Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi
Ett självständigt arbete är ett arbete där du ska tillämpa dina fördjupade kunskaper, förmågor och förhållningssätt på en frågeställning inom utbildningens område. Ofta ligger det självständiga arbetet i slutet på din utbildning där du ska planera, genomföra och presentera en akademisk studie. Ditt arbete publiceras offentligt. Se också https://student.slu.se/studier/examensarbeten/
Information från kursledaren
Varmt välkommen till Sveriges Lantbruksuniversitet och kursen Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E!
Här kommer allmän information om registrering på kurs, samt annan praktisk information:
Registrering på kurs
Ingen självregistrering tillämpas i denna kurs då samtliga studenter antas med villkor. Efter att kursen startat kommer kursledaren att återkomma till administrationen med en registreringslista där vi manuellt registrerar studenterna. Frågor om möjlig registrering vid villkorsantagning tas direkt med kursledaren.
Särskilt studiestöd
Har du behov av särskilt stöd ska du informera kursledaren om det redan vid kursstart så att eventuella särskilda arrangemang kan ordnas. Mer information finner du här: https://student.slu.se/studieservice/studiestod/funka/
Avbrott på kurs
Om du avbryter kursen skall du meddela utbildningsadministrationen på econ-edu@slu.se som i sin tur meddelar kursledaren och lägger in ett avbrott i Ladok efter studentens godkännande. Du kan själv anmäla tidigt avbrott (inom 3 veckor efter kursstart) via Ladok Student på studentwebben.
Tveka inte att höra av dig till econ-edu@slu.se vid frågor.
Hälsningar,
Administrationen
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
EX0907-30203 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för EX0907
Läsåret 2023/2024
Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-30317)
2024-01-15 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-10364)
2023-08-28 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-30132)
2023-01-16 - 2023-06-04
Läsåret 2022/2023
Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-10144)
2022-08-29 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-10234)
2021-08-30 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-30189)
2021-01-18 - 2021-06-06
Läsåret 2020/2021
Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-10203)
2020-08-31 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-30166)
2020-01-20 - 2020-06-07
Läsåret 2019/2020
Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-10167)
2019-09-02 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-30207)
2019-01-21 - 2019-06-09
Läsåret 2018/2019
Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi (EX0907-10243)
2018-09-03 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
EX0907 Självständigt arbete i Nationalekonomi, A2E - Agronomprogrammet - ekonomi, 30,0 Hp
Master thesis in Economics, A2E - Agriculture Programme - Economics and ManagementÄmnen
NationalekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 30,0 | 0301 |
Fördjupning
Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamenAvancerad nivå (A2E)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp på avancerad nivå inom nationalekonomi. Godkänt självständigt arbete på grundnivå alternativt kandidatexamen. Minst en kurs av relevans för ämnet för arbetet ska ha genomförts före det självständiga arbetet. Kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6.Mål
Syftet med kursen är att studenten utifrån tidigare förvärvade kunskaper, själv-ständigt ska planera, genomföra och presentera en akademisk studie inom en given tidsram. Studenten ska genom det självständiga arbetet vidareutveckla sina färdigheter i den akademiska arbetsprocessen och väsentligt fördjupa sina ämneskunskaper.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
självständigt och kreativt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar,
självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information och litteratur,
självständigt planera och med adekvata metoder genomföra en vetenskaplig studie inom givna tidsramar,
analysera och värdera data och/eller resultat på vetenskaplig grund,
kritiskt diskutera innehåll och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund,
reflektera över samhälleliga och etiska aspekter, aspekter på hållbarhet inom ämnet samt etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar,
skriva en sammanfattning på engelska av en vetenskaplig rapport enligt givna instruktioner,
populärvetenskapligt sammanfatta ett vetenskapligt arbete enligt givna instruktioner,
muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska, diskutera och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete, inklusive metod, slutsatser och arbetets sammanhang i ett vidare perspektiv,
identifiera sitt eget utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet.
relatera de vetenskapliga frågeställningar till lantbrukssektorns komplexa system av resurser och värdeskapande processer.
Innehåll
I kursen ingår att under handledning genomföra ett självständigt, akademiskt arbete (examensarbete). Arbetet genomförs med egna insamlade data eller motsvarande, självständigt genomförd, uppgift. Arbetet genomförs företrädesvis individuellt, men kursledaren kan medge undantag i särskilda fall.
