New search
MX0136

Environmental impact assessment and environmental communication – introduction

Syftet med kursen är att du i din framtida yrkesroll ska känna till förutsättningarna för samhällsplanering, miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation.

Information from the course leader

2020-10-23
Vid kursstart behöver ni ha kurslitteraturen
Hej Vid kursstart behöver ni ha köpt/lånat kursböckerna; Ryegård, A. & Åkerskog, A. (2020) Miljöbedömningar enligt miljöbalken. Studentlitteratur. Hallgren, L. & Ljung, M. (2005) Miljökommunikation, aktörssamverkan och processledning. Lund, Studentlitteratur. Vi återkommer med zoom-länk till första kurstillfället. Vänliga hälsningar /Kursteamet

Course evaluation

The course evaluation is now closed

MX0136-20134 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for MX0136

Academic year 2023/2024

Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20176)

2023-10-31 - 2023-11-30

Academic year 2022/2023

Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20068)

2022-11-01 - 2022-12-01

Academic year 2021/2022

Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20133)

2021-11-02 - 2021-12-02

Academic year 2019/2020

Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20070)

2019-11-01 - 2019-12-03

Academic year 2018/2019

Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20112)

2018-11-05 - 2018-12-09

Syllabus and other information

Grading criteria

Betygskriterier MX0136

Betyg

3

4

5

Hemtenta

Studenten kan redogöra för olika samhällsaktörers perspektiv och handlingar samt hur dessa påverkar miljö- och naturresurshanteringen.

Studenten kan redogöra för olika samhällsaktörers perspektiv och handlingar samt hur dessa påverkar miljö- och naturresurshanteringen. Studenterna känner till metoder som används för att få kunskap om olika aktörers perspektiv.

Studenten kan redogöra för olika samhällsaktörers perspektiv och handlingar samt hur dessa påverkar miljö- och naturresurshanteringen.

Studenten kan också kritiskt diskutera de metoder som används för att få kunskap om olika aktörers perspektiv och kan reflektera över dynamiken mellan olika aktörers handlande

Studenten kan redogöra för olika typer av kommunikationsprocesser samt förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering.

Studenten kan redogöra för olika typer av kommunikationsprocesser och kan illustrera dessa typer med exempel och fallstudier. Studenten kan också redogöra för förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering och kan diskutera i vilken utsträckning dessa förutsättningar är uppfyllda i ett konkret fall.

Studenten kan redogöra för olika typer av kommunikationsprocesser samt analysera kommunikationsprocesser som uppträder i fallstudier med hjälp av teori.

Studenten kan också redogöra för förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering och kan diskutera hur dessa förutsättningar kan uppnås i situationer med relevans för miljö- och naturresurshantering.

Studenten kan redogöra för olika typer av planering och planeringsverktyg som styr miljö- och naturresurshantering samt redogöra för syfte, formella krav och organisation i dessa typer av planering.

Studenten kan redogöra för olika typer av planering och planeringsverktyg som styr miljö- och naturresurshantering och kan diskutera för och nackdelar med dessa verktyg.

Studenten kan redogöra för olika typer av planeringsverktyg som styr miljö- och naturresurshanteringen och kan diskutera för och nackdelar med dessa verktygs tillämpning i relation till de specifika förutsättningar som kan råda i ett visst fall.

Litterature list

  1. Miljöbedömningar enligt miljöbalken. Författare: Ryegård, A. & Åkerskog, A. (2020). Studentlitteratur. Kommentar: (Ryegård & Åkerskog är huvudlitteratur för MKB-delen av kursen. Boken är i tryck och förväntas vara tillgänglig från mitten av oktober. Om boken mot förmodan inte är tillgänglig vid kursstart använder vi Glasson & Therial som kurslitteratur).
  2. Introduction to Environmental Impact Assessment. Författare: Glasson, J. & Therial, R. (2019). Fifth edition. Routledge. Kommentar: (finns som e-bok på biblioteket, SLU, Ultuna).

(Ryegård & Åkerskog är huvudlitteratur för MKB-delen av kursen. Boken är i tryck och förväntas vara tillgänglig från mitten av oktober. Om boken mot förmodan inte är tillgänglig vid kursstart använder vi Glasson & Therial som kurslitteratur).

  1. Transportplanering i förändring – En handbok om jämställdhetskonsekvensbedömning i transportplanering. Författare: Halling, J., Faith-Ell, C. & Levin, L. (2016). LiU-tryck. [Transportplanering i förändring – En handbok om jämställdhetskonsekvensbedömning i transportplanering. ] (http://www.k2centrum.se/sites/default/files/fields/field_uppladdad_rapport/handbok_jamstalldhet_i_transportplaneringen_webb.pdf)1) Miljökommunikation, aktörssamverkan och processledning. Författare: Hallgren, L. & Ljung, M. (2005). Studentlitteratur. 1) Till kurslitteraturen tillkommer artiklar och vägledningsmaterial som tillhandahålls på Canvas.

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 19027 SEK Cycle: Bachelor’s level (G1N)
Subject: Environmental Science Environmental science
Course code: MX0136 Application code: SLU-20134 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Urban and Rural Development Pace: 100%