New search
LB0097

Project and communication in the agrarian sector

This course prepares agronomy students for their future working life. Agronomists work in the agricultural system with fundamental global challenges related to food security, food safety, ethical and economic animal husbandry, future land use and sustainable rural livelihoods etc. The issues are complex, with many stakeholders and strong opposing opinions and interests. This is the reality that the course prepares these future experts, advisors, consultants or civil servants for. In the course students from all agronomy programmes interact and are given the opportunity to share different experiences and perspectives on the examples that are presented. Within the scope of the course we explore and take advantage of our differences to reflect upon what having differents perspectives and knolwedge on agriculture entails. The tool for handling different perspectives is communication. A substantial part of the course also contains working in projects. The aim of the course is that every student should be able to master tools for handling different roles and situations that professional agronomists meet.


Information from the course leader

2021-08-03
Välkommen till Projekt och kommunikation i den agrara sektorn hösten 2021
Vi startar höstens kurs med samma upplägg som föregående höst på grund av det rådande läget med Covid19. Vi kommer att behöva göra vårt allra bästa tillsammans för att uppfylla kursmålen. De anpassningar från normalsituationen, som vi har gjort är: 1) Alla föreläsningar och studiebesök kommer att ske på distans. 2) Gruppövningar som kräver fysisk närvaro kommer att ske på Campus, men i mindre grupper för att förhindra smittspridning. 3) Litteraturseminarier görs i huvudsak i mindre grupper och här kommer ni kunna välja om ni vill träffas eller genomföra seminarierna på distans. 4) Tänk också på att projektarbetet som löper över hela perioden kan kräva att ni som samarbetar även träffas fysiskt. Vi kommer som vanligt att dela in studenterna i små inriktningsblandade projektgrupper (5-6 studenter) för att arbeta med ett autentiskt projekt från näringslivet. Vi kommer sedan att försöka hålla dessa grupper, och kanske ett fåtal andra grupper tillsammans på övningar för att minska kontaktytorna. Det finns fem obligatoriska övningar, det kommer att finnas möjlighet att ta igen ett missat tillfälle under sista kursveckan. Under första veckan har vi mycket obligatoriskt; kursintroduktion samt presentationer av företag och organisationer kommer att vara på Zoom, men fredagens övning kommer att vara på Campus, så planera redan nu för detta.

Vi ser fram emot att ses vid kursstart! Helena Nordström Källström, Amelia Mutter och Sara Westerdahl

Course evaluation

The course evaluation is now closed

LB0097-10253 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for LB0097

Academic year 2023/2024

Project and communication in the agrarian sector (LB0097-10080)

2023-08-28 - 2023-10-30

Academic year 2022/2023

Project and communication in the agrarian sector (LB0097-10113)

2022-08-29 - 2022-10-31

Academic year 2020/2021

Project and communication in the agrarian sector (LB0097-10196)

2020-08-31 - 2020-11-01

Academic year 2019/2020

Project and communication in the agrarian sector (LB0097-10157)

2019-09-02 - 2019-10-31

Academic year 2018/2019

Project and communication in the agrarian sector (LB0097-10154)

2018-09-03 - 2018-11-11

Syllabus and other information

Grading criteria

Lärandemål 1: Redogöra för grundläggande teorier om och modeller för kommunikation.

Betyg 3: kan redogöra för grundläggande teorier om och modeller för kommunikation

Betyg 5: Studenten kan på ett reflekterande sätt redogöra för grundläggande teorier om och modeller för kommunikation samt jämföra och diskutera teoriernas och modellernas förklaringsgrad i olika kontexter

Examineras genom essätentamen

Lärandemål 2: Analysera komplexa situationer och identifiera frågeställningar, särskilt angående lantbruks- och landsbygdssektorns hållbara utveckling.

