Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing
The course is carried out with lectures, seminars, exercises and project work. The work is carried out both individually and in groups.
The course is based on:
Organizational theory such as leadership, motivation, culture and organizational change.
Marketing theory such as communication, brand management and relationship building.
Environmental, social and economic perspectives on sustainable development.
Based on this, the student will be asked discuss and critically reflect on:
Organizations’ quality and environmental problems.
Practical examples of quality and environmental work within various organizations and stakeholders for this work.
Management standards, with a focus on the design, application and audit of the quality and environmental management systems ISO 9001 (quality) and ISO 14001 (environment).
Methods, conditions, driving forces and obstacles for quality and environmental management within different organizations.
Information from the course leader
Varmt välkommen till Sveriges Lantbruksuniversitet och kursen Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring!
Här kommer allmän information om studentkonto, registrering på kurs, samt annan praktisk information.
Studentkonto
Studentkonto behövs för att komma åt bl.a. Ladok, Canvas och mejl. För information om hur du skapar ett studentkonto, se här: https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/support/ny-student-kom-igang/.
Registrering på kurs
Självregistrering till kurs görs i Ladok mellan 2023-01-02 till 2023-01-16. Kom ihåg att du måste vara antagen och registrerad för att gå kursen. Att du som student får tillgång till Canvas innebär inte att du är registrerad och utan registrering riskerar du att förlora din plats på kursen.
Har du antagits till kursen med villkor behöver du skicka din meritlista till kursledaren som avgör om du får registreras. Gör detta så snart som möjligt då granskning kan ta några dagar.
Särskilt studiestöd
Har du behov av särskilt stöd för undervisning ska du informera kursledaren om det redan vid kursstart så att eventuella särskilda arrangemang kan ordnas. Vid examination behöver du följa instruktionerna i anmälan i Ladok för att anmäla extra stöd. Anmälan för extra stöd inför tentamen stänger 15 arbetsdagar före tentamensdagen.
Avbrott på kurs
Om du avbryter kursen skall du meddela utbildningsadministrationen på econ-edu@slu.se som i sin tur meddelar kursledaren och lägger in ett avbrott i Ladok efter studentens godkännande. Du kan själv anmäla tidigt avbrott (inom 3 veckor efter kursstart) via Ladok Student på studentwebben.
Tentamina
Du behöver anmälda dig till tentamina i Ladok. Anmälan stänger 10 vardagar före tentamensdagen. Det är inte möjligt med efteranmälningar. Du finner din anonymitetskod i Ladok Student.
På onsdagar kl 12:30-14:30 har vi tentautlämning på institutionen (Ulls hus, plan 4). Du behöver ha med dig din legitimation för detta.
Tveka inte att höra av dig till econ-edu@slu.se vid frågor.
Hälsningar,
Utbildningsadministrationen
Course evaluation
The course evaluation is now closed
FÖ0480-30183 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for FÖ0480
Academic year 2023/2024
Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing (FÖ0480-30327)
2024-01-15 - 2024-03-19
Syllabus and other information
Syllabus
FÖ0480 Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing, 15.0 Credits
Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföringSubjects
Business Administration Business AdministrationEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Exam | 5.0 | 0101 |
Project | 5.0 | 0102 |
Exercises and mandatory events | 5.0 | 0103 |
Advanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G2F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
60 credits business administration of which 10 credits organizational theory and 10 credits marketing.Objectives
The aim of the course is to provide the student with in-depth knowledge in organizational theory, marketing and sustainable development. These perspectives are applied to quality and environmental problems in companies and other organizations. The course will also contribute to the development of academic skills, including critical thinking, discussion, oral as well as written presentation and the ability to collaborate in groups.
After the course, the student should be able to:
Apply organizational theory to discuss and critically reflect on problems related to quality and environmental objectives within companies and other organizations. The student should also be able to propose and argue for sustainable solutions of these problems.
Apply marketing theory to discuss and critically reflect on problems related to quality and environmental objectives within companies and other organizations. The student should also be able to propose and argue for sustainable solutions of these problems.
Discuss the connection between problems related to quality and environmental objectives from environmental, social and economic perspectives.
Account for the design, application and audit of a quality and environmental management system, as well as explain and apply terms and models within quality and environmental management.
Discuss methods, conditions, driving forces and obstacles to conducting sustainable quality and environmental work within different organizations.
Content
The course is carried out with lectures, seminars, exercises and project work. The work is carried out both individually and in groups.
The course is based on:
Organizational theory such as leadership, motivation, culture and organizational change.
