New search
BI1291

The behaviour of zoo animals

Denna distanskurs riktar sig till dig med en önskan om att lära dig mer om beteende och behov hos djur som lever i djurpark men även deras evolutionära ursprung och anpassningar. Kursen kommer belysa hur olika aspekter av djurparksmiljön, så som inhysning, utfodring och besökare, kan påverka djurens beteende och välfärd. Genom fördjupade kunskaper och ökad förståelse för vilka begränsningar som djuren ställs inför i djurparksmiljön och hur dessa påverkar djurens beteende och välfärd kan också djurens välfärd förbättras. Kursen ger dig även verktyg för kritiskt tänkande och ett vetenskapligt förhållningssätt så att du kan fortsätta ditt livslånga lärande om djurparksdjurens beteenden även efter kursens slut. Möten med andra kursdeltagare och en del praktiska övningar bidrar till ett ökat kontaktnät.

Information from the course leader

2020-09-07
Studentmail, Canvas och reserver
Hej! Vi jobbar på med ytterligare en reservantagningsomgång. Ni som får mail om att ni är reservantagna på kursen behöver, utöver att följa instruktionerna i mailet, också ha koll på er studentmail som ni får på SLU. Där kommer en inbjudan till kursen Cnvasrum som ni behöver tacka ja till så att ni kan logga in i kursen och göra första uppgiften. Ni som redan är antagna och registrerade på kursen behöver också ha koll på er studentmail, tacka ja till Canvasinbjudan, går in där och göra första uppgiften. :) //Lisa och Jenny

2020-09-02
Canvas
Hej! Många av er har ännu inte tackat ja till er inbjudan till kursrummet på Canvas, och då såklart inte heller varit inne där än. Detta behöver ni göra snarast! Ni ska ha fått inbjudan till er studentmail. All information om kursen finns på Canvas och den första (väldigt enkla) uppgiften har deadline på söndag! Hör av er om ni har problem att logga in på Canvas. Och ni som antogs som reserver igår- ni kommer få inbjudan till rummet och drar det ut på tiden kommer ni såklart få förlängd tid på första uppgiften. //Lisa & Jenny

2020-08-25
Registrera er!
Nu är det inte ens en vecka kvar till kursstart och ni ska ha fått ett mail som beskriver vad ni måste göra för att komma in i kursen. För er som är nya som studenter, inte har studerat på länge, eller kanske pluggat på lärosäten som fungerar väldigt annorlunda än SLU kommer här lite extra info! Om ni går in på SLUs web så hittar ni också mycket information om att vara student på SLU. En sak man hittar genom att kika runt på de sidorna är en checklista inför utbildningsstarten, länkad längst ner här i meddelandet. Det viktigaste där för den här kursen just nu är punkt 5 och 9. Registrering på kursen behöver göras senast på måndag 31/8 för att ni ska behålla er plats på kursen. Om ni har problem med registreringen och ändå vill gå kursen behöver ni höra av er till oss senast på måndag så att ni inte förlorar er plats. Om ni inte är registrerade eller har hört av er så behöver ni söka om kursen för att kunna gå den, vilket då blir tidigast nästa år. Så det är alltså viktigt att ni registrerar er! :) Om ni inte vill eller kan gå kursen så är vi väldigt tacksamma om ni lämnar återbud via antagning.se, så kan vi snabbt få in reserver (vilket vi har många av). Utöver registreringen kommer ni också behöva logga in på vårt kursrum i Canvas, inbjudan dit kommer komma under veckan till er studentmail. Vi planerar fortfarande för att kunna ha första träffen på Nordens Ark, men kommer informera om lösningar för eventuella riskgruppsstudenter eller om man blir minsta sjuk inför träffen. Tveka inte att höra av er om ni har några frågor och glöm inte att köpa/låna kursboken! //Lisa och Jenny

2020-08-11
Preliminärt schema
Vi har lagt upp ett preliminärt schema för helgträffarna, som vi fortfarande hoppas att vi kan hålla på plats på Nordens Ark och i Skara. Om något ändras pga Corona kommer vi meddela er så snart vi kan. Schemat är preliminärt och exakta tider för de olika momenten kan ändras, men vi kommer hålla oss inom dessa ramar. Mer information om t ex lunchbokning på Nordens Ark mm kommer i samband med kursstart. Hoppas att ni har en fortsatt skön sommar och glöm inte att höra av er om ni har några frågor! //Lisa och Jenny

2020-06-04
Välkomna till kursen Djurparksdjurens beteende!
Kursen går på distans med två närträffar som är obligatoriska. Den första träffen sker på Nordens Ark 26-27 september och den andra träffen sker i Skara den 5-6 december. Om vi pga corona-restiktioner inte kan genomföra en eller båda träffarna kommer vi att lägga om kursen och köra den helt på distans. Vi kommer då att använda ZOOM för föreläsningar genomgångar de aktuella helgerna. Om ni har frågor om kursen kontakta Jenny på jenny.loberg@slu.se eller Lisa på lisa.lundin@slu.se Vi ser fram emot hösten!

