Forest policy and conservation
This interdisciplinary course analyses how different actors, structures and processes in society affect forest use, and how different measures and strategies can be designed to preserve the natural and cultural values of forests. The course provides knowledge and skills to analyse and discuss political and economic instruments for sustainable management of forests. In addition, the course provides basic knowledge in law and conservation science, with special emphasis on the interactions between society and ecosystems. It also includes a field part where the students get to learn how to identify signal species and see examples on how different questions pertaining to conservation biology are dealt with in the Swedish forest landscape.
Information from the course leader
Länk till introföreläsning: https://slu-se.zoom.us/j/3435300436
2020-08-29
Välkommen till kursstart
Hej, Vi hoppas att du har haft en bra sommar och att du är sugen att komma tillbaka till dina studier. Som du säkert redan har hört så kan universiteten börja bedriva campusbaserad undervisning igen i höst, men vi måste säkerställa att det sker säkert och att vi minimerar smittspridning. Eftersom SLU Umeå inte har så många föreläsningssalar där vi kan säkerställa 2 meters avstånd beslutade vi redan innan sommaren att kursen kommer att ske mestadels på distans. Därför kommer kursen att kombinera onlineföreläsningar (via zoom), seminarier (via zoom), workshops (via zoom), och exkursioner i fält. Vi följer folkhälsomyndighetens och universitets riktlinjer och tänker på våra medmänniskor (håll avståndet, tvättar händerna ofta och stanna hemma om du har minsta symtom). Var också uppmärksam på att fysiska träffar snabbt kan omvandlas till online-event – så följ uppdateringar via Canvas. Kursen skogspolitik och naturvård syftar till att ge kunskaper och färdigheter i att analysera och diskutera politiska och ekonomiska styrmedel för hållbar förvaltning av skog, och att ge grundläggande kunskaper i juridik och naturvårdsvetenskap, med särskild tonvikt på samspelet mellan samhället ekosystemet. Vi kommer därför att ha mycket diskussioner sammanvävt med föreläsningar, seminarier och workshops. Kursen avslutas med ett GIS-moment. Vi har också exkursioner där vi kommer att träffa representanter från Skogsstyrelsen och Svea skog (vecka 38). Vi som leder kursen är Jörgen Sjögren (Institutionen för vilt, fisk och miljö) och Camilla Widmark (Institutionen för skogsekonomi) och vi kommer att hålla i de flesta föreläsningar inom naturvård och skogspolitik. som kommer att hålla de flesta föreläsningarna i naturvård respektive policy. Signe Lagerkvist (från Umeå Universitet) kommer hålla föreläsningar och seminarier i juridik, och Jonas Bohlin ansvarar för undervisning i GIS. Vi har introduktionsföreläsning nu på måndag, 31 augusti, klockan 9.15 via zoom. Koppla gärna upp tidigare så du ser att allt fungerar (och om det mot förmodan inte gör det, hör gärna av dig till oss via mail). Vi har också lagt in schemat i kalendern i lärplattformen Canvas (du har redan fått en inbjudan till Canvas), så du kan se alla delar av kursen där. Du hittar information på Canvas-sidan om schema, kurslitteratur, betygskriterier och annat. Du behöver registrera dig på kursen, och ladok är öppen för självregistrering redan nu. Har du inte läst på SLU tidigare? Vi har en kort information efter introduktionsföreläsningen till dig och svarar på dina frågor. Välkommen till kursen – ser fram emot att vi ses snart! Länk till zoom första dagen:https://slu-se.zoom.us/j/34353004367 (OBS! all kommunikation ser härefter via Canvas) Med de bästa hälsningar, Camilla Widmark och Jörgen Sjögren Kursledare PS. har du inte fått ovanstående information via mail beror det på att du har en ogiltig e-post adress i Ladok.
2020-07-02
Schema och kurslitteratur
Välkommen till kursen med start 31 augusti. Med tanke på rådande pandemi och rekommendationer från SLU kommer kursen i år att vara mestadels på distans, med inslag av fysisk undervisning på SLU. Det gäller lab och vissa seminarier. Vi har också en inplanerad exkursion under 1 vecka, och givet att inga rekommendationer förändras kommer vi att hålla exkursionen som planerat. Föreläsningar och en del workshops kommer att ske via zoom, och andra delar av kursen kommer att finnas inspelade. Introduktionsföreläsningen sker via zoom och det är mycket värdefullt att du deltar, då vi kommer att beskriva kursens upplägg, examinationsmoment, workshops, seminarier och inlämningsuppgifter. Du har också möjligheter att ställa frågor om allt som rör kursen.
