Insect Chemical Ecology
Kurstillfället ges som fristående kurs, för översikt, se kurssida på engelska.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI0914-30041 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI0914
Läsåret 2017/2018
Insect Chemical Ecology (BI0914-30086)
2018-01-15 - 2018-03-25
Läsåret 2016/2017
Insect Chemical Ecology (BI0914-30068)
2017-01-16 - 2017-03-26
Läsåret 2015/2016
Insect Chemical Ecology (BI0914-30265)
2016-01-18 - 2016-03-27
Läsåret 2014/2015
Insect Chemical Ecology (BI0914-30222)
2015-01-19 - 2015-03-29
Läsåret 2013/2014
Insect Chemical Ecology (BI0914-30204)
2014-01-20 - 2014-03-30
Läsåret 2012/2013
Insect Chemical Ecology (BI0914-30250)
2013-01-21 - 2013-03-31
Läsåret 2011/2012
Insect Chemical Ecology (BI0914-30260)
2012-01-16 - 2012-03-25
Läsåret 2008/2009
Insect Chemical Ecology (BI0914-40161)
2009-03-16 - 2009-05-29
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI0914 Insect Chemical Ecology, 15,0 Hp
Insect Chemical EcologyÄmnen
Kemi Biologi KemiUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Knowledge equivalent to English B from upper secondary school is required as from the academic year 2009/10.Courses corresponding to 120 credits of which at least 90 credits in Biology.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
beskriva den generella morfologin av det kemosensoriska systemet hos insekter och kunna göra jämförelser med systemet hos vertebrater
förklara hur kemiska signaler processas från detektion till beteende
förklara inverkan av kemiska stimuli på insekters beteende ur en ekologisk och evolutionär synvinkel
beskriva biosyntesvägar för beteendeaktiva substanser
beskriva processen för isolering och kemisk identifiering av beteendeaktiva substanser
utvärdera användningen av beteendeaktiva substanser, feromoner och växtsubstanser, inom växtskydd
planera och designa ett experiment och implementera metoder som är relevanta för området
diskutera relevanta vetenskapliga artiklar inom kemisk ekologi.
Innehåll
Kursen inleds med en kort introduktion av grundläggande ekologiska begrepp och principer samt en introduktion i kemisk ekologi och de beteenden hos insekter som styrs av kemiska stimuli. Därefter diskuteras vårt eget doft- och smaksinne med vidarekoppling till insekters doftsinne och hur dofter och smaker påverkar insekters beteende. Vidare presenteras användningen av feromoner och växtsubstanser inom växtskydd.
De ämnen som tas upp är:
hur kemiska substanser, feromoner och växtsubstanser, påverkar insekters beteende
från nervretning till beteende - hur kemiska signaler processas
grundläggande doft- och smakkemi - isolering och identifiering av beteendeaktiva substanser
insekters doftsinne - morfologi och funktion
inlärning hos insekter
hur feromoner och växtsubstanser kan användas inom växtskydd.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationen består av skriftlig/muntlig temtamina samt redovisning av övningar och laborationer. För godkänd kurs fordras godkända tentamina och inlämningsuppgifter samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
• Examinationer: Minst tre omprov kommer att erbjudas under två år efter beslutet om nedläggning. • Obligatoriska moment: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav kommer att erbjudas inom två år efter beslutet om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Criteria as regards marking for the course Bio914 – Insect Chemical Ecology
The marking scale on the course is 1-5, where 3-5 is a pass.
The evaluation of the course is based on three exams and a project report/presentation.
• The exams are modular, in which =50% is a pass. A fail requires reexamination via test or substituted assignment.
• The project evaluation includes the report (plagiarism will not be tolerated), presentation, engagement and attitude.
• Note that active participation may account for as much as a point difference in the final grade.
Labs and literature seminar as compulsory components. Lectures are not compulsory, but as the majority of the testable information will be conveyed during these sessions, attendance is strongly encouraged.
To obtain the course credits, approved exercises, oral and written presentations,
successful completion of the examinations, plus approved participation in compulsory components will be required.
