Om att låna och beställa

Senast ändrad: 08 november 2023
Närbild på uppslagen bok, foto

SLU-biblioteket är ett offentligt bibliotek, öppet för alla. Här hittar du information om hur du lånar och beställer litteratur, såväl från SLU-biblioteket som från andra bibliotek.

Låna och beställa böcker

SLU-bibliotekets material hittar du i vår söktjänst Primo. Som anställd eller student har du automatiskt ett lånekonto och kan låna och beställa med dina vanliga SLU-inloggning. Det enda du behöver göra är att välja en fyrsiffrig PIN-kod för att kunna använda våra utlåningsautomater.

Om du inte tillhör SLU kan du kontakta oss för att registrera ett lånekonto.

När boken har anlänt

När du beställer en bok väljer du på vilket SLU-bibliotek du vill hämta boken och får sedan ett mejl när den är klar för avhämtning. Du måste hämta boken inom fyra vardagar.

Anställda och distansstudenter kan också välja att få böckerna levererade till kontoret respektive hemadress.

Observera att du själv måste kontakta biblioteket för att bli registrerad som distansstudent i vårt system.

Lånetider

Lånetid och lånevillkor varierar beroende på materialet du lånar.

Normalt lån - 30 dagar

• Du är garanterad att ha boken i 30 dagar och kan behålla boken i maximalt 365 dagar.
  • Lånet förnyas automatiskt så länge ingen annan ställer sig på kö och du får ett mejl med den nya lånetiden.

Kurslitteratur - 8 dagar

• Du är garanterad att ha boken i 8 dagar och kan behålla boken i maximalt 180 dagar.

Referenslitteratur - 1 dag

• Studenter och anställda kan ha boken i 1 dag och den ska vara återlämnad senast kl. 23.59 följande dag. Om detta är en dag när biblioteket är stängt ska boken återlämnas nästa dag biblioteket är öppet.
  • För sen återlämning medför en förseningsavgift på 100 kr.
  • Lånet kan inte förnyas och du kan heller inte låna samma bok igen inom 24 timmar.
  • Reservation är inte möjlig.
  • Låntagare som inte tillhör SLU kan inte låna referenslitteratur.

Fjärrlån

• För material som lånats in från bibliotek utanför SLU gäller det utlånande bibliotekets lånetid och villkor.
  • Du kan inte själv förlänga fjärrlån utan måste kontakta SLU-biblioteket.

Beställa artiklar

Artiklar som inte finns tillgängliga online beställer du som är student eller anställd via vårt beställningsformulär.

Om du är student kan du inte beställa artiklar som finns i tryckt form vid ditt lokala SLU-bibliotek. Dessa skannar eller kopierar du själv.

När artikeln har anlänt

Är du anställd levereras artiklar normalt i PDF-format till din mejladress.

Som student hämtar du din artikelkopia i bibliotekets kundtjänst under våra bemannade öppettider.

Fjärrlån från andra bibliotek

När den litteratur du behöver för dina studier eller arbete inte finns inom SLU-biblioteket kan du som student eller anställd beställa ett fjärrlån från ett annat bibliotek. Du beställer enklast via vårt beställningsformulär.

Du har också möjlighet att beställa fjärrlån eller artikelkopia via Libris. Första gången måste du skapa ett lånekonto i Libris. Efter att du loggat in kan du söka upp materialet och göra en beställning.

Fjärrlån från bibliotek utanför Norden kostar 250 kr. Vi kontaktar dig innan vi genomför din beställning om den skulle medföra en kostnad.

När fjärrlånet har anlänt

När du beställer ett fjärrlån väljer du på vilket SLU-bibliotek du vill hämta boken och du får ett mejl när den är klar för avhämtning.

Anställda och distansstudenter kan också välja att få boken levererade till kontoret respektive hemadress.

Observera: Du måste själv kontakta biblioteket för att bli registrerad som distansstudent i vårt system.

Om du inte tillhör SLU

Privatpersoner, företag och organisationer kan beställa artiklar och kopior ur SLU-bibliotekets samlingar.

För offentligt finansierade bibliotek kostar artikelkopior 100 kr.

För övriga kostar artikelkopior 250 kr. Skicka ett mejl till SLU-biblioteket för att beställa en artikelkopia.