Environmental impact assessment and environmental communication – introduction
Information from the course leader
Vid kursstart behöver ni ha kurslitteraturen
Hej Vid kursstart behöver ni ha köpt/lånat kursböckerna; Ryegård, A. & Åkerskog, A. (2020) Miljöbedömningar enligt miljöbalken. Studentlitteratur. Hallgren, L. & Ljung, M. (2005) Miljökommunikation, aktörssamverkan och processledning. Lund, Studentlitteratur. Vi återkommer med zoom-länk till första kurstillfället. Vänliga hälsningar /Kursteamet
Course evaluation
The course evaluation is now closed
MX0136-20134 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for MX0136
Academic year 2023/2024
Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20176)
2023-10-31 - 2023-11-30
Academic year 2022/2023
Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20068)
2022-11-01 - 2022-12-01
Academic year 2021/2022
Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20133)
2021-11-02 - 2021-12-02
Academic year 2019/2020
Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20070)
2019-11-01 - 2019-12-03
Academic year 2018/2019
Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20112)
2018-11-05 - 2018-12-09
Syllabus and other information
Syllabus
MX0136 Environmental impact assessment and environmental communication – introduction, 7.5 Credits
Miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation – introduktionSubjects
Environmental Science Environmental scienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 7.5 | 0201 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
General entry requirements for higher education.Objectives
Content
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Urban and Rural Development
Further information
Grading criteria
Betygskriterier MX0136
Betyg |
3 |
4 |
5 |
Hemtenta |
Studenten kan redogöra för olika samhällsaktörers perspektiv och handlingar samt hur dessa påverkar miljö- och naturresurshanteringen. |
Studenten kan redogöra för olika samhällsaktörers perspektiv och handlingar samt hur dessa påverkar miljö- och naturresurshanteringen. Studenterna känner till metoder som används för att få kunskap om olika aktörers perspektiv. |
Studenten kan redogöra för olika samhällsaktörers perspektiv och handlingar samt hur dessa påverkar miljö- och naturresurshanteringen. Studenten kan också kritiskt diskutera de metoder som används för att få kunskap om olika aktörers perspektiv och kan reflektera över dynamiken mellan olika aktörers handlande |
|
Studenten kan redogöra för olika typer av kommunikationsprocesser samt förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering. |
Studenten kan redogöra för olika typer av kommunikationsprocesser och kan illustrera dessa typer med exempel och fallstudier. Studenten kan också redogöra för förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering och kan diskutera i vilken utsträckning dessa förutsättningar är uppfyllda i ett konkret fall. |
Studenten kan redogöra för olika typer av kommunikationsprocesser samt analysera kommunikationsprocesser som uppträder i fallstudier med hjälp av teori. Studenten kan också redogöra för förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering och kan diskutera hur dessa förutsättningar kan uppnås i situationer med relevans för miljö- och naturresurshantering. |
|
Studenten kan redogöra för olika typer av planering och planeringsverktyg som styr miljö- och naturresurshantering samt redogöra för syfte, formella krav och organisation i dessa typer av planering. |
Studenten kan redogöra för olika typer av planering och planeringsverktyg som styr miljö- och naturresurshantering och kan diskutera för och nackdelar med dessa verktyg. |
Studenten kan redogöra för olika typer av planeringsverktyg som styr miljö- och naturresurshanteringen och kan diskutera för och nackdelar med dessa verktygs tillämpning i relation till de specifika förutsättningar som kan råda i ett visst fall. |
Litterature list
- Miljöbedömningar enligt miljöbalken. Författare: Ryegård, A. & Åkerskog, A. (2020). Studentlitteratur. Kommentar: (Ryegård & Åkerskog är huvudlitteratur för MKB-delen av kursen. Boken är i tryck och förväntas vara tillgänglig från mitten av oktober. Om boken mot förmodan inte är tillgänglig vid kursstart använder vi Glasson & Therial som kurslitteratur).
- Introduction to Environmental Impact Assessment. Författare: Glasson, J. & Therial, R. (2019). Fifth edition. Routledge. Kommentar: (finns som e-bok på biblioteket, SLU, Ultuna).
(Ryegård & Åkerskog är huvudlitteratur för MKB-delen av kursen. Boken är i tryck och förväntas vara tillgänglig från mitten av oktober. Om boken mot förmodan inte är tillgänglig vid kursstart använder vi Glasson & Therial som kurslitteratur).
- Transportplanering i förändring – En handbok om jämställdhetskonsekvensbedömning i transportplanering. Författare: Halling, J., Faith-Ell, C. & Levin, L. (2016). LiU-tryck. [Transportplanering i förändring – En handbok om jämställdhetskonsekvensbedömning i transportplanering. ] (http://www.k2centrum.se/sites/default/files/fields/field_uppladdad_rapport/handbok_jamstalldhet_i_transportplaneringen_webb.pdf)1) Miljökommunikation, aktörssamverkan och processledning. Författare: Hallgren, L. & Ljung, M. (2005). Studentlitteratur. 1) Till kurslitteraturen tillkommer artiklar och vägledningsmaterial som tillhandahålls på Canvas.