Sustainable Development of the Urban Landscape - applications
Genom fallstudier åskådliggörs och bearbetas frågor kring hur planering och förvaltning kan bidra till en hållbar stadsutveckling. I många tätorter är mark en bristvara vilket innebär att en hållbar utveckling måste ske genom flerfunktionell markanvändning. Under kursen funderar vi över hur processen för stadsutveckling ser ut: vem är det som fattar beslut och vem bjuds in att delta? Vilka värden och vilka aktörer fokuseras? Olika aktörer har olika mål och olika förutsättningar för att bidra till en hållbar stadsutveckling. Metoder för kunskapsinhämtning kopplade till aktörer, intressen och värden är därför en viktig del av kursen.
Information from the course leader
Välkommen till kursen Hållbar utveckling av stadslandskapet - tillämpningskurs!
På denna sidan hittar du preliminärt schema för kursen samt litteraturlista (se nedan). Kursens litteratur kommer att finnas tillgänglig i pdf-format, eller genom länkar, på kursens Canvassida. All annan kursinformation och nödvändigt material kommer att finnas till hands på kursens Canvassida.
Kontakta oss gärna i god tid om du har frågor om kursen eller om du har beviljats särskilt studiestöd.
Vi ses vid kursintroduktionen i lokalen Sunnan, tisdag 1 November kl 9.00!
/Helena Mellqvist & Matilda Alfengård
Litteratur kopplat till föreläsningar och presentationer
- Barrdahl, M & Wahlqvist, F. (2008) På vandring mot handlingGröna Fakta 7/2008
- Bertilsson, J. & Rennstam, J. (2018) The destructive side of branding: A heuristic model for analyzing the value of branding practice Organization, Vol. 25(2) 260-281
- Bertilsson, J., Rennstam, J. & Sullivan, K. (forth) Brand orientation in public management t(OBS FÅR EJ SPRIDAS)
- De Laval, S. (1998) Gåtur – metod för utvärdering Nordisk Arkitekturforskning nr 4, 1998.
- Gehl, J. & Svarre, B. (2013). How to Study Public Life . Island press. Washington (T.o.m. s. 121)
- Johansson, M., Sternudd, C. & Kärrholm, M. (2016). Percieved urban design qualities and effective experiences of walkingJournal of Urban Design Vol 21, Nr 2.
- Johansson, R. (2007). On case study methodology . Open house International. Vol. 32, No. 3.
- Kvale, S. (1997). Den kvalitativa forskningsintervjun, kap.1, 5 & 11(Senare upplaga finns på biblioteket)
- Kylin, M. (2004) Från koja till plan. Om barrnperspektiv på utemiljön i planeringssammanhang . Diss. Institutionen för landskapsplanering. Sveriges Lantbruksuniversitet: Alnarp.
- Mellqvist, H., Kristensen, L. S., & Konijnendijk van den Bosch, C. (2016). Participatory green structure planning for linking urban and rural landscapes - a case study from Ronneby, Sweden Nordic Journal of Architectural Research 3, 71-96.
- Schibbye, B. & Pålstam, Y. (2001). Utvärdering av metoder för landskapsanalys..Riksantikvarieämbetet. Stockholm
- Trost, J. & Hultåker, O. (2007). Enkätboken Tredje upplagan. Studentlitteratur. Kapitel 1 och 6.
- Wibeck, V. (2010). Fokusgrupper: om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod, kap 5 & 6
Referenslitteratur
- Flyvbjerg, B. (2006) Five Misunderstandings About Case-Study Research.
- Stahlschmidt, P. (2017). Landscape analysis: investigating the potentials of space and place. Routledge. (Finns att låna på biblioteket)
- Forsemalm, J., Johansson, M. & Göransson, P. (2019). Evidensbaserad stadsutveckling: bortom urbana anekdoter (Första upplagan). Årsta: Dokument Press.
Kursen går, förutom som en del av masterprogrammet för Hållbar stadsutveckling, även som fristående kurs. Om Du läser kursen fristående (eller bara vill ha en repetition) är ett tips att bläddra igenom nedanstående pdf där kapitel 1-3 ger en övergripande introduktion till begreppet hållbar stadsutveckling.
- Hedenfelt, E. (2013). Hållbarhetsanalys av städer och stadsutveckling. Ett integrerat perspektiv på staden som ett socioekologiskt, komplext system.
Course evaluation
The course evaluation is now closed
LK0407-20137 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for LK0407
Academic year 2023/2024
Sustainable Development of the Urban Landscape - applications (LK0407-20023)
2023-10-31 - 2024-01-14
Academic year 2021/2022
Sustainable Development of the Urban Landscape - applications (LK0407-20161)
2021-11-02 - 2022-01-16
Syllabus and other information
Syllabus
LK0407 Sustainable Development of the Urban Landscape - applications, 15.0 Credits
Hållbar utveckling av stadslandskapet, tillämpningskursSubjects
Landscape ArchitectureEducation cycle
Master’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Project | 10.0 | 0202 |
Individual reflection | 5.0 | 0203 |
Advanced study in the main field
Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirementsMaster’s level (A1F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to:• 120 credits first cycle courses
• 15 credits Landscape architecture second cycle course
and
• Swedish corresponding to basic qualifications for Swedish university studies
• English 6
Objectives
.
Content
.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
If the need arises, some lectures may be given in English.Students wishing to take this course are recommended first to take the course ’Theoretical Aspects of Planning and Management for Sustainable Development of the Urban Landscape’ or "Sustainable development of the urban landscape, theory course".
Responsible department
Department of Landscape Architecture, Planning and Management