Health care and exercise of trotters II
Information from the course leader
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I
HIPPOLOGPROGRAMMET
DEL A
Kursens kod
|
HO0120 |
Kursens namn
|
Hästens friskvård och uppträning 2 |
Antal hp
|
5 |
Läsår
|
2021 |
Ges inom inriktning/-arna |
Trav
|
Beskriv hur högskolemässighet beaktas i kursen.
Kursen ger möjlighet till fördjupning, reflektion och egen färdighetsträning baserad på vetenskap
och tillgänglig beprövad erfarenhet.
Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika områden.
Tidigare kursers litteratur samt vetenskapliga artiklar och vedertagna protokoll m.m. används.
Holistisk kurs sent i programmet som täcker över flera ämnesområden.
Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen.
I kursen jämförs med hur sporthästar selekteras, tränas och vårdas i några andra större hästområden
som Frankrike och Nordamerika. Olika förutsättningar för arbete och etik diskuteras i ett internationellt
perspektiv.
Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.
Studenterna tränas fortlöpande i att analysera konkreta situationer som kan uppkomma i yrkeslivet
samt att formulera dem både muntligt och skriftligt. Även etiska frågeställningar och attityder diskuteras
under kursens gång. Detta göra studenten utvecklar sitt språkkunnande, kommunikativa förmåga samt
förhållningssätt till kvalitetssäkrad, faktabaserad kunskap
Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen.
Kursen belyser både individ- och besättningsperspektivet där ekonomiska aspekter ställs mot det
gemensamma ansvaret att minska användning av antibiotika och anthelmintika samt andra kemikalier
för en ökad hälsomässig och ekologisk välfärd. Aspekten om hur den emotionellt och ekonomiskt
stora investering en tävlingshäst är ställs mot kortsiktig ekonomisk vinning och djuretik.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.
Kursen bygger på HBH samt Friskvård 1 där studenterna övar vidare i rollen som rådgivare,
men nu med ett ännu mera individuellt och holistiskt perspektiv. Färdighetsträning inom hälsokontroll
och palpation är viktiga moment även i övriga hästrelaterade kurser och övas med progression över
läsåren. Förmågan att se och bedöma allt mera subtila förändringar på såväl hästar som i stallmiljön
övas i denna, men även inom HAV och andra kurser parallellt.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.
Se ovan.
Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.
Hästens friskvård är ett område som näringen efterfrågat och identifieras som en allt viktigare
kompetens. Inom flera av den färdiga Hippologens yrkesroller finns skadeprofylax och rehabilitering
kopplat till flera tjänster och uppdrag. Detta oavsett om man väljer att jobba som egen företagare,
tjänsteman, lärare eller i andra roller i samverkan med andra etablerade yrkesgrupper som
veterinär, agronom och hovslagare.
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I
HIPPOLOGPROGRAMMET
DEL B
Anläggning |
Wången |
Inriktning |
Trav |
Kurstillfälle ååmmdd- ååmmdd |
20200324-20200606 |
Vid ev. blockindelning ååmmdd- ååmmdd |
Ej aktuellt |
Examinator |
Miia Rihimäki |
Stf Examinator |
|
Kursledare |
Ulf Hedenström |
Genomförande |
Cirka antal schemalagda timmar |
Varav obligatoriskt |
Moment |
||
Föreläsningar |
20 |
|
Övningar och övningsuppgifter |
20 |
|
Handledning |
5 |
|
Handledd verksamhetsförlagd utbildning |
5 |
|
Studiebesök |
10 |
|
Projektarbete |
0 |
|
Självständigt arbete med hästar, utrustning och anläggning |
10 |
Enl. särskilda styrdokument. |
Examination och utvärdering |
5 |
|
Beskriv vilka delar som ingår i kursen och ange även
examinerande lärare samt övriga medverkande lärare.
Del 1 |
Anatomi,palpation, hälsokontroll,träning |
Examinerande lärare |
UH |
Lärare i övrigt |
Stallansvariga, Hovslagarlärare och hovslagarelever |
Gästföreläsare |
- |
Innehåll |
Anatomiska studier av levande häst alt. dissektion. Mål att genom ökade teoretiska kunskaper och färdigheter kunna vara en resurs som länk mellan hästsportens olika professionella aktörer. Palpation,rörelsemekanik,träning. |
Del 2 |
Evidensbaserad diagnostik och behandling |
Examinerande lärare |
UH |
Lärare i övrigt |
MR |
Gästföreläsare |
Anna Bergh? |
Innehåll |
Föreläsningar, fall och diskussioner kring vad som kan räknas till traditionella, experimentella, etablerade, komplementära och alternativa metoder. |
Del3 |
Hippoanalysen |
Examinerande lärare |
UH,MC |
Lärare i övrigt |
Joanna Sätter |
Gästföreläsare |
|
Innehåll |
Föreläsningar, övningar och självständigt arbete med analys, rådgivning samt sjukdoms- och skadeprofylax i olika verksamheter knutna till Wången och den lokala hästsporten. |
Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori
genomförs i kursen.