Betyg 3: Studenten kan analysera komplexa situationer och identifiera frågeställningar, särskilt angående lantbruks- och landsbygdssektorns hållbara utveckling

Betyg 4: Studenten kan analysera komplexa situationer och identifiera frågeställningar, särskilt angående lantbruks- och landsbygdssektorns hållbara utveckling och kan diskutera förklaringsgraden med utgångspunkt i kommunikationsteorier

Betyg 5: Studenten kan ingående analysera komplexa situationer och identifiera frågeställningar, särskilt angående lantbruks- och landsbygds­sektorns hållbara utveckling och kan diskutera förklaringsgraden med utgångspunkt i kommunikationsteorier

Examineras genom projektarbete och essätentamen

Lärandemål 3: Beskriva hur man inhämtar kunskap för att kunna analysera olika aktörers intressen och perspektiv inom lantbruks- och landsbygdssektorn samt ha en orientering om hur intressemotsättningar och konflikter kan hanteras.

Betyg 3: Studenten kan beskriva hur man inhämtar kunskap för att kunna analysera olika aktörers intressen och perspektiv inom lantbruks- och landsbygdssektorn samt har en orientering om hur intressemotsättningar och konflikter kan hanteras

Betyg 5: Studenten kan med hänvisning till både teori och praktik på ett trovärdigt sätt beskriva hur man inhämtar kunskap för att kunna analysera olika aktörers intressen och perspektiv inom lantbruks- och landsbygdssektorn och samt visar en god förståelse för hur intressemotsättningar och konflikter mellan aktörer kan hanteras

Examineras genom essätentamen, övningar och litteraturseminarier

Lärandemål 4: Visa förmåga att argumentera för en ståndpunkt gentemot olika målgrupper.

Betyg 3: Studenten visar förmåga att argumentera för en ståndpunkt gentemot olika målgrupper

Examineras genom övningar

Lärandemål 5: Reflektera över den egna yrkesidentiteten och vad positionen rådgivare, myndighetsutövare och ledare innebär.

Betyg 3: Studenten kan reflektera över den egna yrkesidentiteten och vad positionen rådgivare, myndighetsutövare och ledare innebär

Betyg 4: Studenten kan med hjälp av teori och egna erfarenheter reflektera över den egna yrkesidentiteten och vad positionen rådgivare, myndighetsutövare och ledare innebär

Betyg 5: Studenten kan med hjälp av teori och egna erfarenheter reflektera över den egna yrkesidentiteten och vad positionen rådgivare, myndighetsutövare och ledare innebär samt föreslå realistiska åtgärder för att hantera problematiska situationer och konflikter som kan uppstå i yrkesrollen

Examineras genom essätentamen och studiebesök

Lärandemål 6: Självständigt formulera relevanta problem relaterade till lantbruks- och landsbygdssektorn samt att med yrkesmässiga och vetenskapliga metoder inom givna ramar analysera problemen samt föreslå och kritiskt utvärdera olika lösningar.

Betyg 3: Studenten kan självständigt formulera relevanta problem relaterade till lantbruks- och landsbygdssektorn samt med yrkesmässiga och vetenskapliga metoder inom givna ramar analysera problemen samt föreslå och kritiskt värdera olika lösningar

Examineras genom projektarbete

Lärandemål 7: Redogöra för vad det innebär att arbeta med kommersiell verksamhet, offentlig förvaltning eller intresseorganisationer inom lantbrukssektorn och angränsande områden.

Betyg 3: Studenten kan redogöra för vad det innebär att arbeta med kommersiell verksamhet, offentlig förvaltning eller intresseorganisationer inom lantbrukssektorn och angränsande områden

Betyg 5: Studenten kan med hänvisning till både teori och praktik på ett trovärdigt sätt redogöra för vad det innebär att arbeta med kommersiell verksamhet, offentlig förvaltning eller intresse-organisationer inom lantbrukssektorn och angränsande områden

Examineras genom projektarbete och essätentamen

Lärandemål 8: Visa förmåga till samverkan i grupper med olika samman-sättning, samt reflektera över viktiga faktorer för ledarskap i projekt och processarbeten.

