Verksamhetsförlagd utbildning I
Kursen syftar till att ge insikt i förutsättningarna för yrkesmässig verksamhet med fokus på rid-/travskola samt till att möjliggöra träning av förvärvade hippologiska kunskaper i en autentisk miljö.
Information från kursledaren
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING
Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.
Del A - ramarna för kursen. Ges kursen på fler än en ort skall del A alltid vara samma.
Ska vara klar den 15/8 för kurser som påbörjas under period 1 och 2 samt den 15/12 för kurser som påbörjas under period 3 och 4.
Del B - genomförandet på den enskilda riksanläggningen ska vara klar 2 veckor innan kursstart.
Översiktsplan ska användas vid kursvärdering för att påminna om kursens genomförande, som stöd inför muntlig diskussion samt för att skapa underlag inför planering av kommande läsår.
Kursledare och examinator ska, i samverkan med ämnesgrupp och lärare, göra översiktsplan för aktuell kurs. Kursledaren ansvarar för att arbetet utförs samt för att översiktsplanen finns på respektive kurshemsida vid kursstart.
DEL A
Kursens kod |
HO0141 |
Kursens namn |
VFU I |
Antal hp |
15 hp |
Läsår |
2023-2024 |
Ges inom inriktning/-arna |
Ridhäst, Islandshäst |
Beskriv hur högskolemässighet inklusive forskningsanknytning beaktas i kursen (använd exempelvis Jenkins och Healey's modell).
Studenten tränas i att omsätta förvärvade kunskaper i praktisk verksamhet. Studentens förmåga att problematisera kring en arbetsplats med avseende på ex. arbetsmiljö, förekommande arbetsuppgifter och hästhållning beaktas. Förmågan att tillämpa grundläggande didaktik i olika undervisningssituationer och att kommunicera kunskaper med vetenskaplig grund till olika målgrupper tränas i kursen.
Inläsning av forskningsartiklar och slutuppgift med analys av insamlade erfarenheter.
Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika delar/moduler. (jmf. aktuell litteraturlista)
Kursens litteratur är direkt kopplade till de uppgifter som genomförs. Det finns också utrymme att välja litteratur från andra kurser i programmet.
Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen. (hur skapas medvetenhet om ämnets internationella perspektiv hos studenterna)
Internationalisering kan inte till fullo beaktas i denna kurs då praktiken görs på svenska ridskolor i avsikt att tillgodogöra sig de svenska ridskolesystemen.
Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.
Studenten förväntas dokumentera, utvärdera, analysera och redovisa sina erfarenheter, kunskaper och färdigheter. Muntlig presentation för olika målgrupper ingår som en del av undervisningssituationer på VFU platsen och vid slutredovisning av VFU perioden. Kritiskt tänkande och problematisering tränas bl.a. i diskussionsforum med handledare och övriga kursdeltagare under VFU perioden. Lagarbetsförmåga och tidsplanering övas när studenten förväntas planera och genomföra aktiviteter såväl självständigt som tillsammans med andra.
Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen (vilka hållbara sociala, ekonomiska och miljömässiga förhållanden i hästverksamheter som belyses).
I samverkan med övriga kurser beaktas begreppet ”hållbar utveckling”. Under flera moment berörs frågor om hur hästnäringen kan bidra till miljöarbetet och hur man som hippolog kan skapa förutsättningar för en hållbar framtid, miljömässigt, socialt och ekonomiskt. I den praktiska skötsel och hanteringen av hästar är det också ett naturligt inslag. En målsättning är att studenterna ska få ett synsätt som genomsyras av hållbar utveckling och det ska utgöra en del i den professionella yrkesrollen. Kursen kommer att i möjligaste mån genomsyras av ett hållbart miljötänkande vad gäller tex resor, pappersåtgång, vattenförbrukning. Även ur ett smittskyddsperspektiv försöker vi vara restriktiva med resor och fysiska möten.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.
Kunskaper ifrån kursen ”Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet II” tillämpas i kursen. Erfarenheter från kursen ”Företagsekonomi för hästverksamhet” kan tillämpas. Under kursen tränas och tillämpas kompetenser som ingår i de respektive kurserna ”Ridkonst och hästhantering II”.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.