Genom att utgå ifrån och relatera verkliga fall och
levande hästar både på anläggningen,i regionen
samt inom den svenska travsporten.
Beskriv vilka externa inslag kursen innehåller
(t ex studieresor)
Studieresor lokal för att studera anläggningsfrågor,
smittskydd,djurskydd samt hästvälfärd.
Course evaluation
The course evaluation is now closed
HO0120-40040 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for HO0120
Academic year 2021/2022
Health care and exercise of trotters II (HO0120-40094)
2022-03-24 - 2022-06-05
Academic year 2019/2020
Health care and exercise of trotters II (HO0120-40125)
2020-03-25 - 2020-06-07
Syllabus
HO0120 Health care and exercise of trotters II, 5.0 Credits
Travhästens friskvård och uppträning IISubjects
Equine ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 5.0 | 0101 |
Advanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements(G2F)Grading scale
Language
SwedishPrior knowledge
.Objectives
.Content
.Formats and requirements for examination
.- If the student fails a test, the examiner may give the student a supplementary assignment, provided this is possible and there is reason to do so.
- If the student has been granted special educational support because of a disability, the examiner has the right to offer the student an adapted test, or provide an alternative assessment.
- If changes are made to this course syllabus, or if the course is closed, SLU shall decide on transitional rules for examination of students admitted under this syllabus but who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline. For more information on this, please refer to the regulations for education at Bachelor's and Master's level.
Other information
- The right to take part in teaching and/or supervision only applies to the course date to which the student has been admitted and registered on.
- If there are special reasons, the student may take part in course components that require compulsory attendance at a later date. For more information on this, please refer to the regulations for education at Bachelor's and Master's level.
Responsible department
Department of Anatomy, Physiology and Biochemistry
Further information
Grading criteria
LM1 Upprätta, motivera och kommunicera förslag på träningsprogram och skötsel för uppträning av travhästar till tävlingsmässigt skick efter av veterinär fastställd diagnos och avslutad konv./rehabilitering
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3-Studenten kan ge förslag till träningsprogram och skötsel med målsättning att rehabilitera hästar till tävlingsmässigt skick efter av veterinär fastställd diagnos
4/5-Studenten kan ge detaljerade förslag till träningsprogram och skötsel med målsättning att rehabilitera hästar till tävlingsmässigt skick efter av veterinär fastställd diagnos
LM2 Redogöra översiktligt för proceduren vid vissa behandlingar av tränings- och tävlingsrelaterade sjukdomar och skador, samt redogöra för proceduren och assistera vid
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3- Studenten kan översiktligt redogöra för sjukdomar/skador samt kan assistera vid hästsjukvård
LM3 Diskutera och kommunicera betydelsen av olika faktorer och fynd som framkommer vid visitering på stillastående häst och häst i rörelse samt i förekommande fall utforma och motivera åtgärdsförslag
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3-Studenten kan översiktligt diskutera faktorer och fynd på häst
4/5-Studenten kan utförligt identifiera,diskutera samt kommunicera faktorer och fynd på häst
LM4 Analyserar friskvårdsproblem samt diskuterar och motiverar förslag till problemlösning på besättnings-och individnivå.
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3-Studenten kan på egen hand identifiera, analysera samt kommunicera enklare och uppenbara problemställningar i främmande stall
4/5-Studenten kan på egen hand indentifiera,analysera samt kommunicera subtila och komplexa problemställningar i främmande stall
LM5 Beaktar hållbarhet och etik vid problemlösning kopplat till användning av travhästar och sätta detta i både ett svenskt och ett internationellt perspektiv
U-Studenten uppnår inte betyg 3 för lärandemålet
3- Studenten tar hänsyn till hållbarhet,etik samt internationella perspektiv.
Litterature list
- Litteraturlista [Litteraturlista] (https://slunik.slu.se/kursfiler/HO0120/40040.2021/Litteraturlista_for_HO0120-2021.pdf)