Hållbarhetsrapportering och finansiell redovisning
Information från kursledaren
A warm welcome to the Swedish University of Agricultural Sciences and the course ?Sustainability and Financial reporting!
Below, you will find general information about the student account, registration for the course and other practical information.
The student account
You will need your student account to access e.g. your e-mail, Ladok and Canvas. For information regarding how to create your student account, follow this link: https://student.slu.se/en/study-support/it-support/support/new-student---start/
Registration for the course
Self-registration for the course is done in Ladok between 2024-10-18 – 2024-11-01. Remember that you must be admitted and registered in Ladok to be able take the course. Having access to Canvas does not mean you are registered in the course and without registration, you are risking losing your place in the course. If you have been admitted to the course with conditions, you need to send your credit list to the course leader who will review it and decide if you can register. Do this as soon as possible as reviewing credits may take a few days due to the course start.
Educational support
If you are entitled extra educational support, please inform the course leader at the start of the course so that special arrangements can be made.
For educational support for an exam, see instructions in the exam registration in Ladok Student. You need to register for alternative exam arrangements no later than 10 workings days prior to the examination day. More information here: https://student.slu.se/en/study-support/study-support/funka/.
Discontinuation of a course
If you want to discontinue the course, you should immediately notify the educational administrators at econ-edu@slu.se, who in turn will inform the course leader and register a non-completion of the course in Ladok after your approval. You are also able to register an early non-completion of the course (within three weeks after course start) in Ladok yourself.
Exams
You need to register for exams in Ladok. The registration closes 10 working days prior to the exam. You can find your anonymity code in Ladok Student. It's not possible to register for the exam after the deadline has passed.
On Wednesdays between 12:30-14:30 we have an exam hand out at the department (Ulls hus, 4th floor). Please remember to bring your ID-card.
-
Do not hesitate to contact us at econ-edu@slu.se if you have any questions!
Kind regards,
The educational administrators
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0497-20128 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0497 Hållbarhetsrapportering och finansiell redovisning, 15,0 Hp
Sustainability and Financial reportingÄmnen
FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Hållbarhetsrapportering och teori, 10 hp | 10,0 | 0001 |
Redovisning för lantbruks- och skogsföretag, 5 hp | 5,0 | 0002 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande180 hp
75 hp företagsekonomi
30 hp företagsekonomi på G1F nivå
15 hp företagsekonomi på G2F eller G2E nivå
Engelska 6
Mål
Kursen syftar till att ge studenterna fördjupad kunskap inom såväl hållbarhetsredovisning som finansiell redovisning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera hållbarhetsrapporter,
- bedöma en organisations påverkan på intressenterna,
- föreslå praktiska lösningar för att implementera hållbarhetsrapportering i företagens kontrollsystem,
- jämföra och kontrastera finansiell redovisning och hållbarhetsrapportering,
- betrakta redovisning från ett bredare ekonomiskt och socialt perspektiv,
- genomföra avancerade analyser av finansiella rapporter,
- illustrera beroendet mellan konton i den finansiella redovisningen och syntetisera logiken i redovisningsprinciper,
- utveckla kritiska analytiska färdigheter i att tillämpa teoretiska kunskaper för att lösa aktuella praktiska problem,
- jämföra behoven inom intern- och externredovisning, samt visa kopplingarna mellan intern- och externredovisning.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll:
Kursen består av två delar: hållbarhetsrapportering och finansiell rapportering. Kursen börjar med hållbarhetsrapportering, med ett fokus på både historiska perspektiv och praktiskt tillämpning av hållbarhetsrapportering och reglering, samt dess teoretiska utgångspunkter. Därefter följer finansiell rapportering, med ett fokus på historiska perspektiv och logiken i redovisningens principer, samt på framtagandet och analys av finansiella rapporter. Fokus kommer att vara på International Financial Reporting Standards (IFRS), med fokus särskilt på värdering inom jord- och skogsbruk och resurser. Vidare läggs fokus på analys av finansiella rapporter från ett investerarperspektiv. Kopplingar mellan hållbarhetsrapportering och finansiella rapportering kommer att göras ur ett teoretiskt perspektiv.
Genomförande:
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom:
Föreläsningar, seminarier och inlämningsuppgifter.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Kritiskt tänkande, problemlösning, muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation, samarbete, självständighet.
Följande moment är obligatoriska:
Inlämningsuppgifter och seminarier.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom:
Eventuella gästföreläsningar, verkliga praktikfall under föreläsningar, verkliga företagsrapporter för övningar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen.
Godkända inlämningsuppgifter.
Aktivt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
For the accounting part lectures will solely be based on powerpoints and lecture material.
**Lectures: Sustainability, goals, circularity**
Milne, M. J., & Gray, R. (2013). W(h)ither ecology? The triple bottom line, the global reporting initiative, and corporate sustainability reporting. *Journal of business ethics*, 118(1), 13-29.
Bjørn, A., Matthews, H. D., Hadziosmanovic, M., Desmoitier, N., Addas, A., & Lloyd, S. M. (2023). Increased transparency is needed for corporate science-based targets to be effective. Nature Climate Change, 1-4.
Korhonen, J., Honkasalo, A., & Seppälä, J. (2018). Circular economy: the concept and its limitations. Ecological economics, 143, 37-46.
Geissdoerfer, M., Pieroni, M. P., Pigosso, D. C., & Soufani, K. (2020). Circular business models: A review. Journal of Cleaner Production, 277, 123741.
Lectures on** Sustainability reporting foundations, guidelines and regulations**
Gottlieb, U., Johed, G., & Hansson, H. (2022). Accounting and accountability for farm animals: Conceptual limits and the possibilities of caring. *Critical Perspectives on Accounting*, 84, 102409.
Adams, C. A., & Abhayawansa, S. (2022). Connecting the COVID-19 pandemic, environmental, social and governance (ESG) investing and calls for ‘harmonisation’ of sustainability reporting. Critical Perspectives on Accounting, 82, 102309.
Rodrigue, M., & Laine, M. (2022). Shadow accounts and alternative portrayals. In Handbook of Accounting and Sustainability (pp. 157-172). Edward Elgar Publishing.
Alsahali, K. F., & Malagueño, R. (2021). An empirical study of sustainability reporting assurance: Current trends and new insights. Journal of Accounting & Organizational Change, 18(5), 617–642.
Dumrose, M., Rink, S., & Eckert, J. (2022). Disaggregating confusion? The EU Taxonomy and its relation to ESG rating. Finance Research Letters, 48, 102928.
**Reading list on management control and carbon accounting **
Laine, M., Tregidga, H., & Unerman, J. (2021). *Sustainability Accounting and Accountability*. Routledge. Chapter 4. Sustainability management accounting and control. (On Canvas)
Ligonie, M. (2021). Sharing sustainability through sustainability control activities. A practice-based analysis. Management Accounting Research, 50, 100726. https://doi.org/10.1016/j.mar.2020.100726
He, R., Luo, L., Shamsuddin, A., & Tang, Q. (2022). Corporate carbon accounting: A literature review of carbon accounting research from the Kyoto Protocol to the Paris Agreement. Accounting & Finance, 62(1), 261-298. https://doi.org/10.1111/acfi.12789
Deconinck, K., Jansen, M., & Barisone, C. (2023). Fast and furious: the rise of environmental impact reporting in food systems. European Review of Agricultural Economics, 50(4), 1310-1337.