Marketing theory such as communication, brand management and relationship building.
Environmental, social and economic perspectives on sustainable development.
Based on this, the student will be asked discuss and critically reflect on:
Organizations’ quality and environmental problems.
Practical examples of quality and environmental work within various organizations and stakeholders for this work.
Management standards, with a focus on the design, application and audit of the quality and environmental management systems ISO 9001 (quality) and ISO 14001 (environment).
Methods, conditions, driving forces and obstacles for quality and environmental management within different organizations.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Passed exam.
Approved project.
Approved participation in compulsory guest lectures, compulsory exercises and compulsory seminars.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Economics
Further information
Grading criteria
Betygskriterier
För betyg 3 (godkänt) ska studenten:
- Tillämpa organisationsteori och marknadsföringsteori för att diskutera och reflektera kring vanliga kvalitets- och miljöproblem inom organisationer samt översiktliga samband mellan dessa problem. Studenten kan översiktligt redogöra för uppbyggnad, tillämpning och revision av ledningssystem inom kvalitet och miljö. Studenten kan översiktligt förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljöledning. Studenten kan översiktligt redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete samt hur detta kopplar till teori i organisation och marknadsföring.
- Kunna ge praktiska exempel på hur organisationer inom olika branscher arbetar med frågor kring kvalitet och miljö (bl.a. utifrån gästföreläsningar) samt kunna redogöra för viss forskning inom området.
- Tillämpa organisationsteorier och marknadsföringsteorier för att diskutera och kritiskt reflektera kring kvalitets- och miljörelaterade problem i organisationer i en uppsats utformad enligt given mall. Studenten kan redovisa problem, syfte och metod för datainsamling. Studentens diskussion är sammanhängande och kopplad till relevant litteratur. Studenten kan genomföra en relevant empirisk studie, föreslå hållbara lösningar på problem samt presentera sina slutsatser och ge återföring till andra studenter (muntligt och skriftligt).
- Aktivt delta vid obligatoriska moment (Obs! Vid enstaka tillfällen kan obligatoriska timmar ersättas med restuppgifter om giltigt[1] skäl finns.)
För betyg 4 (väl godkänt) ska studenten:
- Tillämpa organisationsteori och marknadsföringsteori för att utförligt diskutera och reflektera kring kvalitets- och miljöproblem inom organisationer och tydligt visa på samband mellan dessa problem. Studenten kan utförligt redogöra för uppbyggnad, tillämpning och revision av ledningssystem inom kvalitet och miljö, skillnader och likheter mellan olika system och hur dessa kan integreras. Studenten kan utförligt förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljöledning. Studenten kan utförligt redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete samt hur detta kopplar till teori i organisation och marknadsföring. Studenten kan även utförligt redogöra för och diskutera hur dessa hinder och problem kan överkommas.
- Sammanställa en uppsats som är tydligt disponerad och välskriven med korrekta referenser. I uppsatsen kan studenten identifiera problem inom organisation eller marknadsföring av kvalitets- och miljöarbete samt redovisa en tydlig och välutvecklad problemformulering med ett tydligt kopplat syfte. Studenten kan genomföra en omfattande och relevant empirisk studie, redovisa och reflektera över sin metod, djupgående diskutera resultaten med omfattande och relevant koppling till litteraturen samt föreslå och argumentera för hållbara lösningar och tydligt redogöra för slutsatser. Studentens diskussion bygger på akademisk litteratur som presenteras i ett väl avvägt teoretiskt ramverk, där studenten kan reflektera över och motivera valet av teori på ett övertygande sätt. Studenten kan genomföra en väldisponerad redovisning och ge välstrukturerad och konstruktiv återföring till andra studenter.
- Göra allt detta inom given tidsperiod. Det innebär att seminarier, övningar, uppgifter och ev. kompletteringar genomförs med ett godkänt resultat inom given tidsram, att projektet genomförs inom given tidsram, samt att studenten klarar tentamen vid ett av de ordinarie tentamenstillfällena (två ordinarie tentamenstillfällen erbjuds inom ramen för kursen).
För betyg 5 (mycket väl godkänt) ska studenten:
- Tillämpa organisationsteori och marknadsföringsteori för att djupgående diskutera och kritiskt reflektera kring kvalitets- och miljöproblem inom organisationer och tydligt visa på samband mellan dessa problem. Studenten kan på ett djupgående sätt redogöra för uppbyggnad, tillämpning och revision av ledningssystem inom kvalitet och miljö, skillnader och likheter mellan olika system och hur dessa kan integreras. Studenten kan djupgående förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljöledning. Studenten kan på ett djupgående sätt redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete samt hur detta kopplar till teori i organisation och marknadsföring. Studenten kan även på ett djupgående sätt redogöra för och diskutera hur dessa hinder och problem kan överkommas.
