New search
FÖ0480

Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing

The course is carried out with lectures, seminars, exercises and project work. The work is carried out both individually and in groups.


The course is based on:



  • Organizational theory such as leadership, motivation, culture and organizational change.



  • Marketing theory such as communication, brand management and relationship building.



  • Environmental, social and economic perspectives on sustainable development.




Based on this, the student will be asked discuss and critically reflect on:



  • Organizations’ quality and environmental problems.



  • Practical examples of quality and environmental work within various organizations and stakeholders for this work.



  • Management standards, with a focus on the design, application and audit of the quality and environmental management systems ISO 9001 (quality) and ISO 14001 (environment).



  • Methods, conditions, driving forces and obstacles for quality and environmental management within different organizations.




Information from the course leader

Varmt välkommen till Sveriges Lantbruksuniversitet och kursen Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring!

Här kommer allmän information om studentkonto, registrering på kurs, samt annan praktisk information.

Studentkonto

Studentkonto behövs för att komma åt bl.a. Ladok, Canvas och mejl. För information om hur du skapar ett studentkonto, se här: https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/support/ny-student-kom-igang/.

Registrering på kurs

Självregistrering till kurs görs i Ladok mellan 2023-01-02 till 2023-01-16. Kom ihåg att du måste vara antagen och registrerad för att gå kursen. Att du som student får tillgång till Canvas innebär inte att du är registrerad och utan registrering riskerar du att förlora din plats på kursen.

Har du antagits till kursen med villkor behöver du skicka din meritlista till kursledaren som avgör om du får registreras. Gör detta så snart som möjligt då granskning kan ta några dagar.

Särskilt studiestöd

Har du behov av särskilt stöd för undervisning ska du informera kursledaren om det redan vid kursstart så att eventuella särskilda arrangemang kan ordnas. Vid examination behöver du följa instruktionerna i anmälan i Ladok för att anmäla extra stöd. Anmälan för extra stöd inför tentamen stänger 15 arbetsdagar före tentamensdagen.

Avbrott på kurs

Om du avbryter kursen skall du meddela utbildningsadministrationen på econ-edu@slu.se som i sin tur meddelar kursledaren och lägger in ett avbrott i Ladok efter studentens godkännande. Du kan själv anmäla tidigt avbrott (inom 3 veckor efter kursstart) via Ladok Student på studentwebben.

Tentamina

Du behöver anmälda dig till tentamina i Ladok. Anmälan stänger 10 vardagar före tentamensdagen. Det är inte möjligt med efteranmälningar. Du finner din anonymitetskod i Ladok Student.

På onsdagar kl 12:30-14:30 har vi tentautlämning på institutionen (Ulls hus, plan 4). Du behöver ha med dig din legitimation för detta.

Tveka inte att höra av dig till econ-edu@slu.se vid frågor.

Hälsningar,
Utbildningsadministrationen

Course evaluation

The course evaluation is now closed

FÖ0480-30183 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for FÖ0480

Academic year 2023/2024

Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing (FÖ0480-30327)

2024-01-15 - 2024-03-19

Syllabus and other information

Grading criteria

Betygskriterier

För betyg 3 (godkänt) ska studenten:

  • Tillämpa organisationsteori och marknadsföringsteori för att diskutera och reflektera kring vanliga kvalitets- och miljöproblem inom organisationer samt översiktliga samband mellan dessa problem. Studenten kan översiktligt redogöra för uppbyggnad, tillämpning och revision av ledningssystem inom kvalitet och miljö. Studenten kan översiktligt förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljöledning. Studenten kan översiktligt redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete samt hur detta kopplar till teori i organisation och marknadsföring.
  • Kunna ge praktiska exempel på hur organisationer inom olika branscher arbetar med frågor kring kvalitet och miljö (bl.a. utifrån gästföreläsningar) samt kunna redogöra för viss forskning inom området.
  • Tillämpa organisationsteorier och marknadsföringsteorier för att diskutera och kritiskt reflektera kring kvalitets- och miljörelaterade problem i organisationer i en uppsats utformad enligt given mall. Studenten kan redovisa problem, syfte och metod för datainsamling. Studentens diskussion är sammanhängande och kopplad till relevant litteratur. Studenten kan genomföra en relevant empirisk studie, föreslå hållbara lösningar på problem samt presentera sina slutsatser och ge återföring till andra studenter (muntligt och skriftligt).
  • Aktivt delta vid obligatoriska moment (Obs! Vid enstaka tillfällen kan obligatoriska timmar ersättas med restuppgifter om giltigt[1] skäl finns.)

