The behaviour of zoo animals
Information from the course leader
Studentmail, Canvas och reserver
Hej! Vi jobbar på med ytterligare en reservantagningsomgång. Ni som får mail om att ni är reservantagna på kursen behöver, utöver att följa instruktionerna i mailet, också ha koll på er studentmail som ni får på SLU. Där kommer en inbjudan till kursen Cnvasrum som ni behöver tacka ja till så att ni kan logga in i kursen och göra första uppgiften. Ni som redan är antagna och registrerade på kursen behöver också ha koll på er studentmail, tacka ja till Canvasinbjudan, går in där och göra första uppgiften. :) //Lisa och Jenny
2020-09-02
Canvas
Hej! Många av er har ännu inte tackat ja till er inbjudan till kursrummet på Canvas, och då såklart inte heller varit inne där än. Detta behöver ni göra snarast! Ni ska ha fått inbjudan till er studentmail. All information om kursen finns på Canvas och den första (väldigt enkla) uppgiften har deadline på söndag! Hör av er om ni har problem att logga in på Canvas. Och ni som antogs som reserver igår- ni kommer få inbjudan till rummet och drar det ut på tiden kommer ni såklart få förlängd tid på första uppgiften. //Lisa & Jenny
2020-08-25
Registrera er!
Nu är det inte ens en vecka kvar till kursstart och ni ska ha fått ett mail som beskriver vad ni måste göra för att komma in i kursen. För er som är nya som studenter, inte har studerat på länge, eller kanske pluggat på lärosäten som fungerar väldigt annorlunda än SLU kommer här lite extra info! Om ni går in på SLUs web så hittar ni också mycket information om att vara student på SLU. En sak man hittar genom att kika runt på de sidorna är en checklista inför utbildningsstarten, länkad längst ner här i meddelandet. Det viktigaste där för den här kursen just nu är punkt 5 och 9. Registrering på kursen behöver göras senast på måndag 31/8 för att ni ska behålla er plats på kursen. Om ni har problem med registreringen och ändå vill gå kursen behöver ni höra av er till oss senast på måndag så att ni inte förlorar er plats. Om ni inte är registrerade eller har hört av er så behöver ni söka om kursen för att kunna gå den, vilket då blir tidigast nästa år. Så det är alltså viktigt att ni registrerar er! :) Om ni inte vill eller kan gå kursen så är vi väldigt tacksamma om ni lämnar återbud via antagning.se, så kan vi snabbt få in reserver (vilket vi har många av). Utöver registreringen kommer ni också behöva logga in på vårt kursrum i Canvas, inbjudan dit kommer komma under veckan till er studentmail. Vi planerar fortfarande för att kunna ha första träffen på Nordens Ark, men kommer informera om lösningar för eventuella riskgruppsstudenter eller om man blir minsta sjuk inför träffen. Tveka inte att höra av er om ni har några frågor och glöm inte att köpa/låna kursboken! //Lisa och Jenny
2020-08-11
Preliminärt schema
Vi har lagt upp ett preliminärt schema för helgträffarna, som vi fortfarande hoppas att vi kan hålla på plats på Nordens Ark och i Skara. Om något ändras pga Corona kommer vi meddela er så snart vi kan. Schemat är preliminärt och exakta tider för de olika momenten kan ändras, men vi kommer hålla oss inom dessa ramar. Mer information om t ex lunchbokning på Nordens Ark mm kommer i samband med kursstart. Hoppas att ni har en fortsatt skön sommar och glöm inte att höra av er om ni har några frågor! //Lisa och Jenny
2020-06-04
Välkomna till kursen Djurparksdjurens beteende!
Kursen går på distans med två närträffar som är obligatoriska. Den första träffen sker på Nordens Ark 26-27 september och den andra träffen sker i Skara den 5-6 december. Om vi pga corona-restiktioner inte kan genomföra en eller båda träffarna kommer vi att lägga om kursen och köra den helt på distans. Vi kommer då att använda ZOOM för föreläsningar genomgångar de aktuella helgerna. Om ni har frågor om kursen kontakta Jenny på jenny.loberg@slu.se eller Lisa på lisa.lundin@slu.se Vi ser fram emot hösten!
