New search
EX0885

Independent project in Agricultural science, G2E - Agricultural and Rural Management

An independent project is a project where you will apply your in-depth knowledge, skills and approach to an issue in the field of the education. Often, the independent project is at the end of your education where you will plan, conduct and present an academic study. Your project will be published publicly.

Course evaluation

The course evaluation is now closed

EX0885-40039 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for EX0885

Academic year 2021/2022

Independent project in Agricultural science, G2E - Agricultural and Rural Management (EX0885-40085)

2022-03-24 - 2022-06-05

Academic year 2020/2021

Independent project in Agricultural science, G2E - Agricultural and Rural Management (EX0885-40133)

2021-03-24 - 2021-06-06

Academic year 2019/2020

Independent project in Agricultural science, G2E - Agricultural and Rural Management (EX0885-40041)

2020-03-25 - 2020-06-07

Academic year 2018/2019

Independent project in Agricultural science, G2E - Agricultural and Rural Management (EX0885-40086)

2019-03-26 - 2019-06-09

Syllabus and other information

Grading criteria

Betygskriterier för kandidatnivå (G2E): EX0885 Självständigt arbete i Lantbruksvetenskap,
G2E - Lantmästare - kandidatprogram


A. Lärandemål (LM) och betygskriterier (BK)
LM1 Identifiera problemställningar och formulera frågeställningar inom ett givet ämne

BK1

  • 3. Identifiera problemställningar och formulera frågeställningar inom ett givet ämne.
  • 4. Identifiera problem och föra ett resonemang kring varför detta är av intresse attundersöka samt formulera frågeställningar inom ett givet ämne

LM2 Självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information,
litteratur och data utifrån en given frågeställning

BK2

  • 3. självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information, litteratur och data utifrån en given frågeställning
  • 4. självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information, litteratur - med tyngd på vetenskaplig littereratur - och data utifrån en given frågeställning.

LM3 Kritiskt diskutera innehåll, resultat och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera
över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska
grund

BK3

  • 3. Kritiskt diskutera innehåll, resultat och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samtreflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga
  • 4. Kritiskt diskutera innehåll, resultat och slutsatser, samt kritiskt reflektera över hurfrågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund.
  • 5. Kritiskt diskutera innehåll, resultat och slutsatser med teoretisk förankring, samt kritiskt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund.

LM4 Reflektera över samhälleliga och etiska aspekter samt aspekter på hållbarhet inom ämnet


BK4

  • 3. reflektera över samhälleliga och etiska aspekter samt aspekter på hållbarhet (sociala,ekonomiska och miljömässiga) inom ämnet.


LM5 Skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för
angiven målgrupp och enligt givna anvisningar


BK5

  • 3. Skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar. Referenser i text och referenslista ska vara korrekta.
  • 4. Arbetet kännetecknas av en tydlig och genomtänkt struktur samt av relevant användning av vetenskapligt språk och terminologi. Referenser i text och referenslista ska vara korrekta. Inlämnat enligt given tidsplan.
  • 5. Arbetet kännetecknas av en tydlig och genomtänkt struktur samt av relevant användning av vetenskapligt språk och terminologi, samt en välformulerad argumentation. Referenser i text och referenslista ska vara korrekta. Inlämnat enligt given tidsplan och praktiska grund.

LM6a Muntligt presentera ett vetenskapligt arbete

BK6a

  • 3. Muntligt presentera ett vetenskapligt arbete
  • 4. Strukturerat och målgruppsanpassat muntligt presentera ett vetenskapligt arbete
  • 5. Intresseväckande muntligt presentera ett vetenskapligt arbete och bemöta och besvara opponentens frågor på ett sakligt sätt.


LM6b Kritiskt granska och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete


BK6b

  • 3. Kritiskt granska och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete.
  • 4. Kritiskt granska och ge välgrundad och konstruktiv kritik på en annan students arbete


LM8 Identifiera, formulera och lösa problemställningar kopplade till lantbrukets
verksamhetsområden.

  • 3. Identifiera, formulera och lösa problemställningar kopplade till lantbruketsverksamhetsområden.

Inom givna tidsramar betyder här att studenten följer sin plan men vid behov och i god tid samråder med handledaren om en revidering.
Villkor för betygsgrader:

  • För betyget 3 krävs att alla kriterier för betyg 3 är uppfyllda.
  • För betyget 4 krävs att kriterier för mål 4 och 8 är uppfyllda för betyget 3 och alla övriga kriterier för betyg 4 är uppfyllda.
  • För betyget 5 krävs att kriterier för mål 4 och 8 är uppfyllda för betyget 3, kriterierna för mål 1, 2 och 6b är uppfyllda för betyget 4 och att alla kriterier för betyget 5 är uppfyllda.

Litterature list

**Litteratur **
Böcker
Patel, R. & Davidson, B. (2019) Forskningsmetodikens grunder - att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. (184 s)
Övriga läromedel
Valbar vetenskapliglitteratur relevant för området tillkommer motsv. ca 100-1000 sidor i samråd med handledaren samt relevanta metodböcker.
SLU (2021) Skriva och referera. Tillgänglig: Bibliotekets sök- och skrivguide (instructure.com)/ [22-03-23]

Referenslitteratur
Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser, andra upplagan. Lund: Studentlitteratur,
Malmfors, B., Garnsworthy, P. & Grossman, M. 2004. Writing and presenting scientific papers. 2 ed. Nottingham: Nottingham University Press. 
Olsson, H. & Sörensen, S. (2011) Forskningsprocessen - kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber, 
Pelger, S. 2007. Kommunikation för naturvetare. Lund: Studentlitteratur.
Svenska språknämnden. (2017) Svenska skrivregler. Stockholm: Liber, 
Thurén, T. (2007) Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber,

Course facts

The course is offered as an independent course: No The course is offered as a programme course: Agricultural and Rural Management Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 38060 SEK Cycle: G2E
Subject: Agricultural Science Agricultural science
Course code: EX0885 Application code: SLU-40039 Location: Alnarp Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Biosystems and Technology Pace: 100%