Studio 1 - landscape as a plan, reality and idea
Information from the course leader
Välkomna till Studio 1 – landskap som plan, verklighet och idé
OBS, se till att registrera dig på kursen så fort så möjligt, i samband med din registrering får du också tillgång till kursens Canvasrum.
Kursens övergripande syfte är att ni genom eget arbete ska tillägna er översikt över och insikter i landskapsarkitektens kompetensområde. Detta gäller såväl landskapsarkitektens arbetsprocesser som de specifika metoder som behövs när man har landskapet som arbetsfält. Den specifika metod som tränas speciellt i denna kurs är att skissa i plan. Vi kommer att genom hela kursen arbeta analogt, det vill säga pennan och skisspappret kommer vara era främsta verktyg.
Ni ska prova att analysera en plats och använda dessa analyser för att gestalta och föreslå lösningar på en plats som ni har valt. I år kommer vi att arbeta med platser i Lunds byar.
Ni ska också lära er att presentera och argumentera för vald gestaltning.
Genom två delmoment lotsas ni genom en generell arbetsprocess. I varje delmoment ingår också inhämtning av de specifika kunskaper som behövs för att kunna lösa dessa.
Under kursen kommer ni att träna på:
- skissandet som arbetsmetod
- analys och syntes som arbetsprocess
- att se landskapet, att få en känsla för det och hur man kan beskriva och kommunicera om landskap och rum
- olika skalors skilda problematik
- att planera tid från uppdragsstart till inlämning
Efter genomgången kurs ska ni kunna:
- presentera en trovärdig illustrationsplan med ett övertygande innehåll avseende arkitektoniska uttryck och kvaliteter
- genom reflektioner visa att ni uppnått grundläggande förståelse för landskapsarkitektens arbetsprocess och metoder
- redogöra för grundläggande begrepp, terminologi och fackuttryck som rör landskapsarkitektens kompetensområde
- genom skisser övertygande visa att ni har uppnått grundläggande förståelse och kunskaper om mått och skala samt planer och de verkligheter som de representerar
Nedan kan du läsa mer om kursens innehåll och pedagogik, den digitala anpassningen, vilken utrustning du behöver samt om betygsättning i kursen.
Vi ser fram emot en spännande och lärorik kurs tillsammans!
Linnea Fridell Linnea.Fridell@slu.se
Anders Westin Anders.Westin@slu.se
Karin Serin
Innehåll och pedagogik
Ert individuella arbete i kursen är centrerat kring ett av fem delområden i Lunds byar. Ni väljer själva vilket av de fem delområdena ni arbetar med.
Kursen är indelad i två delmoment – Del A och Del B. I den första delen (A) arbetar ni med frågorna att analysera er plats genom frågorna: Hur ser det ut? Varför ser det ut så? I den andra delen (B) arbetar ni med en omgestaltning av er plats genom frågorna: Hur vill jag att det ska se ut och fungera?
Genom kursen får ni genomföra ett antal uppdrag som ska hjälpa er att er att komma vidare med frågeställningarna samt utgöra ett kreativt avstamp inför arbetet med delmomenten. Under kursen ges också ett antal föreläsningar med fakta och innehåll som ska hjälpa er framåt med ert arbete, och ni ska också genomföra två litteraturseminarier där litteratur och frågor ska diskuteras samt en skriftlig inlämning där ni reflekterar över er gestaltningsprocess.
I vissa uppdrag kommer ni att arbeta i grupp, men ni utför varje delmoment enskilt. Varje delmoment innehåller moment av kunskapssökande, problemlösning och presentation.
Det egna tanke- och skissarbetet är dock de viktigaste momenten i kursen.
Digital anpassning av kursen
På grund av den pågående pandemin kommer kursen att anpassas så att stora delar av kursen kan genomföras digitalt. Ni kommer att vid kursstart bli indelade i sex stycken Lab som ni kommer genomföra vissa uppdrag samt handledning och redovisningar inom. Vid föreläsningar och handledning kommer vi främst att använda oss av Zoom.
Eftersom förutsättningar för undervisning ständig förändras kommer vi under kursens gång behöva att vara flexibla i att ställa om eller förändra kursmoment. Kursens tre första veckor kommer att genomföras helt digitalt med undantag för redovisningen av Del A: Analys som kommer att genomföras på campus i mindre grupper.
Ritmateriel
I kursen kommer ni att arbeta för hand och vi rekommenderar att ni har följande utrustning:
- Skalstock (oumbärlig)
- Skisspapper (stor rulle för A1, en mindre för A3 – köp den tunna varianten)
- Skissblock (inte för litet, till exempel A3)
- Mjuka och hårda blyertspennor (engångspennor går bra, det finns också stiftpennor med separata utbytbara stift och vässare, bra är också en stor tjock/mjuk skisspenna)
- Svarta tuschpennor med olika tjocklekar (engångspennor, spritpennor, undvik pennor där man fyller i bläck)
- Färgpennor, akvarellpennor, ”reklampennor”, akvarell med mera (efter tycke, smak och ekonomi)
- Ritbordstejp eller frystejp
- Vinkellinjaler, 45°/45°/90° respektive 60°/30°/90°
Affärer med utbud av ritutrustning
- Drewex, Slussgatan 10b, Malmö
- Office Depot, Borrgatan 15, Malmö Onlinebutik: https://www.officedepot.se/ (Länkar till en externa sida.)
- Ljungbergs Artist, Bredgatan 10, Lund
- Matton, Stora Nygatan 24, Malmö Onlinebutik: https://www.mattonbutiken.se/ (Länkar till en externa sida.)
Vissa av dessa har studentrabatt så glöm inte att visa att ni är studenter!
