New search
KE0063

Fundamentals in Chemistry II

Information from the course leader

Hej studenter och välkomna till SLU och till vår kurs
KE0063 - Grundläggande kemi II.

Info om schemat

Schema finns utlagt i en färdig version som en pdf-fil.
Det första schemat lades ut 2022-11-17

  • Revision 2, 2023-01-04: Nytt datum och tid för sluttentamen på kursen.
  • Revision 1, 2022-12-12: Salsangivelser har lagts till i schemat.

Vi hoppas att alla otrevliga virusar ska hålla sig borta så att så gott som all undervisning på kursen blir IRL på campus. Allmänkemidelen av kursen kommer att genomföras som "flipped classroom" vilket innebär att föreläsningarna i allmänkemi kommer att ges som videoinspelningar. Allmänkemins videoföreläsningar är markerade som "VF1", "VF2", osv.

I schemat är OBLIGATORISKA moment skrivet med FET STIL. Var vänlig notera att samtliga obligatoriska moment måste genomföras och vanligtvis även redovisas på ett godkänt sätt för att kunna bli godkänd på kursen. Obligatoriska moment förekommer både under november-december och i januari!

Kom också ihåg att covidsituationen kan förändras vilket kan få till följd att det blir förändringar mellan distans- och campusundervisning.

Kursupplägg

För att bli godkänd på hela kursen KE0063 måste alla obligatoriska moment, laborationer redovisningar etc., vara godkända. På kursen KE0062 som helhet kan betygen U, 3, 4 eller 5 erhållas. På delkursen laborationer ges bara betygen U eller G.

En sammanställning över vad som krävs för att bli godkänd på kursen finns i "Regler_för_obligatoriska_moment...".

Ordinarie tenta på kursen ges torsdagen den 16e februari. Cirka en månad efter ordinarie tenta kommer en möjlighet till omtenta att ges. Ytterligare en omtentor på kursen kommer även att erbjudas i mitten-slutet av augusti 2023. Vi kommer förhoppningsvis att kunna ordna frågestunder några dagar före omtentorna i augusti för att ge er möjlighet att reda ut de sista detaljerna före omtentan.

Om du missar ett obligatoriskt moment (alla laborationer är obligatoriska och lite annat också) så kan det kanske gå att ta igen en missad labb tillsammans med någon annan labbgrupp någon dag senare. Kolla med din labblärare i ditt individuella fall. Vi kommer troligen att genomföra 1-2 "omlabbdagar" i maj där möjlighet ges att ta igen en eller två missade labbar.

Studenter med funktionshinder

Om du har speciella behov t.ex. vad gäller tentamen (tyst sal, extra skrivtid etc) så måste du så snart som möjligt (allra senast tre veckor före tentamen) kontakta kursansvarig för att gå igenom hur tentamen kan genomföras. Mer info om att studera med funktionsnedsättningar finns på SLU:s studentwebb. Tips bl.a. om olika hjälpmedel finns där.

Laborationer, labbgrupper och labbrockar

Vi hoppas att de flesta laborationerna i år ska gå att genomföra på labb antingen på MEKÖL i MVM-huset eller på BÖL på Biocentrum på Ultuna. Ni kommer att vara indelade i labbgrupper om 15 cirka studenter. Meningen är att ni ska arbeta i samma labbgrupper genom hela kursen. Om någon absolut vill byta labbgrupp så hör av er så snart som möjligt så försöker jag ordna det - men ni ska helst ha gjort upp med en annan studente som ni ska byta labbgrupp med!

Labbrock Alla studenter får gärna köpa sin EGEN LABBROCK! Labbrocken ska helst vara av kraftigt bomullstyg. Många labbrockar har tyg av en polyester-bomulls-blandning och det är acceptabelt så länge tyget inte är för tunt. Många näthandlare säljer bra labbrockar för 300-500 kr. Det finns även fysiska butiker som säljer bra labbrockar! Både på MEKÖL BÖL finns möjlighet att under kemikursens gång förvara labbrock och annat i ett klädskåp. Om du tar med ett eget hänglås så kan du t.o.m. låsa in sakerna. På MEKÖL kommer det även att vara möjligt att låna en labbrock för just den dagens labbarbete. Beroende på virussituationen så är det möjligt att detta alternativ bör undvikas

Notera att om det/de klädskåp du använt och satt hänglås på fortfarande är låst efter kursens slut så klipper vi upp hänglåset och tar ut kvarvarande saker och skänker dom till Rädda Barnen, Röda Korset, MSF eller till energiåtervinningen.