Examination
Kursen examineras genom en tentamen (U-5), ett kursprojekt i grupp (U-4) samt obligatorisk och aktiv medverkan vid gästföreläsningar, övningar och seminarier (U/G). (De enskilda modulerna noteras dock rent administrativt med U/G i Ladok.) För att uppnå ett visst betyg måste samtliga kriterier för den betygsnivån och lägre betygsnivåer vara uppfyllda. Möjlighet till överbetyg 4 och 5 ges vid tentamen och i projektarbetet samt kräver att kursen har avslutats inom given tidsperiod. Det innebär att överbetyg på tentamen (betyg 4 och 5) endast kan fås vid ett av de ordinarie tentamenstillfällena (det finns två), samt att projekt och övningar är avslutade inom given tidsperiod. Kriterierna för projektet redovisas i tabell 1.
Tabell 1. Bedömning av projektet
|
Underkänt |
Godkänt (3) |
Överbetyg (>4) |
Problem och syfte
|
|
Redovisa problem och syfte inom kursens ämnesområde. |
Tydlig och välutvecklad problemformulering med tydligt kopplat syfte. |
Metod |
|
Redovisa metod. |
Reflektera över metod. |
Teori
|
|
Presentera relevant teori inom organisation eller marknadsföring |
Presentera ett väl avvägt teoretiskt ramverk över akademisk litteratur. Reflektera över och motivera valet av teori på ett övertygande sätt. |
Empiri |
|
Relevant empirisk studie. |
Omfattande och relevant empirisk studie |
Diskussion |
|
Sammanhängande diskussion kopplad till relevant litteratur. |
Djupgående diskussion med omfattande och relevant koppling till litteraturen. |
Slutsatser |
|
Föreslå lösningar och redogöra för slutsatser (utifrån syftet). |
Föreslå och argumentera för lösningar och tydligt redogöra för slutsatser (utifrån syftet). |
Struktur och språk |
|
Följer mallen och innehåller alla delar. Kompletta meningar. |
Tydligt disponerad och välskriven.
|
Referenshantering |
|
Referenser som går att följa och hitta för en läsare (i text och lista) |
Korrekta referenser enligt mallen i text och lista. |
Redovisning
|
|
Genomförd redovisning där alla deltar. |
Väldisponerad redovisning där alla i gruppen deltar. |
Opposition |
|
Genomförd opposition där alla i gruppen bidrar. |
Välstrukturerad och konstruktiv opposition där alla i gruppen deltar. |
Projektgenomförande |
|
Allt inlämnat. |
Allt inlämnat i tid. |
Urkund |
|
Urkundsrapport inlämnad och godkänd. |
Sammanvägning inför slutbetyget på kursen:
Tentan och projektet viktas lika i betygsbedömningen. Tabell 2 förtydligar hur tentan och projektet vägs samman. Detta är givet att alla övriga kriterier är uppfyllda, d.v.s. godkända övningar och uppgifter, aktivt deltagande vid obligatoriska moment, samtliga kursmoment och tentan genomförd inom given tidsperiod (för högre betyg än 3). En student som har underkänt på något moment kan inte godkännas på kursen.
Tabell 2. Sammanvägning av tenta och projekt, förutsatt att samtliga kursmoment är godkända och genomförda inom given tidsperiod.
|
|
Tentan |
||
|
|
3 |
4 |
5 |
Projektet |
G (godkänt) |
Slutbetyg 3 |
Slutbetyg 3* |
Slutbetyg 3* |
>4 (överbetyg) |
Slutbetyg 3* |
Slutbetyg 4 |
Slutbetyg 5 |
* Som framgår av tabellen är den generella regeln att samtliga lägre nivåer måste vara uppfyllda för ett högre betyg. Individuella bedömningar kommer dock att göras för de fall som markerats med *. Här kommer studentens faktiska poäng på tentan (hur nära studenten har legat en viss betygsgräns), projektets kvalitet och studentens prestationer vid övningar och seminarier att vägas in.
[1] Med giltigt skäl menas det som anges i dokumentet ”Regelsamling för utbildning på grund- och avancerad nivå vid SLU”.
Litterature list
Kurslitteratur i Kvalitets- och miljöledning – fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0480)
Kurslitteraturen består av en kursbok,* *ett kurskompendium, artiklar och annat material.