För betyg 4 (väl godkänt) ska studenten:

  • Tillämpa organisationsteori och marknadsföringsteori för att utförligt diskutera och reflektera kring kvalitets- och miljöproblem inom organisationer och tydligt visa på samband mellan dessa problem. Studenten kan utförligt redogöra för uppbyggnad, tillämpning och revision av ledningssystem inom kvalitet och miljö, skillnader och likheter mellan olika system och hur dessa kan integreras. Studenten kan utförligt förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljöledning. Studenten kan utförligt redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete samt hur detta kopplar till teori i organisation och marknadsföring. Studenten kan även utförligt redogöra för och diskutera hur dessa hinder och problem kan överkommas.
  • Sammanställa en uppsats som är tydligt disponerad och välskriven med korrekta referenser. I uppsatsen kan studenten identifiera problem inom organisation eller marknadsföring av kvalitets- och miljöarbete samt redovisa en tydlig och välutvecklad problemformulering med ett tydligt kopplat syfte. Studenten kan genomföra en omfattande och relevant empirisk studie, redovisa och reflektera över sin metod, djupgående diskutera resultaten med omfattande och relevant koppling till litteraturen samt föreslå och argumentera för hållbara lösningar och tydligt redogöra för slutsatser. Studentens diskussion bygger på akademisk litteratur som presenteras i ett väl avvägt teoretiskt ramverk, där studenten kan reflektera över och motivera valet av teori på ett övertygande sätt. Studenten kan genomföra en väldisponerad redovisning och ge välstrukturerad och konstruktiv återföring till andra studenter.
  • Göra allt detta inom given tidsperiod. Det innebär att seminarier, övningar, uppgifter och ev. kompletteringar genomförs med ett godkänt resultat inom given tidsram, att projektet genomförs inom given tidsram, samt att studenten klarar tentamen vid ett av de ordinarie tentamenstillfällena (två ordinarie tentamenstillfällen erbjuds inom ramen för kursen).

För betyg 5 (mycket väl godkänt) ska studenten:

  • Tillämpa organisationsteori och marknadsföringsteori för att djupgående diskutera och kritiskt reflektera kring kvalitets- och miljöproblem inom organisationer och tydligt visa på samband mellan dessa problem. Studenten kan på ett djupgående sätt redogöra för uppbyggnad, tillämpning och revision av ledningssystem inom kvalitet och miljö, skillnader och likheter mellan olika system och hur dessa kan integreras. Studenten kan djupgående förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljöledning. Studenten kan på ett djupgående sätt redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete samt hur detta kopplar till teori i organisation och marknadsföring. Studenten kan även på ett djupgående sätt redogöra för och diskutera hur dessa hinder och problem kan överkommas.

Examination

Kursen examineras genom en tentamen (U-5), ett kursprojekt i grupp (U-4) samt obligatorisk och aktiv medverkan vid gästföreläsningar, övningar och seminarier (U/G). (De enskilda modulerna noteras dock rent administrativt med U/G i Ladok.) För att uppnå ett visst betyg måste samtliga kriterier för den betygsnivån och lägre betygsnivåer vara uppfyllda. Möjlighet till överbetyg 4 och 5 ges vid tentamen och i projektarbetet samt kräver att kursen har avslutats inom given tidsperiod. Det innebär att överbetyg på tentamen (betyg 4 och 5) endast kan fås vid ett av de ordinarie tentamenstillfällena (det finns två), samt att projekt och övningar är avslutade inom given tidsperiod. Kriterierna för projektet redovisas i tabell 1.

