Ny sökning
LB0086

Lantbruksvetenskap för ekonomagronomer

Kursvärdering

Andra kursvärderingar för LB0086

Läsåret 2022/2023

Lantbruksvetenskap för ekonomagronomer (LB0086-30114)

2023-01-16 - 2023-03-21

Läsåret 2021/2022

Lantbruksvetenskap för ekonomagronomer (LB0086-30210)

2022-01-17 - 2022-03-23

Läsåret 2020/2021

Lantbruksvetenskap för ekonomagronomer (LB0086-40084)

2021-03-24 - 2021-06-06

Läsåret 2019/2020

Lantbruksvetenskap för ekonomagronomer (LB0086-40078)

2020-03-25 - 2020-06-07

Läsåret 2018/2019

Lantbruksvetenskap för ekonomagronomer (LB0086-40126)

2019-03-26 - 2019-06-09

Läsåret 2017/2018

Lantbruksvetenskap för ekonomagronomer (LB0086-40044)

2018-03-21 - 2018-06-03

Läsåret 2016/2017

Lantbruksvetenskap för ekonomagronomer (LB0086-40024)

2017-03-22 - 2017-06-04

Kursplan och övrig information

Kursplan

LB0086 Lantbruksvetenskap för ekonomagronomer, 15,0 Hp

Agricultural Science for business agronomists

Ämnen

Lantbruksvetenskap

Utbildningens nivå

Grundnivå

Moduler

Benämning Hp Kod
Lantbruksvetenskap 7,0 0002
Mark/växt 2,0 0302
Landsbygdsutveckling 2,0 0303
Husdjursvetenskap 2,0 0304
Livsmedelsvetenskap 2,0 0305

Fördjupning

Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)

Betygsskala

5 / 4 / 3 / U Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som redovisas i bilaga till kursplanen. Aktuell information om betygskriterier ska finnas tillgänglig senast vid kursstart.

Språk

Svenska

Förkunskapskrav

Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet samt motsvarande särskild behörighet enligt områdesbehörighet 3:

Matematik C

Samhällskunskap A

Naturkunskap B (alternativt Fy A, Ke A, Bi A som ersätter Na A+B)



Alternativt särskild behörighet enligt områdesbehörighet A3:

Matematik 3 b alternativt matematik 3c

Naturkunskap 2

Samhällskunskap 1b alternativt samhällskunskap 1a1 + 1a2

Mål

Kursen syftar till att ge studenterna på agronomprogrammet i ekonomi kunskaper om och en förståelse för lantbrukssektorns förutsättningar, funktioner och samspel med det övriga samhället.



Efter avslutad kurs ska studenten kunna:



- Översiktligt beskriva biologiska och ekologiska förutsättningar för växtodling, och hur dessa påverkar växtodlingen på olika platser samt hur olika åtgärder försöker överbrygga platsgivna begränsningar.

- Känna igen viktiga kulturväxter, arbetsmoment, maskinbehov och deras eventuella miljöpåverkan, inom växtodling.

- Översiktligt beskriva grundläggande biologiska skillnader mellan olika viktiga husdjursslag i lantbruket, som påverkar vad de används till och vilka krav det ställer på utfodring och skötsel samt etiska aspekter på husdjurshållning.

- Översiktligt beskriva viktiga praktiker i animalieproduktionen.

- Översiktligt beskriva den svenska livsmedelsindustrin, samt internationella aktörer och livsmedelsmärkningar.

- Översiktligt känna till förädlingsprocesser och hygieniska aspekter i livsmedelsindustrin, och de krav som de ställer på lantbruksproduktion.

- Översiktligt beskriva förutsättningar (sociala, kulturella, ekonomiska) för landsbygdsutveckling.

- Översiktligt beskriva aspekter av landsbygdens historia (landskapet, historiska resurser)

-känna till och beskriva de landsbygdspolitiskt viktigaste institutionerna i Sverige.

Innehåll

Vid föreläsningar, seminarier, projektarbeten och övningar behandlas lantbrukets ekonomi, resurser, metoder – inklusive teknik – för produktion av varor och tjänster (husdjur, växter, livsmedel), samt dessa produkters förädling, med fokus på svenska förhållanden.

Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs

Kursens mål examineras genom skriftlig tentamen och godkänt deltagande i obligatoriska moment. • Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
• Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
• Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
• För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
  • Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
  • Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
  • Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
  • För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.

Övriga upplysningar

• Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
• Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.

Ytterligare information

Kostnader för resor och mat som kan uppkomma under studiebesök bekostas av studenterna.

Ansvarig institution/motsvarande

Institutionen för Ekonomi

Medansvariga:

Institutionen för husdjurens utfodring och vård Institutionen för molekylära vetenskaper Institutionen för stad och land Institutionen för växtproduktionsekologi

Kompletterande uppgifter

Fastställd av: PSR för agronomprogrammet - ekonomi

Betygskriterier

Det finns inga betygskriterier inlagda för denna kurs.

Litteraturlista

Litteratur i kursen LB0086 – vårterminen 2023

Mark och Växt 

Powerpointpresentationer från föreläsningarna kommer att användas som kurslitteratur.

Förslag på bok för den intresserade (ej obligatorisk kurslitteratur):

Vår mat – odling av åker- och trädgårdsgrödor av Håkan Fogelfors, Studentlitteratur AB.

Förslag på material som kan användas som komplement från bransch- och rådgivningsorganisationer kommer att finnas på Canvas.

Husdjur 

Husdjursdelen i kursen täcks till viss del av föreläsningar och powerpointpresentationer från dessa. Nedan finns förslag på litteratur som kan användas som komplement.

