Ny sökning
FÖ0421

Ledarskap och hållbarhet

Information från kursledaren

Varmt välkommen till Sveriges Lantbruksuniversitet och kursen Leadership and sustainability!

Här kommer allmän information om studentkonto, registrering på kurs, samt annan praktisk information:

Studentkonto

Studentkonto behövs för att komma åt bl.a. Ladok, Canvas och mejl. För information om hur du skapar ett studentkonto, se här: https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/support/ny-student-kom-igang/.

Registrering på kurs

Självregistrering till kurs görs i Ladok mellan 2022-10-18 till 2022-11-01. Kom ihåg att du måste vara antagen och registrerad för att gå kursen. Att du som student får tillgång till Canvas innebär inte att du är registrerad och utan registrering riskerar du att förlora din plats på kursen.

Har du antagits till kursen med villkor behöver du skicka din meritlista till kursledaren som avgör om du får registreras. Gör detta så snart som möjligt då granskning kan ta några dagar.

Särskilt studiestöd

Har du behov av särskilt stöd för undervisning ska du informera kursledaren om det redan vid kursstart så att eventuella särskilda arrangemang kan ordnas. Vid examination behöver du följa instruktionerna i anmälan i Ladok för att anmäla extra stöd. Anmälan för extra stöd inför tentamen stänger 15 arbetsdagar före tentamensdagen.

Avbrott på kurs

Om du avbryter kursen skall du meddela utbildningsadministrationen på econ-edu@slu.se som i sin tur meddelar kursledaren och lägger in ett avbrott i Ladok efter studentens godkännande. Du kan själv anmäla tidigt avbrott (inom 3 veckor efter kursstart) via Ladok Student på studentwebben.

Tentamina

Du behöver anmälda dig till tentamina i Ladok. Anmälan stänger 10 vardagar före tentamensdagen. Det är inte möjligt med efteranmälningar. Du finner din anonymitetskod i Ladok Student.

På onsdagar kl 12:30-14:30 har vi tentautlämning på institutionen (Ulls hus, plan 4). Du behöver ha med dig din legitimation för detta.

Tveka inte att höra av dig till econ-edu@slu.se vid frågor.

Hälsningar,
Utbildningsadministrationen

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

FÖ0421-20089 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för FÖ0421

Läsåret 2023/2024

Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20167)

2023-10-31 - 2024-01-14

Läsåret 2021/2022

Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20115)

2021-11-02 - 2022-01-16

Läsåret 2020/2021

Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20115)

2020-11-02 - 2021-01-17

Läsåret 2019/2020

Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20076)

2019-11-01 - 2020-01-19

Läsåret 2018/2019

Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20137)

2018-11-05 - 2019-01-20

Läsåret 2017/2018

Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20036)

2017-10-30 - 2018-01-14

Läsåret 2016/2017

Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20025)

2016-10-31 - 2017-01-15

Kursplan och övrig information

Betygskriterier

Examination

The course is examined through individual reflections (U/G), case work (U/G), group projects (U/G) and an individual essay (U/3/4/5).

All course grades require active participation in the compulsory parts of the course.

To achieve a particular grade, all criteria for that grade level and lower grade levels must be met. (A student's final course grade may, in the individual case, take into account her/his performance in the various parts of the course.)

Grading criteria

Learning objective

Grade 3

Grade 4

Grade 5

1. Characterize leadership and sustainability in theory and practice.

Explain key concepts, terms and perspectives in the fields of leadership and sustainability.

Apply and discuss key concepts, terms and perspectives in the fields of leadership and sustainability.

Compare and contrast key concepts, terms and perspectives in the fields of leadership and sustainability.

2. Problematize different theoretical perspectives on leadership and sustainability.

Give an account of critical discussions about limitations in the leadership field in connection with sustainable development.

Discuss limitations in the leadership field in connection with sustainable development.

Critically reflect on limitations in the leadership field in connection with sustainable development, and their consequences.

3. Use alternative perspectives on leadership and sustainability.

Explain alternative concepts, terms and perspectives on leadership and sustainability within different contexts.

Apply and discuss alternative concepts, terms and perspectives on leadership and sustainability within different contexts.

Analyze and critically reflect on alternative concepts, terms and perspectives on leadership and sustainability within different contexts.

Litteraturlista

The course literature consists of articles from different academic journals:

Kuhlman, T. and Farrington, J. (2010). What is Sustainability? Sustainability, 2: 3436-3448

Hopwood, B., Mellor, M. and O’Brien, G. (2005). Sustainable Development: Mapping Different Approaches. Sustainable Development, 13: 38–52

Boehm, A. & Staples, L. (2006). Grassroots Leadership in Task-Oriented Groups: Learning from Successful Leaders. Social Work with Groups, vol. 28 (2), pp. 77–96 Routledge.

Metcalf, L. & Benn, S. (2013). Leadership for Sustainability: An Evolution of Leadership Ability. Journal of Business Ethics, vol. 112 (3), pp. 369–384

Sims, H.P., Faraj, S. & Yun, S. (2009). When should a leader be directive or empowering? How to develop your own situational theory of leadership. Business Horizons, vol. 52 (2), pp. 149–158

Haddock-Millar, J., Sanyal, C. and Müller-Camen, M., 2016. Green human resource management: a comparative qualitative case study of a United States multinational corporation. The International Journal of Human Resource Management, 27(2), pp.192-211.

Renwick, D.W., Redman, T. and Maguire, S., 2013. Green human resource management: A review and research agenda. International journal of management reviews, 15(1), pp.1-14.

Carroll A.B., 1999. Corporate social responsibility. Business and Society 38(3): 268–295.

Jamali, D. and Mirshak, R., 2007. Corporate social responsibility (CSR): Theory and practice in a developing country context. Journal of business ethics, 72(3), pp.243-262.

Kokko, S., Lukkarinen, J. and Mark-Herbert, C., 2014. Public-private partnerships and social performance in the forest industry, Social Business 4(1): 15-31.

Alvesson, M., 2003. Critical organization theory, (Eds), Czarniawska, B. and Sevón, G., The Northern Light – Organization theory in Scandinavia, Malmö, Liber, 151-174.

Alvesson, M., Spicer, A., 2012. Critical leadership studies: the case for critical performativity, Human Relations, 65(3): 367-390.

Alvesson, M., Spicer, A., 2012. A stupidity-based theory of organizations, Journal of Management Studies, 49(7): 1194-1220.

Parker, M., Thomas, R., 2011. What is a critical journal?, Organization, 18(4): 419-427.

Collinson, D. 2014, "Dichotomies, dialectics and dilemmas: New directions for critical leadership studies?", Leadership (London, England), vol. 10, no. 1, pp. 36-55.

Bendell, J., Sutherland, N. & Little, R. 2017, "Beyond unsustainable leadership: critical social theory for sustainable leadership", Sustainability accounting, management and policy journal (Print),
vol. 8, no. 4, pp. 418-444.a

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Miljöekonomi och företagsledning - masterprogram Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Företagsekonomi Företagsekonomi
Kurskod: FÖ0421 Anmälningskod: SLU-20089 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Studietakt: 100%