Course evaluation
The course evaluation is now closed
BI1291-10141 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for BI1291
Academic year 2023/2024
The behaviour of zoo animals (BI1291-10032)
2023-08-28 - 2024-01-14
Academic year 2022/2023
The behaviour of zoo animals (BI1291-10319)
2022-08-29 - 2023-01-15
Academic year 2021/2022
The behaviour of zoo animals (BI1291-10295)
2021-08-30 - 2022-01-16
Academic year 2019/2020
The behaviour of zoo animals (BI1291-10229)
2019-09-02 - 2020-01-19
Academic year 2018/2019
The behaviour of zoo animals (BI1291-10220)
2018-09-03 - 2019-01-20
Academic year 2017/2018
The behaviour of zoo animals (BI1291-10292)
2017-08-28 - 2018-01-14
Syllabus and other information
Syllabus
BI1291 The behaviour of zoo animals, 7.5 Credits
Djurparksdjurens beteendeSubjects
Biology BiologyEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 7.5 | 0201 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to general entry requirements for higher education.Objectives
The aim of the course is to provide knowledge of the behavior, needs and evolutionary origin of wild and domesticated zoo animals with a focus on ungulates as well as predators. On completion of the course, the student should be able to: - account for the behavior, needs and evolutionary adaptations of zoo animals, at a general level - describe and account for the limitations that animals are set before in the zoo environment, - describe and explain how one can use environmental enrichment in zoos, - describe causes behind and measures to prevent the behavioural disorders of zoo animals - account for the animal welfare legislation that regulates the housing environments of the zoo animals at a general level - - assess and account orally and written for the relationship between the welfare and housing environment of the zoo animals, - under supervision review and discuss scientific literature concerning the behaviour of zoo animals - account for ethological methodology with respect to zoo animals at a general level.
Content
The course contains biology, evolutionary origin and behaviour of animals in Swedish zoos. The course further treats behaviours, motivation systems and how these have developed. The course will also highlight the influence of housing, feeding and visitors on the animals' behaviour and welfare. Furthermore, the course contains enrichment issues and how the environments of the zoos can best be designed as well as its connection to behavioural disorders. Focus during the course will among other things be placed on the limitations that the animals are set before in the zoo environment and how these limitations influence the animals' behaviour. In the course, the ability to assess the situation of zoo animals in different environments is also trained. Furthermore, you will also obtain an overview of the causes behind and measures to prevent problems of zoo animals as well as an insight in the legislation that controls the activities and public display of wild animals. A project work will be conducted during the course. The course is carried out at distance with two compulsory weekend gatherings (Sat-Sun), one at Nordens Ark and one at SLU in Skara. Apart from lectures e g compulsory seminars, exercises and project work are included.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Passed written and oral presentation of project work as well as approved participation in compulsory components.
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
The course is designed as a distance course with two physical meetings with the emphasis placed on distance education. It is a necessity that the student has access to a computer and possibility to internet connection. A large part of the reading list is in English. The weekend gatherings of the course is compulsory. The course is given in cooperation with Nordens Ark. Costs for the student in connection with possible study visits can occur.Responsible department
Department of Animal Envrionment and Health
Further information
Grading criteria
Kursmål 1
Studenten ska översiktligt redogöra för djurparksdjurens beteende, behov och evolutionära anpassningar,
Examineras: Individuell uppgift Djurens beteende, behov och evolution
Betyg 3: Studenten beskriver och redogör för djurparksdjurens beteende, behov och evolutionära anpassningar. På den individuella uppgiften använder studenten korrekta termer och att motiverar sina påståenden med minst 3 vetenskapliga artiklar.
Betyg 4: Utöver nivå 3 visar studenten på sambandet mellan en arts evolutionära anpassningar och de behov arten har i ett hägn.
Kursmål 2
Studenten beskriver och redogör för de begränsningar som djur ställs inför i djurparkernas miljöer,
Examineras: Individuell uppgift Djurens beteende, behov och evolution
Betyg 3: Studenten beskriver och redogör för de begränsningar som djur ställs inför i djurparkernas miljöer i den individuella uppgiften.
