Ekologi
Kursen ska ge kunskaper i allmän ekologi omfattande organismers anpassningar till sin miljö, samt populationers, organismsamhällens och ekosystems struktur och dynamik.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1252-40057 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1252
Läsåret 2024/2025
2025-03-25 - 2025-05-01
Läsåret 2023/2024
2024-03-20 - 2024-04-25
Läsåret 2021/2022
2022-03-24 - 2022-05-01
Läsåret 2020/2021
2021-03-24 - 2021-05-02
Läsåret 2019/2020
2020-03-25 - 2020-04-30
Läsåret 2018/2019
2019-03-26 - 2019-05-02
Läsåret 2017/2018
2018-03-19 - 2018-04-29
Läsåret 2016/2017
2017-03-20 - 2017-04-30
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1252 Ekologi, 7,5 Hp
EcologyÄmnen
Miljövetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0201 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet samt Biologi 2 och Matematik 3Mål
Kursen syftar till att ge kunskap om grundläggande ekologiska begrepp och frågeställningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Förklara grundläggande begrepp och frågor som rör organismers anpassningar till miljön.
Förklara grundläggande begrepp och frågor som rör populationers förändringar i tid och rum.
Förklara grundläggande begrepp och frågor som rör struktur och förändring över tid i organismsamhällen.
Förklara grundläggande begrepp och frågor som rör flöden av energi- och ämnen i ecosystem.
Göra enkla beräkningar av populationstillväxt och dynamik.
Innehåll
Undervisning i form av föreläsningar och övningar berör organismernas anpassningar till sin miljö, populationsekologi, samspelet mellan arter (t.ex. konkurrens och predation), organismsamhällen (bl.a. näringsväven och artdiversitet), ekosystem (t.ex. flöden av energi, kol och näringsämnen). Föreläsningar berör också utvecklingen av ekologi som vetenskap och dess relation till andra vetenskaper, förändringar i organismsamhällen och ekosystem över tid samt människans roll i ekologiska processer med avseende på hållbart nyttjande av naturresurser.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen och överlappar med Ekologi, 15 hp och kan därför inte samtidigt ingå i examen.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekologi
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Betygskriterier (utgår från kursmålen)
Mål
Kursen syftar till att ge kunskap om grundläggande ekologiska begrepp och frågeställningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Förklara grundläggande begrepp och frågor som rör organismers anpassningar till miljön.
- Förklara grundläggande begrepp och frågor som rör populationers förändringar i tid och rum.
- Förklara grundläggande begrepp och frågor som rör struktur och förändring över tid i organismsamhällen.
- Förklara grundläggande begrepp och frågor som rör flöden av energi- och ämnen i ekosystem.
- Göra enkla beräkningar av populationstillväxt och dynamik.
Betygskriterium för lärandemål 1- 4
- Betyg 3. Kan redogöra för grundläggande begrepp och teorier med obetydliga missförstånd. Kan redogöra för centrala frågeställningar inom området.
- Betyg 4. Utöver kraven för betyget 3 kan studenten på ett korrekt sätt tillämpa teorier på ej tidigare presenterade problem. Kan utförligt redogöra för ekologiska fenomen och frågeställningar inom respektive område.
- Betyg 5. Utöver kraven för betyg 3 och 4 skall studenten ha fått en mer välutvecklad helhetsbild av kursinnehållet. Kan analysera ekologiska fenomen och frågeställningar som omfattar flera ekologiska områden. Tydligt visar att hen kan diskutera tillämpbarheten av olika ekologiska teorier.
Betygskriterium för lärandemål 5
- Betyg 3. Kan med obetydliga fel göra enklare beräkningar av populationstillväxt och dynamik och definiera grundläggande begrepp och termerrörande populationstillväxt och dynamik .
Lärandemålen examineras skriftligt vid ett tentamenstillfälle.
- Betyg 3 => G på samtliga delar av tentamen och redovisat vetenskaplig artikel
- Betyg 4 => Utöver G på alla delar, minst betyg 4 på skriftlig tentamen.
- Betyg 5 => Utöver G på alla delar, minst betyg 5 på skriftlig tentamen.
Litteraturlista
Bowman och Hacker. Ecology. Femte upplagan. ISBN**:** 9781605359281