Betyg 3: Studenten visar förmåga till samverkan i grupper med olika sammansättning, samt kan reflektera över viktiga faktorer för ledarskap i projekt och processarbeten

Betyg 4: Studenten visar god förmåga till samverkan och kan analysera sina egna formella och informella roller i samarbetet med andra samt kan analysera och reflektera över faktorer för ledarskap i projekt och processarbeten

Betyg 5: Studenten visar god förmåga till samverkan och kan med hjälp av teori och egna erfarenheter reflektera över samverkan i gruppen samt viktiga faktorer för ledarskap i projekt och processarbeten

Examineras genom projektarbete

Lärandemål 9: Producera en projektplan samt genomföra ett givet projekt.

Betyg 3: Studenten kan producera en projektplan samt genomföra ett givet projekt

Betyg 5: Studenten har producerat en väl genomarbetad projektplan som ger goda förutsättningar att genomföra ett givet projekt samt genomfört och redovisat projektarbetet på ett väl genomtänkt sätt

Examineras genom projektarbete

Lärandemål 10: Reflektera över risker och begränsningar som kan finnas inbyggda i ett pågående projekt samt kunna redogöra för utvärderingsformer och utvärdering av projektet.

Betyg 3: Studenten kan reflektera över risker och begränsningar som kan finnas inbyggda i ett pågående projekt samt kan redogöra för utvärderingsformer och utvärdering av projektet

Betyg 4: Studenten kan med hjälp av teori och egna erfarenheter reflektera över risker och begränsningar som kan finnas inbyggda i det pågående projektet samt kan redogöra för utvärderingsformer och utvärdering av projektet

Betyg 5: Studenten kan med hjälp av teori och egna erfarenheter reflektera över risker och begränsningar som kan finnas inbyggda i det pågående projektet, kan redogöra för utvärderingsformer och utvärdering av projektet samt kan föreslå realistiska åtgärder för att hantera problematiska situationer som kan uppstå under såväl projektprocessen som utvärderingen

Examineras genom projektarbete

Litterature list

  1. Miljökommunikation. Aktörssamverkan och processledning Författare: Hallgren, L. & Ljung, M. ISBN: IBSN: 9789144033136 Kommentar: (Huvudbok – se till att ha tillgång till ett eget ex under hela kursen!)
  2. Wilhelmson, L. & Döös, M. 2002. Dialogkompetens för utveckling i arbetsliv. Arbetslivsinstitutet. Västervik: AB CO Ekblad & Co. 1) Projektledning Författare: Hallin, A. & Karrbom Gustavsson, T. ISBN: ISBN: 9789147114801 Kommentar: (Huvudbok – se till att ha tillgång till ett eget ex under hela kursen!)
  3. Blomberg, J. 2003. Projektorganisationen – kritiska analyser av projektprat och praktik. Malmö: Liber Ekonomi. Främst kap 1. 1) Cox, R. 2016. Advocacy Campaigns and Message Construction. I Environmental Communication and the Public Sphere. SAGE publications. Kap 1, 8. 1) Egidius, H. 2011. Etik och profession: i en tid av ökande privatisering och myndighetskontroll. Stockholm: Natur & kultur. Kap 1 1) Klasson, T. 2010. Professioner i offentlig förvaltning: en lärobok för universitetens professionsutbildningar. Lund: Studentlitteratur. Kap 1, 5 1) Thurén, T. 2007. Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber. Kap 2, 5, 19 1) Trost, J. 2010. Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur 1) Westin, M., Calderon, C., Hellquist, A. 2016. Att leda samverkan: En handbok för dig som vill hantera komplexa samhällsutmaningar. Lund: Mediatryck. Del II (s. 32-45).

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes The course is offered as a programme course: Agriculture Programme - Animal Science Cycle: Master’s level (A1N)
Subject: Agricultural Science Agricultural science
Course code: LB0097 Application code: SLU-10253 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Pace: 100%