Upplägget av det självständiga arbetet ska inledningsvis dokumenteras i en arbetsplan, som upprättas i samråd med handledaren.
Arbetet ska avslutningsvis redovisas skriftligt och muntligt i seminarieform eller motsvarande och enligt givna anvisningar. I kursen ingår att genomföra en opposition där förmågan att ge konstruktiv kritik examineras.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig rapport och muntlig presentation, samt godkänd opposition på annan students arbete. Om arbetet genomförts i par ska vars och ens individuella insats tydligt framgå för examinator av såväl den skriftliga som muntliga redovisningen. Arbetsinsatsen och omfattningen på arbetet ska motsvara 30 hp för var och en av studenterna, och var och en ska uppfylla samtliga lärandemål.
Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinator rätt att ge en kompletteringsuppgift om det finns skäl för det och om det är möjligt.
Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinator kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
För självständiga arbeten för yrkesexamen gäller att svenska är kursspråk, men arbetet kan skrivas på engelska.Det godkända skriftliga arbetet ska publiceras inom ramen för SLU:s system för elektronisk publicering (Epsilon) och plagiatgranskas i Urkund. För att antas på kursen krävs att studenten innan kursstart ska ha gjort en överenskommelse med handledande institution angående handledare och ämnet för arbetet.
Det rekommenderas att man innan man genomför sitt självständiga arbete på avancerad nivå har läst minst 5 hp vetenskaplig metodik. Detta uppfylls av studenter som följer studieplanerna för utbildningsprogram vid SLU. Studenter som inte genomfört sin grundutbildning vid SLU uppmanas att ta del av de webbaserade undervisningsmoment som finns inom ramen för självständigt arbete på grundnivå.Med vetenskaplig metod avses kurser eller kursmoment som bidrar till att studenterna uppfyller examenskravet på fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Betygskriterier
Grading Criteria for MSc Projects in Economics at the Department of Economics, SLU, 2022
Rob Hart
In addition to completion or participation in any mandatory elements of the course as detailed on Canvas, the following criteria will be used to grade the theses.
Grades.
3: All of the `Required' properties.
4: All of the `Required' properties, and 4 of the `Good' properties.
5: All of the `Required', 4 of the `Good' properties, and 2 of the `Excellent' properties.
1. Problem definition.
“Required”: An economic problem (the solution of which has potential for contribution to knowledge) is defined clearly and early on. The problem is defined such that the student has a reasonable chance of providing non-trivial evidence for or against it within the constraints of the course. The thesis is clearly situated by the author in the scientific debate, and appropriate references help the reader to deepen their knowledge of that debate.
“Good”: + Relevant problem (potential for useful contribution to knowledge) based on good review of literature.
“Excellent”: + Novel problem (potential for significant contribution to knowledge) based on critical review of literature.
2. Methodology.
“Required”: The student carried out the study; any data used in the study is accurately described and referenced; the method is appropriate to problem and available data; the method is competently applied; the plausibility of results is discussed and judged appropriately, paying particular attention to weaknesses in analysis; there is a reaction on choice of method. Where weaknesses in the analysis are severe, alternative methods are discussed that might (in future work) help to overcome these weaknesses.
“Good”: + Fair degree of own initiative in planning (supervisor input!); method well-suited to problem; method well applied; plausibility of results thoroughly discussed and judged appropriately; good reaction on choice of method.
“Excellent”: + High degree of own initiative in planning (supervisor input!); method very well suited to problem; method very well applied; code and analysis are very well documented.
3. Discussion.
“Required”: Results appropriately discussed in relation to existing scientic and policy literature
(e.g. relevance for policy, or for theory).
“Good”: + Results critically discussed in relation to the existing literature.
“Excellent”: + Results perceptively discussed in relation to the existing literature.
4. Scientic writing.
“Required”: Appropriate language throughout; logical structure consistent with practice; references presented and organized appropriately and consistently. No more than 12,000 words (excluding appendices and references).
“Good”: + Very clear structure, appropriate to the problem; almost no typos and grammar mistakes; well formatted.
5. Presentation.
“Required”: Present and discuss the thesis in a comprehensible manner at the time appointed by the examiner, and within the allotted time. Act as discussant for one other thesis, as instructed by the examiner, within the allotted time. Attend at least 3 thesis seminars in addition to those at which they present and discuss.
“Good”: + Presentation of thesis as a poster at thesis day or in a comparable event or form.