genomförande |
Cirka antal schemalagda timmar |
Varav obligatoriskt |
Moment |
||
Föreläsningar |
20 |
|
Övningar och övningsuppgifter |
20 |
|
Handledning |
5 |
|
Handledd verksamhetsförlagd utbildning |
5 |
|
Studiebesök |
10 |
|
Projektarbete |
0 |
|
Självständigt arbete med hästar, utrustning och anläggning |
10 |
Enl. särskilda styrdokument. |
Examination och utvärdering |
5 |
|
Beskriv vilka delar som ingår i kursen och ange även
examinerande lärare samt övriga medverkande lärare.
Del 1 |
Anatomi,palpation, hälsokontroll,träning |
Examinerande lärare |
UH |
Lärare i övrigt |
Stallansvariga, Hovslagarlärare och hovslagarelever |
Gästföreläsare |
- |
Innehåll |
Anatomiska studier av levande häst alt. dissektion. Mål att genom ökade teoretiska kunskaper och färdigheter kunna vara en resurs som länk mellan hästsportens olika professionella aktörer. Palpation,rörelsemekanik,träning. |
Del 2 |
Evidensbaserad diagnostik och behandling |
Examinerande lärare |
UH |
Lärare i övrigt |
MR |
Gästföreläsare |
Anna Bergh? |
Innehåll |
Föreläsningar, fall och diskussioner kring vad som kan räknas till traditionella, experimentella, etablerade, komplementära och alternativa metoder. |
Del3 |
Hippoanalysen |
Examinerande lärare |
UH,MC |
Lärare i övrigt |
Joanna Sätter |
Gästföreläsare |
|
Innehåll |
Föreläsningar, övningar och självständigt arbete med analys, rådgivning samt sjukdoms- och skadeprofylax i olika verksamheter knutna till Wången och den lokala hästsporten. |
Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori
genomförs i kursen.
Genom att utgå ifrån och relatera verkliga fall och
levande hästar både på anläggningen,i regionen
samt inom den svenska travsporten.
Beskriv vilka externa inslag kursen innehåller
(t ex studieresor)
Studieresor lokal för att studera anläggningsfrågor,
smittskydd,djurskydd samt hästvälfärd.
Course evaluation
The course evaluation is now closed
HO0120-40040 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for HO0120
Academic year 2022/2023
Health care and exercise of trotters II (HO0120-40105)
2023-03-22 - 2023-06-04
Academic year 2021/2022
Health care and exercise of trotters II (HO0120-40094)
2022-03-24 - 2022-06-05
Academic year 2019/2020
Health care and exercise of trotters II (HO0120-40125)
2020-03-25 - 2020-06-07
Syllabus and other information
Syllabus
HO0120 Health care and exercise of trotters II, 5.0 Credits
Travhästens friskvård och uppträning IISubjects
Equine ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 5.0 | 0101 |
Advanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G2F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
.Objectives
.
Content
.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
.
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Anatomy, Physiology and Biochemistry
Further information
Grading criteria
LM1 Upprätta, motivera och kommunicera förslag på träningsprogram och skötsel för uppträning av travhästar till tävlingsmässigt skick efter av veterinär fastställd diagnos och avslutad konv./rehabilitering
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3-Studenten kan ge förslag till träningsprogram och skötsel med målsättning att rehabilitera hästar till tävlingsmässigt skick efter av veterinär fastställd diagnos
4/5-Studenten kan ge detaljerade förslag till träningsprogram och skötsel med målsättning att rehabilitera hästar till tävlingsmässigt skick efter av veterinär fastställd diagnos
LM2 Redogöra översiktligt för proceduren vid vissa behandlingar av tränings- och tävlingsrelaterade sjukdomar och skador, samt redogöra för proceduren och assistera vid
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3- Studenten kan översiktligt redogöra för sjukdomar/skador samt kan assistera vid hästsjukvård
LM3 Diskutera och kommunicera betydelsen av olika faktorer och fynd som framkommer vid visitering på stillastående häst och häst i rörelse samt i förekommande fall utforma och motivera åtgärdsförslag
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3-Studenten kan översiktligt diskutera faktorer och fynd på häst
4/5-Studenten kan utförligt identifiera,diskutera samt kommunicera faktorer och fynd på häst
LM4 Analyserar friskvårdsproblem samt diskuterar och motiverar förslag till problemlösning på besättnings-och individnivå.
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3-Studenten kan på egen hand identifiera, analysera samt kommunicera enklare och uppenbara problemställningar i främmande stall
4/5-Studenten kan på egen hand indentifiera,analysera samt kommunicera subtila och komplexa problemställningar i främmande stall
LM5 Beaktar hållbarhet och etik vid problemlösning kopplat till användning av travhästar och sätta detta i både ett svenskt och ett internationellt perspektiv
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3- Studenten tar hänsyn till hållbarhet,etik samt internationella perspektiv.
Litterature list
- Litteraturlista [Litteraturlista] (https://slunik.slu.se/kursfiler/HO0120/40040.2021/Litteraturlista_for_HO0120-2021.pdf)