Introduction to landscape architecture, geology and hydrology
The course consists of two parts where one part introduces the students to the landscape architecture profession and education, and the other part is about geology and hydrology.
In the landscape architecture part of the course you will learn the basics of drawing maps, how urban planning is done in Sweden, and how we as landscape architects discuss and explore place and spatial.
In geology and hydrology, basic concepts and processes are introduced, the geological development and structure of the landscape as well as the occurrence and movement of the water therein. You will also learn to identify Sweden's most common soils, minerals and rock types.
Information from the course leader
Välkommen till LK0292- Introduktion till Landskapsarkitektur samt Geologi och Hydrologi
OBS! Exkursionen tisdag 30/8: Samling Svartmangatan 4 (grön dörr), kl 9.00.
För att underlätta under dessa första veckor av utbildningen så har vi gjort ett kompendium där vi samlat följande information:
- Övergripande information
- Inför kursstart
- Materiallista
- Litteraturlistor
- Preliminära scheman
Övergripande information
Kursen består av två delar. Den ena delen består av landskapsarkitektur och den andra delen av geologi och hydrologi. De två delkurserna examineras var för sig. Under Betygskriterier på kurssidan och i Canvas kan du se vad som krävs för att bli godkänd på respektive delkurs.
Under kursen så använder vi lärarplattformen Canvas. Där finns all info om kursen. Inlämningar av övningar sker i Canvas, liksom all skriftlig kommunikation. Du kommer att få en inbjudan till Canvas i din framtida SLU-epost och det är viktigt att du där accepterar inbjudan för att kunna använda Canvas.
Om du har frågor, kontakta Maria Wisselgren, maria.wisselgren@slu.se, landskapsarkitektur och/eller Magdalena Bieroza, magdalenda.bieroza@slu.se geologi och hydrologi.
Vi ser fram emot en intressant och spännande höst!
Maria och Magdalena
Inför kursstart
- Gå igenom information för nya studenter: https://student.slu.se/studier/nystudent/checklista/
- Titta på SLU välkomstfilm: https://play.slu.se/media/Rektor+%2B+SLUSS+v%C3%A4lkomsth%C3%A4lsning+2022+sve/0_hsko0f3d
- Behöver du extra stöd i undervisningen? Kontakta FUNKA för riktat pedagogiskt stöd: Riktat pedagogiskt stöd | Studentwebben (slu.se). Meddela oss om de anpassningar som beslutas om. Även du som inte har rätt till riktat pedagogiskt stöd kan få hjälp, läs mer här Stöd för alla studenter | Studentwebben (slu.se). Den 18 augusti hålls ett webbseminarium i frågan: https://student.slu.se/sw-kalender/2022/8/webbseminarium-om-riktat-pedagogiskt-stod-till-studenter/
- Den här kursen bedrivs med undervisning framför allt på Campus. Enstaka moment kan ske i form av föreläsningar eller genomgångar på det digitala verktyget Zoom. En del grupparbeten underlättas ifall studenterna internt kan ses på Zoom. Om du vill kunna använda Zoom på distans (inte från Campus) så se till att du har Zoom på en dator. Det fungerar inte från en telefon då den har för liten skärm och du missar flera funktioner. Efter att du har kvitterat ut ditt studentID så kan du skaffa en SLU-licens på Zoom från https://student.slu.se/studier/utbildningssystem/zoom/
- Ladda pengar på konto för att kunna göra utskrifter: https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/utskrifter/skrivare-och-kopiatorer/checklista/
- Gör Mentimeter ”Enkät Lark 2022”: www.menti.com. kod 2456 3670
- Lägg märke till att vi gör en tvådagars exkursion med övernattning till Uppland, Gästrikland och Dalarna den 20-21 september. Vid exkursionen tar vi ut en exkursionsavgift på ca 400:-, som täcker en mindre del av kostnaden för resa och boende. (Mer info om exkursionen kommer att hittas på Canvas)
- Film om Lika villkor på SLU: https://www.youtube.com/watch?v=gXqIyXX2bAM
- Informera dig om fusk och plagiat: https://www.slu.se/en/subweb/library/write-and-cite/cheating-and-plagiarism/
Materiallista
Exkursioner och utomhusundervisning är vanligt på programmet och vi är ute i alla väder och årstider. Bra kläder är en nödvändighet. Inför kursens exkursioner kommer att behöva stövlar, regnkläder och varmt underställ som är lämpliga i fält. Förbered dig på att ordna så att du kan ta med matsäck och varm och kall dricka för dessa dagar.
