Ny sökning
HO0141

Verksamhetsförlagd utbildning I

Kursen syftar till att ge insikt i förutsättningarna för yrkesmässig verksamhet med fokus på rid-/travskola samt till att möjliggöra träning av förvärvade hippologiska kunskaper i en autentisk miljö.


Information från kursledaren

ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET

SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING

Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.

Del A - ramarna för kursen. Ges kursen på fler än en ort skall del A alltid vara samma.

Ska vara klar den 15/8 för kurser som påbörjas under period 1 och 2 samt den 15/12 för kurser som påbörjas under period 3 och 4.

Del B - genomförandet på den enskilda riksanläggningen ska vara klar 2 veckor innan kursstart.

Översiktsplan ska användas vid kursvärdering för att påminna om kursens genomförande, som stöd inför muntlig diskussion samt för att skapa underlag inför planering av kommande läsår.

Kursledare och examinator ska, i samverkan med ämnesgrupp och lärare, göra översiktsplan för aktuell kurs. Kursledaren ansvarar för att arbetet utförs samt för att översiktsplanen finns på respektive kurshemsida vid kursstart.

DEL A

Kursens kod

HO0141

Kursens namn

VFU I

Antal hp

15 hp

Läsår

2023-2024

Ges inom inriktning/-arna

Ridhäst, Islandshäst

Beskriv hur högskolemässighet inklusive forskningsanknytning beaktas i kursen (använd exempelvis Jenkins och Healey's modell).

Studenten tränas i att omsätta förvärvade kunskaper i praktisk verksamhet. Studentens förmåga att problematisera kring en arbetsplats med avseende på ex. arbetsmiljö, förekommande arbetsuppgifter och hästhållning beaktas. Förmågan att tillämpa grundläggande didaktik i olika undervisningssituationer och att kommunicera kunskaper med vetenskaplig grund till olika målgrupper tränas i kursen.

Inläsning av forskningsartiklar och slutuppgift med analys av insamlade erfarenheter.

Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika delar/moduler. (jmf. aktuell litteraturlista)

Kursens litteratur är direkt kopplade till de uppgifter som genomförs. Det finns också utrymme att välja litteratur från andra kurser i programmet.

Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen. (hur skapas medvetenhet om ämnets internationella perspektiv hos studenterna)

Internationalisering kan inte till fullo beaktas i denna kurs då praktiken görs på svenska ridskolor i avsikt att tillgodogöra sig de svenska ridskolesystemen.

Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.

Studenten förväntas dokumentera, utvärdera, analysera och redovisa sina erfarenheter, kunskaper och färdigheter. Muntlig presentation för olika målgrupper ingår som en del av undervisningssituationer på VFU platsen och vid slutredovisning av VFU perioden. Kritiskt tänkande och problematisering tränas bl.a. i diskussionsforum med handledare och övriga kursdeltagare under VFU perioden. Lagarbetsförmåga och tidsplanering övas när studenten förväntas planera och genomföra aktiviteter såväl självständigt som tillsammans med andra.

Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen (vilka hållbara sociala, ekonomiska och miljömässiga förhållanden i hästverksamheter som belyses).

I samverkan med övriga kurser beaktas begreppet ”hållbar utveckling”. Under flera moment berörs frågor om hur hästnäringen kan bidra till miljöarbetet och hur man som hippolog kan skapa förutsättningar för en hållbar framtid, miljömässigt, socialt och ekonomiskt. I den praktiska skötsel och hanteringen av hästar är det också ett naturligt inslag. En målsättning är att studenterna ska få ett synsätt som genomsyras av hållbar utveckling och det ska utgöra en del i den professionella yrkesrollen. Kursen kommer att i möjligaste mån genomsyras av ett hållbart miljötänkande vad gäller tex resor, pappersåtgång, vattenförbrukning. Även ur ett smittskyddsperspektiv försöker vi vara restriktiva med resor och fysiska möten.

Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.

Kunskaper ifrån kursen ”Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet II” tillämpas i kursen. Erfarenheter från kursen ”Företagsekonomi för hästverksamhet” kan tillämpas. Under kursen tränas och tillämpas kompetenser som ingår i de respektive kurserna ”Ridkonst och hästhantering II”.

Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.

VFU I genomförs i åk 2 och ska innebära möjligheter till reflektioner och fördjupad färdighetsträning baserat på kunskaper från kurser i årskurs ett.