Examination och betygssättning
Det ges inga graderade betyg för Studio 1, avslutad kurs med godkänt resultat får alltså beteckningen ”godkänt”.
Observera att samtliga obligatoriska moment måste genomföras med godkänt resultat.
Vid utebliven närvaro kommer krav att ställas på att du på egen hand gör en motsvarande övning eller redovisar det du missat.
Course evaluation
The course evaluation is now closed
LK0283-30122 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for LK0283
Academic year 2024/2025
Studio 1 - landscape as a plan, reality and idea (LK0283-30109)
2025-01-20 - 2025-03-24
Academic year 2023/2024
Studio 1 - landscape as a plan, reality and idea (LK0283-30077)
2024-01-15 - 2024-03-19
Academic year 2022/2023
Studio 1 - landscape as a plan, reality and idea (LK0283-30301)
2023-01-16 - 2023-03-21
Academic year 2021/2022
Studio 1 - landscape as a plan, reality and idea (LK0283-30223)
2022-01-17 - 2022-03-23
Academic year 2019/2020
Studio 1 - landscape as a plan, reality and idea (LK0283-30200)
2020-01-20 - 2020-03-24
Academic year 2018/2019
Studio 1 - landscape as a plan, reality and idea (LK0283-30011)
2019-01-21 - 2019-03-25
Academic year 2017/2018
Studio 1 - landscape as a plan, reality and idea (LK0283-30112)
2018-01-15 - 2018-03-25
Syllabus and other information
Syllabus
LK0283 Studio 1 - landscape as a plan, reality and idea, 15.0 Credits
Studio 1 - landskap som plan, verklighet och idéSubjects
Landscape ArchitectureEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 15.0 | 0201 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to field-specific entry requirements A3 that includes:- Mathematics 3b or Mathematics 3c
- Science studies 2
- Social studies 1b or Social studies 1a1 + 1a2
Objectives
The aim of the course is to give the student an introduction to the general working method, expertise and thinking of landscape architecture with reference to the creative character of the profession. The student is to try to use the sketch method to analyse a number of themes and issues, design a selected physical environment by synthesising many different aspects such as function, visual qualities and historical aspects to a functioning whole and to learn to present and argue for this design. The student is to encounter basic literature in the field of landscape architecture.
Learning objectives
After completing the course the students will be able to:
present a credible illustration plan with convincing content in terms of architectural expressions and qualities.
show through reflection that they have achieved basic understanding of the working process and methods of the landscape architect.
account for basic concepts, terminology and technical expressions concerning the landscape architect’s area of competence.
show convincingly through sketches that they have achieved a basic understanding and knowledge of measures and scale and the reality represented by the plan.
Content
Themes and issues are dealt with through what are called weekly sketches. The students work on their own but they cooperate and make reports in small groups. The course works with several different themes, where problem solving is trained through concrete examples and assignments.
Compulsory moments are all exercises, seminars, discussions and assignments.
Gives skills-training credits.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Literature seminar, reports on assignments, project report, written examination
Active participation in compulsory elements
Approved participation in literature seminar
Successful presentations of exercises
Approval of project report
A pass on examination
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Landscape Architecture, Planning and Management
Further information
Litterature list
- Form and Fabric in Landscape Architecture: A Visual Introduction. Författare: Dee, Catherine (2001) London: Spon Press. Kommentar: Bok att köpa/låna
- Att veta sin plats - barnperspektiv i stadsplaneringen. Författare: Movium magasin, nr 4/2012 Kommentar: Finns på Canvas
- Go with me - 50 steps to Landscape thinking. Författare: Oles, Tomas (2015) Amsterdam Architectura & Natura Kommentar: Finns på Canvas
- Landskap i fokus, Utvärdering av metoder för landskapsanalys. Författare: Schibbye, Bengt och Pålstam, Ylva. (2001) Schibbye landskap. Riksantikvarieämbetets förlag Kommentar: Finns på Canvas
- Thought and Landscape. The Eye and the Mind's Eye. Författare: Tuan, Yi-Fu (1979) In: D.W.Meinig (ed.) The Interpretation of Ordinary Landscapes: Geographical Essays, pp. 89-102. Oxford: Oxford University Press. Kommentar: Finns på Canvas
- Livet mellem husene: udeaktiviteter og udemiljøer. Författare: Gehl, Jan (1996) Köpenhamn: Arkitektens forlag. Kommentar: Bok att köpa/låna
- Theory in Landscape Architecture: A Reader. Författare: Swaffield Simon (ed) (2002) Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Kommentar: Bok att köpa/låna
- Enklare utan hinder. Författare: Boverket (2015) Upplaga 1:2. Karlskrona: Boverket. Kommentar: Finns på Canvas
- Vardagsestetik, sinneserfarenhet och den kulturella kroppen. Författare: Elam, Katarina (2005) ACSIS nationella forskarkonferensen för kulturstudier, Norrköping Kommentar: Finns på Canvas
- Speglingar av rum. Om könskodade platser och sammanhang. Författare: Friberg, Tora, Carina Listerborn, Birgitta Andersson & Christina Scholten (Red) (2005) Stockholm: Symposium. Kommentar: Finns på Canvas
- Naturens och trädgårdens betydelse för personer med utmattningsdepression. Författare: Grahn, Patrik (2001) Svensk rehabilitering (nummer 3, 2001), pp 18–21. Kommentar: Finns på Canvas
- Parkens funktioner. Den amerikanska storstadens liv och förfall (pp. 113–136) Författare: Jacobs, Jane (1961/2004) Kommentar: Finns på Canvas
- Some Human Characteristics. With People in Mind:Design and Management of Everyday Nature (pp. 7-28). Författare: Kaplan, Rachel, Kaplan, Stephen & Ryan, Robert L. (1998) Washington D.C: Island press. Kommentar: Finns på Canvas