Litteraturlista
- Semiochemical diversity diverts bark beetle attacks from Norway spruce edges Författare: C. Schiebe1, M. Blaz?enec, R. Jakus, C. R. Unelius & F. Schlyter [Semiochemical diversity diverts bark beetle attacks from Norway spruce edges] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/2_Schiebe-etal_2011_Semiochemical_diversity_diverts_bark_beetle_attacks_JAE.pdf)1) The Scent of the Fly [The Scent of the Fly] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/)1) A Drosophila female pheromone elicits species-specific long-range attraction via an olfactory channel with dual specificity for sex and food [A Drosophila female pheromone elicits species-specific long-range attraction via an olfactory channel with dual specificity for sex and food] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/lebreton_2017_bmcB_pheromone_Or69a_d.pdf)1) Role of Semiochemicals in Integrated Pest Management [Role of Semiochemicals in Integrated Pest Management] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/Marco-Integrated_Pest_Management_Current_Concepts_and_Ec..._----_(6_Role_of_Semiochemicals_in_Integrated_Pest_Management)(1).pdf)1) Host-plant selection: how to find a host plant [Host-plant selection: how to find a host plant] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/06-Schoonhoven-Chap06.pdf)1) Host-plant selection: when to accept a plant [Host-plant selection: when to accept a plant] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/07-Schoonhoven-Chap07.pdf)1) Protective perfumes: the role of vegetative volatiles in plant defense against herbivores [Protective perfumes: the role of vegetative volatiles in plant defense against herbivores] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/Unsicker_et_al._Current_Opinion_in_Plant_Biology.pdf)1) Effects of population-related variation in plant primary and secondary metabolites on aboveground and belowground multitrophic interactions [Effects of population-related variation in plant primary and secondary metabolites on aboveground and belowground multitrophic interactions] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/van_Geem_et_al._2016.pdf)1) Mate recognition and reproductive isolation in the sibling species Spodoptera littoralis and Spodoptera litura [Mate recognition and reproductive isolation in the sibling species Spodoptera littoralis and Spodoptera litura] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/Saveer_et_al_FrontiersEcolEvol_2014.pdf)1) The Role of Symbiotic Microbes in Insect Invasions [The Role of Symbiotic Microbes in Insect Invasions] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/Lu_AnnuRevEcolEvolSyst_2016.pdf)1) Host Preferences of Blood-Feeding Mosquitoes [Host Preferences of Blood-Feeding Mosquitoes] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/Takken_and_Verhulst_2012.PDF)1) The chemical ecology of plant-pollinator interactions: recent advances and future directions [The chemical ecology of plant-pollinator interactions: recent advances and future directions] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/Parachnowitsch_o_Manson_(2015).pdf)1) Insect pheromones: An overview of function, form, and discovery [Insect pheromones: An overview of function, form, and discovery] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/Yew_Chung_PRGLPDRS_2015_(Pheromone_Function_Biosynthesis_Review_Method_Identification_GCEAD).pdf)1) Evolution of Insect Olfaction [Evolution of Insect Olfaction] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/hansson_2011_evolution_insect_olfaction_R.pdf)1) Access to the odor world: olfactory receptors and their role for signal transduction in insects [Access to the odor world: olfactory receptors and their role for signal transduction in insects] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/Fleischer_etal_2017_Review_CelloMol_LifeSci.pdf)1) Neuropeptides in the insect brain: a review [Neuropeptides in the insect brain: a review] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/Nassel_1993_review_nps.pdf)1) Experience-based modulation of behavioural responses to plant volatiles and other sensory cues in insect herbivores [Experience-based modulation of behavioural responses to plant volatiles and other sensory cues in insect herbivores] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/Anderson_o_Anton_2014_Plant,_Cell_o_Environment.pdf)1) SEX PHEROMONE BIOSYNTHESIS OF (E,E)-8,10-DODECADINOL IN CODLING MOTH Cydia pomonella INVOLVES E9 DESATURATION [SEX PHEROMONE BIOSYNTHESIS OF (E,E)-8,10-DODECADINOL IN CODLING MOTH Cydia pomonella INVOLVES E9 DESATURATION] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/lofstedt_1988_jce.pdf)1) Identification of sex pheromone components of the pea midge, Contarinia pisi (Diptera: Cecidomyiidae) [Identification of sex pheromone components of the pea midge, Contarinia pisi (Diptera: Cecidomyiidae)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/Hillbur_1999_nawi.pdf)1) Mate recognition and reproductive isolation in the sibling species Spodoptera littoralis and Spodoptera litura [Mate recognition and reproductive isolation in the sibling species Spodoptera littoralis and Spodoptera litura] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI0914/30041.1819/Saveer_2014.pdf)