Food Planning
The course deepens into different aspects of behaviours in food landscapes. As point of departure, levels of foodscapes are use: from the individual (micro level) to local and regional (macro level) and to national and international landscapes (meso level) are adhered to. The course provides with tools to understand and analyse consumer behaviour and movements (such as citizen engagement in food and the development of alternative food networks) and how this influence foodscapes. Further, the course provides with tools to analyse and evaluate foodscapes, and how local and regional planning may be influenced by a foodscape perspective. Through projects, knowledge and tools for landscape analysis, with food as analytic lens, are applied. These analyses work as a basis to develop strategies, plans and action measures for the development of sustainable foodscapes. The course problematise the complex and dynamic relationships between individuals, food consumption, food production, entrepreneurship, planning and policy.
Kursplan och övrig information
Kursplan
FS0006 Food Planning, 15,0 Hp
Food PlanningÄmnen
Landskapsarkitektur MatstudierUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
A1N
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp, varav 90 hp inom något av följande:\- naturvetenskap
\- samhällsvetenskap
\- humaniora
\- teknologi
\- mat- och måltidsvetenskap
samt
Engelska 6 eller motsvarande.
Mål
Kursens syfte är att bygga upp kunskap och förståelse för sambandet mellan matens landskap, planering, marknad och samhälle. Genom tillämpningen av olika verktyg ges grund för att analysera komplexa samband mellan matlandskap på olika nivåer (individers mikronivå, lokal och regional makronivå och nationell och internationell mesonivå) och beteende, kultur och konsumentrörelser, företagande och politik. Vidare skall kursen ge färdigheter i att kunna utvärdera, jämföra och kritisk granska exempelvis strategier relaterade till matens produktion, konsumtion och planering i olika sammanhang (i.e. på mikro-, makro- och mesonivå). Med maten som analytisk lins skall kursen ge förståelse för hur rumslig respektive strategisk planering kan bidra till hållbar utveckling utifrån flera olika dimensioner (sociala, ekonomiska och miljömässiga) genom väl underbyggda och realistiska åtgärdsförslag.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- använda och utveckla strategier och tillämpa planverktyg som kan bidra till hållbara landskap på olika nivåer
- förstå och utvärdera hur individers och organisationers beteenden påverkar och påverkas av matlandskap
- identifiera hur olika incitament kan påverka och bidra till hållbara matlandskap och samhällen.
Innehåll
Kursen omfattar föreläsningar, workshops och litteraturseminarier, studiebesök, gruppuppgifter och projektarbeten.
Kursen behandlar olika aspekter av beteenden i matlandskap. Som utgångspunkt används olika nivåer, från individen (mikronivå) till lokala och regionala (makronivå), nationella och internationella landskap (mesonivå). Kursen ger verktyg till att förstå och analysera konsumentbeteenden och konsumentrörelser (exempelvis medborgarengagemang i mat och utvecklingen av alternativa matnätverk) och hur dessa påverkar matlandskap. Vidare ger kursen verktyg till att analysera och utvärdera matlandskap och hur maten kan användas som utgångspunkt i lokal och regional planering. Genom projektarbeten tillämpas kunskap och verktyg för landskapsanalys med maten som lins. Dessa analyser ligger till grund för att upprätta strategier, planer och åtgärdsförslag för utvecklingen av hållbara matlandskap. Kursen problematiserar de komplexa och dynamiska förhållandena mellan individ, matkonsumtion och -produktion, entreprenörskap, planering och politik.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: kritiskt tänkande, problemlösning, digital kompetens, teknikanvändning, muntlig kommunikation och skriftlig kommunikation.
Följande moment är obligatoriska:
Grupparbeten, seminarier, inlämningsuppgifter.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom att granska planerings- och policy-dokument samt studiebesök.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända obligatoriska presentationer och inlämningar i grupp- och projektarbeten.
Deltagande i seminarier och godkända seminarierapporter.
Deltagande i obligatoriska workshops och studiebesök.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen använder koncept och kunskaper som lärs ut och tränas i kursen Foodscapes 1. Även om det inte är ett formellt förkunskapskrav rekommenderas du därför att läsa Foodscapes 1 innan denna kurs.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle