Företagsekonomiska forskningsmetoder
Information från kursledaren
A warm welcome to the Swedish University of Agricultural Sciences and the course Research methods for business studies!
Below, you will find general information about the student account, registration for the course and other practical information.
The student account
You will need your student account to access e.g. your e-mail, Ladok and Canvas. For information regarding how to create your student account, follow this link: https://student.slu.se/en/study-support/it-support/support/new-student---start/
Registration for the course
Self-registration for the course is done in Ladok between 2024-01-01–2024-01-15. Remember that you must be admitted and registered in Ladok to be able take the course. Having access to Canvas does not mean you are registered in the course and without registration, you are risking losing your place in the course. If you have been admitted to the course with conditions, you need to send your credit list to the course leader who will review it and decide if you can register. Do this as soon as possible as reviewing credits may take a few days due to the course start.
Educational support
If you are entitled extra educational support, please inform the course leader at the start of the course so that special arrangements can be made.
For educational support for an exam, see instructions in the exam registration in Ladok Student. You need to register for alternative exam arrangements no later than 10 workings days prior to the examination day. More information here: https://student.slu.se/en/study-support/study-support/funka/.
Discontinuation of a course
If you want to discontinue the course, you should immediately notify the educational administrators at econ-edu@slu.se, who in turn will inform the course leader and register a non-completion of the course in Ladok after your approval. You are also able to register an early non-completion of the course (within three weeks after course start) in Ladok yourself.
Exams
You need to register for exams in Ladok. The registration closes 10 working days prior to the exam. You can find your anonymity code in Ladok Student. It's not possible to register for the exam after the deadline has passed.
On Wednesdays between 12:30-14:30 we have an exam hand out at the department (Ulls hus, 4th floor). Please remember to bring your ID-card.
-
Do not hesitate to contact us at econ-edu@slu.se if you have any questions!
Kind regards,
The educational administrators
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0446-30325 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0446
Läsåret 2024/2025
Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-30217)
2025-01-20 - 2025-03-24
Läsåret 2022/2023
Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40087)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2021/2022
Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40107)
2022-03-24 - 2022-06-05
Läsåret 2020/2021
Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40089)
2021-03-24 - 2021-06-06
Läsåret 2019/2020
Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40074)
2020-03-25 - 2020-06-07
Läsåret 2018/2019
Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40118)
2019-03-26 - 2019-06-09
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0446 Företagsekonomiska forskningsmetoder, 7,5 Hp
Research methods for business studiesÄmnen
FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskap motsvarande 180 hp, varav 90 hp i företagsekonomi. Kunskaper i engelska motsvarande engelska 6. Förkunskapskravet kan också uppfyllas på annat sätt som ger motsvarande kunskaper.Mål
Kursens övergripande syfte är att stödja utveckling av förståelse för metodologiska aspekter i projekt och forskning inom företagsekonomi, inklusive förståelse för hur metodval påverkar såväl process som resultat.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Redogöra för hur forskningsmål och etiska aspekter påverkar ansatsvalet i ett projekt.
Diskutera begränsningar i några vanliga ansatser, inklusive begränsningar med olika metoder för att samla och analysera data.
Använda metodförståelse för att kritiskt tolka och diskutera en akademisk studie.
Presentera en forskningsplan med en välmotiverad metodbeskrivning.
Innehåll
Kursen bygger främst på inläsning av litteratur, diskussionsseminarier, och skrivuppgifter. Kursen inleds med en genomgång av olika filosofiska grunder som påverkar val av ansatser i ett forskningsprojekt, och följs av en översyn av vanliga metoder för att samla, analysera, presentera och kvalitetssäkra data i olika ansatser. Med utgångspunkt i en medvetenhet om att metod innebär ett antal subjektiva och/eller filosofiska val, möter studenten i nästa del av kursen ett antal moduler där olika teman behandlas (se nedan).
Kursen innehåller följande teman:
forskarens roll
delar och presentation av en akademisk studie ("logical fit" och retorik)
relevans, forskningsbidrag och teorins roll
olika metoder för att samla data i olika forskningsansatser (till exempel intervjuer, fokusgrupper, frågeformulär, arkiv dokument och experiment)
olika metoder för att analysera data (till exempel innehållsanalys, diskursanalys, regressionsanalys, faktoranalys och metaanalys).
I den sista delen av kursen ska deltagarna individuellt formulera ett förslag till ett genomförbart forskningsprojekt. Förslaget ska innehålla en välutvecklad design och visa ett kritiskt reflektivt förhållningsätt.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen.
Godkända inlämningsuppgifter.
Godkänt projektarbete.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Book
- Bell, E., Bryman, A. and Harley, B. 2018. Business Research Methods. Oxford university press. (Assigned chapters based on 5th ed., but 6th ed. is now available)
Journal Articles
Bryman, A., 2007. The research question in social research: what is its role? International journal of social research methodology, 10(1), pp.5-20.
Creswell, J.W., 2013. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (Chapter 4). Sage.
Golafshani, N., 2003. Understanding reliability and validity in qualitative research. *The Qualitative Report *8, 597–607.
King, B., 2012. Problems vs. Theory, OrgTheory.net. Sept. 12, 2012 https://orgtheory.wordpress.com/2012/09/12/problems-vs-theory/.
Labaree, R. 2020. Organizing Your Social Sciences Research Paper: Types of Research Design. USC Libraries. https://libguides.usc.edu/writingguide/researchdesigns.
Linneberg, M.S. and Korsgaard, S., 2019. Coding qualitative data: A synthesis guiding the novice. Qualitative Research Journal.
Mackenzie, N., Knipe, S., 2006. Research dilemmas: Paradigms, methods and methodology. Issues in Educational Research 16(2). https://www.academia.edu/download/6787014/Research_article_IER.pdf
Mazzocchi, Mario. (2008). Statistics for marketing and consumer research. Los Angeles, Calif. ; SAGE. Chapter 6. Hypothesis testing.
Rocco, T.S., Plakhotnik, M.S., 2009. Literature Reviews, Conceptual Frameworks, and Theoretical Frameworks: Terms, Functions, and Distinctions. *Human Resource Development Review *8, 120–130.
Saunders, M., Lewis, P. and Thornhill, A., 2009. Understanding research philosophy and approaches to theory development, Chpt. 4 in Research methods for business students. Pearson education. (Note: Author has made this chapter available for download on ResearchGate).
Whetten, D. A., 1989. What Constitutes a Theoretical Contribution? The Academy of Management Review, 14(4), 490–495.