Studio – Landscape planning
Information from the course leader
Hej!
Nu är det snart dags för kursstart!
På måndag 30/8 är det kursstart och då ses vi på Zoom 9.00 (se din mail eller Canvas för länk).
Ni som har registrerat er kommer att få tillgång till Canvas senast på måndag 8.00.
Om du är antagen men inte har registrerat dig, så bör du alltså göra det så snart som möjligt.
Om du är antagen med villkor men tror att du kommer att kunna uppnå behörighetskraven måste du kontakta mig.
Om du har intyg om rätt till särskilt stöd så behöver du också meddela mig det så snart kursen dragit igång.
Vi ses på måndag,
/Emma Butler
Course evaluation
The course evaluation is now closed
LK0349-10134 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for LK0349
Academic year 2020/2021
Studio – Landscape planning (LK0349-10165)
2020-08-31 - 2020-11-01
Academic year 2019/2020
Studio – Landscape planning (LK0349-10039)
2019-09-02 - 2019-10-31
Syllabus and other information
Syllabus
LK0349 Studio – Landscape planning, 15.0 Credits
Studio – LandskapsplaneringSubjects
Landscape Architecture Landscape ArchitectureEducation cycle
Bachelor’s levelAdvanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G2F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
.Objectives
.
Content
.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
.
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
.Further information
Grading criteria
LK0349 Studio Landskapsplanering, 15 hp
Betygskriterier
Betygsskala
Alla kurser på Landskapsarkitektprogrammet använder betyg, vilket är en anpassning till universitetsundervisningen i Europa. SLU har valt en fyrgradig betygsskala: U 3 4 5. Betyg 3 motsvarar att lärandemålen i kursplanen har uppfyllts.
I ett målrelaterat betygssystem anger lärandemålen vad man kan och betygskriterierna anger olika grader av hur väl man kan det. Ett målrelaterat betyg säger vad och hur väl en student med ett givet betyg kan något vid kursens slut.
Kriterierna och kursens delar
Både examinationsformer och betygskriterier utgår från de lärandemål som finns i kursplanen.
Kriterierna beskriver vad som kommer att bedömas.
I kursen utgår betygskriterierna från kursens examinationsformer, d.v.s. resultaten av olika inlämningar. Lärandemålen för kursen stäms av genom studenternas inlämningsuppgifter. Vi har valt ett större projektarbete/grupparbete samt individuella övningar för att uppnå lärandemålen och det ger möjlighet för studenten att prestera i samarbete med andra, och individuellt. Det ger även generiska kunskaper användbara i praktiken.
Kursen består av tre delar/moduler som bedöms och betygssätts separat. De olika betygen viktas sedan till ett samlat slutbetyg.
Landskapsplanering motsvarar 10 hp och hanterar lärandemål om landskapsplanering inklusive växtkunskaper. För att få betyg 3 på denna del krävs godkänt både i gruppövning och i den individuella övningen.
Planerings- och stadsbyggnadshistoria motsvarar 2,5 hp och hanterar lärandemål om planerings - och stadsbyggnadshistoria.
Svensk lagstiftning för fysisk planering motsvarar 2,5 hp och hanterar lärandemål om samhällsmål, lagstiftning och regler med relevans för fysisk planering/landskapsplanering.
För mer information om betygskriterierna och hur betyg på de olika delarna viktas till ett slutbetyg, se längre ner.
Tider, sjukanmälan
Övningar skall lämnas in på anvisad tid enligt schema. Inlämning till om-examinationstillfälle 10 arbetsdagar efter kursavslut möjliggör överbetyg om det finns giltigt skäl som är anmält.
Giltigt skäl är sjukdom, kårarbete, samhällstjänst, begravning, militärtjänstgöring och anmäles med mejl till kursansvarig. Anmäl ert namn och vilken kurs det gäller.
För sen inlämning utan giltigt skäl på någon del gör det omöjligt att få överbetyg på den delen av kursen. Man kan inte få underkänt på kursen om man lämnar in sent men man kan inte få överbetyg vid sen inlämning.
Betygsbesked
Resultat av examination meddelas senast 15 arbetsdagar efter examinationstillfället. Ordinarie om-examinationstillfälle är tidigast 10 dagar efter att resultat lämnats ut.
Restuppgift och kompletteringar på inlämnad övning kan ges för att nå upp till betyg 3. Ges ej för att nå betyg 4 eller 5.
Se vidare: ”Utbildningshandboken” som ni hittar på SLU:s studentwebb
Kurskrav
För att få ett slutbetyg på kursen krävs att man utfört övningar enligt utdelade instruktioner, ett aktivt deltagande i seminarier samt lägst betyg 3 på samtliga övningar.
MODUL - LANDSKAPSPLANERING 10 hp
Denna del utgörs av fyra övningar: Ö1 samt projektarbetet genomförs i grupp, Ö3a och b individuellt. I grupparbeten ges samtliga gruppmedlemmar samma betyg.
Grupparbete Ö1 + Projektarbetet
För betyg 3 krävs att båda övningarna (Ö1 och projektarbetet) är godkända. För att få betyg 4 krävs dessutom att arbetet uppnått minst tre av fyra mål för betyg 4.
Betyg 3Efter avslutad kurs ska studenten kunna: |
BETYG 4Efter avslutad kurs ska studenten utifrån genomfört projektarbete kunna: |
Kunskap och förståelse |
|
- redogöra för samspelet mellan den studerade tätorten och det omgivande landskapets struktur och funktion (innehåll, användning), kopplat till samhällsutveckling över tid.
