Sustainable development of the urban landscape, theory course
Information from the course leader
2022-06-21
Välkommen till Hållbar utveckling av stadslandskapet, teorikurs!
Upprop och introduktion till kursen hålls kl.9.00 den 29 augusti i Stora Sessionssalen på Slottet (våning 2).
OBS! Glöm ej att webbregistrera dig på kursen via Ladok student innan kursstart. Genom registering får du automatiskt tillgång till kursens Canvasrum, där du hittar all kursrelaterad information.
Lite kort om kursens innehåll och upplägg: I kursen fördjupar vi oss i stadslandskapets utveckling ur ett aktörsperspektiv utifrån såväl allmänna som privata intressen, med betoning på förvaltningsansvar och planprocesser. Kursens inledande veckor fokuserar på inläsning av litteratur och det hålls två litteraturseminarium och ett kunskapstest. Kursen är uppbyggd kring fallstudier där vi studerar lokal planerings- och förvaltningspolicy genom en internationell teoretisk diskurs. Varje fall avslutas med ett seminarium där ni gruppvis (ni delas in i grupper vid kursstart) ansvarar för en presentation av det specifika fallets samverkansmöjligheter och intressekonflikter. Vid varje fallstudie lämnar ni även in en individuell reflektion där ni diskuterar alternativa planerings- och förvaltningsstrategier. Platserna som kommer utgöra våra fallstudier är Region Öresund, Lund, Östra Göinge, Landskrona och Staffanstorp. Kursen avslutas med en vecka där ni i en gruppuppgift fördjupar er i ett regionalt perspektiv. Vi ser fram emot en kul och lärorik kurs!
/Linnea Fridell, Helena Mellqvist och Matilda Alfengård
Course evaluation
The course evaluation is now closed
LK0406-10248 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for LK0406
Academic year 2023/2024
Sustainable development of the urban landscape, theory course (LK0406-10086)
2023-08-28 - 2023-10-30
Academic year 2021/2022
Sustainable development of the urban landscape, theory course (LK0406-10304)
2021-08-30 - 2021-11-01
Syllabus and other information
Syllabus
LK0406 Sustainable development of the urban landscape, theory course, 15.0 Credits
Hållbar utveckling av stadslandskapet, teorikursSubjects
Landscape Architecture Landscape ArchitectureEducation cycle
Master’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 15.0 | 0101 |
Advanced study in the main field
Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirementsMaster’s level (A1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Courses corresponding to 120 credits of which at least 90 credits within one of the following subjects or dicsiplinary domains:- architecture
- built environment
- ecology
- business administration
- building science
- spatial planning
- geography
- human geography or physical geography
- landscape architecture
- leadership and organization
- environmental science
- economics
- civil engineering
- political science
- horticultural science
and
- Swedish language proficiency equivalent to the general entry requirements for first-cycle (Bachelor’s level) studies.
- English 6
Objectives
The aim of the course is to give the students insight into how planning and management may be organized to support a more sustainable development in a municipality. The students are going to achieve the necessary knowledge needed in order to develop the urban landscape for a more sustainable society, using urban outdoor planning as a tool. In order for a long term development to be successful, the planning needs to be linked to the management, and ways to accomplish this is discussed in the course. The course uses different theoretical principles of planning and critically analyse the use of different solutions for a sustainable urban landscape.
The students will, after the course is finished:
know alternative strategies for a sustainable development to complement current practice in practical planning and management situations.
Be able to address practical planning and managements situations in a deliberative way with inter and intra disciplinary insights.
Be able to discuss and reflect, both orally and in writing, around different ways to plan and manage the urban landscape
Understand and be able to analyse the processes of planning and management and changes to the landscape in relation to political, economic, environmental, social and technical aspects.
Content
The course is addressing the development of the urban landscape from the view of both the public and private stakeholders with focus on actors and processes and with global insights.
