Ny sökning
FÖ0446

Företagsekonomiska forskningsmetoder

Kursen bygger främst på inläsning av litteratur, diskussionsseminarier, och skrivuppgifter. Kursen inleds med en genomgång av olika filosofiska grunder som påverkar val av ansatser i ett forskningsprojekt, och följs av en översyn av vanliga metoder för att samla, analysera, presentera och kvalitetssäkra data i olika ansatser. Med utgångspunkt i en medvetenhet om att metod innebär ett antal subjektiva och/eller filosofiska val, möter studenten i nästa del av kursen ett antal moduler där olika teman behandlas (se nedan).


Kursen innehåller följande teman:



  • forskarens roll



  • delar och presentation av en akademisk studie ("logical fit" och retorik)



  • relevans, forskningsbidrag och teorins roll



  • olika metoder för att samla data i olika forskningsansatser (till exempel intervjuer, fokusgrupper, frågeformulär, arkiv dokument och experiment)



  • olika metoder för att analysera data (till exempel innehållsanalys, diskursanalys, regressionsanalys, faktoranalys och metaanalys).



  • I den sista delen av kursen ska deltagarna individuellt formulera ett förslag till ett genomförbart forskningsprojekt. Förslaget ska innehålla en välutvecklad design och visa ett kritiskt reflektivt förhållningsätt.




Information från kursledaren

A warm welcome to the Swedish University of Agricultural Sciences and the course Research methods for business studies!

Below, you will find general information about the student account, registration for the course and other practical information.

The student account

You will need your student account to access e.g. your e-mail, Ladok and Canvas. For information regarding how to create your student account, follow this link: https://student.slu.se/en/study-support/it-support/support/new-student---start/

Registration for the course

Self-registration for the course is done in Ladok between 2024-01-01–2024-01-15. Remember that you must be admitted and registered in Ladok to be able take the course. Having access to Canvas does not mean you are registered in the course and without registration, you are risking losing your place in the course. If you have been admitted to the course with conditions, you need to send your credit list to the course leader who will review it and decide if you can register. Do this as soon as possible as reviewing credits may take a few days due to the course start.

Educational support

If you are entitled extra educational support, please inform the course leader at the start of the course so that special arrangements can be made.

For educational support for an exam, see instructions in the exam registration in Ladok Student. You need to register for alternative exam arrangements no later than 10 workings days prior to the examination day. More information here: https://student.slu.se/en/study-support/study-support/funka/.

Discontinuation of a course

If you want to discontinue the course, you should immediately notify the educational administrators at econ-edu@slu.se, who in turn will inform the course leader and register a non-completion of the course in Ladok after your approval. You are also able to register an early non-completion of the course (within three weeks after course start) in Ladok yourself.

Exams

You need to register for exams in Ladok. The registration closes 10 working days prior to the exam. You can find your anonymity code in Ladok Student. It's not possible to register for the exam after the deadline has passed.

On Wednesdays between 12:30-14:30 we have an exam hand out at the department (Ulls hus, 4th floor). Please remember to bring your ID-card.

-

Do not hesitate to contact us at econ-edu@slu.se if you have any questions!

Kind regards,
The educational administrators

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

FÖ0446-30325 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för FÖ0446

Läsåret 2022/2023

Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40087)

2023-03-22 - 2023-06-04

Läsåret 2021/2022

Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40107)

2022-03-24 - 2022-06-05

Läsåret 2020/2021

Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40089)

2021-03-24 - 2021-06-06

Läsåret 2019/2020

Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40074)

2020-03-25 - 2020-06-07

Läsåret 2018/2019

Företagsekonomiska forskningsmetoder (FÖ0446-40118)

2019-03-26 - 2019-06-09

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

Book

  • Bell, E., Bryman, A. and Harley, B. 2018. Business Research Methods. Oxford university press. (Assigned chapters based on 5th ed., but 6th ed. is now available)

Journal Articles

  • Bryman, A., 2007. The research question in social research: what is its role? International journal of social research methodology, 10(1), pp.5-20.

  • Creswell, J.W., 2013. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (Chapter 4). Sage.

  • Golafshani, N., 2003. Understanding reliability and validity in qualitative research. *The Qualitative Report *8, 597–607.

  • King, B., 2012. Problems vs. Theory, OrgTheory.net. Sept. 12, 2012 https://orgtheory.wordpress.com/2012/09/12/problems-vs-theory/.

  • Labaree, R. 2020. Organizing Your Social Sciences Research Paper: Types of Research Design. USC Libraries. https://libguides.usc.edu/writingguide/researchdesigns.

  • Linneberg, M.S. and Korsgaard, S., 2019. Coding qualitative data: A synthesis guiding the novice. Qualitative Research Journal.

  • Mackenzie, N., Knipe, S., 2006. Research dilemmas: Paradigms, methods and methodology. Issues in Educational Research 16(2). https://www.academia.edu/download/6787014/Research_article_IER.pdf

  • Mazzocchi, Mario. (2008). Statistics for marketing and consumer research. Los Angeles, Calif. ; SAGE. Chapter 6. Hypothesis testing.

  • Rocco, T.S., Plakhotnik, M.S., 2009. Literature Reviews, Conceptual Frameworks, and Theoretical Frameworks: Terms, Functions, and Distinctions. *Human Resource Development Review *8, 120–130.

  • Saunders, M., Lewis, P. and Thornhill, A., 2009. Understanding research philosophy and approaches to theory development, Chpt. 4 in Research methods for business students. Pearson education. (Note: Author has made this chapter available for download on ResearchGate).

  • Whetten, D. A., 1989. What Constitutes a Theoretical Contribution? The Academy of Management Review, 14(4), 490–495.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Nej Kursen ges som en programkurs: Miljöekonomi och företagsledning - masterprogram Agrar ekonomi och företagsledning - masterprogram Agronomprogrammet - ekonomi Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 13090 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Företagsekonomi
Kurskod: FÖ0446 Anmälningskod: SLU-30325 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Ansvarig institution: Institutionen för ekonomi Studietakt: 50%