Samhällsaspekter av vilt- och fiskförvaltning
Efter denna kurs kommer du att vara väl förtrogen med den mång- och tvärvetenskapliga bakgrunden inom mänskliga aspekter ("human dimensions") och vara väl förtrogen med samhällsvetenskapliga aspekter som präglar aktuella frågor i styrning och förvaltning av naturresurser. Kursen inkluderar undervisning som rör mänskliga värderingar av natur, vilt- och fiskresursen, konfliktmönster och tillämpad konflikthantering samt kritisk granskning av data som visar hur människor värderar naturresurser och miljökommunikation.
Information från kursledaren
Dear all,
Our course start for Human Dimensions of Fish and Wildlife Management is coming closer!
Due to the latest recommendations concerning Covid-19 all teaching will take place online (via Zoom & Canvas).
The first meeting and roll-call for the course will take place via ZOOM on Monday, January 17th, from 13.00-16:00 ECT. During this meeting, you will receive important information about the course and the requirements in relation to examination and grading.
If you are unable to make the first class, please contact me as soon as possible.
In preparation for our course start and to ensure that you will have a useful and productive time at SLU, I have sent an information package to all registered students including our ZOOM link.
If you have submitted a late application to the course or did otherwise not receive an email from me, please contact me (sabrina.dressel@slu.se) to be part of the email list.
Looking forward to meeting you on the 17th of January!
Best regards,
Sabrina Dressel
(Course leader)
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1300-30097 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1300
Läsåret 2023/2024
Samhällsaspekter av vilt- och fiskförvaltning (BI1300-30273)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2022/2023
Samhällsaspekter av vilt- och fiskförvaltning (BI1300-30189)
2023-01-16 - 2023-03-21
Läsåret 2020/2021
Samhällsaspekter av vilt- och fiskförvaltning (BI1300-30030)
2021-01-18 - 2021-03-23
Läsåret 2019/2020
Samhällsaspekter av vilt- och fiskförvaltning (BI1300-30045)
2020-01-20 - 2020-03-24
Läsåret 2018/2019
Samhällsaspekter av vilt- och fiskförvaltning (BI1300-30075)
2019-01-21 - 2019-03-25
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1300 Samhällsaspekter av vilt- och fiskförvaltning, 15,0 Hp
Human Dimensions of Fish and Wildlife ManagementÄmnen
Skogsvetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundnivå inklusive- 60 hp biologi eller
- 60 hp naturresursförvaltning eller
- 60 hp skogsvetenskap eller
- 60 hp miljövetenskap eller
- 60 hp statsvetenskap eller
- 60 hp sociologi eller
- 60 hp kulturgeografi
samt
- Engelska 6.
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska vara väl förtrogen med den mång- och tvärvetenskapliga bakgrunden inom mänskliga aspekter och vara väl förtrogen med samhällsvetenskapliga aspekter som präglar aktuella frågor i hållbar styrning och förvaltning av naturresurser.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Redogöra för mänskliga aspekter, human dimensions, inblandade i förvaltning av naturresurser
Inkludera mänskliga värderingar av natur, vilt- och fiskresursen.
Identifiera grundläggande konfliktmönster och tillämpa konflikthantering.
Kritiskt granska kvalitativa och kvantitativa data som visar hur människor värderar naturresurser.
Redogöra för och diskutera miljökommunikation.
Avgöra när en specialist på mänskliga aspekter för naturresurser bör kontaktas.
Innehåll
Kursen är om hållbar förvaltning av naturresurser, särskilt vilt och fisk. Utgångspunkten är samhällets syn på naturresurser. Fokus är på den tvär- och mångvetenskapliga grunden till olika förvaltningsformer, varför och hur människor värderar vilt och fisk, hur samhället påverkar naturresurserna, naturresursekonomi, konflikthantering och miljökommunikation. Studenterna lär sig också att värdera kvalitativa och kvantitativa samhällsvetenskapliga metoder som används när naturresursers nyttjande studeras.