Kunskaper och erfarenheter från VFU I utgör en bas som möjliggör en högre nivå av analys och utvärdering av en professionell verksamhet i VFU II. Erfarenhet från VFU I i åk 2 utgör en grund för fortsatt pedagogisk utveckling i kurserna i årskurs tre. Studenten får en mycket viktig del i sin förberedelse inför yrkesprov ridlärare level II.

Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.

Praktisk erfarenhet från en ridskoleverksamhet bidrar till studentens insikter om förekommande arbetsuppgifter och utvecklingsområden samt verksamhetens behov av kunskap och kompetens. Studentens praktiska erfarenheter från VFU-platsen samt de ökade insikterna, där utbildningens innehåll sätts i tillämpande perspektiv, ger studenten en beredskap som bidrar till ökad anställningsbarhet genom att studenten kan förväntas behöva kortare introduktion på kommande arbetsplatser.

Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori genomförs i kursen.

Teoretiska kunskaper som inhämtats i tidigare kurser utgör grunden för studentens samlade kunskap inom området. Kursen ger utmärkta tillfällen att pröva dessa kunskaper i ett realistiskt och praktiskt sammanhang i en ridskoleverksamhet.

ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET

SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING

Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.

Del A - ramarna för kursen. Ges kursen på fler än en ort skall del A alltid vara samma.

Ska vara klar den 15/8 för kurser som påbörjas under period 1 och 2 samt den 15/12 för kurser som påbörjas under period 3 och 4.

Del B - genomförandet på den enskilda riksanläggningen ska vara klar 2 veckor innan kursstart.

Översiktsplan ska användas vid kursvärdering för att påminna om kursens genomförande, som stöd inför muntlig diskussion samt för att skapa underlag inför planering av kommande läsår.

Kursledare och examinator ska, i samverkan med ämnesgrupp och lärare, göra översiktsplan för aktuell kurs. Kursledaren ansvarar för att arbetet utförs samt för att översiktsplanen finns på respektive kurshemsida vid kursstart.

DEL B

Anläggning

Strömsholm

Inriktning

Ridhäst

Kurstillfälle

ååmmdd- ååmmdd

2023-2024

Vid ev. blockindelning

ååmmdd- ååmmdd

Examinator

Susanne Lundejö Kvart

Stf Examinator

Karin Morgan

Kursledare

Pia Lusth

Genomförande

Cirka antal

schemalagda timmar per student

Varav obligatoriska timmar

Moment

Undervisning, föreläsningar, seminarier

35

Undervisning, färdighet inkl. ställtid

Övningar och övningsuppgifter

10

Projekt-/tema-/utvecklingsarbete

40

Handledning

10

Handledd verksamhetsförlagd utbildning

270

Häst- och anläggningsvård (HAV)

(enl. särskilt styrdokument)

Examination och utvärdering

5

Ej obligatoriskt.

Summa schemalagd tid av kursens totala tid

(max 40% i teoretisk kurs och 50% i praktisk kurs)

375

Självstudier inom kursen, ej schemalagd tid:

(självständig skötsel av häst, inläsning etc.)

30

Totalsumma timmar inom kursen

(heltidstudier innebär 40 tim per vecka)

400

Beskrivning av de olika delar som ingår i kursen:

Del och modultillhörighet

Introduktion

Kursmål som delen hör till

Examinationer i denna del

Innehåll

Kursupplägg och innehåll samt uppgifter presenteras. Introduktionen lyfter även föregående års utvärdering, riktlinjer för föredelning av tid och datum för inlämning.

Pedagogiska arbetsformer

Externa inslag (exempelvis studiebesök)

Medrättande lärare

Lärare i övrigt och gästföreläsare

Pia Lusth

Del och modultillhörighet

VFU genomförande

Kursmål som delen hör till

Mål 4. Kommunicera, ta initiativ, vara flexibel och utöva ledarskap i en professionell miljö,

Examinationer i denna del

Handledaren intygar studentens delaktighet i den dagliga verksamheten.

