Kontaktinformation
SLU-biblioteket
biblioteket@slu.se, 018-67 35 00
Adresser och öppettider
Som distansstudent har du samma tillgång till bibliotekets resurser och tjänster som andra studenter vid SLU. Du har också tillgång till viss extra service.
För att få tillgång till extra service, som hemleverans och längre lånetid, måste du kontakta biblioteket och meddela att du är distansstudent.
Som student vid SLU kommer du åt alla våra digitala resurser som databaser, e-böcker och e-tidskrifter hemifrån via SLU:s VPN-tjänst.
SLU-bibliotekets material hittar du i vår söktjänst Primo. Som student vid SLU har du automatiskt ett lånekonto och kan beställa lån med dina vanliga SLU-inloggning.
Du kan också låna våra böcker (utom kursböcker med kort lånetid) via ett bibliotek på din hemort eller på din arbetsplats. Då hämtar och lämnar du boken där och slipper portokostnaderna.
Artiklar som inte finns tillgängliga online beställer du som är student eller anställd via vårt beställningsformulär.
Har du inte möjlighet att hämta artikeln på biblioteket skickar vi den hem till dig.
När den litteratur du behöver för dina studier inte finns inom SLU-biblioteket kan du beställa ett fjärrlån från ett annat bibliotek. Du beställer enklast via vårt beställningsformulär.
Du kan få fjärrlånet hemskickat om du har svårt att ta dig till något av våra bibliotek. Du returnerar boken till SLU-biblioteket och står själv för returportot.
Tänk dock på att det ibland kan vara både snabbare och billigare om du vänder dig till ett bibliotek på din hemort.
Behöver du hjälp med informationssökning eller har frågor kring våra tjänster är du välkommen att kontakta oss via chatt, mejl eller telefon. Du kan också boka en bibliotekarie för att få hjälp, antingen på campus eller via webbtjänster som Skype och Google Hangouts.
SLU-biblioteket
biblioteket@slu.se, 018-67 35 00
Adresser och öppettider