Makerspace och 3D-skrivare på biblioteken

Senast ändrad: 27 mars 2024

Det finns ett Makerspace med 3D-skrivare i Alnarp, och en 3D-skrivare i Uppsala. Du behöver gå en introduktionsutbildning för att få boka och använda skrivarna.

3D-skrivare i Uppsala

I Uppsala finns en 3D-skrivare av märket Bambu studio och den står i grupprummet Study lab.

Anmäl dig till ett introduktionstillfälle för att lära dig hur du använder 3D-skrivaren. Utbildningen tar ca en timme och ger dig grunderna i hur skrivaren och programmet fungerar. Efter introduktionstillfället kan du boka skrivaren och använda den på egen hand.

Kontakta oss på biblioteket@slu.se för att boka introduktion eller tid för att använda skrivaren.

Makerspace i Alnarp

Makerspace ligger på tredje våningen ovanför biblioteket. Lokalen är tillgänglig alla dagar 6-23 och du använder ditt passerkort för att komma in genom biblioteket.

3D-skrivare

Det finns en 3D-skrivare, Flashforge Adventure 3. Du är välkommen att använda skrivaren när du har gått en introduktionsutbildning hos oss. Efter utbildningen kan du boka skrivaren och skriva ut kostnadsfritt.

För att boka introduktion i 3D-skrivare mejlar du biblioteket@slu.se. Utbildningen tar ca en timme och ger dig grunderna i hur skrivaren och programmet Flashprint fungerar.

För att boka skrivaren loggar du in med ditt studentkonto i TimeEdit.

Boka 3D-skrivaren i TimeEdit

Symaskin

I Makerspace finns en symaskin (modell Bernina 325) som du är välkommen att använda. För att boka symaskinen loggar du in med ditt studentkonto i TimeEdit.

Boka symaskinen i TimeEdit

Evenemang i Makerspace

Biblioteket har ibland evenemang i Makerspace, till exempel workshops för studenter i täljning eller sömnad. Vid dessa tillfällen är ytan bokad av biblioteket och du är som student på SLU välkommen till evenemangen. Utrustningen och studieplatserna är kanske inte tillgängliga vid dessa tillfällen.

Bibliotekets kalendarium för evenemang.