Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö
Hydroponisk odling kan beskrivas som ”odling i vatten utan jord”. Denna typ av system är vanliga inom växthusodling av grönsaker och prydnadsväxter, men används också för planteringar i offentlig miljö och är populär inom mer småskalig odling.
Kursen behandlar hydroponik med inriktning på produktion och offentlig miljö men tar även upp möjligheterna inom småskalig odling. Har du grunderna i växtodling är detta en utmärkt kurs för insikt i de möjligheter som odlingstekniken erbjuder.
Trots en lång historia sker det för tillfället en snabb utveckling inom området. Vertikalodling, plant factories, stadsodling, användning av restprodukter är begrepp som ofta förknippas med denna odlingstekniks. I kursen får du biologiska och tekniska grunder för hur en modern hydroponisk odling fungerar, men även möjlighet att fördjupa dig inom områden där det sker snabb utveckling för tillfället.
Du får föreläsningar och övningar och en längre laboration där ni gruppvis bygger upp små odlingssystem som sköts under hela kursen. Vi gör även några kortare laborationer om vissa specifika delar av innehållet. Studiebesök hos företag inom såväl produktion som miljöskapande plantering ingår. Litteraturuppgiften är en del av kursen som ger möjlighet till fördjupning inom ett område du intresserar dig för. Redovisningarna ger förståelse för bredden som finns inom detta odlingssystem.
Tag chansen att lära mer om möjligheterna till effektiv och miljövänlig odling med hjälp av hydroponik.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1233-20083 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1233
Läsåret 2024/2025
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20006)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20082)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2021/2022
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20068)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20081)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20122)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20041)
2018-11-05 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20061)
2017-10-30 - 2018-01-14
Läsåret 2016/2017
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20063)
2016-10-31 - 2017-01-15
Läsåret 2015/2016
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20101)
2015-10-26 - 2016-01-17
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1233 Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö, 15,0 Hp
Hydroponic Systems in Horticultural Production and Public EnvironmentÄmnen
Trädgårdsvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Laborationer | 5,0 | 0302 |
Seminarium | 5,0 | 0303 |
Litteraturtentamen | 5,0 | 0304 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp i biologi, trädgårdsvetenskap, teknologi eller landskapsarkitektur.Mål
För hydroponiska system ska studenten efter genomgången kurs kunna:
välja hydroponiskt system och tekniska lösningar utifrån specifika växtplatser eller odlingssituationer samt kunna motivera dessa val
diskutera miljöpåverkan av hydroponiska system utifrån ett hållbarhetsperspektiv
diskutera metodik vid anläggning, plantering/etablering, skötsel och skörd
redogöra för egenskaper hos relevanta substrat
redogöra för hur vatten och växtnäring kan styras och kunna beräkna vatten- och näringsbehov
förutsäga växtresponser på olika styrande och reglerande åtgärder
identifiera kritiska faktorer, bl.a. vattenkvalitet och förekomst av sjukdomsalstrare, samt kunna prioritera bland åtgärder
tillämpa sina kunskaper för att förutse, förebygga och åtgärda odlingstekniska störningar.
Innehåll
Med hydroponiska system avses på denna kurs högteknologiska odlingssystem där växtnäring tillförs i flytande form. Kursen omfattar biologiska, teknologiska och trädgårdsvetenskapliga frågeställningar och rör såväl produktion av trädgårdsprodukter som odling och användning av växter i offentlig miljö. På kursen belyses miljöaspekter och grunder i växtfysiologi och teknologi integreras. Kursen tar upp en rad olika tillämpningsområden för hydroponiska odlingssystem och belyser hur dessa system kan anpassas efter växters behov. Under kursen bygger deltagarna själva hydroponiska system i växthus eller utomhus, tar analysprov, styr vatten- och växtnäringstillförsel, ansvarar för plantskötsel, löser odlingstekniska problem samt utvärderar resultaten. Stor vikt läggs vid att applikationer i offentlig miljö ska vara långlivade och att trädgårdsprodukter som odlas fram ska hålla hög kvalitet. Schemalagda laborationer, övningar, gruppdiskussioner, handledning, redovisningar, seminarier och studiebesök är obligatoriska
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationen består av seminarier och skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete. För godkänd kurs fordras godkänd projektuppgift och inlämningsuppgifter samt aktiv medverkan vid seminarier, övningar och exkursioner.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Examination |
Weight, % |
Betyg 3 |
Betyg 4 (as grade 3 and including) |
Betyg 5 (as grade 4 and including) |
Case 1 (individual) |
0 |
Presented according to instructions |
- |
- |
Case 2 (in pairs) |
0 |
Presented according to instructions |
- |
- |
Literature exam (individual) |
35 |
At least 60 % of max points |
At least 75 % of max points |
At least 85 % of max points |
Literatur report (individual) |
35 |
Presented orally and with a written report according to instructions. Actively taken part in the seminars.
Handed in a final paper with any feedback taken into account. |
Delivery of written report on time. Able to answer questions, explain and reason about the subject of the report.
Handed in the final version on time after corrections. |
Have high ability to extensively and independently reason about the subject from different perspectives.
Refer to other work in a correct and extensive way.
|
Production lab (group work) |
20 |
Presented according to instructions. Followed the instructions for the written laboratory report and has submitted any additions or corrections. |
Delivery on time. The results are compiled and presented correctly and pedagogically. Show good understanding about how the approach and technology has affected the outcome of the trial. |
Have a high ability to analyse the technology/approach and the results of the trial. Can give suggestions on relevant measures to improve the implementation and thus the results. |
Additional 2 labs (group work) |
10 |
Followed the instruction for the lab and handed in a report according to instructions. |
Handed in the report in time. Any additions are delivered on time.
|
Show a good ability to analyse the outcome of the lab in relation to the technique. Can give suggestions of measures to take to improve the results. |