Introduktionskurs - biologi och miljövetenskap
Information från kursledaren
Hej och välkommen till Introduktionskurs – biologi och miljövetenskap, BI1427!
Denna kurs skall ge dig en introduktion till utbildningen genom att introducera olika ämnen kopplade till biologi och miljövetenskap. Vi kommer att diskutera, från olika vinklar, hur vi nyttjar våra naturresurser och vilka konsekvenser detta nyttjande kan få. Ni kommer också att introduceras till att jobba ute i fält under exkursioner och att skriva och presentera ett projektarbete.
Den 29/8 kl 9:15 startar kursen med upprop och introduktion, vi ses i Ratatosk i VHC huset. För hjälp med att hitta till och på Campus se, https://www.slu.se/om-slu/orter/uppsala/
Allt arbetsmaterial och information som du kommer behöva under kursen kommer finnas på en plattform som heter Canvas. Ni kommer troligen att få en inbjudan till Canvas redan innan kursstart. Gå då gärna in och bekanta dig med plattformen. Om du inte fått en inbjudan så löser vi detta vid kursstart. Vid kursstart kommer vi också gå igenom hur ni hittar och arbetar i Canvas.
Aktuellt kursschema ligger alltid på hemsidan. Ändringar kan ske, framförallt innan kursstart, så håll dig uppdaterad med senaste versionen.
Värt att notera är att vi gör exkursioner i Ultunas närhet under de första veckorna. Det är viktigt att redan från börja ha med stövlar/kängor och regnkläder. En cykel kan också vara bra att ha även om det också går att ta sig till exkursionslokalerna med buss och promenad.
Kurslitteraturen för denna kurs består främst av artiklar, filmer och annat material, som läggs upp på Canvas under kursens gång.
Du registrerar dig på kursen genom att närvara vid kursuppropet den 30/8. Det är därför mycket viktigt att meddela mig om du inte kan närvara så att du inte förlorar din plats.
Denna kurs läses på halvfart, parallellt med kursen Geologi och Hydrologi (MV0226). Schema för MV0226 hittar du på denna kurs hemsida: https://student.slu.se/studier/kurser-och-program/kurssok/kurs/MV0226/10421.2324/Geologi-och-hydrologi/
Det är klokt att så tidigt som möjligt hämta ut ditt studentkonto, se https://student.slu.se/studier/nystudent/. På denna sida finns också mycket annan bra information till dig som ny student.
Om du har en funktionsnedsättning som gör att du behöver extra tid, avskildhet eller något extra hjälpmedel i undervisningen och vid examinationer – kontakta SLU Funka (så snart som möjligt): funka@slu.se
Hör av dig om du har frågor! Ser fram emot att träffa er vid kursstart!
Med vänlig hälsning
Karin Eklöf
Karin.Eklof@slu.se 018 – 67 30 42
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1427-10422 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1427
Läsåret 2024/2025
Introduktionskurs - biologi och miljövetenskap (BI1427-10038)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2022/2023
Introduktionskurs - biologi och miljövetenskap (BI1427-10338)
2022-08-29 - 2022-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1427 Introduktionskurs - biologi och miljövetenskap, 7,5 Hp
Introductory course - biology and environmental sciencesÄmnen
Miljövetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Nyttjande av naturresurser och dess konsekvenser | 2,0 | 0102 |
Exkursioner och obligatoriska moment | 2,5 | 0103 |
Uppsats – muntlig och skriftlig presentation | 3,0 | 0104 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet och särskild behörighet som omfattar Biologi 2 och Kemi 2.Mål
Kursens syfte är att ge en introduktion till utbildningen och en inblick i möjliga framtida yrkesutövning. Detta görs genom att ge en orientering i frågeställningar som rör biologiska och miljövetenskapliga aspekter på naturresursanvändning, samt en generell introduktion till universitetsstudier. Kursen lyfter fram frågeställningar kopplat till hur produktion och konsumtion av t.ex. mat, produkter och energi påverkar vår miljö i ett lokalt och globalt perspektiv. Kursen syftar också till att träna på vetenskapligt skrivande och muntlig presentation.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
Diskutera nyttjandet av olika naturresurser för att generera varor och tjänster, och konsekvenser av detta nyttjande ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv
Översiktligt beskriva hur vi i Sverige arbetar med natur och miljövård, t.ex. genom de svenska miljökvalitetsmålen
Beskriva hur man i fält kan utvärdera naturvärden i olika miljöer
Diskutera nyttjandet av olika naturresurser ur ett etiskt perspektiv
Söka och kritiskt använda litteratur samt förmedla information i tal och skrift
Innehåll
Kursen innehåller föreläsningar, övningar, seminarier och exkursioner, som behandlar:
Nyttjandet av olika naturresurser för att producera t.ex. mat, energi och material, och konsekvenser av detta resursutnyttjande ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv
Exkursioner till naturmiljöer för att öka kunskapen om bruket och förvaltningen av naturresurser i Sverige
Hur det nationella miljö- och naturvårdsarbetet är upplagt genom t.ex. de svenska miljökvalitetsmålen
Introduktion till etisk argumentation om hållbart nyttjande av naturresurser
Allmän bibliotekskunskap och studieteknik
Vetenskapligt skrivande och presentationsteknik
Muntlig och skriftlig presentation av eget projektarbete
Studiebesök till arbetsplats för att ge inblick i möjliga framtida yrkesroll
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt prov och seminarium som testar kunskaper kring avsnittet om "Nyttjande av naturresurser och dess konsekvenser"
Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av uppsats
Godkänt deltagande i exkursioner och andra obligatoriska moment
Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen läses på halvfart parallellt med kursen MVxxxx Geologi and hydrologi 7,5 hp.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för vatten och miljö
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
I denna kurs kommer alla artiklar och annat material att laddas upp i canvas. Ibland används fria källor från internet, och då anges länkar till dessa på canvas.
Förutom dessa artiklar så kan det vara bra hjälpsamt att ha med sig någon flora under exkursionerna. Nedan hittar du några tips, men det finns många andra bra alternativ.
Kärlväxter
Krok, Th. O. B. N. & Almquist, S. 2001. Svensk flora. 29 ed. Liber, Stockholm.
Stenberg, L. & Mossberg, B. 2018. Nordiska floran. Wahlström & Widstrand.
Dessa två floror kompletterar varandra.
Lavar
Moberg, R. & Hultengren, S. 2016. Lavar – en fältguide. Naturcentrum.
Mossor
Hallingbäck, T. 2016. Mossor – en fältguide. Naturcentrum.
Svamp
Alla nyutgivna böcker är bra. Ett bra komplement för svamp som inte är matsvamp är:
Ryman, S. 1992. Svampar – en fältguide.