Tabell 1. Bedömning av projektet

Underkänt

Godkänt (3)

Överbetyg (>4)

Problem och syfte

Redovisa problem och syfte inom kursens ämnesområde.

Tydlig och välutvecklad problemformulering med tydligt kopplat syfte.

Metod

Redovisa metod.

Reflektera över metod.

Teori

Presentera relevant teori inom organisation eller marknadsföring

Presentera ett väl avvägt teoretiskt ramverk över akademisk litteratur. Reflektera över och motivera valet av teori på ett övertygande sätt.

Empiri

Relevant empirisk studie.

Omfattande och relevant empirisk studie

Diskussion

Sammanhängande diskussion kopplad till relevant litteratur.

Djupgående diskussion med omfattande och relevant koppling till litteraturen.

Slutsatser

Föreslå lösningar och redogöra för slutsatser (utifrån syftet).

Föreslå och argumentera för lösningar och tydligt redogöra för slutsatser (utifrån syftet).

Struktur och språk

Följer mallen och innehåller alla delar. Kompletta meningar.

Tydligt disponerad och välskriven.

Referenshantering

Referenser som går att följa och hitta för en läsare (i text och lista)

Korrekta referenser enligt mallen i text och lista.

Redovisning

Genomförd redovisning där alla deltar.

Väldisponerad redovisning där alla i gruppen deltar.

Opposition

Genomförd opposition där alla i gruppen bidrar.

Välstrukturerad och konstruktiv opposition där alla i gruppen deltar.

Projektgenomförande

Allt inlämnat.

Allt inlämnat i tid.

Urkund

Urkundsrapport inlämnad och godkänd.

Sammanvägning inför slutbetyget på kursen:

Tentan och projektet viktas lika i betygsbedömningen. Tabell 2 förtydligar hur tentan och projektet vägs samman. Detta är givet att alla övriga kriterier är uppfyllda, d.v.s. godkända övningar och uppgifter, aktivt deltagande vid obligatoriska moment, samtliga kursmoment och tentan genomförd inom given tidsperiod (för högre betyg än 3). En student som har underkänt på något moment kan inte godkännas på kursen.

Tabell 2. Sammanvägning av tenta och projekt, förutsatt att samtliga kursmoment är godkända och genomförda inom given tidsperiod.

Tentan

3

4

5

Projektet

G (godkänt)

Slutbetyg 3

Slutbetyg 3*

Slutbetyg 3*

>4 (överbetyg)

Slutbetyg 3*

Slutbetyg 4

Slutbetyg 5

* Som framgår av tabellen är den generella regeln att samtliga lägre nivåer måste vara uppfyllda för ett högre betyg. Individuella bedömningar kommer dock att göras för de fall som markerats med *. Här kommer studentens faktiska poäng på tentan (hur nära studenten har legat en viss betygsgräns), projektets kvalitet och studentens prestationer vid övningar och seminarier att vägas in.


[1] Med giltigt skäl menas det som anges i dokumentet ”Regelsamling för utbildning på grund- och avancerad nivå vid SLU”.

Litterature list

Kurslitteratur i Kvalitets- och miljöledning – fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0480)

Kurslitteraturen består av en kursbok,* *ett kurskompendium, artiklar och annat material.

(Mindre justeringar kan komma att göras av kurslitteraturen under kursens gång.)

Kursbok:

  • Ammenberg, J., 2012. *Miljömanagement – miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra *organisationer, upplaga 2. Studentlitteratur. ISBN: 9789144069142.

Boken finns att köpa via t.ex. Studentlitteratur, Bokus och Adlibris, men kan även köpas/lånas begagnad av en f.d. student.

Kurskompendium:

  • Kurskompendium i kvalitets- och miljöledning. Institutionen för ekonomi, SLU.

Artiklar och annat material (mindre tillägg kan ske under kursen):

Ytterligare litteratur att inspireras av* *(ingår inte i kurslitteraturen, men läs gärna i mån av intresse!):

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 26170 SEK Cycle: Bachelor’s level (G2F)
Subject: Business Administration Business Administration
Course code: FÖ0480 Application code: SLU-30183 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Economics Pace: 100%