Planning and analysis with the Heureka system - a forest decision support system
Information from the course leader
Hjärtligt välkommen till kursen Planering och analys med Heureka - ett skogligt beslutsstödsystem!
Nu närmar sig kursstart den 16:e januari kl 09:00 och ni kan nu gå in och självregistrera er på kursen via SLU:s studentweb https://student.slu.se/ - gå till Ladok student. När ni väl är registrerade kommer ni efter en stund få tillgång till lärplattformen Canvas som vi kommer jobba ifrån.
Innan kursstart skulle det vara bra om ni kunde gå in i kursrummet på Canvas och till Modulen Allmän kursinformation och göra följande:
- Gå till Presentation av deltagare och skriv helt kort om dig själv, exv om din sysselsättning och tidigare erfarenheter av Heureka.
- Gå till Mjukvaror att installera och följ instruktionen för nedladdning av mjukvarorna Zoom, SQL-server och Heurekas programvaror.
Under kursens gång kommer vi ha Zoom-träffar och en och samma zoominloggning kommer att användas. Zoomlänken har ni fått via mejl och den ligger även som ett anslag på canvassidan.
I och med att vi bara har ett tillfälle där alla lärare och studenter träffas samtidigt hoppas vi att vi ses den 16:e januari på zoom.
Bästa hälsningar,
/Lärarna
Course evaluation
The course evaluation is now closed
SG0279-30260 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for SG0279
Academic year 2024/2025
Planning and analysis with the Heureka system - a forest decision support system (SG0279-30080)
2025-01-20 - 2025-06-08
Academic year 2023/2024
Planning and analysis with the Heureka system - a forest decision support system (SG0279-30076)
2024-01-15 - 2024-06-02
Syllabus and other information
Syllabus
SG0279 Planning and analysis with the Heureka system - a forest decision support system, 15.0 Credits
Planering och analys med Heurekasystemet - ett skogligt beslutsstödsystemSubjects
Forest ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Introduction | 1.5 | 0401 |
StandWise | 1.5 | 0402 |
RegWise | 1.5 | 0403 |
PlanWise | 4.0 | 0404 |
PlanEval | 1.5 | 0405 |
Case | 5.0 | 0406 |
Advanced study in the main field
First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G1F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
General entry requirements for first-cycle studies and knowledge equivalent to 30 credits Forest science or30 credist Forestry science or 30 credits Forest management or 30 credits Forest and wood engineering, or 30 credits xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.
Objectives
Students will learn the theoretical foundations of forest planning and how an advanced forest decision support system can be used in forest management planning and other analyses related to the future development of the forest ecosystem.
Upon completion of the course, the student will be able to
present the basics of forest planning and the analysis and planning methods upon which the Heureka System is based
present the underlying principles of the processes used in a decision support system
use all four Heureka programs to process various problems in forest planning and analysis
describe the possibilities and limitations with the four Heureka applications
interpret and explain analysis results generated with help from the Heureka system.
Content
The course is a distance learning course equating to ten weeks of full-time study. The course uses an independent study package accessible via a virtual learning environment (VLE). The independent study package is divided into 6 modules:
Module 1: a general introduction to forest planning and the Heureka system.
Module 2: StandWise and its interactive simulator.
Module 3: RegWise and its user-defined regulatory system for silviculture and harvesting measures.
Module 4: PlanWise and its optimisation tool for finding the most suitable action.
Module 5: PlanEval and its methods for balancing various objectives in cases involving one or more decision makers and stakeholders.
Module 6: involves a synthesis block in which students will answer a planning problem using one of Heureka’s applications.
Modules 1–5 include exercises with detailed instructions layered with tasks requiring knowledge of both basic planning theory and system structure. The exercises use the system’s various applications to analyse data from both the entire landscape and individual forest properties. Each module is supplemented with recorded lectures that address how Heureka can be used in various sustainability analyses, the type of input required, how the user can control/steer the system’s various components, basic mathematical optimisation and basic theories on multi-criteria decision analysis.
These are the examining components of the modules:
Modules 1–5: i) submission of a Heureka-related report, ii) submission of a written literature summary, iii) written examination through the learning platform.
Module 6: i) submission of a written final report, ii) oral presentation of the report using a video conferencing service (such as Zoom).