VFU I genomförs i åk 2 och ska innebära möjligheter till reflektioner och fördjupad färdighetsträning baserat på kunskaper från kurser i årskurs ett.
Kunskaper och erfarenheter från VFU I utgör en bas som möjliggör en högre nivå av analys och utvärdering av en professionell verksamhet i VFU II. Erfarenhet från VFU I i åk 2 utgör en grund för fortsatt pedagogisk utveckling i kurserna i årskurs tre. Studenten får en mycket viktig del i sin förberedelse inför yrkesprov ridlärare level II.
Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.
Praktisk erfarenhet från en ridskoleverksamhet bidrar till studentens insikter om förekommande arbetsuppgifter och utvecklingsområden samt verksamhetens behov av kunskap och kompetens. Studentens praktiska erfarenheter från VFU-platsen samt de ökade insikterna, där utbildningens innehåll sätts i tillämpande perspektiv, ger studenten en beredskap som bidrar till ökad anställningsbarhet genom att studenten kan förväntas behöva kortare introduktion på kommande arbetsplatser.
Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori genomförs i kursen.
Teoretiska kunskaper som inhämtats i tidigare kurser utgör grunden för studentens samlade kunskap inom området. Kursen ger utmärkta tillfällen att pröva dessa kunskaper i ett realistiskt och praktiskt sammanhang i en ridskoleverksamhet.
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING
Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.
Del A - ramarna för kursen. Ges kursen på fler än en ort skall del A alltid vara samma.
Ska vara klar den 15/8 för kurser som påbörjas under period 1 och 2 samt den 15/12 för kurser som påbörjas under period 3 och 4.
Del B - genomförandet på den enskilda riksanläggningen ska vara klar 2 veckor innan kursstart.
Översiktsplan ska användas vid kursvärdering för att påminna om kursens genomförande, som stöd inför muntlig diskussion samt för att skapa underlag inför planering av kommande läsår.
Kursledare och examinator ska, i samverkan med ämnesgrupp och lärare, göra översiktsplan för aktuell kurs. Kursledaren ansvarar för att arbetet utförs samt för att översiktsplanen finns på respektive kurshemsida vid kursstart.
DEL B
Anläggning |
Strömsholm |
Inriktning |
Ridhäst |
Kurstillfälle ååmmdd- ååmmdd |
2023-2024 |
Vid ev. blockindelning ååmmdd- ååmmdd |
|
Examinator |
Susanne Lundejö Kvart |
Stf Examinator |
Karin Morgan |
Kursledare |
Pia Lusth |
Genomförande
|
Cirka antal schemalagda timmar per student |
Varav obligatoriska timmar |
Moment |
||
Undervisning, föreläsningar, seminarier |
35 |
|
Undervisning, färdighet inkl. ställtid |
|
|
Övningar och övningsuppgifter |
10 |
|
Projekt-/tema-/utvecklingsarbete |
40 |
|
Handledning |
10 |
|
Handledd verksamhetsförlagd utbildning |
270 |
|
Häst- och anläggningsvård (HAV) (enl. särskilt styrdokument) |
|
|
Examination och utvärdering |
5 |
Ej obligatoriskt. |
Summa schemalagd tid av kursens totala tid (max 40% i teoretisk kurs och 50% i praktisk kurs) |
375 |
|
Självstudier inom kursen, ej schemalagd tid: (självständig skötsel av häst, inläsning etc.) |
30 |
|
Totalsumma timmar inom kursen (heltidstudier innebär 40 tim per vecka) |
400 |
|
Beskrivning av de olika delar som ingår i kursen:
Del och modultillhörighet |
Introduktion |
Kursmål som delen hör till |
|
Examinationer i denna del |
|
Innehåll |
Kursupplägg och innehåll samt uppgifter presenteras. Introduktionen lyfter även föregående års utvärdering, riktlinjer för föredelning av tid och datum för inlämning. |
Pedagogiska arbetsformer |
|
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
|
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Pia Lusth |
Del och modultillhörighet |
VFU genomförande |
Kursmål som delen hör till |
Mål 4. Kommunicera, ta initiativ, vara flexibel och utöva ledarskap i en professionell miljö, |
Examinationer i denna del |
Handledaren intygar studentens delaktighet i den dagliga verksamheten. |
Innehåll |
Delta i ridskolans dagliga verksamhet |
Pedagogiska arbetsformer |
|
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
|
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Akademisk handledare och VFU handledare |
Del och modultillhörighet |
Seminarier och föreläsningar |
Kursmål som delen hör till |