Local governance and policy documents is studied to evaluate the possibilities for integration and conflicts of interest. A mixture of planning and management theory is evaluated against. Both separate documents and practical changes in the physical infrastructure and housing structure will be studied in relation to environmental factors like climate change and global commitments and agreements. Both local and regional perspectives are addressed to meet the extent of different environmental and social challenges.
Case studies are performed in close cooperation with host municipalities and will aim for long-term development solutions for a sustainable society with the challenges that are prominent in that particular municipality in focus. A description of the current situation is done were the most important current landscape related challenges are identified, planning activities and actions to meet these challenges is discussed and alternative solutions is suggested to fit the case.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
The examination is composed of evaluations of written tasks, oral presentations and participation in seminars. Passed written tasks, presentations and participation is required to pass the course. The criteria for the grades will be specified at course start at the latest.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
If the need arises, some lectures may be given in English.Courses in the main subject Landscape Planning from SLU count as Landscape Architecture when assessing prerequisites.
Responsible department
Department of Landscape Architecture, Planning and Management
Further information
Grading criteria
Examinationsmomtent | Litteratur- och veckoseminarium | Uppgift: Regionaltperspektiv | Kunskapstest | Veckoreflektion |
Viktning | 30% | 10% | 10% | 50% |
Betyg 5 |
Studenten lämnar in veckoreflektionen inom angiven tidsram och visar:
-en mycket god förmåga att förmedla tydliga, realistiska och kreativa förslag på alternativa hållbarhetsstrategier, som bygger på en väldokumenterad tolkning och tydlig redovisning av den befintliga situationen.
-förmåga att växla mellan generella och platsspecifika perspektiv
-god förmåga att med stöd av vetenskaplig och annan relevant litteratur föra en akademisk diskurs |
|||
Betyg 4 |
Studenten visar: -en god förmåga att muntligt lyfta fram nya, konstruktiva aspekter av en mer hållbar stadsutveckling, grundat i en god förståelse av de begränsningar som utgörs av befintliga planerings- och förvaltningssystem |
Studenten visar:
-en god förmåga att förstå, kritiskt diskutera och analysera planerings- och förvaltningsprocesser samt landskapsförändringar i relation till politiska, historiska, ekonomiska, miljömässiga, sociala och/eller tekniska aspekter av samhällsutvecklingen.
-en god förmåga att föreslå och kritiskt diskutera kreativa strategier för en mer hållbar utveckling av stadslandskapet än vad som praktiseras i nuvarande planerings- och förvaltningssituationer. |
||
Betyg 3 |
Inlämnat manus till litteraturseminarier samt aktivt deltagande i kursens seminarier där studenten visar på förmåga att:
– förstå och analysera planerings- och förvaltningsprocesser samt landskapsförändringar i relation till politiska, ekonomiska, miljömässiga, sociala och tekniska aspekter av samhällsutvecklingen. (L4) |
Genomförd presentation och inlämning av gruppuppgift där studenten visar på förmåga att:
– föreslå alternativa strategier för en mer hållbar utveckling av stadslandskapet än vad som praktiseras i nuvarande planerings och förvaltningssituationer. (L1)
– reflektera på ett inter- och transdisciplinärt sätt kring faktiska planerings- och förvaltningssituationer. (L2) |
Genomfört konskapstest med minst 75 % rätta svar där studenten visar på förmåga att:
– förstå och analysera planerings- och förvaltningsprocesser samt landskapsförändringar i relation till politiska, ekonomiska, miljömässiga, sociala och tekniska aspekter av samhällsutvecklingen. (L4) |
Inlämnade veckoreflektioner där studenten med hjälp av relevant litteratur visar på förmåga att: – föreslå alternativa strategier för en mer hållbar utveckling av stadslandskapet än vad som praktiseras i nuvarande planerings och förvaltningssituationer. (L1)
– reflektera på ett inter- och transdisciplinärt sätt kring faktiska planerings- och förvaltningssituationer. (L2)
– förstå och analysera planerings- och förvaltningsprocesser samt landskapsförändringar i relation till politiska, ekonomiska, miljömässiga, sociala och tekniska aspekter av samhällsutvecklingen. (L4) |