Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring
Information från kursledaren
Varmt välkommen till Sveriges Lantbruksuniversitet och kursen Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring!
Här kommer allmän information om studentkonto, registrering på kurs, samt annan praktisk information:
Studentkonto
Studentkonto behövs för att komma åt bl.a. Ladok, Canvas och mejl. För information om hur du skapar ett studentkonto, se här: https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/support/ny-student-kom-igang/.
Registrering på kurs
Självregistrering till kurs görs i Ladok mellan 2024-01-01–2024-01-15. Kom ihåg att du måste vara antagen och registrerad för att gå kursen. Att du som student får tillgång till Canvas innebär inte att du är registrerad och utan registrering riskerar du att förlora din plats på kursen.
Har du antagits till kursen med villkor behöver du skicka din meritlista till kursledaren som avgör om du får registreras. Gör detta så snart som möjligt då granskning kan ta några dagar.
Särskilt studiestöd
Har du behov av särskilt stöd för undervisning ska du informera kursledaren om det redan vid kursstart så att eventuella särskilda arrangemang kan ordnas. Vid examination behöver du följa instruktionerna i anmälan i Ladok för att anmäla extra stöd. Anmälan för extra stöd inför tentamen stänger 15 arbetsdagar före tentamensdagen.
Avbrott på kurs Om du avbryter kursen skall du meddela utbildningsadministrationen på econ-edu@slu.se som i sin tur meddelar kursledaren och lägger in ett avbrott i Ladok efter studentens godkännande. Du kan själv anmäla tidigt avbrott (inom 3 veckor efter kursstart) via Ladok Student på studentwebben.
Tentamina
Du behöver anmälda dig till tentamina i Ladok. Anmälan stänger 10 vardagar före tentamensdagen. Det är inte möjligt med efteranmälningar. Du finner din anonymitetskod i Ladok Student.
På onsdagar kl 12:30-14:30 har vi tentautlämning på institutionen (Ulls hus, plan 4). Du behöver ha med dig din legitimation för detta.
-
Tveka inte att höra av dig till econ-edu@slu.se vid frågor!
Hälsningar,
Utbildningsadministrationen
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
FÖ0480-30327 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för FÖ0480
Läsåret 2024/2025
Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0480-30210)
2025-01-20 - 2025-03-24
Läsåret 2022/2023
Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0480-30183)
2023-01-16 - 2023-03-21
Kursplan och övrig information
Kursplan
FÖ0480 Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföring, 15,0 Hp
Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and MarketingÄmnen
FöretagsekonomiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Tentamen | 5,0 | 0101 |
Projekt | 5,0 | 0102 |
Övningar och obligatorier | 5,0 | 0103 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
60 hp företagsekonomi varav 10 hp organisationsteori och 10 hp marknadsföring.Mål
Kursens syfte är att ge studenten fördjupade kunskaper i organisationsteori, marknadsföring och hållbar utveckling. Dessa perspektiv tillämpas på kvalitets- och miljörelaterade problem i företag och andra organisationer. Kursen ska dessutom bidra till att utveckla akademiska färdigheter, inklusive kritiskt tänkande, diskussion, muntlig såväl som skriftlig redovisning samt förmåga att samverka i grupp.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Tillämpa organisationsteori för att diskutera och kritiskt reflektera kring kvalitets- och miljörelaterade problem i företag och andra organisationer. Studenten ska även kunna föreslå och argumentera för hållbara lösningar på dessa problem.
Tillämpa marknadsföringsteori för att diskutera och kritiskt reflektera kring kvalitets- och miljörelaterade problem i företag och andra organisationer. Studenten ska även kunna föreslå och argumentera för hållbara lösningar på dessa problem.
Diskutera sambanden mellan kvalitets- och miljöproblem utifrån miljömässiga, sociala och ekonomiska perspektiv.
Redogöra för uppbyggnad, tillämpning och revision av ledningssystem inom kvalitet och miljö, samt förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljöledning.
Diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva ett hållbart kvalitets- och miljöarbete inom olika organisationer.
Innehåll
Kursen genomförs med föreläsningar, seminarier, övningar och projektarbete. Arbetet genomförs både individuellt och i grupp.
Kursen utgår ifrån:
Organisationsteori såsom ledarskap, motivation, kultur och organisationsförändring.