Mål 3. Reflektera över djurhållning och djurskydd med ett svenskt perspektiv, samt med ett hälsoperspektiv analysera hur hästen som biologisk varelse påverkas av hantering och hästhållning i en verksamhet Mål 5. Reflektera över, värdera och dokumentera praktiska erfarenheter av professionell verksamhet inom hästnäringen relaterade till, inom utbildningen, tidigare inhämtad kunskap, Mål 6. Diskutera arbetsvillkor, miljö- och etikfrågor i en verksamhet ur svenskt perspektiv med visst fokus på hållbar utveckling. |
Examinationer i denna del |
Dokumentera verksamheten individuellt utifrån olika frågeställningar. Fortlöpande vid obligatoriska seminarier jämföra och diskutera inhämtad information. |
Innehåll |
Förbereda sig inför seminarierna genom att samla in information för att sedan aktivt kunna delta vid fortlöpande seminarier under periodens gång. |
Pedagogiska arbetsformer |
Föreläsningar i samband med uppstart av kursen samt muntliga seminarier via zoom under hela perioden |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
|
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Gabriella Thorell Palmqvist, Pia Lusth, Lotta Hillbom, Susanne Lundesjö Kvart, Helena Röcklinsberg, Joanna Sätter, Janne Gunnarsson, |
Del och modultillhörighet |
Projektarbete |
Kursmål som delen hör till |
Mål 1. Planera och genomföra relevanta aktiviteter, självständigt och tillsammans med andra, utifrån en verksamhets behov och förutsättningar, |
Examinationer i denna del |
Genomföra ett projektarbete |
Innehåll |
Skriva en projektplan, genomföra ett mindre projekt och skriftlig utvärdering i form av en rapport |
Pedagogiska arbetsformer |
Självständigt driva ett projekt |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Gabriella Thorell Palmqvist |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
|
Del och modultillhörighet |
Framtidens ridskola |
Kursmål som delen hör till |
Mål 3. Reflektera över djurhållning och djurskydd med ett svenskt perspektiv, samt med ett hälsoperspektiv analysera hur hästen som biologisk varelse påverkas av hantering och hästhållning i en verksamhet Mål 5. Reflektera över, värdera och dokumentera praktiska erfarenheter av professionell verksamhet inom hästnäringen relaterade till, inom utbildningen, tidigare inhämtad kunskap, |
Examinationer i denna del |
Slutredovisning sker genom muntlig redovisning ”Min framtida ridskola” med stöd av inlämnad uppgift (Wången) eller ppt med gruppvis opponering (Strömsholm). |
Innehåll |
Grupparbetsuppgift samt redovisning och opponering. |
Pedagogiska arbetsformer |
Grupparbete, muntlig framställning |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Lotta Hillbom |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
|
Del och modultillhörighet |
Auskultationer och egna lektioner |
Kursmål som delen hör till |
Mål 2. Förklara och omsätta grundläggande pedagogiska färdigheter inom hippologi, |
Examinationer i denna del |
Auskultationsuppgift - Auskultera 3 lektioner med skriftlig redovisning av reflektioner. Egen undervisning med reflektion -genomföra praktisk (4 lektioner) och teoretisk (1 lektion) undervisning i en extern utbildningsmiljö. Skriftlig inlämning av egna samt handledares reflektioner från undervisningen. |
Innehåll |
Genomföra lektioner samt auskultationer samt skriftligt reflektera kring detta. |
Pedagogiska arbetsformer |
|
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Susanne Lundesjö Kvart |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
|
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HO0141-40045 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HO0141
Läsåret 2024/2025
Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0141-40171)
2025-03-25 - 2025-06-08
Läsåret 2024/2025
Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0141-40173)
2025-03-25 - 2025-06-08
Läsåret 2023/2024
Verksamhetsförlagd utbildning I (HO0141-40047)
2024-03-20 - 2024-06-02
Kursplan och övrig information
Kursplan
HO0141 Verksamhetsförlagd utbildning I, 15,0 Hp
Horse business placement IÄmnen
HippologiUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande60 hp hippologi
20 hp hästens biologi
14 hp pedagogik
25 hp ridkonst eller 25 hp travsport
Mål