(Mindre justeringar kan komma att göras av kurslitteraturen under kursens gång.)
Kursbok:
- Ammenberg, J., 2012. *Miljömanagement – miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra *organisationer, upplaga 2. Studentlitteratur. ISBN: 9789144069142.
Boken finns att köpa via t.ex. Studentlitteratur, Bokus och Adlibris, men kan även köpas/lånas begagnad av en f.d. student.
Kurskompendium:
- Kurskompendium i kvalitets- och miljöledning. Institutionen för ekonomi, SLU.
Artiklar och annat material (mindre tillägg kan ske under kursen):
- Adler, P.S. and Borys, B. (1996), “Two Types of Bureaucracy: Enabling and Coercive”, Administrative Science Quarterly, 41 (1), pp. 61-89. Pdf kan hämtas via JSTOR: https://www.jstor.org/stable/2393986?seq=1#metadata_info_tab_contents.
- Bravi, L., Santos, G., Pagano, A., & Murmura, F. (2020). Environmental management system according to ISO 14001: 2015 as a driver to sustainable development. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(6), 2599-2614. Pdf kan hämtas via: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/csr.1985.
- Engberg, Sofie (2010). ISO 14001: Vägen till hållbar utveckling? – En litteraturstudie. Examensarbete nr 600, Institutionen för ekonomi, SLU. ISSN 1401-4084. Kan hämtas från Epsilon: http://stud.epsilon.slu.se/1634/1/Engberg_S_100613.pdf.
- Finne, Å. and Grönroos, C., 2017. Communication-in-use: customer-integrated marketing communication. European Journal of Marketing, vol. 53 no. 3, pp. 445-463. Kan hämtas via: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/EJM-08-2015-0553/full/html?fullSc=1&mbSc=1.
- Ford, J. (2006). Discourses of leadership: Gender, identity and contradiction in a UK public sector organization. Leadership, 2(1), 77-99. Pdf kan hämtas från: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1742715006060654
- Gouldson, A., Morton, A., & Pollard, S. J. (2009). Better environmental regulation—contributions from risk-based decision-making. Science of the Total Environment, 407(19), 5283-5288. Pdf kan hämtas via Science Direct: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969709005968.
- Gray, E. R. & Balmer, J. M. T. (1998). Managing corporate image and corporate reputation. Long Range Planning, Vol. 31, No. 5, pp. 695-702. Pdf kan hämtas via Science Direct: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024630198000740.
- Hatch, M. J. & Schultz, M. (2003). Bringing the corporation into corporate branding. *European Journal of Marketing, *Vol. 37, No. 7/8, pp. 1041-1064. Pdf kan hämtas via Emerald Insight: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=853873&show=abstract.
- Shrivastava, P. (1995). Ecocentric management for a risk society. Academy of management review, 20(1), 118-137. Pdf kan hämtas via JSTOR: http://www.jstor.org/stable/258889?casa_token=-Fc34oCaHiEAAAAA:f-U-aW-iPr67IW1Zo8cyGxL3KpZtEha4rtszizp4GRs9g-JYsEfkvevr_ggYErE4bc-3-C-Cx1FuIPCUQF6RqYdgRBi8vK9f9Otc5p4Fq-7yy9mFzv1k
- van de Ven, A. H., & Poole, M. S. (1995). Explaining development and change in organizations. Academy of Management Review, Vol. 20, Iss. 3, pp. 510-540. Pdf kan hämtas från JSTOR: http://www.jstor.org/stable/258786.
- Walkera, H., Di Sistob, L. & McBainc, D. (2008). Drivers and barriers to environmental supply chain management practices: Lessons from the public and private sectors. Journal of Purchasing & Supply Management, Vol. 14, Iss. 1, pp. 69-85. Pdf kan hämtas via Science Direct: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1478409208000083.
- Warrick, D. D. (2017). What leaders need to know about organizational culture. Business Horizons, 60(3), 395-404. Pdf kan hämtas via: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0007681317300113?via%3Dihub.
- Övrigt material på Canvas under rubriken ”Övrig litteratur”
Ytterligare litteratur att inspireras av* *(ingår inte i kurslitteraturen, men läs gärna i mån av intresse!):
- Gormley Á., Pollard, S. and Rocks, S. (2011). Guidelines for Environmental Risk Assessment and Management, Green Leaves III. Collaborative Centre of Excellence in Understanding and Managing Natural and Environmental Risks, Cranfield University, Bedfordshire, UK. Edgar Black Department for Environment, Food and Rural Affairs, UK. (Se canvas).