För att uppfylla lärandemålen kan föreläsningar, seminarier, övningar, rollspel, gruppövningar, studiebesök och litteraturstudier ges, vissa av dessa kan vara obligatoriska. Studenten kommer att genomföra ett projektarbete som redovisas skriftligen och vid ett seminarium.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen och godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen är samplanerad med och ingår i masterprogrammet - Skötsel av fisk- och viltpopulationer men är öppen för andra studenter.SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se SLUs hemsida, www.slu.se
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för vilt, fisk och miljö
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
BI1300 - Human Dimensions of Fish and Wildlife Management, 15.0 credits, 17/01-23/03/2022
Date |
Examination element (Written and/or Oral tasks) |
% of grade |
Interactive moments in the course |
||
21/01 |
Workshop: Social-ecological systems analysis (O) |
2 |
25/01 |
Workshop: Good governance (paper seminar) (O) |
3 |
01/02 |
Role play I (O) |
2 |
04/02 |
Workshop: Attitudes and Fixes (O) |
3 |
07-10/02 |
Case work (O) |
6 |
11/02 |
Workshop: Presenting results of case analysis (W+O) |
4 |
17/02 |
Record reflection on monetary valuation methods (O) |
4 |
21-24/02 |
Group assignment & presentation of Communication Plans (O) |
4 |
28/02 |
Role Play II (O) |
1 |
01/03 |
Workshop: Understanding and managing conservation conflicts (O) |
3 |
07/03 |
Workshop: Ontology, epistemology & philosophical perspective (W+O) |
4 |
11/03 |
Workshop: Evaluating qualitative and quantitative methods (O) |
2 |
Individual project work |
||
30/01, 27/02, 10/03 |
Peer-review for another students project work (W) |
12 |
14-16/03 |
Project presentation (O) |
20 |
23/03 |
Project report (W) |
30 |
Litteraturlista
- Scientific articles (ADDITIONAL PAPERS MIGHT BE ADDED DURING THE ONGOING COURSE) Kommentar: 1. Johansson, M., Dressel, S., Kvastegård, E., Ericsson, G., Fischer, A., Kaltenborn, B., Vaske, J. & Sandström, C. (2016). Describing Human-Wildlife Interaction from a European Perspective. Human Dimensions of Wildlife, 21(2), 158-168.
Bennett, N.J.; Roth, R.; Klain, S.C.; Chan, K.; Christie, P.; Clark, D.A.; Cullman, G.; Curran, D.; Durbin, T.J.; Epstein, G., et al. (2017). Conservation social science: Understanding and integrating human dimensions to improve conservation. Biological Conservation, 205, 93-108.
Ostrom E (2009) A General Framework for Analyzing Sustainability of Social-Ecological Systems. Science 325(5939):419-422
The Sustainable Development Goals Report 2019 (scan page 4-21). Available in Canvas, or HERE
Hunt, L. M., et al. (2013). "Illustrating the critical role of human dimensions research for understanding and managing recreational fisheries within a social-ecological system framework." Fisheries Management and Ecology 20(2-3): 111-124.
Dressel, S.; Ericsson, G.; Sandström, C. (2018). Mapping social-ecological systems to understand the challenges underlying wildlife management. Environmental Science & Policy, 84, 105-112, https://doi.org/10.1016/j.envsci.2018.03.007.
Decker, D., Smith, C., Forstchen, A., Hare, D., Pomeranz, E., Doyle?Capitman, C., ... & Organ, J. (2016). Governance principles for wildlife conservation in the 21st century. Conservation Letters, 9(4), 290-295.
Lockwood, M.; Davidson, J.; Curtis, A.; Stratford, E.; Griffith, R. (2010). Governance Principles for Natural Resource Management. Soc. Nat. Resour., 23, 986-1001, doi:10.1080/08941920802178214.
Rist L, Felton A, Samuelsson L, Sandström C, & Rosvall O (2013) A new paradigm for adaptive management. Ecology & society 18(4):63-.
