Landskapsföretaget – från marknad till affärsidé
Kursen fokuserar på upprättande av affärsplan, grundläggande företagsekonomi och marknadsföring med tillämpning inom landskapsföretaget: marknadsföring och strategier för hållbart företagande, omvärldsanalys, organisation och ledarskap, ekonomistyrning, likviditetsplanering, kostnads- och intäktsanalys, extern redovisning, bokslut och beskattning, produktkalkylering och prissättning inom tjänsteföretag, investeringskalkylering och finansiering samt avtalsregler.
Schemalagda övningar, seminarier och studiebesök är obligatoriska.
Information från kursledaren
Välkommen till kursen Landskapsföretaget!
Kursen startar tisdagen den 2 november då vi börjar med en kursintroduktion klockan 11.15-12.00 i Crafoord. Klockan 13.15 fortsätter sedan dagen med att Torbjörn Jonasson håller den första föreläsningen om ledarskap och gruppdynamik. Schema för kursen hittar ni på kurshemsidan och på lärplattformen Canvas. Observera att kursen hålls på campus Alnarp och att det inte är möjligt att delta i kursen på distans. Utgångsläget är alltså att undervisningen sker på plats i Alnarp med reservation för hastiga ändringar p.g.a. pandemins utveckling. Det kommer dock att vara möjligt att i viss utsträckning följa undervisning via zoom, beroende på momentets art och hur det praktiskt är genomförbart för respektive lärare eller gästföreläsare.
Jag, som är kursledare, heter Boel Rönnblom och är lärare i marknadsföring och företagsekonomi på institutionen för människa och samhälle(IMS). Mitt rum finns på 4:e våningen på slottet och jag kan nås på email boel.ronnblom@slu.se eller per telefon 040-415438.
Vänliga hälsningar
Boel Rönnblom
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0464-20160 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0464
Läsåret 2023/2024
Landskapsföretaget – från marknad till affärsidé (FÖ0464-20077)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Landskapsföretaget – från marknad till affärsidé (FÖ0464-20185)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2020/2021
Landskapsföretaget – från marknad till affärsidé (FÖ0464-20048)
2020-11-02 - 2021-01-17
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0464 Landskapsföretaget – från marknad till affärsidé, 15,0 Hp
The Landscape Firm – From Market to Business IdeaÄmnen
Landskapsarkitektur Företagsekonomi Företagsekonomi LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tentamen | 11,0 | 0102 |
Affärsplan | 4,0 | 0103 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande områdesbehörighet A14 (undantaget Samhällskunskap 1a2) som omfattar:- Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
- Naturkunskap 2
- Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1
Mål
Kursen syftar till att ge förståelse för företagande och företagsledning inom den gröna sektorn, med särskilt fokus på företag som arbetar med anläggning och landskap. Kursen ger studenterna kunskap om och förståelse för grundläggande marknadsföring, företagsekonomi, företagsledning och företagsstyrning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
upprätta och bedöma en affärsplan med utgångspunkt i affärsidé, ett marknadsorienterat synsätt, grundläggande strategiska perspektiv och företagsekonomiska modeller
beskriva, förklara och tillämpa olika verktyg inom ekonomistyrning; produktkalkylering, investeringskalkylering, extern redovisning, likviditetsbudget och ekonomiska nyckeltal
redogöra för och tillämpa grundläggande teorier om ledarskap och organisation med tyngdpunkt på gruppers sätt att fungera
känna till och förklara grundläggande affärsrättsliga begrepp och regler med tyngdpunkt på avtal
känna till och kunna förklara centrala begrepp inom marknadsföring och kunna tillämpa grundläggande marknadsföringsverktyg och marknadsundersökningsmetoder med syfte att förstå användarnas behov, önskemål och efterfrågan.
Innehåll
Kursen fokuserar på upprättande av affärsplan, grundläggande företagsekonomi och marknadsföring med tillämpning inom landskapsföretaget: marknadsföring och strategier för hållbart företagande, omvärldsanalys, organisation och ledarskap, ekonomistyrning, likviditetsplanering, kostnads- och intäktsanalys, extern redovisning, bokslut och beskattning, produktkalkylering och prissättning inom tjänsteföretag, investeringskalkylering och finansiering samt avtalsregler.
Schemalagda övningar, seminarier och studiebesök är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs fordras godkända skriftliga och muntliga uppgifter samt närvaro vid obligatoriska kursmoment.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
- Företagsekonomi: från begrepp till beslut Författare: Jeanette Berggård ISBN: 9789152343876 Kommentar: Det går även att använda den äldre upplagan av boken Företagsekonomi: från begrepp till beslut av Nancy Holmström och Gunnar Lindholm