- redogöra för hur olika skadegörare, sjukdomar och fysiogena skador kan påverka träd och buskars utseende, utveckling och överlevnad (Gruppövning 1)
|
|
Färdighet och förmåga |
|
- söka och sammanställa geografisk och annan relevant information för landskapsanalys.
- presentera i ord och bild en landskapsanalys och förslag till förändrad mark- och vattenanvändning.
- bedöma konsekvenser för ett landskap i förhållande till en förändrad mark- och vattenanvändning.
|
-syntetisera analysen och beskriva landskapet som helhet.
-presentera resultaten i ord och bild på ett tydligt och väl strukturerat vis anpassat för uppgiften och beskriven målgrupp.
-argumentera för vald lokalisering med hänsyn till identifierade konsekvenser.
|
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT |
|
- motivera en förändrad mark-och vattenanvändning ur ett av gruppen valt och definierat landskapsperspektiv.
|
-formulera frågor för fortsatta undersökningar i en efterföljande planprocess som är tydligt förankrade i en landskapsanalys.
|
Individuell övning 3 a och b
För betyg 3 krävs att båda övningarna (övning 3a och b) är godkända. För att få betyg 4 krävs dessutom att arbetet uppnått minst fyra av fem mål för betyg 4.
Betyg 3Efter avslutad kurs ska studenten kunna: |
BETYG 4
|
Kunskap och förståelse |
|
- ge exempel på regionala och lokala skillnader som påverkar människors förutsättningar att leva och verka i olika delar av landet.
- redogöra för samspelet mellan en tätort och det omgivande landskapets struktur och funktion (innehåll, användning), kopplat till samhällsutveckling över tid.
- förklara betydelsen av att genomföra en landskapsanalys inför en förändrad mark- och vattenanvändning.
|
-reflektera,över viktiga värden i landskapet sett ur olika människors perspektiv och från olika delar av landet.
-reflektera över relationen mellan tätorter och omgivande landskap.
-reflektera över hur landskapsarkitekter med sin kompetens kan bidra inom fysisk planering.
|
Färdighet och förmåga |
|
- bedöma hur regionala skillnader påverkar vegetation och växtanvändning i relation till ståndortsfaktorer och därmed förutsättningar för tillväxt och utveckling.
|
-reflektera över landskapsarkitekters kunskaper om växter, växtanvändning och kopplingen till landskapsplanering. |
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT |
|
- formulera frågor relevanta för landskapsplanering kopplat till samhällets mål för långsiktigt hållbar utveckling. |
-reflektera över vad du anser vara viktiga frågor inom landskapsplanering kopplat till samhällets mål för långsiktigt hållbar utveckling.
|
MODUL - SVENSK LAGSTIFTNING FÖR FYSISK PLANERING 2,5 hp
Övning 2a och b
Denna del utgörs av två övningar. Övning 2a genomförs i grupp, 2b individuellt.
För betyg 3 krävs att båda övningarna är godkända.
Betyg 3Efter avslutad kurs ska student kunna: |
4 |
Kunskap och förståelse |
|
- redogöra för samhällsmål, regler samt miljölagstiftningen med relevans för fysisk planering och landskapsplanering.
|
--- |
MODUL - PLANERINGS- OCH STADSBYGGNADSHISTORIA 2,5 hp
Individuell övning 4
För betyg 3 krävs godkänd övning. För betyg 4 krävs dessutom att studenten uppnått båda målen för betyg 4.
Betyg 3Efter avslutad kurs ska student kunna: |
BETYG 4
|
Kunskap och förståelse |
|
- redogöra för städers och tätorters historiska utveckling i ett nationellt och internationellt perspektiv.
- uppnå minst 60% av möjliga poäng på Ö4.
|
-uppnå minst 80% av möjliga poäng på Ö4. |
SLUTBETYG - VIKTNING AV DE TRE DELARNAS BETYG
La-planering, 10 hp. Gruppövn.. |
3 |
3 |
4 |
4 |
La-planering, 10 hp Individuell övning |
3 |
4 |
3 |
4 |
Delbetyg LA-planering |
3 |
4 |
4 |
5 |
Delbetyg LA-planering |
3 |
3 |
4 |
4 |
5 |
5 |
Lagstiftning, fys. plan, 2,5 hp |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
Stad. Hist. 2,5 hp |
3 |
4 |
3 |
4 |
3 |
4 |
SLUTBETYG |
3 |
3 |
3 |
4 |
4 |
5 |
Litterature list
- Landscape analysis – Investigating the potentials of space and place, Routledge Författare: Per Stahlschmidt, Simon Swaffield, Jörgen Primdahl, Vibeke Nelleman Kommentar: Läs framförallt: kap. 7 och 8 – stöd/inspiration i projektarbetet
(Används även i andra kurser, ni är t.ex bekanta med rumsliga analyser)
- Samhällsplaneringens teori och praktik Författare: Gunnel Forsberg (red.) Kommentar: Liber Första upplagan, 2020
Läs kapitlen 1, 4, 6, 8, 10, 12, 13, 17, 18, 19, 25, 26, 27, 33, 35 och 36
- Public places Urban spaces - The dimensions of urban design, 2nd edition, Författare: Matthew Carmona, Steve Tiesdell, Tim Heath and Taner Oc (2010) Kommentar: Architectural Press, Elsevier. Andra upplagan från 2010, eller senare. Läs framförallt: Part II – The dimensions om urban design, kapitel 4-9.
Obs! I upplagan från 2021 gäller kapitel 3-8
- EJ obligatorisk Planeringens grunder - en översikt Författare: Jan Nyström, Lennart Tonell Kommentar: Studentlitteratur.
Tredje upplagen eller senare
Läs framförallt: kap 5&6
- Ytterligare litteratur tillkommer men kommer att finnas tillgänglig på Canvas.