Miniräknare för räkneövningarna i hydrologi.
Rit- och skissmaterial som du kommer att ha användning för i de flesta kurser under hela programmet:
- Skisspapper på rulle, ca 0.33x50 m.
- Skissbok/block, olinjerat papper, minst A5.
- Kollegieblock, A4 rutat.
- Anteckningsblock, för genomgångar och föreläsningar.
- Blyertspennor och stiftpennor, olika hårdhet och tjocklek.
- Tuschpennor svarta, gärna olika tjocklekar: 0,1, 0,3 0,5 0,8 mm.
- Färgläggningspennor, ex akvarellpennor i framförallt olika gröna nyanser+ basfärgerna (rött, blått, gult).
- Skalstock med obligatoriska skalor 1:100, 1:200, 1:300, 1:500.
- Tumstock (ca 2 meter).
Litteraturlistor
Litteraturen till kursdelen Geologi och hydrologi går att köpa fr.o.m. kursstart på Servicecenter i Ulls hus på campus Ultuna. Litteraturen till LA delen kan delvis lånas digitalt via SLU bibliotek https://www.slu.se/site/bibliotek/, eller annat bibliotek, alternativt köps.
Obligatorisk litteratur (LA)
Bodin, A et.al. (2022). Arkitektens handbok, Studentlitteratur
Funkar fint med äldre versioner.
Thompson, I. (2014). Landscape Architecture, A very short introduction, Oxford: Oxford University Press.
Dee, C. (2001). Form and Fabric in Landscape Architecture, a Visual Introduction, Taylor and Francis.
Introduction p. 13-20
Spaces p. 32-36, 42-51
Paths p. 81-84, 87-88, 92
Edges p. 115-120, 123-126
Foci p. 114-150
Threshold p. 169-174
Detail p. 188-194
Gehl, J. (2010). Cities for People, Washington: Island Press.
1.1. The human dimension p. 3-8
3.1 The lively city p. 62-78
3.3 The sustainable city p. 105-109
2.1 Senses and scale, p. 32-44
2.2 Sences and communication, p. 46-54
Stahlschmidt, P, Swaffiels, S, Primdahl, J, Nellemann, V. (2017). Landscape Analysis, Investigating potentials of space and place, New York: Routhledge.
Kapitel 4 Historical analysis, p 61-75.
Filmer från Landskapslaget:
https://www.youtube.com/channel/UCVBNY5LIZ102Bs8S1fMt3sg/videos
Tryck på ”visa alla” så ska allt från första programmet 2020 finnas där.
Titta på: Lagsamtal #6 och #9, Lagsamtal S02E03, Lagsamtal S02E08-09, SE03E01-04
Obligatorisk litteratur (Geologi och hydrologi)
Endogena processer och landformer. Vittring sluttningsprocesser, flodverksamhet, vindverksamhet. 2004.
Karl-Erik Perhans
SBN 91-974044-3-8
Säljes vid kursstart på Servicecenter i Ulls hus på Campus. Pris: 80:-
Exogena processer och landformer. 2003.
Karl-Erik Perhans
ISBN 91-974044-4-6
Säljes vid kursstart på Servicecenter i Ulls hus på Campus. Pris: 80:-
Istidens landskap. Jordarter och terrängformer. 2002.
