Consumer behaviour, food choice and sustainable food consumption
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0468-40077 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0468
Läsåret 2022/2023
Consumer behaviour, food choice and sustainable food consumption (FÖ0468-40035)
2023-03-22 - 2023-06-04
Läsåret 2020/2021
Consumer behaviour, food choice and sustainable food consumption (FÖ0468-40139)
2021-03-24 - 2021-06-06
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0468 Consumer behaviour, food choice and sustainable food consumption, 15,0 Hp
Consumer behaviour, food choice and sustainable food consumptionÄmnen
Livsmedelsvetenskap FöretagsekonomiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
15 hp Företagsekonomi på avancerad nivå. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska 6.Mål
Kursens syfte är att ge fördjupning i konsumentbeteende, konsumenters matval och matkultur, och upplevelser av mat. Vidare syftar kursen till att ge insikt i forskningsmetodik avseende konsumentstudier och marknadsundersökningar, såväl kvalitativa som kvantitativa metoder för sensorisk analys.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Beskriva, förklara och tillämpa teorier över konsumentbeteende, val och upplevd kvalitet av livsmedel.
Relatera hållbar livsmedelskonsumtion till existerande teorier och modeller, och visa förmåga att kunna utveckla lösningar (exempelvis genom produktutformning, kommunikation eller "nudging") för hållbar livsmedelskonsumtion.
Förstå, beskriva och tillämpa olika marknadsundersökningsverktyg och undersökningsmetoder både av kvalitativ och kvantitativ karaktär, samt metoder för sensorisk analys.
Uppskatta och förhålla sig till etiska och lagliga perspektiv i marknadsundersökningar och marknadsföring av livsmedel.
Visa förmåga att planera och genomföra en konsumentstudie genom hela processen (planera, genomföra, analysera, presentera och utvärdera)
Förstå hur nya konsumentbeteenden påverkar värdekedjan för livsmedel och interaktioner utifrån ett hållbarhetsperspektiv
Utifrån kursens innehåll, diskutera och förhålla sig till de globala hållbarhetsmålen och begreppen cirkulär ekonomi och den biobaserade ekonomin
Innehåll
Kursen omfattar föreläsningar, seminarier, övningar, workshops och projektarbete.
Kursen omfattar teoretisk fördjupning med olika tematiska inriktningar (konsumentbeteende, kvalitetsupplevelser, lärande, motivation, värderingar och drivkrafter i konsumentens val och beteenden. Ett särskilt tema rör konsumentundersökningar av både kvalitativ och kvantitativ karaktär, vilket även inkluderar metoder för sensorisk analys.
Kursen beaktar genomgående hållbarhetsperspektiv, vilket även omfattar hur nya konsumentbeteenden och hållbar konsumtion påverkar aktörer i värdekedjan för livsmedel och hur interaktioner i denna kedja förändras genom exempelvis nya distributionskanaler, kommunikationsmetoder, processer för gemensamt värdeskapande och nya vägar för möten mellan producent och konsument.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
För godkänd kurs krävs
närvaro på obligatoriska moment (seminarier, workshops, presentationer, handledning och tillfällen för examinationer)
genomförda och godkända examinationer i form av presentationer och inlämningsuppgifter såsom rapporter, reflektioner och uppsatser.
Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Studenten bör ha läst 30hp på avancerad nivå, förslagsvis: "Project management for innovation in sustainable food systems" samt " Management perspectives for sustainable food systems".Kursen genomförs med möjlighet till distansundervisning vid SLU:s campus. Kursen hålls av institutionen för Arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi och använder särskilda undervisningslokaler för campusöverskridande undervisning.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Litteraturlista
- Consumer Behavior - A European Perspective Författare: Solomon, M et al. ISBN: 9781292245423 [ Consumer Behavior - A European Perspective] (https://www.pearson.com/uk/educators/higher-education-educators/program/Solomon-Consumer-Behaviour-A-European-Perspective/PGM2376875.html) Kommentar: Note. Other editions of this book may also work fine.
- The psychology of food choice (available as CABI e-book, through SLU library) Författare: Shepherd & Raats (ed:s) [The psychology of food choice (available as CABI e-book, through SLU library)] (https://www.cabi.org/cabebooks/FullTextPDF/2007/20073101502.pdf) Kommentar: You don't need to purchase this book. This book is available as e-book through the SLU library. Note that you must be logged in to the SLU network, either at the Campus network or through VPN
- Nudge - Improving decisions about health, wealth and happiness Författare: Thaler, R.T. and Sunstein, C.R. ISBN: 9780141040011, 9780300122237... and other editions [Nudge - Improving decisions about health, wealth and happiness] (https://en.wikipedia.org/wiki/Nudge_(book)) Kommentar: You will select one of the two books "Nudge" or "predictably irrational".
This is a popular book introducing the concept of nudging. You can find cheap copies (around SEK 100.-) at most online book stores. Note that you will only need to read one of the two books "Predictably irrational" or "Nudge"
- Predictably irrational Författare: Dan Ariely ISBN: 978-0-06-201820-5 [Predictably irrational] (https://en.wikipedia.org/wiki/Predictably_Irrational) Kommentar: You will select one of the two books "Nudge" or "predictably irrational".
This is a popular book making you reflect on predictably irrational choices. You can find it at a low price at most online book stores (below SEK 100). You will choose whether to read this book or the "Nudge".