Broschyrer djurskyddsbestämmelser. Relevanta är Fjäderfä, Får och get, Gris, Nötkreatur: http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/djur-och-veterinarfragor/trycksaker9/djurskyddsbestammelser/index.html

Statistik om den svenska animalieproduktionens omfattning: https://jordbruksverket.se/download/18.78dd5d7d173e2fbbcda9888f/1597390149922/7_Kapitel%206_2020.pdf

Rapporter/artiklar som delvis beskriver de olika produktionssystemen

Värphöns:

https://stud.epsilon.slu.se/14084/1/Witthuhn_K_1804080.pdf

Slaktkyckling:

https://stud.epsilon.slu.se/16830/1/bengtsson-dm-210618.pdf

Grisar:

https://stud.epsilon.slu.se/13529/1/Hellqvist_J_180703.pdf

Nötkött:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1871141315000852#tbl1fnj

Mjölkkor:

https://hushallningssallskapet.se/wp-content/uploads/2019/04/mjolk-pa-gras-och-biprodukter-miljo-och-ekonomi-20190426_001.pdf

Länkar till viktig bransch/rådgivningsorganisationer m.m. där mer detaljerat material om produktionsgrenarna finns att tillgå på Canvas:

Livsmedelsvetenskap 

Föreläsningshandouts och material som föreläsarna lägger upp på Canvas kommer att användas istället för kurslitteratur.

Boken Livsmedelsvetenskap av Lena Jonsson, Ingela Marklinder, Margaretha Nydahl, Annica Nylander; ISBN 9789144095677. Boken är inte obligatorisk, men ett rekommenderat komplement. Köp andra upplagan.

Landsbygdsutveckling 

**Obligatorisk läsning **

Ekman, A. Utvecklingsbegreppet. I Ekman, A. Hansen, K. & Waldenström, C. (red.): Perspektiv på landsbygdsutveckling. Uppsala: SLU. Hittas på Canvas. (6 sid)

Hajdu, F. C. Eriksson, C. Waldenström, E. Westholm (2020). Sveriges förändrade lantbruk. Future Foods Reports 11. Uppsala: SLU – https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/fu-food/publikationer/future-food-reports/slu-futurefood_rapport_11.pdf (50 sid)

**Litteraturförslag för fördjupning **

Introduktion till landsbygdsutveckling

Avsnittet ”Perspektiv på landsbygd” (s. 17-28) i C. Bygdell: Omsorgsfylld landsbygd: rumsliga perspektiv på åldrande och omsorg på den svenska landsbygden, Upplands fornminnesförenings tidskrift, Nr. 56. – https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:770264/FULLTEXT01.pdf (11 sidor)

*Genus i svenskt lantbruk *

Pettersson, K., Arora-Jonsson, S. (2009). Den osynliga entreprenören – Genus och företagande i de gröna näringarna. För Lantbrukarnas Riksförbunds Jämställdhetsakademi. Hittas på Canvas (68 sid)

Civilsamhället, lantbruket och landsbygden

Avsnittet “Civilsamhället och dess betydelse i samhället i stort” (sid 21-27) i Harding. (2012). Framtidens civilsamhälle. Underlagsrapport 3 till Framtidskommissionen. Hittas på Canvas (7 sid)

Avsnittet “LRF – en del av civilsamhället” (s. 15-21) i Cras, P., J. von Essen, M. Nordfeldt, P. Åberg (2022). Om Lantbrukarnas Riksförbund som folkrörelseorganisation - Lokalavdelningarnas betydelser på landsbygden. Hittas på Canvas. (8 sid)

Politiska styrmedel, lantbruket och landsbygden

Eriksson, C. (2016). Jordbrukspolitik. I D. Silander & M. Öhlén (red.) Svensk politik och EU: hur svensk politik har förändrats av medlemskapet i EU. Stockholm: Santérus. Hittas på Canvas. (18 sid)

Röös, E. (2021). Policy brief - Styrning för hållbar matkonsumtion. SLU Future Food. Hittas på Canvas (4 sid)

Kapitlet “Vad är styrmedel?” (s. 9-12). I Trafikanalys. (2018). ABC om styrmedel. Hittas på Canvas (4 sid)

Livelihoods - försörjningsperspektivet

Hajdu, F. (2014). Lokala perspektiv kring hållbar försörjning på landsbygden i södra och östra Afrika. I S. Hagberg & G. Körling (red.): Resurser och politik i Afrika, Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi, YMER, s. 69-85 – http://slunik.slu.se/kursfiler/LB0085/30233.1617/Hajdu_2014.pdf (15 sid)

*Samhällsvetenskaplig lantbruksforskning *

Kuns, B. (2021). A review of recent social science literature on Swedish farming: a research agenda for understanding current and future challenges. Uppsala: Department of Urban and Rural Development, Swedish University of Agricultural Sciences. Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-p-113110

Waldenström, C. (2018). Kap 8: Lantbrukets roll i framtidens landsbygder, s. 203. I Syssner, J. (red.) (2018). Nya visioner för landsbygden. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1306047/FULLTEXT01.pdf (25 sid)

Ekonomi 

Artiklar, rapporter, och annat material som knyter an till föreläsningarna kommer att användas. Dessutom tillkommer artiklar och annan kompletterande litteratur från bransch- och rådgivningsorganisationer. Allt kursmaterial kommer att tillhandahållas på Canvas.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Nej Kursen ges som en programkurs: Agrar ekonomi Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 38060 SEK Nivå: Grundnivå (G1N)
Ämne: Lantbruksvetenskap
Kurskod: LB0086 Anmälningskod: SLU-30331 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för Ekonomi Studietakt: 100%