Course evaluation
The course evaluation is now closed
SG0238-10025 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for SG0238
Academic year 2021/2022
Forest policy and conservation (SG0238-10100)
2021-08-30 - 2021-11-01
Academic year 2019/2020
Forest policy and conservation (SG0238-10051)
2019-09-02 - 2019-10-31
Academic year 2018/2019
Forest policy and conservation (SG0238-10088)
2018-09-03 - 2018-11-11
Syllabus and other information
Syllabus
SG0238 Forest policy and conservation, 15.0 Credits
Skogspolitik och naturvårdSubjects
Forest ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Species knowledge | 2.0 | 0202 |
Conservation biology | 3.0 | 0203 |
Law | 3.0 | 0204 |
Policy | 3.0 | 0205 |
Landscape planning | 2.5 | 0206 |
GIS | 1.5 | 0207 |
Advanced study in the main field
First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G1F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge at basic level equvalient to- 30 credits forest science or
- 30 credits biology
Objectives
The course provides knowledge and skills to analyse and discuss political and economic instruments for sustainable management of forests.
In addition, the course provides basic knowledge in law and conservation science, with special emphasis on the interactions between society and ecosystems.
After completing the course students should be able to:
Identify and solve legal problems pertaining to forestry, environmental and cultural conservation policies with special emphasis on Swedish environmental and forestry jurisdiction based on the environmental and forestry acts.
Identify, formulate and solve legal problems in real estate and environmental law, as well as forest legislation.
Describe Swedish land-use history, as well as the impact of human activities on the forest’s natural and cultural values.
In both the natural and social sciences, describe the foundations of ecological conservation.
Identify species of conservation concern in the Swedish forest and describe their ecological requirements.
Using Geographical Information Systems (GIS), propose measures and conservation models for the conservation of biodiversity and ecosystem services at the stand and landscape level, and discuss these in relation to the environmental objectives.
Both explain and present oral arguments about current problems in forest policy, legislation and conservation.
Content
This interdisciplinary course analyses how different actors, structures and processes in society affect forest use, and how different measures and strategies can be designed to preserve the natural and cultural values of forests. Through lectures and seminars, the students learn the basics of forest policy, legal and ecological conservation sciences, with special emphasis on the interactions among these areas. The section on forest policy deals primarily with Swedish forest policy in today’s society in relation to different forest values. The course analyses and discusses the need for political and economic controls, such as analysing market failures and performance aspects of various instruments (e.g. balancing between production and environmental objectives). The course section on law includes general legal knowledge and legal methods with an overview of the methods utilized to solve legal problems. The law section continues with addressing basic questions in real estate law, environmental law, especially forest legislation. Lectures combined with self-studies help students learn about ecological conservation issues (like population, community and landscape ecology, as well as ecological genetics). In the social sciences and law, there is a special focus on analysing land use issues in Sweden, land use history, and human impact on forest ecosystems (e.g., use issues or climate change). Through field trips and study visits, students deepen their knowledge about the roles of different actors in the forestry sector, as well as the specific nature and culture conservation measures currently applied in forest landscapes. Laboratory and field excursions provide practical knowledge of various types of species of conservation interest (e.g. signal species) and their ecological requirements. Through workshops and exercises, students develop conservation strategies for specific landscapes with different natural and social conditions, as well as considering the limitations or opportunities that Swedish forest policy provides with regard to legislation, policies and target goals. Geographical Information Systems (GIS) are an important tool in these exercises.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Approved written examination, approved exercises and approved participation in workshops, field trips and study visits.
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
Previous studies in economics, ecology or natural resource economics are recommended. The course replaces parts of the courses SG0111 and SG0177 within Jägmästarprogrammet.SLU is environmentally certified according to ISO 14001. A large part of our courses cover knowledge and skills that contribute positively to the environment. To further strengthen this, we have specific environmental goals for the education. Students are welcome to suggest actions regarding the course’s content and implementation that lead to improvements for the environment. For more information, see webpage www.slu.se.
Responsible department
Department of Wildlife, Fish, & Environmental Studies
Further information
Grading criteria
Instruktioner, lärandemål och betygskriterier
”Skogspolitik och naturvård”, SG0238, ht20
Instruktioner för kursen
Tematiska områden
Kursen är indelad i olika tematiska moment: naturvård, policy och juridik, artkunskap (inklusive exkursioner), syntes skogspolitik och naturvård, samt GIS. Syftet med de olika temana är att försöka strukturera de olika ämnesområdena för ökad förståelse. I schemat finns varje föreläsning eller moment kodad enligt de olika ämnesområdena.
