Ridkonst och hästhantering - islandshäst IV
Kursen syftar till att, på en fördjupad nivå och med en stor grad av självständighet, ge färdighet i och förståelse för att rida, hantera och sköta hästar i verksamhet i islandshästsektorn. Kursen syftar även till att, på en fördjupad nivå, ge förmåga till problematisering, analys och syntes kring häst, ryttare och hästhållning i ett prestationssammanhang.
Information från kursledaren
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING
Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.
DEL A
Kursens kod HO0149
Kursens namn Ridkonst och hästhantering - Islandshäst IV
Antal hp 10hp
Läsår 24-25
Ges inom inriktningen Island
Beskriv hur högskolemässighet inklusive forskningsanknytning beaktas i kursen (använd exempelvis Jenkins och Healey's modell).
Förutom att ta del av aktuell forskning om hästen och ryttarens utbildning så läser och skriver studenterna vetenskapliga texter samt deltar i seminarier där artiklar diskuteras. Studenterna tränas i vetenskapligt arbetssätt i både en seminarieuppgift samt i de praktiska övningarna som föregås av kurslitteratur och föreläsningar av bland annat adjungerad professor.
Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika delar/moduler. (jmf. aktuell litteraturlista)
All obligatorisk litteratur är kopplad till föreläsningar och examinationer. Se separat dokument.
Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen. (hur skapas medvetenhet om ämnets internationella perspektiv hos studenterna)
Internationaliseringen influerar kursen på olika plan, främst genom kopplingen till internationell vetenskaplig forskning samt att flera av föreläsarna har god kännedom om undervisning inom ridkonst internationellt. Det finns också möjlighet för studenterna att ta del av internationella gästföreläsare vid seminarier, föredrag och clinics på anläggningarna.
Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.
Kursen bidrar till att studenterna får möjlighet att träna sig i vetenskapligt skrivsätt samt utveckla sin läsförståelse i relation till vetenskapliga publikationer. Studenterna tränas i problemlösning och samarbete men får också möjlighet att arbeta självständigt. De förbereds på att kunna hantera komplexa situationer samt göra bedömningar och värderingar av bland annat etiska aspekter med tonvikt på hästvälfärd i form av mycket god förståelse av hästens inlärning. Kursen ger även studenterna förutsättningar att reflektera över sitt eget lärande. Vidare får studenterna utveckla kompetens i tidsplanering, informationskompetens, kreativt tänkande, kritiskt tänkande, muntlig och skriftlig kommunikation.
Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen (vilka hållbara sociala, ekonomiska och miljömässiga förhållanden i hästverksamheter som belyses).
I samverkan med VFU-kursen kommer begreppet ”hållbar utveckling” att beaktas. Under flera moment berörs frågor om hur ridsporten kan bidra till miljöarbetet och hur man som hippolog kan skapa förutsättningar för en hållbar framtid, miljömässigt, socialt och ekonomiskt. I den praktiska skötsel och hanteringen av hästar är det också ett naturligt inslag. En målsättning är att studenterna ska få ett synsätt som genomsyras av hållbar utveckling och det ska utgöra en del i den professionella yrkesrollen.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.
Kursen ges i tät samverkan med Pedagogik för ridlärare III genom att föreläsningar och praktiska moment samordnas mellan kurserna.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.
Kursen är en fortsättning på kursen ”Ridkonst och Hästhantering III” och ”Verksamhetsförlagd utbildning I” som ges under årskurs två.
Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.
Kursen bidrar till att studenterna utvecklar färdigheter i ridning och ger en god teoretisk bakgrund samt ett högskolemässigt förhållningssätt. Studenterna tränas i att formulera individuella mål för sig själva och att analysera sin egen prestation. De blir även uppmärksammade på vikten av ryttarens hälsa och träning för en hållbar framtid i yrkeslivet inom hästnäringen.
Version 20231025
3
Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori genomförs i kursen.
Studenten får träna sig i att praktiskt omsätta teorier och att utvärdera och reflektera över hästutbildning såväl som sin egen ryttarutbildning.
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING
Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.
Del A - ramarna för kursen. Ges kursen på fler än en ort skall del A alltid vara samma.