Course evaluation

The course evaluation is now closed

BI1291-10141 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for BI1291

Academic year 2023/2024

The behaviour of zoo animals (BI1291-10032)

2023-08-28 - 2024-01-14

Academic year 2022/2023

The behaviour of zoo animals (BI1291-10319)

2022-08-29 - 2023-01-15

Academic year 2021/2022

The behaviour of zoo animals (BI1291-10295)

2021-08-30 - 2022-01-16

Academic year 2019/2020

The behaviour of zoo animals (BI1291-10229)

2019-09-02 - 2020-01-19

Academic year 2018/2019

The behaviour of zoo animals (BI1291-10220)

2018-09-03 - 2019-01-20

Academic year 2017/2018

The behaviour of zoo animals (BI1291-10292)

2017-08-28 - 2018-01-14

Syllabus and other information

Grading criteria

Kursmål 1

Studenten ska översiktligt redogöra för djurparksdjurens beteende, behov och evolutionära anpassningar,

Examineras: Individuell uppgift Djurens beteende, behov och evolution

Betyg 3: Studenten beskriver och redogör för djurparksdjurens beteende, behov och evolutionära anpassningar. På den individuella uppgiften använder studenten korrekta termer och att motiverar sina påståenden med minst 3 vetenskapliga artiklar.

Betyg 4: Utöver nivå 3 visar studenten på sambandet mellan en arts evolutionära anpassningar och de behov arten har i ett hägn.

Kursmål 2

Studenten beskriver och redogör för de begränsningar som djur ställs inför i djurparkernas miljöer,

Examineras: Individuell uppgift Djurens beteende, behov och evolution

Betyg 3: Studenten beskriver och redogör för de begränsningar som djur ställs inför i djurparkernas miljöer i den individuella uppgiften.

Kursmål 3

Studenten beskriver och förklarar hur man kan miljö- och beteendeberika miljöer i djurparker,

Examineras: Gruppinlämningen till kapitel 8 i kursboken

Betyg 3: Studenten beskriver och förklarar hur man kan miljö- och beteendeberika miljöer i djurparker.

Kursmål 4

Studenten beskriver orsakerna bakom och åtgärder för att förebygga djurparksdjurs beteendestörningar,

Examineras: Gruppuppgiften Beteendestörningar

Betyg 3: Studenten beskriver orsaker bakom och åtgärder för att förebygga djurparksdjurs beteendestörningar.

Kursmål 5

Studenten ska översiktligt redogöra för den djurskyddslagstiftning som reglerar djurparksdjurens inhysningsmiljöer.

Examineras: Test på Canvas om grundläggande lagstiftning

Betyg 3: Studenten redogör översiktligt för den djurskyddslagstiftning som reglerar djurparksdjurens välfärd och inhysningsmiljö.


Kursmål 6

Studenten bedömer och redogör skriftligt och muntligt för sambandet mellan djurparksdjurens välfärd och inhysningsmiljö.

Examineras: Individuell uppgift Djurens beteende, behov och evolution

Betyg 3: Studenten bedömer och redogör skriftligt och muntligt för sambandet mellan djurparksdjurens välfärd och inhysningsmiljö.

Betyg 4: Studenten analyserar* sambandet mellan inhysning och välfärd för en art som hålls på djurpark.
(*Med analys menar vi att man går på djupet och delar upp saker i sina olika delar och beskriver dem. Vi välkomnar också ett försök att se saker från olika håll och med olika utgångspunkt.)

Betyg 5: I relation till den analys av sambandet som gjorts på nivå 4 föreslår studenten realistiska och funktionella förbättringar av inhysningsmiljön för att förbättra djurets välfärd.

Kursmål 7

Studenten ska under handledning granska och diskutera vetenskaplig litteratur angående djurparksdjurs beteende.

Examineras: Aktivt deltagande i diskussion av en-tre vetenskapliga artiklar på ett Canvasrum.

Betyg 3: Under handledning granskar och diskuterar studenten en (1) vetenskaplig artikel angående djurparksdjurs beteende.

Betyg 4: Under handledning granskar och diskuterar studenten två (2) vetenskapliga artiklar angående djurparksdjurs beteende.

Betyg 5: Under handledning granskar och diskuterar studenten tre (3) vetenskapliga artiklar angående djurparksdjurs beteende.


Kursmål 8

Studenten redogör översiktligt för etologisk metodik avseende djurparksdjuren

Examineras: Inlämning av skriftlig reflektion av observationer gjorda på filmer av beteenden hos djur.

Betyg 3: Studenten redogör översiktligt för de metoder som hen använt vid observationer av djurparksdjur.

Betyg 4: Utöver nivå 3, beskriver studenten fördelar och nackdelar med de metoder som använts vid observationer av djurparksdjur.

Betyg för hela kursen

Betyg 3

  • Godkänt deltagande på träffarna
  • Godkänt deltagande i samtliga moment beskrivna i studiehandledningen
  • Betyg 3 på samtliga kursmål som beskrivs ovan.

Betyg 4

Utöver krav för betyg 3:

  • Betyg 3 på kursmål 2, 3, 4 och 5
  • Minst betyg 4 på kursmål 1, 6, 7 och 8

Betyg 5

Utöver krav för betyg 3 och 4:

  • Betyg 3 på kursmål 2, 3, 4 och 5
  • Betyg 4 på kursmål 1 och 8
  • Betyg 5 på kursmål 6 och 7

Litterature list

  1. Zoo Animals - Behaviour, Management and Welfare Författare: Hosey, G., Melfi, V, Pankhurst, S ISBN: 9780199693528 [Zoo Animals - Behaviour, Management and Welfare] (https://www.adlibris.com/se/sok?q=zoo-animals-9780199693528)

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 19027 SEK Cycle: Bachelor’s level (G1N)
Subject: Biology Biology
Course code: BI1291 Application code: SLU-10141 Location: Location independent Distance course: Yes Language: Swedish Responsible department: Department of Animal Envrionment and Health Pace: 25%