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
In order to pass the course, students must successfully pass the following assessments from modules 1–5:
Heureka-related report
written literature summary
written examination through the learning platform
To pass module 6 examination
final report, and
oral presentation of the final report.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
Students on this distance learning course should be familiar with basic forestry concepts.Students will need access to a computer, headset, webcam and an internet connection to be able to access the high-resolution streamed teaching materials. The course will be cancelled if there are not enough applicants.
Responsible department
Department of Forest Resource Management
Further information
Grading criteria
Lärandemål och betygskriterier för kursen: Planering och analys med Heureka – ett skogligt beslutsstödsystem (SG0279) – VT 2023
Kursledare: Ylva Melin
Examinator: Karin Öhman
Syftesbeskrivning:
Syftet med kursen är att studenterna ska lära sig hur ett avancerat skogligt beslutsstödsystem kan
användas i planering av skogsbruk samt i olika analyser kring skogsekosystemets framtida utveckling.
Kursen består av två huvudmoment: Teorier för skoglig planering och analys samt handhavande av
Heurekasystemet.
Lärandemål:
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för grunderna i skoglig planering, och de analys- och planeringsmetoder
Heurekasystemet baseras på;
2 förstå principerna bakom processerna i ett beslutsstödsystem;
3 använda Heurekas alla fyra programvaror för att hantera olika problemställningar inom
skoglig planering och analys;
4 beskriva möjligheter och begränsningar med Heurekasystemets fyra olika programvaror;
5 tolka och förklara resultat av analyser utförda med hjälp av Heurekasystemet.
Examination och betygskriterier
För godkänt kursbetyg krävs godkänt resultat i samtliga fem lärandemål i samtliga
moduler. Vid underkänt resultat på enskilt lärandemål examineras det/de om separat. Det är även
möjligt att examineras på enskilda moduler. Betygsskalan är tvågradig: godkänd (G) eller
underkänd (U).
För att bli godkänd på modul 1 krävs:
• Att tentamen/quizzet via lärplattformen är godkänd;
• Att den skriftliga inlämningen av övningsuppgiften är godkänd;
• Att den skriftliga inlämningen av en analys av en vetenskaplig artikel är godkänd.
För att bli godkänd på modul 2 – 5 krävs:
• Att tentamen/quizzet via lärplattformen är godkänd för respektive modul;
• Att projektrapporten från varje heureka applikation för respektive modul är godkänd;
• Att de skriftliga inlämningarna av analyser av vetenskapliga artiklar kopplade till respektive
modul är godkända.
För att bli godkänd på modul 6 krävs:
• Att syntesrapporten där studenten besvarar en aktuell frågeställning med hjälp av en av
Heurekas programvaror är godkänd.
• Att studenten presenterar syntesrapporten muntligt via zoom.
För mer utförlig information om betygskriterierna för respektive lärandemål, besök kursrummet på Canvas.
Litterature list
Lista över litteratur och föreläsningar
All kurslitteratur och alla föreläsningar kommer finnas tillgängliga digitalt via SLU:s lärplattform Canvas som ni får tillgång till vid kursstart. En del av litteraturen är länkad till under respektive modul. Om ni behöver få tillgång till all litteratur innan kursstart, kontakta ylva.melin@slu.se.
Modul 1 - Introduktion till skoglig planering och skogliga beslutsstödsystem
Litteratur
Kapitel 2, kapitel 3.1 – 3.3 samt kapitel 5 i kompendiet Skoglig planering (Ljungbergskompendiet): https://www.slu.se/globalassets/ew/org/inst/sresh/forskning/planering/skoglig-planering_ljungbergskompendiet_210618.pdf
Två vetenskapliga artiklar:
-
- Artikel 1: Vacik, H. & Lexer, M.J. (2014). Past, current and future drivers for the development of decision support systems in forest management. Scandinavian Journal of Forest Research, 29 (sup1), 2–19.
- Artikel 2: Eggers, J., Räty, M., Öhman, K. & Snäll, T. (2020). How Well Do Stakeholder-Defined Forest Management Scenarios Balance Economic and Ecological Forest Values? Forests, 11 (1), 86.
- Artikel 1: Vacik, H. & Lexer, M.J. (2014). Past, current and future drivers for the development of decision support systems in forest management. Scandinavian Journal of Forest Research, 29 (sup1), 2–19.
Föreläsningar
- Föreläsning 1 ”Introduktion till planering” handlar om planering i allmänhet.