Karl-Erik Perhans
ISBN 91-974044-2-X
Säljes vid kursstart på Servicecenter i Ulls hus på Campus. Pris: 70:-
Hydrologi för landskapsarkitektprogrammet kurs LK0292
Säljs på Servicecenter i Ulls hus på Campus i samband med kursstart. Pris: sammanslaget pris för Hydrologikompendium och exkursionsguide: Ej klart ännu. Förra året: 190:-. Kompendiet är detsamma som användes 2020 då det gjordes om, men äldre varianter fungerar ändå - dock blir sidhänvisningarna i läsanvisningen inte korrekt när äldre versioner används.
Vattnets väg från regn till bäck
Grip, H. & Rodhe, A. 1991
Hallgren & Fallgren, Uppsala
Ladda ner här: Uppsala: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1047230/FULLTEXT01.pdf Endast några sidor i denna bok används på kursen.
Exkursionsguide
Delas ut av kursledaren under kursens gång.
Referenslitteratur (LA)
Krupinska, J. (2014). Vad en arkitektstudent bör veta. Arkitekten nr 8, ss 54-55.
Pdf kommer att finnas tillgänglig på Canvas vid kursstart.
Stadens struktur-handlingsprogram, Malmö stad (2005)
https://www.yumpu.com/sv/document/read/19715070/stadens-struktur-handlingsprogram-malmo-stad
Klicka på E-read. Läs från s.6, hoppa över ”Generella strategier” samt ”Råd/vägledning/rekommendationer”. Skumma genom och se vilka olika delar Malmö med omnejd har för olika delar.
Boverket (2010). Låt staden grönska. https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/publikationer/2010/lat-staden-gronska
Hämtad 2022-07-04.
Boverket (2020). Arkitektur och gestaltad livsmiljö. https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/publikationer/2020/arkitektur-och-gestaltad-livsmiljo/
Hämtad 2022-07-04.
Filmer från Landskapslaget:
https://www.youtube.com/channel/UCVBNY5LIZ102Bs8S1fMt3sg/videos
Se resten av filmerna.
Att förkovra sig i (LA)
Orientera dig, se att det finns och spara tills du har tid och mer behov av att läsa mer.
Alsawadi, M (2018). Mångfald bland resonemang och studenter: Om Larkare och landskapsarkitektens yrkesroll. Examensarbete, Institutionen för stad och land. Pdf kommer att finnas tillgänglig vid kursstart.
https://www.arkitekt.se/om-oss/akademier/akademin-for-landskapsarkitektur/
https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/publikationer/2017/arkitekturpolicy/
https://start.stockholm/om-stockholms-stad/sa-arbetar-staden/offentliga-rum/
https://www.boverket.se/
Titta gärna extra på flikar under: https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/arkitektur-och-gestaltad-livsmiljo/
Hur kunde det bli såhär? En kritisk analys av byggprocessen i tre aktuella stadsbyggnadsprojekt i Stockholm… (2018)
https://samfundetsterik.se/wp-content/uploads/2019/10/Hur-kunde-det-bli-s%C3%A5-h%C3%A4r_hela-rapporten.pdf
Att skumma, och kanske återkomma till längre fram i utbildningen.
Instagramkontot: Riksarkitekten
https://www.instagram.com/riksarkitekten/
Instagramkontot: Larkknark
https://www.instagram.com/p/CenqWswDS0G/?hl=sv
Filmer (behöver sökas på nätet)
Dessa filmer berör stadsbyggnad och hållbarhetsfrågor på olika sätt.