Marknadsföringsteori såsom kommunikation, varumärkeshantering och relationsbyggande.
Miljömässiga, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.
Utifrån detta får studenten diskutera och kritiskt reflektera kring:
Organisationers kvalitets- och miljöproblem.
Praktiska exempel på kvalitets- och miljöarbete inom olika organisationer och intressenter för detta arbete.
Ledningsstandarder, med fokus på uppbyggnad, tillämpning och revision av kvalitets- och miljöledningssystemen ISO 9001 (kvalitet) och ISO 14001 (miljö).
Metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för kvalitets- och miljöledning inom olika organisationer.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd tentamen.
Godkänt projektarbete.
Godkänt deltagande på obligatoriska gästföreläsningar, obligatoriska övningar och obligatoriska seminarier.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för ekonomi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Kursbok:
- Ammenberg, J., 2023. Miljömanagement – miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer, upplaga 3. Studentlitteratur. ISBN: 9789144115597.
Kurskompendium:
- Kurskompendium i kvalitets- och miljöledning. Institutionen för ekonomi, SLU.
Artiklar och annat material (mindre tillägg kan ske under kursen):
- Adler, P.S. and Borys, B. (1996), “Two Types of Bureaucracy: Enabling and Coercive”, Administrative Science Quarterly, 41 (1), pp. 61-89. https://www.jstor.org/stable/2393986?seq=1#metadata_info_tab_contents.
- Bravi, L., Santos, G., Pagano, A., & Murmura, F. (2020). Environmental management system according to ISO 14001: 2015 as a driver to sustainable development. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(6), 2599-2614. https://doi.org/10.1002/csr.1985.
- Engberg, Sofie (2010). ISO 14001: Vägen till hållbar utveckling? – En litteraturstudie. Examensarbete nr 600, Institutionen för ekonomi, SLU. ISSN 1401-4084. Kan hämtas från Epsilon: http://stud.epsilon.slu.se/1634/1/Engberg_S_100613.pdf.
- Finne, Å. and Grönroos, C., 2017. Communication-in-use: customer-integrated marketing communication. European Journal of Marketing, vol. 53 no. 3, pp. 445-463. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/EJM-08-2015-0553/full/html?fullSc=1&mbSc=1.
- Gray, E. R. & Balmer, J. M. T. (1998). Managing corporate image and corporate reputation. Long Range Planning, Vol. 31, No. 5, pp. 695-702. https://doi.org/10.1016/S0024-6301(98)00074-0.
- Hatch, M. J. & Schultz, M. (2003). Bringing the corporation into corporate branding. *European Journal of Marketing, *Vol. 37, No. 7/8, pp. 1041-1064. https://doi.org/10.1108/03090560310477654.
- Jian, G. (2007). Unpacking unintended consequences in planned organizational change: A process model. Management Communication Quarterly, Vol. 21, Iss. 5, pp. 5-28. https://journals.sagepub.com/doi.org/10.1177/0893318907301986.
- Shrivastava, P. (1995). Ecocentric management for a risk society. Academy of management review, 20(1), 118-137. http://www.jstor.org/stable/258889?casa_token=-Fc34oCaHiEAAAAA:f-U-aW-iPr67IW1Zo8cyGxL3KpZtEha4rtszizp4GRs9g-JYsEfkvevr_ggYErE4bc-3-C-Cx1FuIPCUQF6RqYdgRBi8vK9f9Otc5p4Fq-7yy9mFzv1k.
- van de Ven, A. H., & Poole, M. S. (1995). Explaining development and change in organizations. Academy of Management Review, Vol. 20, Iss. 3, pp. 510-540. http://www.jstor.org/stable/258786.
- Walker, H., Di Sisto, L. & McBain, D. (2008). Drivers and barriers to environmental supply chain management practices: Lessons from the public and private sectors. Journal of Purchasing & Supply Management, Vol. 14, Iss. 1, pp. 69-85. https://doi.org/10.1016/j.pursup.2008.01.007.
- Warrick, D. D. (2017). What leaders need to know about organizational culture. Business Horizons, 60(3), 395-404. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2017.01.011.
- Övrigt material på Canvas under rubriken ”Övrig litteratur”