- Föreläsning 2 ”Introduktion till skoglig planering” handlar om skoglig planering. Föreläsningen är uppdelad på två filmer där film 1 är fokuserar på skoglig planering i allmänhet och film 2 är en fördjupning i skoglig planering ur ett samhällsperspektiv.
- Föreläsning 3 ”Beslutsstödsystem” handlar om vad ett beslutsstödsystem är och vilka olika typer av beslutsstödsystem som finns.
- Föreläsning 4 ”Heurekasystemet” ger en första introduktion i Heureka på ett övergripande plan. Vad som kännetecknar och de grundläggande teorierna bakom varje applikation kommer i senare moduler.
- Föreläsning 5 ”Indata i Heureka” handlar om vilka indata som krävs för att man ska kunna planera eller göra en analys med Heureka.
- Föreläsning 6 ”Heurekas kärna” handlar om hur skogens dynamik skrivs fram i Heurekassystemet.
Modul 2 - BeståndsVis
Litteratur
Skogsskötselseriens grunder & samband (Skogsstyrelsen): https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-skog/skogsskotselserien/skogsskotselns-grunder-och-samband/
Lundberg, M. (2016). Skogsskötsel på Holmens tätortsnära marker kring Överum. Umeå: Sveriges lantbruksuniversitet: https://stud.epsilon.slu.se/8951/1/lundberg_m_160408.pdf
Lindberg, N. & Österhult Brehmer, E. (2014). Omföring av enskiktade skogsbestånd till fullskiktade skogar en simulering i Heureka BeståndsVis. Umeå: Sveriges lantbruksuniversitet. https://stud.epsilon.slu.se/7191/11/lindberg_n_osterhultbrehmer_e_140820.pdf
Två vetenskapliga artiklar:
-
- Lindberg, N. & Österhult Brehmer, E. (2014). Omföring av enskiktade skogsbestånd till fullskiktade skogar en simulering i Heureka BeståndsVis. Umeå: Sveriges lantbruksuniversitet.
- Santaniello, F., Djupström, L.B., Ranius, T., Weslien, J., Rudolphi, J. & Sonesson, J. (2017). Simulated long-term effects of varying tree retention on wood production, dead wood and carbon stock changes. Journal of environmental management, vol. 201, pp. 37–44 England: Elsevier Ltd.
- Santaniello, F., Djupström, L.B., Ranius, T., Weslien, J., Rudolphi, J. & Sonesson, J. (2017). Simulated long-term effects of varying tree retention on wood production, dead wood and carbon stock changes. Journal of environmental management, vol. 201, pp. 37–44 England: Elsevier Ltd.
- Lindberg, N. & Österhult Brehmer, E. (2014). Omföring av enskiktade skogsbestånd till fullskiktade skogar en simulering i Heureka BeståndsVis. Umeå: Sveriges lantbruksuniversitet.
Föreläsningar
- Föreläsning 1 ”BeståndsVis grunder och IDC-tänk” ger kort beskrivning av programmet samt IDC-applikation i planeringen
- Föreläsning 2 "Hållbarhet och produktion: Övning 1" ger information om hur ni kan hantera hållbarhet och förklaring av Övning 1
- Föreläsning 3 ” Beståndsvis: första inblick” handlar om hur ni hanterar själva systemet, funktioner och användandet av interaktiva verktyg.
- Föreläsning 4 ” Beståndsvis: andra inblick” handlar om hur ni hanterar själva systemet, funktioner och användandet av interaktiva verktyg.
Modul 3 - RegVis
Litteratur
Skogliga konsekvensanalyser 2015: https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/statistik/skogliga-konsekvensanalyser/skogliga-konsekvensanalyser-ska-rapport-10-2015.pdf
Två vetenskapliga artiklar:
-
- Artikel 1: Subramanian, N., Nilsson, U., Mossberg, M. & Bergh, J. (2018). Impacts of climate change, weather extremes and alternative strategies in managed forests. Ecoscience pp 53 – 70:
- Artikel 2: Eggers, J., Holmström, H., Lämås, T., Lind, T. & Öhman, K. (2015). Accounting for a Diverse Forest Ownership Structure in Projections of Forest Sustainability Indicators Forests vol 6 (11), pp 4001-4033:
- Artikel 2: Eggers, J., Holmström, H., Lämås, T., Lind, T. & Öhman, K. (2015). Accounting for a Diverse Forest Ownership Structure in Projections of Forest Sustainability Indicators Forests vol 6 (11), pp 4001-4033:
- Artikel 1: Subramanian, N., Nilsson, U., Mossberg, M. & Bergh, J. (2018). Impacts of climate change, weather extremes and alternative strategies in managed forests. Ecoscience pp 53 – 70:
Föreläsningar
- Föreläsning 1 ”Introduktion RegVis” ger en introduktion till RegVis.