Innehåll

Delta i ridskolans dagliga verksamhet

Pedagogiska arbetsformer

Externa inslag (exempelvis studiebesök)

Medrättande lärare

Lärare i övrigt och gästföreläsare

Akademisk handledare och VFU handledare

Del och modultillhörighet

Seminarier och föreläsningar

Kursmål som delen hör till

Mål 3. Reflektera över djurhållning och djurskydd med ett svenskt perspektiv, samt med ett hälsoperspektiv analysera hur hästen som biologisk varelse påverkas av hantering och hästhållning i en verksamhet

Mål 5. Reflektera över, värdera och dokumentera praktiska erfarenheter av professionell verksamhet inom hästnäringen relaterade till, inom utbildningen, tidigare inhämtad kunskap,

Mål 6. Diskutera arbetsvillkor, miljö- och etikfrågor i en verksamhet ur svenskt perspektiv med visst fokus på hållbar utveckling.

Examinationer i denna del

Dokumentera verksamheten individuellt utifrån olika frågeställningar. Fortlöpande vid obligatoriska seminarier jämföra och diskutera inhämtad information.

Innehåll

Förbereda sig inför seminarierna genom att samla in information för att sedan aktivt kunna delta vid fortlöpande seminarier under periodens gång.

Pedagogiska arbetsformer

Föreläsningar i samband med uppstart av kursen samt muntliga seminarier via zoom under hela perioden

Externa inslag (exempelvis studiebesök)

Medrättande lärare

Lärare i övrigt och gästföreläsare

Gabriella Thorell Palmqvist, Pia Lusth, Lotta Hillbom, Susanne Lundesjö Kvart, Helena Röcklinsberg, Joanna Sätter, Janne Gunnarsson,

Del och modultillhörighet

Projektarbete

Kursmål som delen hör till

Mål 1. Planera och genomföra relevanta aktiviteter, självständigt och tillsammans med andra, utifrån en verksamhets behov och förutsättningar,

Examinationer i denna del

Genomföra ett projektarbete

Innehåll

Skriva en projektplan, genomföra ett mindre projekt och skriftlig utvärdering i form av en rapport

Pedagogiska arbetsformer

Självständigt driva ett projekt

Externa inslag (exempelvis studiebesök)

Medrättande lärare

Gabriella Thorell Palmqvist

Lärare i övrigt och gästföreläsare

Del och modultillhörighet

Framtidens ridskola

Kursmål som delen hör till

Mål 3. Reflektera över djurhållning och djurskydd med ett svenskt perspektiv, samt med ett hälsoperspektiv analysera hur hästen som biologisk varelse påverkas av hantering och hästhållning i en verksamhet

Mål 5. Reflektera över, värdera och dokumentera praktiska erfarenheter av professionell verksamhet inom hästnäringen relaterade till, inom utbildningen, tidigare inhämtad kunskap,

Examinationer i denna del

Slutredovisning sker genom muntlig redovisning ”Min framtida ridskola” med stöd av inlämnad uppgift (Wången) eller ppt med gruppvis opponering (Strömsholm).

Innehåll

Grupparbetsuppgift samt redovisning och opponering.

Pedagogiska arbetsformer

Grupparbete, muntlig framställning

Externa inslag (exempelvis studiebesök)

Medrättande lärare

Lotta Hillbom

Lärare i övrigt och gästföreläsare

Del och modultillhörighet

Auskultationer och egna lektioner

Kursmål som delen hör till

Mål 2. Förklara och omsätta grundläggande pedagogiska färdigheter inom hippologi,

Examinationer i denna del

Auskultationsuppgift - Auskultera 3 lektioner med skriftlig redovisning av reflektioner.

Egen undervisning med reflektion -genomföra praktisk (4 lektioner) och teoretisk (1 lektion) undervisning i en extern utbildningsmiljö. Skriftlig inlämning av egna samt handledares reflektioner från undervisningen.

Innehåll

Genomföra lektioner samt auskultationer samt skriftligt reflektera kring detta.

Pedagogiska arbetsformer

Externa inslag (exempelvis studiebesök)

Medrättande lärare

Susanne Lundesjö Kvart

Lärare i övrigt och gästföreläsare

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

HO0141-40045 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för HO0141

Läsåret 2024/2025

Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0141-40171)

2025-03-25 - 2025-06-08

Läsåret 2024/2025

Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0141-40173)

2025-03-25 - 2025-06-08

Läsåret 2023/2024

Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0141-40047)

2024-03-20 - 2024-06-02

Kursplan och övrig information

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Nej Kursen ges som en programkurs: Hippologprogrammet Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 38060 SEK Nivå: Grundnivå (G2F)
Ämne: Hippologi
Kurskod: HO0141 Anmälningskod: SLU-40045 Plats: Strömsholm Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi Studietakt: 100%