Djurnutrition och djurvälfärd
The course intends to give advanced knowledge of how nutrition influences animal welfare, including aspects on animal health as well as animal behavior.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
HV0201-30218 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för HV0201
Läsåret 2024/2025
Djurnutrition och djurvälfärd (HV0201-30327)
2025-01-20 - 2025-03-24
Läsåret 2023/2024
Djurnutrition och djurvälfärd (HV0201-30041)
2024-01-15 - 2024-03-19
Kursplan och övrig information
Kursplan
HV0201 Djurnutrition och djurvälfärd, 15,0 Hp
Animal Nutrition and WelfareÄmnen
Husdjursvetenskap BiologiUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Teori | 3,0 | 0001 |
Övningar och diskussioner | 3,0 | 0002 |
Muntlig presentation | 2,0 | 0003 |
Skriftlig tentamen | 7,0 | 0004 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
180 hp på grundläggande nivå- 90 hp husdjursvetenskap, biologi, hippologi, djuromvårdnad eller veterinärmedicin
alternativt
- 90 hp lantbruksvetenskap varav 30 hp husdjursvetenskap eller zoologi
- Engelska 6
Mål
Kursen avser att ge fördjupade kunskaper om hur nutrition påverkar djurs välfärd, inkluderat aspekter på djurens hälsa och djurens beteende.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
utförligt beskriva samband mellan nutrition, hälsa och välfärd hos djur,
relatera olika effekter av bioaktiva substanser på djurs hälsa,
förklara principerna för aptitreglering och dess samband med djurens välfärd,
beskriva samt övergripande diskutera för och nackdelar med olika utfodrings- och skötselsystem,
-diskutera interaktioner mellan avelsarbete och nutrition,
föreslå och praktiskt kunna tillämpa olika analysverktyg som speglar djurens välfärd och prestationsförmåga, samt diskutera de olika verktygens för- och nackdelar,
integrera kunskaper om hur fodermedel, utfodring, skötsel, metabolism och beteende påverkar djurvälfärd och global livsmedelsförsörjning ur ett hållbarhetsperspektiv
självständigt söka, kritiskt granska och sammanfatta vetenskapliga texter med relevans för nutrition och välfärd.
Innehåll
Kursen baseras på vetenskaplig litteratur, föreläsningar, gruppdiskussioner, praktiska övningar och ett individuellt projektarbete. Föreläsningarna handlar främst om effekt av foder och dess koppling till djurvälfärd hos livsmedelsproducerande djur på land och i vatten samt hos sport- och sällskapsdjur. Djurhälsa, beteende, näringsbehov, hygienisk kvalitet i foder, resursutnyttjande och miljöbelastning behandlas fortlöpande genom kursen. I det individuella projektet får studenten möjlighet att föreslå sitt eget ämne som är relevant för kursen, alternativt välja från en projektlista.
Obligatoriska moment förekommer inom t.ex. gruppövningar, redovisningar, gruppdiskussioner, projekt och praktiska övningar.
I kursen tränas följande generella kompetenser: kritisk granskning av vetenskaplig litteratur samt skriftlig och muntlig vetenskaplig kommunikation.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd examination. Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen förutsätter kunskaper inom näringsfysiologi samt grundläggande kunskaper inom fodervetenskap. Kursen innefattar 5 Hp nutrition.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens utfodring och vård
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Course: HV0201 Animal Nutrition and Welfare, 2023 (15 HEC)
Grade criteria* and types of examination# for the learning objectives in the course
Grade |
5 |
The student is able to describe different aspects of animal welfare and how they can be assessed in practice |
According to learning objective |
According to learning objective |
The student is able to give suggestions on improvements (that are feasible in commercial situations) in feeding and management systems in situations when nutrition negatively affects health, behaviour or welfare |
According to learning objective |
According to learning objective |
According to learning objective |
The student is able to critically compare different methodologies or analyses used in scientific publications |
4 |
The student gives detailed examples of conflicts between animal well-being and one or more of the factors: health or production, where nutrition is also involved |
Discuss in detail pros and cons of different feeding and management systems with examples of health and welfare |
The student is able to support discussion and conclusions with relevant scientific references, adhering to sound evidence based practice |
||||||
3 (pass) |
According to learning objective |
According to learning objective |
According to learning objective |
||||||
Learning objective |
1. The student is able to describe relationships between nutrition, health and welfare in animals in detail |
2. The student is able to relate different effects of bioactive substances to animal health |
3. The student is able to explain the principles of appetite regulation and its relationship with animal welfare |
4. The student is able to describe and discuss at a general level pros and cons with different feeding and management systems |
5. The student is able to discuss interactions between breeding and nutrition |
6. The student is able to suggest and apply, in practice, different analytical tools that reflect animal welfare and production capacity and also discuss the advantages and disadvantages of the different tools |
7. The student is able to integrate knowledge of how feeds, feeding, management, metabolism and behaviour affects animal welfare and also the global food supply from a sustainability perspective |
8. The student is able to independently search, critically review and summarize scientific texts with relevance for animal nutrition and welfare |
|
Exam activity |
Canvas quiz and
Final written examination |
Canvas quiz
|
Canvas quiz |
Final written examination |
Canvas quiz |
Practical exercise |
Canvas quiz and Oral presentation |
Oral presentation
|
*For the student to pass the course, (s)he must participate in all mandatory learning activities and grade 3 or higher must be achieved for all learning objectives (LO). It is not possible to achieve a higher grade for a learning objective if prerequisites for lower grades have not been met.
#Examinations in the course:
- Canvas Quiz: The quiz can be taken 2 times, canvas will keep the highest score of the 2 attempts. It examines subject matters presented in the lectures and in the literature and is graded pass/fail; to achieve a passing grade 80% correct answers are required.
- Oral presentation: Presentation of a literature review prepared by small groups of students (2-3 persons). The presentation is graded pass, 4 or 5 based on individual performance.
- Final written examination: Individually graded home exam given in Canvas at the end of the course. The exam consists of multiple essay questions and is graded pass, 4 or 5.
Litteraturlista
Course literature: "Comparative animal nutrition and metabolism"
Länk: https://slu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46SLUB_INST/1sl36d2/alma990004797650605121
Författare: Cheeke, P. & Dierenfeld, E
ISBN: 9781845936310
Kommentar: This book is highly relevant for this course and the following chapters will be examined: Chapters 16, 17, 22, 23 & 24.Good to know before the course starts: "Nutrition and the welfare of farm animals"
Länk: https://slu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46SLUB_INST/1sl36d2/alma9919287419005121
Författare: Clive J.C.
Kommentar: This book is highly recommended as general knowledge in nutrition and welfare.Note: Additional literature for the course will be available in Canvas when the course starts.
Good to know before the course starts: "Animal nutrition"
Länk: https://slu.primo.exlibrisgroup.com/permalink/46SLUB_INST/1sl36d2/alma990005074920605121
Författare: McDonald, P
ISBN: 9781408204238
Kommentar: This book is recommended as a general knowledge and refresher for basic nutrition and nutrition physiology.