Dressel, S.; Ericsson, G.; Johansson, M.; Kalén, C.; Pfeffer, S.E.; Sandström, C. (2020). Evaluating the outcomes of collaborative wildlife governance: The role of social-ecological system context and collaboration dynamics. Land Use Policy, 99, 105028, https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2020.105028.
Hodgson I.D. et al. (2021) Building Peace to Save Nature: Multi-disciplinary Approaches to Managing Conflicts in Conservation. In: Underkoffler S.C., Adams H.R. (eds) Wildlife Biodiversity Conservation. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-64682-0_1
Madsen, J., Williams, J. H., Johnson, F. A., Tombre, I. M., Dereliev, S., & Kuijken, E. (2017). Implementation of the first adaptive management plan for a European migratory waterbird population: The case of the Svalbard pink-footed goose Anser brachyrhynchus. Ambio, 46(2), 275-289. https://link.springer.com/article/10.1007/s13280-016-0888-0
Hasselman, L. (2017). Adaptive management; adaptive co-management; adaptive governance: what’s the difference? Australasian Journal of Environmental Management, 24, 31-46, doi:10.1080/14486563.2016.1251857.
Teel, T.L.; Manfredo, M.J. (2010). Understanding the Diversity of Public Interests in Wildlife Conservation. Conservation Biology, 24, 128-139, doi:10.1111/j.1523-1739.2009.01374.x.
Kinzig, A.P.; Ehrlich, P.R.; Alston, L.J.; Arrow, K.; Barrett, S.; Buchman, T.G.; Daily, G.C.; Levin, B.; Levin, S.; Oppenheimer, M., et al. (2013). Social Norms and Global Environmental Challenges: The Complex Interaction of Behaviors, Values, and Policy. BioScience, 63, 164-175, doi:10.1525/bio.2013.63.3.5.
Teel, T.L.; Manfredo, M.J.; Jensen, F.S.; Buijs, A.E.; Fischer, A.; Riepe, C.; Arlinghaus, R.; Jacobs, M.H. Understanding the Cognitive Basis for Human- Wildlife Relationships as a Key to Successful Protected-Area Management. International Journal of Sociology 2010, 40, 104-123, doi:10.2753/IJS0020- 7659400306.
CMP Open Standards for the Practice of Conservation v4.0 (2020) https://conservationstandards.org/wp-content/uploads/sites/3/2020/10/CMPOpen- Standards-for-the-Practice-of-Conservation-v4.0.pdf
Redpath SM, et al. (2013). Understanding and managing conservation conflicts. Trends in Ecology & Evolution 28(2):100-109.
Madden, F.; McQuinn, B. Conservation’s blind spot: The case for conflict transformation in wildlife conservation. Biological Conservation 2014, 178, 97-106, https://doi.org/10.1016/j.biocon.2014.07.015.
Berkes, F., Colding, J., & Folke, C. (2000). Rediscovery of traditional ecological knowledge as adaptive management. Ecological applications, 10(5), 1251-1262.
Ban, NC, Frid, A., Reid, M., Edgar, B., Shaw, D., Siwallace, P. (2018). Incorporate Indigenous perspectives for impactful research and effective management. Nature Ecology & Evolution: 2, 1680.
Moon, K., & Blackman, D. (2014). A guide to understanding social science research for natural scientists. Conservation Biology, 28(5), 1167-1177.
Dilllman, D. A., Smyth, J. D., & Christian, L. M. (2014). Internet, phone, mail, and mixed-mode surveys: the tailored design method. John Wiley & Sons. (excerpts from chapter 1 & 3 will be shared via Canvas)
Additional paper clippings will be used during the workshops
- Navigating Environmental Attitudes Författare: Thomas A. Heberlein ISBN: ISBN-10: 0199773335 ISBN-13: 978-0199773336 1) Human Dimensions of Wildlife Management (2nd Edition) Författare: Daniel J. Decker, Shawn J. Riley, William F. Siemer ISBN: ISBN-10: 1421406543 ISBN-13: 978-1421406541