/Mats

Course evaluation

The course evaluation is now closed

KE0063-30061 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for KE0063

Academic year 2021/2022

Fundamentals in Chemistry II (KE0063-30173)

2022-01-17 - 2022-02-17

Academic year 2020/2021

Fundamentals in Chemistry II (KE0063-30258)

2021-01-18 - 2021-02-17

Academic year 2019/2020

Fundamentals in Chemistry II (KE0063-30055)

2020-01-20 - 2020-02-19

Academic year 2018/2019

Fundamentals in Chemistry II (KE0063-30113)

2019-01-21 - 2019-02-20

Academic year 2017/2018

Fundamentals in Chemistry II (KE0063-30005)

2018-01-15 - 2018-02-14

Academic year 2016/2017

Fundamentals in Chemistry II (KE0063-30001)

2017-01-16 - 2017-02-15

Syllabus

KE0063 Fundamentals in Chemistry II, 7.5 Credits

Grundläggande kemi II

Subjects

Chemistry Biology

Education cycle

Bachelor’s level

Modules

Title Credits Code
Part C 6.0 0302
Part D 1.5 0303

Advanced study in the main field

First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G1F)

Grading scale

5:Pass with Distinction, 4:Pass with Credit, 3:Pass, U:Fail The requirements for attaining different grades are described in the course assessment criteria which are contained in a supplement to the course syllabus. Current information on assessment criteria shall be made available at the start of the course.

Language

Swedish

Prior knowledge

Fundamental knowledge and skills in chemistry

Objectives

Fundamentals in Chemistry is formally divided into two course modules (I, 15 credits and II, 7.5 credits) that together constitute a unit where the parts have progressive and interdisciplinary contents.

The aim of the course is to give basic knowledge and skills in chemistry with an emphasis on the demands of subsequent courses in soil sciences, environmental sciences, food sciences and biology.

On completion of the course, the student should be able to:

- concretise energy transformation and chemical reactions in living cells

- discuss environmentally related processes from a chemical perspective

- describe the structure, composition and properties of molecules, especially the molecules that are of importance to soil, environment, foodstuffs and living organisms

- describe important reaction mechanisms

- account for transport across biological membrane and mechanisms for signal transduction

- describe the fundamental features of the genetic information flow

- carry out chemical experiments and use chemical analytical methods

- analyse, interpret and present obtained experimental results

Content

The courses Fundamentals in Chemistry I and II are divided into so called theme blocks, in which a part of the course content is set in focus. Each theme block is completed with a summarising discussion using examples from current research or from current societal or environmental problems. Both courses highlight central issues within environmental chemistry and sustainable development with seminars on current issues.

In the course Fundamentals in Chemistry II, chemical reactions are studied based on the energy of electrons.

Topics such as the principles of corrosion and how rechargeable and non-rechargeable batteries function, the energy carrying molecules of the cell and the basic principles of energy supply in a living cell are covered.

In another theme block, the structure and metabolism of the cell, photosynthesis, the composition of biological membranes and processes connected to membranes e g signalling and transport are studied.

In a specialisation, the chemical processes that take place e g when leaves are senescing and how the different colours of the leaves arise are discussed.

Bases for further studies in biology and genetics are given in a unit where the flow of biological information from genetic information to biochemical function, bioinformatics and evolution is treated from a chemical perspective.

In a final theme block, human influence on the environment from a chemical perspective inter alia chemistry in todays energy production, batteries and catalysts as well as chemistry in renewable energy sources are discussed.