Examination
Kursen innehåller obligatoriska moment i form av seminarier, workshops och exkursioner. Exkursionerna kräver aktivt deltagande. Seminarier och workshops examineras genom reflektioner som lämnas in efter vart och ett av seminarier eller workshops. Seminarier/workshops syftar till att vara ett stöd i studentens reflektion.
Kursen har fyra tentamina– delprov. Delprov 1 är signalartsprov som genomförs i labbsal samt posterpresentation i skoglig faunistik (som förbereds digitalt och examineras via quiz). Delprov 2 – naturvård - består av en hemtentamen under en dag. Delprov 3 består i en hemtentamen i skogspolitik. Delprov 4 består av en hemtentamen i jurdik. För både delprov 3 och 4 gäller att tentamen erhålls ca 2 veckor innan inlämning sker.
Giltig frånvaro
Om student är frånvarande från obligatoriska moment kan frånvaro vara giltig eller ogiltig. Vid ogiltig frånvaro kan studenten få göra om momentet vid nästkommande kurstillfälle. Se nedan om hur giltig frånvaro bedöms, och när komplettering kan vara möjlig (se nedan utdrag ur regelboken).
Lärandemål
- Identifiera och analysera aktörer, strukturer och processer inom svensk skogs-, kulturvårds- och naturvårdspolitik.
- Identifiera, formulera och lösa juridiska problem inom svensk skogs-, kulturvårds-, och naturvårdspolitik och då särskilt den reglering som återfinns i skogsvårdslagen och miljöbalken
- Redogöra för svensk markanvändningshistoria, samt för mänskliga aktiviteters inverkan på skogens natur- och kulturvärden.
- Redogöra för naturvårdsvetenskapens ekologiska och samhällsvetenskapliga grunder.
- Identifiera naturvårdsarter i svensk skog och beskriva deras ekologiska krav.
- Föreslå åtgärder och naturvårdsmodeller för bevarande av biologisk mångfald och ekosystemtjänster på bestånds- och landskapsnivå, med hjälp av geografiska informationssystem (GIS), samt diskutera dessa i relation till berörda miljömål.
- Muntligen redogöra för och argumentera kring aktuella problem inom skogspolitik, lagstiftning och naturvård.
Delmoment och betygskriterier inkl. examination
För samtliga delmoment gäller att för att erhålla högre betyg krävs inlämning inom kurstid, dvs examination vid ordinarie och första omprov. Därefter ges högst betyg 3. Gäller om det inte föreligger giltiga skäl (se nedan).
Delmoment 1: Artkunskap (2 hp) Uppfyller lärandemål: LR 5 Examineras genom:
Omprov:
|
|
5 |
|
4
|
|
3
|
|
U |
Studenten visade otillräckliga kunskaper för att uppnå lärandemålen. |
Delmoment 2: Naturvård och markanvändningshistoria (3 hp) Uppfyller lärandemål: LR 3, LR 4 och LR 7 Examineras genom:
Omprov:
|
|
5 |
|
4
|
|
3
|
|
U |
Studenten visade otillräckliga kunskaper för att uppnå lärandemålen. |
Delmoment 3: Juridik och policy (6 hp) Uppfyller lärandemål: LR 1, LR 2, och LR 7 Examineras genom:
Omprov:
|
|
5 |
|
4
|
|
3
|
|
U |
Studenten visade otillräckliga kunskaper för att uppnå lärandemålen. |
Delmoment 4: Landskapsplanering (2,5 hp) Uppfyller lärandemål: LR 1, LR 2, LR 6 och LR 7 Examineras genom:
Omprov:
|
|
G
|
|
U |
Studenten visade otillräckliga kunskaper för att uppnå lärandemålen. |
Delmoment 5: GIS (1,5 hp) Uppfyller lärandemål: LR 1, LR 2 och LR 6 Examineras genom:
Omprov:
|
|
G
|
|
U |
Studenten visade otillräckliga kunskaper för att uppnå lärandemålen. |
1) Giltig frånvaro:
Med giltig frånvaro menas de särskilda skäl som hänvisas till i regelsamlingen om examination och betyg (se https://student.slu.se/regler-rattigheter/rattigheter-och-skyldigheter/utbildningshandboken/)
Om inget annat anges, omfattar särskilda skäl följande förhållanden:
- egen sjukdom
- medicinska skäl vid egen graviditet
- familjeangelägenhet
- släktangelägenhet
- anpassad studiegång på grund av dokumenterad funktionsnedsättning
- studentfackligt uppdrag
- offentligt uppdrag
- inkallelse till tjänstgöring i civil- eller totalförsvaret
Med familjeangelägenhet avses här framför allt barns födelse, tillfällig vård av barn, sjukdomsfall, dödsfall och begravning inom egen familj. Med sjukdomsfall menas sjukdomstillstånd som kräver studentens närvaro. Till egen familj hänförs här studentens make/maka, sambo, barn och sambons barn.
