Ledarskap och hållbarhet
Information från kursledaren
Varmt välkommen till Sveriges Lantbruksuniversitet och kursen Leadership and sustainability!
Här kommer allmän information om studentkonto, registrering på kurs, samt annan praktisk information:
Studentkonto
Studentkonto behövs för att komma åt bl.a. Ladok, Canvas och mejl. För information om hur du skapar ett studentkonto, se här: https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/support/ny-student-kom-igang/.
Registrering på kurs
Självregistrering till kurs görs i Ladok mellan 2022-10-18 till 2022-11-01. Kom ihåg att du måste vara antagen och registrerad för att gå kursen. Att du som student får tillgång till Canvas innebär inte att du är registrerad och utan registrering riskerar du att förlora din plats på kursen.
Har du antagits till kursen med villkor behöver du skicka din meritlista till kursledaren som avgör om du får registreras. Gör detta så snart som möjligt då granskning kan ta några dagar.
Särskilt studiestöd
Har du behov av särskilt stöd för undervisning ska du informera kursledaren om det redan vid kursstart så att eventuella särskilda arrangemang kan ordnas. Vid examination behöver du följa instruktionerna i anmälan i Ladok för att anmäla extra stöd. Anmälan för extra stöd inför tentamen stänger 15 arbetsdagar före tentamensdagen.
Avbrott på kurs
Om du avbryter kursen skall du meddela utbildningsadministrationen på econ-edu@slu.se som i sin tur meddelar kursledaren och lägger in ett avbrott i Ladok efter studentens godkännande. Du kan själv anmäla tidigt avbrott (inom 3 veckor efter kursstart) via Ladok Student på studentwebben.
Tentamina
Du behöver anmälda dig till tentamina i Ladok. Anmälan stänger 10 vardagar före tentamensdagen. Det är inte möjligt med efteranmälningar. Du finner din anonymitetskod i Ladok Student.
På onsdagar kl 12:30-14:30 har vi tentautlämning på institutionen (Ulls hus, plan 4). Du behöver ha med dig din legitimation för detta.
Tveka inte att höra av dig till econ-edu@slu.se vid frågor.
Hälsningar,
Utbildningsadministrationen
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0421-20089 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0421
Läsåret 2023/2024
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20167)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2021/2022
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20115)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20115)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20076)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20137)
2018-11-05 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20036)
2017-10-30 - 2018-01-14
Läsåret 2016/2017
Ledarskap och hållbarhet (FÖ0421-20025)
2016-10-31 - 2017-01-15
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0421 Ledarskap och hållbarhet, 15,0 Hp
Leadership and sustainabilityÄmnen
Företagsekonomi FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande: 180 hp, varav 90 hp i företagsekonomi.Engelska 6
Mål
Kursens syfte är att diskutera olika ledarskapsperspektiv i små och stora företag.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Karaktärisera ledarskapsprocesser i teori och praktik.
Problematisera olika teoretiska ledarskapsperspektiv och dess konsekvenser.
Använda alternativa perspektiv på ledarskap.
Innehåll
Kursen bygger på tematiska föreläsningar, samt obligatoriska grupp- och projektarbeten.
Kursen diskuterar olika perspektiv på ledarskap i små och stora företag, exempelvis strategi, kommunikation, struktur, kultur, resurser och entreprenörskap.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen, samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Examination
The course is examined through individual reflections (U/G), case work (U/G), group projects (U/G) and an individual essay (U/3/4/5).
All course grades require active participation in the compulsory parts of the course.
To achieve a particular grade, all criteria for that grade level and lower grade levels must be met. (A student's final course grade may, in the individual case, take into account her/his performance in the various parts of the course.)
Grading criteria
Learning objective |
Grade 3 |
Grade 4 |
Grade 5 |
1. Characterize leadership and sustainability in theory and practice. |
Explain key concepts, terms and perspectives in the fields of leadership and sustainability. |
Apply and discuss key concepts, terms and perspectives in the fields of leadership and sustainability. |
Compare and contrast key concepts, terms and perspectives in the fields of leadership and sustainability. |
2. Problematize different theoretical perspectives on leadership and sustainability. |
Give an account of critical discussions about limitations in the leadership field in connection with sustainable development. |
Discuss limitations in the leadership field in connection with sustainable development. |
Critically reflect on limitations in the leadership field in connection with sustainable development, and their consequences. |
3. Use alternative perspectives on leadership and sustainability. |
Explain alternative concepts, terms and perspectives on leadership and sustainability within different contexts. |
Apply and discuss alternative concepts, terms and perspectives on leadership and sustainability within different contexts. |
Analyze and critically reflect on alternative concepts, terms and perspectives on leadership and sustainability within different contexts. |
Litteraturlista
The course literature consists of articles from different academic journals:
Kuhlman, T. and Farrington, J. (2010). What is Sustainability? Sustainability, 2: 3436-3448
Hopwood, B., Mellor, M. and O’Brien, G. (2005). Sustainable Development: Mapping Different Approaches. Sustainable Development, 13: 38–52
Boehm, A. & Staples, L. (2006). Grassroots Leadership in Task-Oriented Groups: Learning from Successful Leaders. Social Work with Groups, vol. 28 (2), pp. 77–96 Routledge.
Metcalf, L. & Benn, S. (2013). Leadership for Sustainability: An Evolution of Leadership Ability. Journal of Business Ethics, vol. 112 (3), pp. 369–384
Sims, H.P., Faraj, S. & Yun, S. (2009). When should a leader be directive or empowering? How to develop your own situational theory of leadership. Business Horizons, vol. 52 (2), pp. 149–158
Haddock-Millar, J., Sanyal, C. and Müller-Camen, M., 2016. Green human resource management: a comparative qualitative case study of a United States multinational corporation. The International Journal of Human Resource Management, 27(2), pp.192-211.
Renwick, D.W., Redman, T. and Maguire, S., 2013. Green human resource management: A review and research agenda. International journal of management reviews, 15(1), pp.1-14.
Carroll A.B., 1999. Corporate social responsibility. Business and Society 38(3): 268–295.
Jamali, D. and Mirshak, R., 2007. Corporate social responsibility (CSR): Theory and practice in a developing country context. Journal of business ethics, 72(3), pp.243-262.
Kokko, S., Lukkarinen, J. and Mark-Herbert, C., 2014. Public-private partnerships and social performance in the forest industry, Social Business 4(1): 15-31.
Alvesson, M., 2003. Critical organization theory, (Eds), Czarniawska, B. and Sevón, G., The Northern Light – Organization theory in Scandinavia, Malmö, Liber, 151-174.
Alvesson, M., Spicer, A., 2012. Critical leadership studies: the case for critical performativity, Human Relations, 65(3): 367-390.
Alvesson, M., Spicer, A., 2012. A stupidity-based theory of organizations, Journal of Management Studies, 49(7): 1194-1220.
Parker, M., Thomas, R., 2011. What is a critical journal?, Organization, 18(4): 419-427.
Collinson, D. 2014, "Dichotomies, dialectics and dilemmas: New directions for critical leadership studies?", Leadership (London, England), vol. 10, no. 1, pp. 36-55.
Bendell, J., Sutherland, N. & Little, R. 2017, "Beyond unsustainable leadership: critical social theory for sustainable leadership", Sustainability accounting, management and policy journal (Print),
vol. 8, no. 4, pp. 418-444.a