The teacher-supervised parts of the course include both traditional lectures, laboratory sessions and exercises in smaller groups as well as seminars and supervised self-study. In addition to teacher-supervised time, the student is assumed to carry out an essential amount of self-studies using both regular course material and interactive study materials.

Some teaching activities are compulsory, mainly seminars, laboratory sessions and presentations, but also certain lectures and exercises.

Training in scientific presentation is exercised (written and oral) through e g writing of memos, presentation of laboratory results and active discussion in seminars.

Formats and requirements for examination

Examination formats: Written examination, compulsory presentations of laboratory results and of written assignments, compulsory laboratory practicals and written assignments.

Passing the course requires: Approved examination, approved laboratory reports and passed written assignments and approved participation in compulsory components.
  • If the student fails a test, the examiner may give the student a supplementary assignment, provided this is possible and there is reason to do so.
  • If the student has been granted special educational support because of a disability, the examiner has the right to offer the student an adapted test, or provide an alternative assessment.
  • If changes are made to this course syllabus, or if the course is closed, SLU shall decide on transitional rules for examination of students admitted under this syllabus but who have not yet passed the course.
  • For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline. For more information on this, please refer to the regulations for education at Bachelor's and Master's level.

Other information

  • The right to take part in teaching and/or supervision only applies to the course date to which the student has been admitted and registered on.
  • If there are special reasons, the student may take part in course components that require compulsory attendance at a later date. For more information on this, please refer to the regulations for education at Bachelor's and Master's level.

Additional information

The prerequisites can be fulfilled by having followed the course Fundamentals in Chemistry I, 15hp.

Some learning activities may be conducted in English.

Responsible department

Department of Molecular Sciences

Further information

Determined by: PN-NJ
Biology field: Molekylärbiologi
Replaces: KE0051, KE0053, KE0054, BI1032, BI0856:1

Grading criteria

Betygskriterierna för LÅ 2022-23 finns som ett pdf-dokument.

Litterature list

1: Allmän och organisk kemi: Chemistry. 3e eller 4e upplagan (båda fungerar)
Författare: A. Blackman, S.E. Bottle, S. Schmid, M. Mocerino, U. Wille
ISBN: 9780730311058 (3e), 978-0-7303-6328-6 (4e)
Kommentar: Boken ska ha drygt 1200 (1600 för 4e) sidor och kosta cirka 750 SEK (pris 2021 hos LundeQ / Akademibokhandeln i Uppsala).

2: Biokemi: Biochemistry, 9e Upplagan
Författare: J.M. Berg, J.L. Tymoczko, G.J. Gatto, Jr., L. Stryer
ISBN: 9781319114657
Kommentar: Boken bör kosta cirka 900 SEK (pris 2021 hos LundeQ / Akademibokhandeln i Uppsala). Jag har även kollat ad libris och bokus. Se upp!!! Vissa nätbokhandlare tar dubbelt så mycket betalt! 9e Upplagan är officiell kurslitteratur men även 6e, 7e och 8e upplagorna fungerar.

3: Material från molsci-institutionen
Författare: Producerat av lärare vid vår institution
Kommentar: Material kommer att delas ut under kursens gång, ibland i fysisk och ibland i digital form.

Som ett **inofficiellt alternativ till boken av Blackman et al under punkt 1 **kan en äldre bok av Mahaffy m.fl. användas: Chemistry. Human Activity, Chemical Reactivity (FYSISK BOK)
Författare: P. Mahaffy, R. Tasker, B. Bucat, J.C. Kotz, G.C. Weaver, P.M. Treichel, J.E. McMurry
ISBN: 9780176684082. Mahaffy-boken är fortfarande en bra bok. Den finns som begagnad hos många äldre SLU-studenter.

Course facts

The course is offered as an independent course: No The course is offered as a programme course: Biology and Environmental Science - Bachelor's Programme Food Science (BSc) Crop Production (BSc) Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 19030 SEK Cycle: Bachelor’s level (G1F)
Subject: Chemistry Biology
Course code: KE0063 Application code: SLU-30061 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Molecular Sciences Pace: 100%