Med släktangelägenhet avses här framför allt allvarligare sjukdomsfall, förestående eller inträffat dödsfall och begravning inom egen släkt. Med allvarligare sjukdomsfall menas livshotande eller akut sjukdomstillstånd som kräver studentens närvaro. Till egen släkt hänförs här studentens föräldrar, svärföräldrar, far- och morföräldrar, fosterföräldrar och syskon. Sambons föräldrar räknas som svärföräldrar.
Med studentfackligt uppdrag avses här ett uppdrag där studenten är studentrepresentant i något av SLU:s organ, SLUSS:s organ eller samarbetsorgan.
Med offentligt uppdrag avses här ett uppdrag (ej anställning) som nämndeman, ett uppdrag vid statlig eller kommunal myndighet eller ett uppdrag på grund av allmänna val eller val inom den kommunala representationen.
Om student blir förhindrad att genomföra prov eller delta i obligatoriskt moment på grund av särskilt skäl, bör detta om möjligt meddelas i förväg till kursansvarig institution (kursledare eller motsvarande). Examinator kan begära underlag som styrker studentens påstående om särskilt skäl.
Litterature list
- Ecology Författare: Bowman, W. D., Hacker, S. D., Cain, M. L. ISBN: 9781605357973 Kommentar: Fjärde upplagan
Kapitel 23 och 24
- Rättslig översyn av skogsvårdslagstiftningen Författare: SOU 2017:81 [Rättslig översyn av skogsvårdslagstiftningen] (https://www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2017/10/SOU-2017_81_till-web.pdf) Kommentar: Bra komplement till Skogsvårdslagen med mer förklaringar om innebörden och tolkningar.
- Skogens ekosystemtjänster Författare: Skogsstyrelsen [Skogens ekosystemtjänster] (https://slunik.slu.se/kursfiler/SG0238/10088.1819/rapport-201713-skogens-ekosystemtjanster---status-och-paverkan.pdf)1) Artiklar tillkommer (online) 1) Ecology Författare: Cain, M. L. Bowman, W. D. Hacker, S. D ISBN: 9780878939084 Kommentar: Tredje upplagan (som också fungerar för den här kursen)
Kapitel 23 och 24
- Skogsdynamik och arters bevarande. Författare: Niklasson, M. Nilsson, S. G. ISBN: 91-44-03446-6 Kommentar: Del 1 och del 3
- Skyddsvärd skog Författare: Skogsstyrelsen ISBN: ISBN-978-91-87535-15-4 [Skyddsvärd skog] (http://shop.skogsstyrelsen.se/sv/bocker-broschyrer/bocker/skyddsvard-skog.html) Kommentar: Om den inte går att få tag i, är den tidigare versionen ett bra alternativ. Nitare, J. Hallingbäck, T. Signalarter ISBN 9188462358.
- Karnov juridik Författare: databas [Karnov juridik] (https://pro.karnovgroup.se/?key=015637E257C6370427F6473116321734873377398637763566328742) Kommentar: Databas med lagstiftning och kommentarer
- Rättslig översyn av skogsvårdslagstiftningen Författare: SOU 2017:81 [Rättslig översyn av skogsvårdslagstiftningen] (https://www.sou.gov.se/wp-content/uploads/2017/10/SOU-2017_81_till-web.pdf) Kommentar: Bra komplement till Skogsvårdslagen med mer förklaringar om innebörden och tolkningar.
- Kampen om skogen Författare: Brännlund, R. Lundmark, R, Söderholm, P. ISBN: 978-91-86203-50-4 [Kampen om skogen] (https://snsse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2020/02/kampen_om_skogen.pdf)1) Skogsvårdslagstifningen Författare: Skogsstyrelsen [Skogsvårdslagstifningen] (https://shopcdn2.textalk.se/shop/9098/art3/4645803-aab687-skogsvardslagen_2020_KLAR.pdf) Kommentar: senaste upplagan
- Faktablad - målbilder Författare: Skogstyrelsen [Faktablad - målbilder] (https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-skog/malbilder-for-god-miljohansyn/) Kommentar: Samtliga faktablad som finns samlade på denna sida.