Grundläggande husdjursgenetik och avel
This distance course gives an introduction to genetics of domestic animals, for example dogs, horses, sheep, cows. All aspects from the DNA of a single individual to the variation and changes in a group of animals are covered in the course. Lectures gives examples on how different traits are inherited and how breeding can be planned for different species. Exercises give the students knowledge about how the traits in the offspring can be predicted from the traits of the parents.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HV0189-10326 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HV0189
Läsåret 2024/2025
Grundläggande husdjursgenetik och avel (HV0189-10051)
2024-09-02 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
Grundläggande husdjursgenetik och avel (HV0189-10020)
2023-08-28 - 2024-01-14
Läsåret 2021/2022
Grundläggande husdjursgenetik och avel (HV0189-10300)
2021-08-30 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Grundläggande husdjursgenetik och avel (HV0189-30137)
2021-01-18 - 2021-06-06
Kursplan och övrig information
Kursplan
HV0189 Grundläggande husdjursgenetik och avel, 7,5 Hp
Basic Animal Breeding and GeneticsÄmnen
Husdjursvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 7,5 | 0201 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande:- 30 hp husdjursvetenskap eller
- 30 hp biologi eller
- 30 hp veterinärmedicin eller
- 30 hp djuromvårdnad
Undantag medges från kravet på grundläggande behörighet i svenska.
Mål
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om husdjursgenetik och avel.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- på ett lättbegripligt sätt förklara vad husdjursavel syftar till,
- redogöra för grundläggande genetik, organisation av arvsmassan samt reglering av genuttryck.
- förklara vad biologisk variation innebär, vad som orsakar den och hur den kan beskrivas,
- förklara hur genetisk variation kan förändras genom evolutionära processer och naturligt urval, och hur genetisk variation kan bevaras,
- utföra enklare beräkningar av sannolikhet för avkommans genotyp givet föräldrarnas genotyp, skatta allelfrekvenser, genetisk variation, egenskapers arvbarhet samt enskilda djurs inavelsgrad,
- beskriva hur genetiska samband samt enskilda djurs avelsvärde kan skattas,
- beskriva olika typer av avelsprogram och bedöma deras konsekvenser för djurens välfärd.
Innehåll
Kursen inleds med en översikt av husdjursavel och dess syfte. Kursen belyser mendelsk nedärvning, organisation av arvsmassa, genreglering, geners funktion, genfamiljer samt centrala genetiska och molekylärgenetiska metoder. Kursen innehåller även biologisk variation, populationsgenetik, bevarandebiologi, inavel, mått på genetisk variation och samband mellan egenskaper, och avelsprogram. I kursen diskuteras både naturligt urval samt strategier för hållbar genetisk förbättring av husdjur. Etiska frågor belyses i kursen.
Undervisningen sker i form av inspelade föreläsningar och demonstrationer av beräkningar, samt diskussioner och frågestunder online. Studenterna befäster sina kunskaper genom räkneövningar och övningsuppgifter.
I kursen tränas följande generella kompetenser: problemlösning, skriftlig kommunikation.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig examination. Godkända inlämningsuppgifter och deltagande i diskussion online kan ge bonuspoäng till tentamen.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på distans med skriftlig tentamen i Uppsala i slutet av kursen.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjursgenetik
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Course: HV0189 Basic Animal Breeding and Genetics
Grading criteria* and type of examination for the different learning outcomes
Grade 5 |
|
The student writes about basic genetics and organization of the genome in a scientific way with correct terminology. |
|
The student performs calculations of genetic diversity and interprets the result. |
|
|
The student compares and discusses breeding programmes and breeding strategies for different species and under different conditions. |
Grade 4 |
|
The student gives a detailed definition of basic genetic concepts |
|
The student shows in what way different factors can have an effect on the genetic variation |
The student chooses an appropriate calculation method in a given situation |
|
The student makes relevant choices of breeding strategies with defined conditions |
Grade 3 |
The student explains the purpose of animal breeding in an easy-to-understand manner |
The student gives an account of basic genetics, organization of the genome as well as regulation of gene expressions |
The student explains what biological variation means, what causes it and how it can be described |
The student explains how genetic variation can be changed through evolutionary processes and natural selection and how genetic variation can be preserved |
The student carries out simple calculations of probability of the genotype of the offspring given the genotypes of parents, allele frequencies, genetic variation, heritabilities and individual animals' inbreeding |
The student describes how genetic correlations and individual animals' breeding values can be estimated
|
The student describes various types of breeding programs and assess their consequences for the animals' welfare
|
Learning outcomes |
1. Explain the purpose of animal breeding in an easy-to-understand manner
|
2. Give an account of basic genetics, organization of the genome as well as regulation of gene expressions |
3. Explain what biological variation means, what causes it and how it can be described
|
4. Explain how genetic variation can be changed through evolutionary processes and natural selection and how genetic variation can be preserved |
5. Carry out simple calculations of probability of the genotype of the offspring given the genotypes of parents,? allele frequencies, genetic variation, heritabilities and individual animals' inbreeding |
6. Describe how genetic correlations and individual animals' breeding values can be estimated
|
7. Describe various types of breeding programs and assess their consequences for the animals' welfare
|
Type of examination |
Written exam |
Written exam |
Written exam |
Written exam |
Written exam |
Written exam |
Written exam |
* Criteria for Grade 4 and 5 that defines the additional requirements besides the underlying grading level(s)
To receive grade 3 (passed) the student should reach at least grade 3 on all seven learning outcomes.
The examination is a written home exam and an oral exam in zoom. The student need to pass both the written and the oral exam to pass the course. On the written exam, grade 3 corresponds to 60% of the total score on the exam. For grade 4, at least 75% of the total score is required and for grade 5 at least 90%. A very good performance in the oral exam can lead to a higher grade if a student performs just under a threshold for a higher grade on the written exam. There are four voluntary assignments that can give 2 bonus points each that will be added to the result of the written exam.
Litteraturlista
Introduction to veterinary genetics by F.W. Nicholas (3rd edition 2010).