Kursmål 3
Studenten beskriver och förklarar hur man kan miljö- och beteendeberika miljöer i djurparker,
Examineras: Gruppinlämningen till kapitel 8 i kursboken
Betyg 3: Studenten beskriver och förklarar hur man kan miljö- och beteendeberika miljöer i djurparker.
Kursmål 4
Studenten beskriver orsakerna bakom och åtgärder för att förebygga djurparksdjurs beteendestörningar,
Examineras: Gruppuppgiften Beteendestörningar
Betyg 3: Studenten beskriver orsaker bakom och åtgärder för att förebygga djurparksdjurs beteendestörningar.
Kursmål 5
Studenten ska översiktligt redogöra för den djurskyddslagstiftning som reglerar djurparksdjurens inhysningsmiljöer.
Examineras: Test på Canvas om grundläggande lagstiftning
Betyg 3: Studenten redogör översiktligt för den djurskyddslagstiftning som reglerar djurparksdjurens välfärd och inhysningsmiljö.
Kursmål 6
Studenten bedömer och redogör skriftligt och muntligt för sambandet mellan djurparksdjurens välfärd och inhysningsmiljö.
Examineras: Individuell uppgift Djurens beteende, behov och evolution
Betyg 3: Studenten bedömer och redogör skriftligt och muntligt för sambandet mellan djurparksdjurens välfärd och inhysningsmiljö.
Betyg 4: Studenten analyserar* sambandet mellan inhysning och välfärd för en art som hålls på djurpark.
(*Med analys menar vi att man går på djupet och delar upp saker i sina olika delar och beskriver dem. Vi välkomnar också ett försök att se saker från olika håll och med olika utgångspunkt.)
Betyg 5: I relation till den analys av sambandet som gjorts på nivå 4 föreslår studenten realistiska och funktionella förbättringar av inhysningsmiljön för att förbättra djurets välfärd.
Kursmål 7
Studenten ska under handledning granska och diskutera vetenskaplig litteratur angående djurparksdjurs beteende.
Examineras: Aktivt deltagande i diskussion av en-tre vetenskapliga artiklar på ett Canvasrum.
Betyg 3: Under handledning granskar och diskuterar studenten en (1) vetenskaplig artikel angående djurparksdjurs beteende.
Betyg 4: Under handledning granskar och diskuterar studenten två (2) vetenskapliga artiklar angående djurparksdjurs beteende.
Betyg 5: Under handledning granskar och diskuterar studenten tre (3) vetenskapliga artiklar angående djurparksdjurs beteende.
Kursmål 8
Studenten redogör översiktligt för etologisk metodik avseende djurparksdjuren
Examineras: Inlämning av skriftlig reflektion av observationer gjorda på filmer av beteenden hos djur.
Betyg 3: Studenten redogör översiktligt för de metoder som hen använt vid observationer av djurparksdjur.
Betyg 4: Utöver nivå 3, beskriver studenten fördelar och nackdelar med de metoder som använts vid observationer av djurparksdjur.
Betyg för hela kursen
Betyg 3
- Godkänt deltagande på träffarna
- Godkänt deltagande i samtliga moment beskrivna i studiehandledningen
- Betyg 3 på samtliga kursmål som beskrivs ovan.
Betyg 4
Utöver krav för betyg 3:
- Betyg 3 på kursmål 2, 3, 4 och 5
- Minst betyg 4 på kursmål 1, 6, 7 och 8
Betyg 5
Utöver krav för betyg 3 och 4:
- Betyg 3 på kursmål 2, 3, 4 och 5
- Betyg 4 på kursmål 1 och 8
- Betyg 5 på kursmål 6 och 7
Litterature list
- Zoo Animals - Behaviour, Management and Welfare Författare: Hosey, G., Melfi, V, Pankhurst, S ISBN: 9780199693528 [Zoo Animals - Behaviour, Management and Welfare] (https://www.adlibris.com/se/sok?q=zoo-animals-9780199693528)