Ska vara klar den 15/8 för kurser som påbörjas under period 1 och 2 samt den 15/12 för kurser som påbörjas under period 3 och 4.
Del B - genomförandet på den enskilda riksanläggningen ska vara klar 2 veckor innan kursstart.
Översiktsplan ska användas vid kursvärdering för att påminna om kursens genomförande, som stöd inför muntlig diskussion samt för att skapa underlag inför planering av kommande läsår.
Kursledare och examinator ska, i samverkan med ämnesgrupp och lärare, göra översiktsplan för aktuell kurs. Kursledaren ansvarar för att arbetet utförs samt för att översiktsplanen finns på respektive kurshemsida vid kursstart.
DEL B
Anläggning Wången
Inriktning Islandshäst
Kurstillfälle HO0149
250120-250608
20 jan – 8 jun 2025
Examinator Anna-Lena Holgersson
Stf Examinator Jenny Mandal
Kursledare Ulrika Backan
Genomförande
Cirka antal
schemalagda timmar per student Varav obligatoriska timmar
Moment
Undervisning, föreläsningar 30 tim
Undervisning, färdighet inkl. ställtid (u-met, mm) 25 tim Didaktisk utmaning + deltar själv rid
Övningar och övningsuppgifter (avsutten träning) 6 tim
Projekt-/tema-/utvecklingsarbete
Handledning
Studiebesök
Häst- och anläggningsvård (HAV)
(enl. särskilt styrdokument) 80
Examination och utvärdering 15 tim Ej obligatoriskt.
Summa schemalagd tid av kursens totala tid
(max 40% i teoretisk kurs och 50% i praktisk kurs) 156 tim
Självstudier inom kursen, ej schemalagd tid:
(självständig skötsel av häst, inläsning etc.) 144 tim
Totalsumma timmar inom kursen
(heltidstudier innebär 40 tim per vecka) 300 tim/per student
Beskrivning av de olika delar som ingår i kursen:
Beskrivning av de olika delar som ingår i kursen:
Summa schemalagd tid av kursens totala tid
(max 40% i teoretisk kurs och 50% i praktisk kurs)
Självstudier inom kursen, ej schemalagd tid:
(självständig skötsel av häst, inläsning etc.)
Totalsumma timmar inom kursen
(heltidstudier innebär 40 tim per vecka)
Del och modultillhörighet
Kursmål som delen hör till
Mål 1 och 4, Teoretisk analys Ridlära
Examinationer i denna del
Innehåll
- analysera och tillämpa principerna för hästens inlärning vid grund- och vidareutbildning samt i ett prestationssammanhang med mål att med hästen uppnå en bra kommunikation, ändamålsenlig grundform och utveckling av gångarterna i kombination med långsiktig hållbarhet,
- analysera sin egen sits och inverkan och hur denna påverkar hästens gångarter samt utvärdera sin egen prestation med stöd av grundläggande idrottspsykologiska och fysiologiska teorier,
Pedagogiska arbetsformer
Seminarier och demonstrationer, skriftlig inlämning
Externa inslag (exempelvis studiebesök)
Medrättande lärare
Ulrika Backan
Lärare i övrigt och gästföreläsare
Eyjolfur Isolfsson Del och modultillhörighet
Kursmål som delen hör till
Mål 2 och 3 Praktisk Ridlära
Examinationer i denna del
Innehåll
- rida islandshäst på fördjupad nivå med tävling som målsättning i tölt och grundgångarterna med ändamålsenlig sits, inverkan och balans som främjar hästens långsiktiga hållbarhet och gångarternas utveckling samt analysera och korrigera grundläggande taktproblem,
- rida islandshäst på grundläggande nivå i pass med ändamålsenlig sits, inverkan och balans samt analysera taktproblem och
Version 20241025
Pedagogiska arbetsformer
Externa inslag (exempelvis studiebesök)
Medrättande lärare
Ulrika Backan och Jenny Mandal
Lärare i övrigt och gästföreläsare
Eyjolfur Isólfsson Del och modultillhörighet
Kursmål som delen hör till
Mål 5 och 6 Balansering och tillämpad hippologi
Examinationer i denna del
Innehåll
- redogöra för olika typer av hovbeslag och dessas effekt på hov och prestation samt kunna beskriva principer för balansering på fördjupad nivå,
- tillämpa sina kunskaper inom det hippologiska området och med stor grad av självständighet arbeta mot uppsatta mål med hästar, utrustning, stall och kringområden med hänsyn taget till hållbarhet, säkerhet, god arbetsmiljö, djurskydd, smittskydd, hygien samt etik.
.
Pedagogiska arbetsformer
Seminarie
Externa inslag (exempelvis studiebesök)
Medrättande lärare
Ulrika Backan och Jenny Mandal
Lärare i övrigt och gästföreläsare
Eyjolfur Isolfsson
Kursvärdering
Kursvärderingen är öppen
Värderingen går att besvara till och med 2025-06-22
Kursplan och övrig information
Kursplan
HO0149 Ridkonst och hästhantering - islandshäst IV, 5,0 Hp
Equestrian riding and horse management - Icelandic horse IVÄmnen
HippologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 5,0 | 0001 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande60 hp hippologi
30 hp ridkonst
alternativt
Hippologexamen, 120 hp
Mål
Kursen syftar till att, på en fördjupad nivå och med en stor grad av självständighet, ge färdighet i och förståelse för att rida, hantera och sköta hästar i verksamhet i islandshästsektorn. Kursen syftar även till att, på en fördjupad nivå, ge förmåga till problematisering, analys och syntes kring häst, ryttare och hästhållning i ett prestationssammanhang.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och tillämpa principerna för hästens inlärning vid grund- och vidareutbildning samt i ett prestationssammanhang med mål att med hästen uppnå en bra kommunikation, ändamålsenlig grundform och utveckling av gångarterna i kombination med långsiktig hållbarhet,
- rida islandshäst på fördjupad nivå med tävling som målsättning i tölt och grundgångarterna med ändamålsenlig sits, inverkan och balans som främjar hästens långsiktiga hållbarhet och gångarternas utveckling samt analysera och korrigera grundläggande taktproblem,
- rida islandshäst på grundläggande nivå i pass med ändamålsenlig sits, inverkan och balans samt analysera taktproblem och korrigering av dessa
- analysera sin egen sits och inverkan och hur denna påverkar hästens gångarter samt utvärdera sin egen prestation med stöd av grundläggande idrottspsykologiska och fysiologiska teorier,
- redogöra för olika typer av hovbeslag och dessas effekt på hov och prestation samt kunna beskriva principer för balansering på fördjupad nivå,
- tillämpa sina kunskaper inom det hippologiska området och med stor grad av självständighet arbeta mot uppsatta mål med hästar, utrustning, stall och kringområden med hänsyn taget till hållbarhet, säkerhet, god arbetsmiljö, djurskydd, smittskydd, hygien samt etik.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Ridkonst
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar och övningar. Studenten studerar rid- och gångartslära och tillämpar densamma i praktisk ridning med tonvikt på hästens inlärning i olika utbildningsstadier samt i ett prestationssammanhang. Pass studeras och tillämpas i praktisk ridning på en grundläggande nivå.
Studenten analyserar, i skriftlig och muntlig form, olika hästars utbildning och gångartskapacitet. Studenten genomför ett projekt kring praktisk tillämpning av balansering på fördjupad nivå och analyserar balanseringens påverkan på gångarterna.
Studenten analyserar och utvärderar sin egen prestation med stöd av grundläggande idrottspsykologiska och fysiologiska teorier.
Med stor grad av självständighet sköter och vårdar studenten dagligen hästar, utrustning och tillhörande anläggning med ett problematiserande förhållningssätt till olika skötselrutiner.
Hållbarhetsaspekter beaktas i allt arbete med och av hästar samt dessas närmiljö.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Kritiskt tänkande, problemlösning, muntlig och skriftlig kommunikation, samarbete, självständighet.
Följande moment är obligatoriska:
Projektarbete i praktisk tillämpning av balansering.
Samverkan med det omgivande samhället sker genom demonstrationer av utbildning av islandshäst för gymnasie- och folkhögskoleelever, gästföreläsare med internationellt perspektiv samt förevisning för hästägare av privatägd träningshäst efter avslutad träningsperiod.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända praktiska prov.
Godkända muntliga och skriftliga redovisningar.
Godkänt deltagande i obligatoriskt moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Utbildningsanordnaren tillhandahåller de hästar som är en förutsättning för utbildningens genomförande. Studenten är ansvarig för skötseln av tilldelad skolhäst.**Avbruten praktik**
En student kan bli underkänd och får då avbryta den praktiska utbildningen med levande djur om det finns en påtaglig risk att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada djur, annan person, sig själv eller värdefull egendom om hen fortsätter att delta i den praktiska utbildningen. En individuell åtgärdsplan ska bestämmas för studenten och delges denne skriftligen. Planen ska upprättas av kursansvarig institution i samråd med studievägledare och berörd student. I denna plan, som beslutas av programstudierektor, ska anges vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan få från institutionen och när kontrollen av att dessa brister åtgärdats kan äga rum. Av planen ska också framgå hur kontrollen ska gå till. En student har rätt till maximalt två kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i den praktiska undervisningen med levande djur förrän programstudierektor har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens biovetenskaper
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
LITTERATURLISTA FÖR KURS INOM HIPPOLOG – KANDIDATPROGRAM
Definitioner:
Obligatorisk litteratur - kurslitteratur som alla studenter förväntas ta del av (benämns inom SLU även "gemensam litteratur").
Referenslitteratur - frivillig litteratur för vidare fördjupning (benämns inom SLU även "breddnings- och fördjupningslitteratur").
LÄSÅR 2024-2025
ÅRSKURS 3
INRIKTNING/INRIKTNINGAR Islandshäst
KURS Ridkonst och hästhantering IV – Islandhäst 5 hp
KURSKOD HO 0149
OBLIGATORISK LITTERATUR
Harris S (2016) Horse gates, balance and movements Turner ISBN 9781681626376
Åkedotter, C mfl Idrottens träning (2023) SISU förlag ISBN978-91-7727-019-5
McGreavy P & McLean A. (2011) Equitation Science. Wiley – Blackwell, ISBN 9781405189057
Miesner, S. (2020) Ridhandboken I – grundutbildning av ryttare och häst. Sisu Idrottsböcker, ISBN 978-91-519-5686
Miesner, S. (2022) Ridhandboken II – vidareutbildning av ryttare och häst. Sisu Idrottsböcker, ISBN: 978-91-527-4866-4
Plate J, & Hassmén N & Hassmén P. (2010) Idrottspsykologi. Stockholm: Bokförlagen Natur och kultur Akademisk, ISBN 9789127091498
Rachen – Schoneich G & Schoneich K. (2021) Straightening the Crooked Horse E-bok. Trafalgar Square Books, ISBN 9781646011001
Tävlingsreglemente för islandshäst Microsoft Word - General2021_final (feiffengur.com) (2021-06-22)
FEIFs hemsida – internationella islandshästorganisationen FEIF unites people in their passion for the Icelandic Horse (2021-06-22)
Wolframm, I (2015) Perfect mind, perfect ride Kenilworth Press Ltd ISBN 9781910016046
Idrottens träning SISU förlag ISBN978-91-7727-019-5
REFERENSLITTERATUR British Horse Society (BHS). (2008) BHS Complete manual of stable management. Shrewsbury: Kenilworth Press, ISBN 9781905693184
Brown Houghton, J&Pilliner, S & Davies, Z. (2003) Horse & Stable Management. Kent: Gray Publishing, ISBN 1405100079
Hassler-Scoop, J. (2002) The riding experience & beyond: Personal Development for Riders. Obs! Tillhandahålls av kursledningen.
Heuschmann, G. (2012) Balancing Act. J.A. Allen Co LTD, ISBN 9781908809032
Johansson, U. (2013) Ryttare är idrottare. SISU Idrottsböcker, ISBN 9789186323820
Lindal, B. Harmony. Uppheimar ehf, ISBN 9789979659037
Markne, P. (2014) Hästens Grundarbete. Massolit Förlag, ISBN 9789187785672
Wolframm, I. (2014) The science of Equestrian Sports. Rootledge, ISBN 9781138860391
Artiklar tillhandahållna av lärare
TIPS
Tips – frivillig litteratur av skiftande slag som kan vara bra att ha tillgång till som informationskälla.