Ny sökning
FÖ0440

Marknadsföringsperspektiv för hållbara livsmedelssystem

Vad är grunderna för att göra livsmedelsrelaterade val? Kursen har sin grund i förståelse för hur konsumentbeteende utgör förutsättningar för företagsstrategier och marknadsutveckling som i sin förlängning utgör förutsättningar för cirkulär bioekonomi. Det är med det i åtanke som föreläsningar, seminarier och projekt genomförs med ett brett anslag på ämnet marknadsföring.


Kursen ger en Introduktion till viktiga marknadsföringskoncept, modeller och teorier: värdedefinitioner med avseende på hållbar utveckling, innovation management, intressentteori, "social practice theory", relations-marknadsföring, nätverk och "Corporate Social Responsibility" (CSR), samt systemrelaterade begreppet, "creating shared value" (CSV).


Kursen innehåller även Orientering om, och tillämpning av, metoder för marknadsundersökningar. Här läggs en grund i marknadsföringskoncept, för att skapa en epistemologisk insikt (Product Dominant Logic och Service Dominant Logic).


Kursen innehåller föreläsningar, (står nedan också) gästföreläsningar, seminarier och övningar samt projektarbete i vilka en fördjupad vokabulär utvecklas. Analytisk och värderande kompetens tränas också i fallfördjupningar och projekt.


Obligatoriska moment i kursen är övningar, seminarier, gästföreläsningar/ studiebesök samt aktivt deltagande i projektarbete. Projektarbetet i grupp innebär även tillfälle för att öva analytiska, mellanmänskliga och retoriska färdigheter.


Information från kursledaren

Welcome to the FÖ0440-course, Managemnet perspectives for sustainable food systems,

This is an advanced course in marketing for sustainable development. It offers theoretical lectures as well as empirically based lectures from "the green sector" (mostly food and fiber systems). In the course we meet in dialogues during lectures, seminars and in group projects- all of which takes place on the Ultuna campus of SLU.

The course starts October 31st with a mandatory course introduction 08.15-10 in Lecture hall X, Ulls hus. That very same day we meet the first external lecturer (also mandatory), Rasmus (13.15-16). He works with ethical sourcing (industrial purchasing). In the course you will meet an additional nine external lecturers that will share their sustainability marketing perspectives with us.

In preparation for the course, please make sure you access the coruse book:

Belz, Frank-Martin & Peattie Ken, (2012) Sustainability Marketing: A Global Perspective, (2nd Ed.), John Wiley and Sons Ltd. Chichester, the UK.

Other materials (articles) will be made available in Canvas or through the SLU Library services.

You can register for the course from October 1, which will give you access to the Canvas page.

Looking forward to meeting you in person!

All the best,

Cilla (course leader)

Cecilia Mark-Herbert

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

FÖ0440-20156 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för FÖ0440

Läsåret 2022/2023

Marknadsföringsperspektiv för hållbara livsmedelssystem (FÖ0440-20045)

2022-11-01 - 2023-01-15

Läsåret 2021/2022

Marknadsföringsperspektiv för hållbara livsmedelssystem (FÖ0440-20166)

2021-11-02 - 2022-01-16

Läsåret 2020/2021

Marknadsföringsperspektiv för hållbara livsmedelssystem (FÖ0440-20166)

2020-11-02 - 2021-01-17

Läsåret 2019/2020

Marknadsföringsperspektiv för hållbara livsmedelssystem (FÖ0440-20034)

2019-11-01 - 2020-01-19

Läsåret 2018/2019

Marknadsföringsperspektiv för hållbara livsmedelssystem (FÖ0440-20055)

2018-11-05 - 2019-01-20

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

Belz, Frank-Martin & Peattie Ken, (2012) Sustainability Marketing: A Global Perspective, (2nd Ed.), John Wiley and Sons Ltd. Chichester, the UK.

Mer information om boken finns här: https://www.wiley.com/en-us/Sustainability+Marketing%3A+A+Global+Perspective%2C+2nd+Edition-p-9781119966197

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Masterprogrammet Hållbara livsmedelssystem Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 26170 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Företagsekonomi Företagsekonomi
Kurskod: FÖ0440 Anmälningskod: SLU-20156 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Ansvarig institution: Institutionen för skogsekonomi Studietakt: 100%