The Pruitt-Igoe Myth (2012) Chad Freidrichs
The Social Life of Small Urban Spaces. William H. Whyte (1979)
Radiant City (2006) Gary Burns & Jim Brown
Urbanized (2011) Gary Hustwit
Course evaluation
The course evaluation is now closed
LK0292-10351 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for LK0292
Academic year 2024/2025
Introduction to landscape architecture, geology and hydrology (LK0292-10151)
2024-09-02 - 2024-10-31
Academic year 2023/2024
Introduction to landscape architecture, geology and hydrology (LK0292-10179)
2023-08-28 - 2023-10-30
Academic year 2021/2022
Introduction to landscape architecture, geology and hydrology (LK0292-10133)
2021-08-30 - 2021-11-01
Academic year 2020/2021
Introduction to landscape architecture, geology and hydrology (LK0292-10073)
2020-08-31 - 2020-11-01
Academic year 2019/2020
Introduction to landscape architecture, geology and hydrology (LK0292-10037)
2019-09-02 - 2019-10-31
Academic year 2018/2019
Introduction to landscape architecture, geology and hydrology (LK0292-10060)
2018-09-03 - 2018-11-11
Academic year 2017/2018
Introduction to landscape architecture, geology and hydrology (LK0292-10069)
2017-08-28 - 2017-11-05
Syllabus and other information
Syllabus
LK0292 Introduction to landscape architecture, geology and hydrology, 15.0 Credits
Introduktion till landskapsarkitektur samt geologi och hydrologiSubjects
Soil Science Landscape ArchitectureEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Landscape architecture | 9.0 | 0402 |
Geology and hydrology | 6.0 | 0403 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
In addition to the general entry requirements, knowledge equivalent to:- Mathematics 3b or Mathematics 3c
- Science studies 2 (or Biology 1, Physics 1a, Chemistry 1 or Biology 1, Physics 1b1+1b2, Chemistry 1)
- Social studies 1b or Social studies 1a1 + 1a2
Objectives
The course aims to give the student an idea of how it is to study, and work as a landscape architect and basic knowledge of geology and hydrology.
After completing the course the student will be able to:
Knowledge and understanding
give an overview of activities and tasks that landscape architects work with
give an overview of how society´s goal of sustainable development is handled in planning, design and management
give an overview of some theories for the analysis of urban places and spaces
explain basic concepts and processes in geology and hydrology
demonstrate basic knowledge of geological development and structure of the Swedish landscape, as well as water presence and movement therein
identify those in Sweden most common minerals and rocks as well as the most common soil types.
Competence and skills
under supervision apply some of the landscape architect’s most common working methods
use the computer for easier word and image processing
use SLU’s information tools to search for information about studies
Content
The course consists of two parts, landscape architecture and soil science (geology and hydrology).
Landscape architecture
This part´s main theme is a number of compulsory exercises, where the student under supervision try a few different methods that a professional landscape architect uses. There is also an introductory exercise in using word and image processing software.
Compulsory excursions are intended in part to give students a common reference framework for future studies but act also as an eye opener for discussions of human impact on the landscape and the landscape architect’s role in society.
This part also provides an introduction to university studies, the student union and education. In lectures and exercises, the student are made aware of the tools needed to cope with university studies available at SLU.
Soil science
The geological part includes: Introduction to the Earth’s structure, plate tectonics and processes that form the bedrock. Orientation about the composition and characteristics of the most common rock forming minerals and rocks. Glaciology and glacial deposits. Land uplift effects and soil distribution in the landscape. Weathering, mass movements, frost phenomena and erosion. Rock and soil types abundance in different parts of the Sweden. Exercises to learn mineral- rock- and soil types.
The hydrological part includes: water cycle and water balance, ground water knowledge, its occurrence and flow in the landscape as well as simple hydrological calculations.
A compulsory field trip is included.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
The course is divided into two sub examinations corresponding to the course two subjects, landscape architecture and soil science (geology, hydrology). The parts are graded separately and are put together according to the course assessment criteria.
Landscape Architecture, 9 credits: Approved seminar work and written assignments and active participation in compulsory parts.
Soil Science, 6 credits: Passed exams, written assignments and active participation in compulsory parts.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
Field trip with an overnight stay included. Information on costs is available on the course website four weeks before the course starts.Responsible department
Department of Urban and Rural Development