- Gouldson, A. (2008). Understanding business decision making on the environment. Energy Policy, 36(12), 4618-4620. Pdf kan hämtas via Science Direct: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301421508004941.
- Govindarajulu, N., & Daily, B. F. (2004). Motivating employees for environmental improvement. Industrial Management & Data Systems, 104(4), 364-372. Pdf kan hämtas via Emirald Insight: http://www.emeraldinsight.com/doi/pdfplus/10.1108/02635570410530775.
- Gulbrandsen, L. H. (2006). Creating markets for eco-labelling: are consumers insignificant? International Journal of Consumer Studies, Vol. 30, Iss. 5, pp. 477–489. Kan hämtas via Wiley: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1470-6431.2006.00534.x/pdf.
- Jacobsen, D. I. & Thorsvik, J. (2002). Kap, 7 Individ och organisation & Kap. 8 Kommunikation i organisationer. Hur moderna organisationer fungerar. Studentlitteratur, Lund. Boken kan lånas på Ultunabiblioteket (även en upplaga för 2008 finns, se dock till att kapitelnumren överensstämmer).
- Jian, G. (2007). Unpacking unintended consequences in planned organizational change: A process model. Management Communication Quarterly, Vol. 21, Iss. 5, pp. 5-28. Pdf kan hämtas via Sage publications: http://mcq.sagepub.com/content/21/1/5.
- Kay, M. J. (2006). Strong brands and corporate brands. Europtean Journal of Marketing, Vol. 40, No. 7/8, pp. 742-760. Pdf kan hämtas via Emerald Insight: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1562577&show=abstract.
- Lozano, R. (2015). A holistic perspective on corporate sustainability drivers. Corporate social responsibility and environmental management, 22(1), 32-44. Pdf kn hämtas via: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/csr.1325.
- Morrow, D. & Rondinelli, D. (2002). Adopting corporate environmental management systems: Motivations and results of ISO 14001 and EMAS certification. *European Management Journal, *Vol. 20, No. 2, pp. 159-171. Pdf kan hämtas via Science Direct: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0263237302000269 (klicka på pdf) eller: http://gse.cat.org.uk/downloads/iso-emasmotivation_paper.pdf.
- Peattie, K., & Belz, F. M. (2010). Sustainability marketing—An innovative conception of marketing. Marketing Review St. Gallen, 27(5), 8-15. Pdf kämtas via: https://www.researchgate.net/publication/225723866_Sustainability_marketing_-_An_innovative_conception_of_marketing.
- Pojasek, R. B. (2009). Sustainability reports - an alternative view. Environmental Quality Management, Vol. 18, Iss. 3, pp. 85–92. Kan hämtas via Wiley: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tqem.20218/pdf.
- Psomas, E. L., Fotopoulos, C. V., & Kafetzopoulos, D. P. (2011). Motives, difficulties and benefits in implementing the ISO 14001 Environmental Management System. Management of Environmental Quality: An International Journal, 22(4), 502-521. Kan hämtas via Emerald Insight: http://www.emeraldinsight.com/doi/pdfplus/10.1108/14777831111136090
- SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling (årets version). SIQ:s Modell för Kundorienterad Verksamhetsutveckling. Kan hämtas från SIQ:s hemsida: http://siq.se/kvalitet/
- Testa, F., Rizzi, F., Daddi, T., Gusmerotti, N. M., Frey, M., & Iraldo, F. (2014). EMAS and ISO 14001: the differences in effectively improving environmental performance. Journal of Cleaner Production, 68, 165-173. Kan hämtas via: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652613009153.
- Traxler, A. A., Schrack, D., & Greiling, D. (2020). Sustainability reporting and management control – A systematic exploratory literature review. Journal of Cleaner Production, 122725. Kan hämtas via: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.122725.
- Vílchez, V. F. (2017). The dark side of ISO 14001: The symbolic environmental behavior. European Research on Management and Business Economics, 23(1), 33-39. Kan hämtas via: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2444883416300286
- Walkera, H., Di Sistob, L. & McBainc, D., 2008. Drivers and barriers to environmental supply chain management practices: Lessons from the public and private sectors. Journal of Purchasing & Supply Management, Vol. 14, Iss. 1, pp. 69-85. Kan hämtas via Science Direct: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1478409208000083 Klicka på PDF.
- Zutshi, A. & Sohal, A. S. (2005). Integrated management system: The experiences of three Australian organizations. Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 16 Iss: 2, pp. 211 – 232. Kan hämtas via Emerald Insight (klicka på pdf): http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1463883&show=abstract.