Kursen syftar till att ge insikt i förutsättningarna för yrkesmässig verksamhet med fokus på rid-/travskola samt till att möjliggöra träning av förvärvade hippologiska kunskaper i en autentisk miljö.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kommunicera, ta initiativ, vara flexibel och utöva ledarskap i en yrkesmässig miljö,
- undervisa och reflektera över sin egen undervisning samt över undervisning med olika grupper på rid-/travskola mot bakgrund av sina kunskaper inom såväl hippologi som pedagogik,
- diskutera elevsyn utifrån humanetiska och sociala aspekter i en rid-/travskoleverksamhet,
- redogöra för grundläggande ekonomiska och organisatoriska förutsättningar för en funktionell och hållbar verksamhet samt i detta sammanhang, ur ett svenskt perspektiv, diskutera arbetsmiljöfrågor
- identifiera och reflektera över ekologiska aspekter på hästhållning och djurskydd i aktuell verksamhet,
- ansvara för att planera och genomföra ett projekt, i samverkan med andra utifrån verksamhetens behov och förutsättningar, samt självständigt rapportera detsamma
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
I kursen tillämpas kunskaper inom hippologi i en extern yrkesmässig verksamhet med pedagogisk inriktning inom hästnäringen.
Genomförande
Studenten omsätter och vidareutvecklar sina kunskaper från övriga kurser i utbildningen. Under ungefär 80 % av den externt förlagda kurstiden deltar studenten i det dagliga arbetet och under övrig tid deltar studenten vid seminarier samt dokumenterar, reflekterar och redovisar sina iakttagelser, erfarenheter, kunskaper och färdigheter. Studenten tränar också att referera och härleda till i litteraturen förekommande teorier och modeller samt koppla dessa till erfarenhetsbaserad kunskap.
Studenten studerar verksamhetens rutiner med särskilt fokus på undervisningsverksamhet, men även arbetsplanering och arbetsledning för verksamhetens personal studeras. Studenten auskulterar lektioner med lärare från verksamheten samt tillämpar sina kunskaper och färdigheter i att undervisa.
Ur ett hållbarhetsperspektiv studeras hästanläggningens skötsel samt grundläggande ekonomiska och organisatoriska förutsättningar för en funktionell och hållbar verksamhet. Därtill identifierar och reflekterar studenten över ekologiska aspekter på hästhållning och djurskydd i aktuell verksamhet. Vid seminarium diskuteras humanetiska och sociala aspekter i hästverksamhet, bland annat med koppling till genus och jämlikhetsfrågor.
I projektform ska studenten planera, genomföra och redovisa en mindre aktivitet med handledning från den aktuella verksamheten för att omsätta kunskap om projektledning i praktiken.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Informationskompetens, kritiskt tänkande, problemlösning, muntlig och skriftlig kommunikation, samarbete, självständighet, tidsplanering, kreativt tänkande.
Följande moment är obligatoriska:
Övning i undervisningsmetodik
Gruppdiskussioner och seminarier
Samverkan med det omgivande samhället sker genom att kursen är praktiskt förlagd till en professionell verksamhet i nästnäringen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
Godkända skriftliga övningsuppgifter.
Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete.
Godkänt intyg angående närvaro och färdigheter enligt överenskommen plan på VFU-platsen.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
**Avbruten praktik**En student kan bli underkänd och får då avbryta den praktiska utbildningen med levande djur om det finns en påtaglig risk att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada djur, annan person, sig själv eller värdefull egendom om hen fortsätter att delta i den praktiska utbildningen. En individuell åtgärdsplan ska bestämmas för studenten och delges denne skriftligen. Planen ska upprättas av kursansvarig institution i samråd med studievägledare och berörd student. I denna plan, som beslutas av programstudierektor, ska anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och när kontrollen av att dessa brister åtgärdats kan äga rum. Av planen ska också framgå hur kontrollen ska gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den praktiska undervisningen med levande djur förrän programstudierektor har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi