Samhällsvetenskapliga teorier för hållbar utveckling
Information från kursledaren
Välkomna till kursen 'Samhällsvetenskapliga teorier för hållbar utveckling' (samläsning med 'Samhällsvetenskapliga teorier för landsbygdsutveckling')
Jag hoppas att ni har haft en fin sommar och är redo för kursstart 28 augusti. Vi träffas i sal Alnarp (A305) klockan 10.15.
Preliminärt schema inklusive litteraturlista hittar ni här på kurssidan. Notera att all litteratur finns tillgänglig i e-format, och ni kommer att nå den via Canvasrummet (som publiceras inom kort). Där kommer ni också att hitta detaljerade läsanvisningar, seminarieinstruktioner etc.
Jag ser fram emot att dra igång kursen och träffa er alla, och tveka inte att höra av er om ni har några frågor innan kursstart.
Allt gott,
Linus
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HU0006-10390 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HU0006
Läsåret 2024/2025
Samhällsvetenskapliga teorier för hållbar utveckling (HU0006-10164)
2024-09-02 - 2024-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
HU0006 Samhällsvetenskapliga teorier för hållbar utveckling, 15,0 Hp
Social science theories in sustainable developmentÄmnen
Hållbar utvecklingUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
G1F
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp hållbar utveckling.Mål
Syftet med kursen är att ge studenterna kunskaper i hur samhällsvetenskapliga teorier kan användas för att förstå komplexa samhälls- och hållbarhetsfrågor som en förberedelse för fortsatta studier och självständiga arbeten (examensarbeten). Kursen ger studenterna en förståelse för hur teorier används i genomförandet av vetenskapliga arbeten inom hållbar utveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara olika vetenskapsteoretiska perspektiv
- beskriva huvuddragen i den samhällsvetenskapliga forskningshistorien
- beskriva, problematisera och använda vanliga samhällsvetenskapliga teorier inom hållbar utveckling
- förstå och använda viktiga teoretiska begrepp inklusive struktur, agens, makt, genus och klass
- diskutera konsekvenserna av val mellan olika teoretiska utgångspunkter för identifiering av forskningsproblem, formulering av frågeställningar och tolkning av empiriskt material inom hållbar utveckling.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll
Studenterna tränar sig på att använda och problematisera samhällsvetenskapliga teorier för att förklara specifika situationer och fenomen, samt att koppla empiriskt material till teoretiska förklaringsmodeller. Fokus ligger på att förstå och kunna använda teoretiska grundbegrepp som struktur, agens, makt, genus och klass. Studenterna får också lära sig att tolka olika vetenskapsteoretiska perspektiv för att förstå de huvudsakliga skillnaderna i perspektiv mellan naturvetenskaplig och samhällsvetenskaplig forskning med fokus på hur teorier används. Genom att beskriva huvuddragen i den samhällsvetenskapliga forskningshistorien kan studenterna förstå och förklara samhälleliga frågors vetenskapliga sammanhang samt koppla dessa till aktuella hållbarhetsproblem samt forskning inom hållbar utveckling.
Genomförande
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner: föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och övningar.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser: kritiskt tänkande, problemlösning, muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation.
Följande moment är obligatoriska: närvaro vid seminarier.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig redovisning samt godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för stad och land