- Föreläsning 2 ”Skogsskador” ger en övergripande presentation av hur skogsskador beräknas i Heureka.
Modul 4 – PlanVis
Litteratur
Eggers, J. & Öhman, K. 2020. Overview of the PlanWise application and examples of its use. Institutionen för skoglig resurshushållning, Sveriges lantbruksuniversitet, Arbetsrapport 514: https://pub.epsilon.slu.se/17122/1/eggers_j_et_al_200602.pdf
Ur kompendiet Skoglig planering (Ljungbergskompendiet): https://www.slu.se/globalassets/ew/org/inst/sresh/forskning/planering/skoglig-planering_ljungbergskompendiet_210618.pdf
-
- Hela kapitel 3.1
- Hela kapitel 4.1
- Kapitel 4.2 kan läsas extensivt
- Kapitel 4.3 kan läsas extensivt
- Hela kapitel 5.3 (övriga delar av kapitel 5 kan läsas extensivt, för narrativets skull)
- Hela kapitel 3.1
Vetenskapliga artiklar meddelas vid kursstart.
Föreläsningar
- Föreläsning 1 ”Systemintroduktion – Heureka PlanVis”
- Föreläsning 2 ”Tillämpningar - Heureka PlanVis”
- Föreläsning 3 ”Kommentarer till självstudieövning (inkl. tips och trix i simulering och optimering) ”
Modul 5 - PlanEval
Litteratur
Öhman, K. & Nordström E.-M. Användarguide till PlanEval. https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/sha/informationsmaterial/anvandarguide_till_planeval_160121.pdf
Ur Ljungbergskompendiet: - Hela avsnitt 4.4 Flermålsanalys (s. 143-155) https://www.slu.se/globalassets/ew/org/inst/sresh/forskning/planering/skoglig-planering_ljungbergskompendiet_210618.pdf
- Korosuo, A., Wikström, P., Öhman, K. & Eriksson, L.O. (2011). An integrated MCDA software application for forest planning: A case study in southwestern Sweden. Mathematical and Computational Forestry and Natural-Resource Sciences 3, 75-86.
Nordström, E.-M., Holmström, H. & Öhman, K. (2013). Evaluating continuous cover forestry based on the forest owner’s objectives by combining scenario analysis and multiple criteria decision analysis. Silva Fennica 47, article ID 1046.
Öhman K., Holmström H. & Nordström E.-M. (2013). Utvärdering av kontinuitetsskogsbruk för Linköpings kommunskogar. Rapport 385. Institutionen för skoglig resurshushållning, SLU.
https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/sha/informationsmaterial/anvandarguide_till_planeval_160121.pdfVetenskapliga artiklar
-
- Nordström, E.-M., Holmström, H. & Öhman, K. (2013). Evaluating continuous cover forestry based on the forest owner’s objectives by combining scenario analysis and multiple criteria decision analysis. Silva Fennica 47, article ID 1046.
- Öhman K., Holmström H. & Nordström E.-M. (2013). Utvärdering av kontinuitetsskogsbruk för Linköpings kommunskogar. Rapport 385. Institutionen för skoglig resurshushållning, SLU.
- Öhman K., Holmström H. & Nordström E.-M. (2013). Utvärdering av kontinuitetsskogsbruk för Linköpings kommunskogar. Rapport 385. Institutionen för skoglig resurshushållning, SLU.
- Nordström, E.-M., Holmström, H. & Öhman, K. (2013). Evaluating continuous cover forestry based on the forest owner’s objectives by combining scenario analysis and multiple criteria decision analysis. Silva Fennica 47, article ID 1046.
Föreläsningar
- Föreläsning 1: Introduktion till flermålsanalys. Föreläsningen ger en introduktion till vad flermålsanalys är för något.
- Föreläsning 2, 3 och 4: Metoder för flermålsanalys. Föreläsningarna beskriver de tre olika metoderna för flermålsanalys som finns i PlanEval: AHP, SMART och värdefunktioner. De visar också mer konkret hur flermålsanalys fungerar.
- Föreläsning 5: Introduktion till PlanEval. Föreläsningen ger en översikt av PlanEval.