Socialt hållbart ledarskap
Kursen bygger på föreläsningar, övningar, seminarier, eget arbete och inläsning av litteratur.
Obligatoriska moment i form av gästföreläsningar, projektarbete, seminarier och studiebesök kan förekomma.
Undervisningen kan genomföras på campus och/eller on-line.
Kursen omfattar
ledarskapets grunder
organisationsteori
att påverka beteenden genom ledarskap och organisation
social hållbarhet, definition och tillämpning
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0472-20035 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0472
Läsåret 2021/2022
Socialt hållbart ledarskap (FÖ0472-20147)
2021-11-02 - 2022-01-16
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0472 Socialt hållbart ledarskap, 15,0 Hp
Socially sustainable leadershipÄmnen
Lantbruksvetenskap Företagsekonomi Företagsekonomi LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande minst 30 hp inom ämnet företagsekonomi.Mål
Kursen ger grundläggande kunskaper i ett socialt hållbart ledarskap. Detta förbereder studenten för en framtida ledarroll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
beskriva och förklara hur ett socialt hållbart ledarskap kan tillämpas
beskriva och förklara hur ett företag eller en organisation kan organiseras för att möta kraven på social hållbarhet
beskriva och förklara hur man genom ledarskap och organisering kan påverka beteenden för att uppnå socialt hållbara mål
Innehåll
Kursen bygger på föreläsningar, övningar, seminarier, eget arbete och inläsning av litteratur.
Obligatoriska moment i form av gästföreläsningar, projektarbete, seminarier och studiebesök kan förekomma.
Undervisningen kan genomföras på campus och/eller on-line.
Kursen omfattar
ledarskapets grunder
organisationsteori
att påverka beteenden genom ledarskap och organisation
social hållbarhet, definition och tillämpning
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga och/eller muntliga tentamina och redovisningar av projekt- och referatuppgifter samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för människa och samhälle
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
För samtliga kursmål gäller följande betygskriterier:
Betyg 5: Studenten diskuterar och problematiserar en given situation utifrån flera olika teorier och modeller. Studenten kombinerar och jämför flera olika teorier inom området ledarskap och organisation för att föreslå ett tillämpbart ledarbeteende. Studenten motiverar sina slutsatser.
(Problematisering innebär att kritiskt diskutera olika aspekter av en frågeställning. I diskussionen vägs för och emot olika lösningar. Vedertagna ”sanningar” ifrågasätts och värderas.)
Betyg 4: Studenten analyserar, beskriver och förklarar hur olika ledarskaps- och organisationsteorier kan tillämpas på en given situation eller på en situation som studenten själv formulerar.
Betyg 3: Studenten beskriver och förklarar ledarskaps- och organisationsteorier som tas upp i kursen.
Underkänt: Studenten beskriver och förklarar enbart utifrån sig egen erfarenhet utan att relatera till ledarskaps- och organisationsteorier som tas upp i kursen
.
För att bli bedömd på en betygsnivå, krävs att underliggande betygsnivå är uppnådd.
Litteraturlista
Kursböcker
- Blomquist, C., & Röding, P. (2019). Ledarskap - personen, reflektionen. samtalet. Lund: Studentlitteratur.
- Jacobsen, D. I., & Thorsvik, J. (2008, 2019, 2021). Hur moderna organisationer fungerar. Lund: Studentlitteratur. 3:e, 4.e eller 5.e utgåvan.
Övrigt
- Kompendium Socialt hållbart ledarskap - tillgängligt på Canvas
- Artiklar - tillgängliga på Canvas, via öppna källor eller via SLU:s bibliotek