Projektbaserad forskningspraktik
This course is intended for students who wants to learn more about agricultural research and research methods. It is based on individual projects in order for you to be able to choose and plan for a project within the field of your interest.
With the support of a supervisor, you will identify a scientific problem to work with for the duration of the course. Your main focus will be on learning a research method, and the project itself can take place in a laboratory, in field or in a greenhouse. Along with your practical work you will also do literature studies in order to learn about the theoretical background of the method used, and to be able to compare it with other research methods within the field. The course will provide you with an insight into the research process and the work of a research group.
Information från kursledaren
LB0124 Project Based Research Training
This course is intended for students who wants to learn more about agricultural research and research methods. It is based on individual projects in order for you to be able to choose and plan for a project within the field of your interest.
With the support of a supervisor, you will identify a scientific problem to work with for the duration of the course. Your main focus will be on learning a research method, and the project itself can take place in a laboratory, in field or in a greenhouse. Along with your practical work you will also do literature studies in order to learn about the theoretical background of the method used, and to be able to compare it with other research methods within the field. The course will provide you with an insight into the research process and the work of a research group.
best regards
Samar Khalil
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LB0124-40070 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LB0124
Läsåret 2024/2025
Projektbaserad forskningspraktik (LB0124-40021)
2025-03-25 - 2025-06-08
Läsåret 2024/2025
Projektbaserad forskningspraktik (LB0124-30031)
2025-01-20 - 2025-03-24
Läsåret 2024/2025
Projektbaserad forskningspraktik (LB0124-20021)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2024/2025
Projektbaserad forskningspraktik (LB0124-10032)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2023/2024
Projektbaserad forskningspraktik (LB0124-40020)
2024-03-20 - 2024-06-02
Läsåret 2023/2024
Projektbaserad forskningspraktik (LB0124-30071)
2024-01-15 - 2024-03-19
Läsåret 2023/2024
Projektbaserad forskningspraktik (LB0124-20032)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2023/2024
Projektbaserad forskningspraktik (LB0124-10090)
2023-08-28 - 2023-10-30
Läsåret 2022/2023
Projektbaserad forskningspraktik (LB0124-30112)
2023-01-16 - 2023-03-21
Läsåret 2022/2023
Projektbaserad forskningspraktik (LB0124-20072)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2022/2023
Projektbaserad forskningspraktik (LB0124-10119)
2022-08-29 - 2022-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
LB0124 Projektbaserad forskningspraktik, 15,0 Hp
Project based research trainingÄmnen
Trädgårdsvetenskap LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0101 |
Fördjupning
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskravAvancerad nivå (A1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp på avancerad nivå inom lantbruksvetenskap eller trädgårdsvetenskap, samt Engelska B.Mål
Studenten får insikt i forskning och forskningsmetodik inom trädgårds- och jordbruksvetenskap genom praktiskt arbete inom en forskargrupp. Studenten fördjupar sig i teorin bakom relevanta metoder för att kunna förstå dess möjligheter och begränsningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
tillämpa en eller flera metoder inom det relevanta forskningsområdet
förstå den teoretiska bakgrunden till de använda metoderna
identifiera en frågeställning, samla in alternativt använda relevanta data, samt analysera och diskutera data och metoder på vetenskaplig grund
ha insikt i forskningsprocessen och en forskargrupps arbetssätt
relatera forskningen till FNs hållbarhetsmål
Innehåll
Ramen för kursen är ett individuellt projekt. Studenten identifierar ett forskningsområde eller en forskningsmetod hen vill lära sig mer om och kontaktar kursledaren samt en forskare som kan handleda. I början av kursen identifierar studenten och handledaren ett individuellt projekt inom forskargruppens område och en tidsplan skrivs. Studenten får en introduktion till det aktuella laboratoriets, eller försöksfältets, specifika arbets- och säkerhetsrutiner. Efter en tids handledning kring de aktuella metoderna arbetar studenten mer självständigt kring sitt projekt. Litteraturstudier med anknytning till projektet inkluderas i arbetet. Studenten ska redovisa sitt arbete i form av en vetenskaplig rapport som innefattar introduktion, material och metod, resultat samt en diskussion kring de använda metodernas möjligheter och begränsningar. Diskussionen ska även inkludera ett avsnitt angående hur forskningsprojektet relaterar till FNs hållbarhetsmål. Utöver detta presenterar studenten sitt arbete som ett muntligt föredrag för forskargruppen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Följande moment ingår i examinationen:
• Studenten ska aktivt ha tagit del av forskargruppens arbete.
• En godkänd vetenskaplig rapport skriven på engelska
• En genomförd muntlig presentation av resultaten.
Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen kommer att öka studentens förståelse för forskningsarbete och några specifika metoder. Det utförda arbetet kan vara lämpligt som en förstudie till ett kommande mastersarbete.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi
Medansvariga:
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
LB0124 - Project based research training, 15.0 credits
Course assessment criteria
Objectives:
The student will gain an insight into research by working with a project in close association with a research group. The student will be able to train, in practice, how to apply some of the methods used by the research group in order to solve a specific problem. The student will also study the theory behind the methods in order to understand the limitations and possibilities of them.
Learning outcome |
3: Pass |
4: Pass with Credit |
5: Pass with Distinction |
The practical use of research methods |
The student is able to apply and use some methods used in agricultural research |
|
|
Theoretical background of research methods |
The student understands the theoretical background of some methods used in agricultural research |
As for grade 3 and; The student is able to discuss advantages, disadvantages and limitation with some methods used in agricultural research |
As for grade 4 and; The student is able to compare advantages for different methods when applied at various research questions |
Writing a scientific paper |
The student is able to present results in the form of a scientific paper |
|
|
The research process |
The student has an insight in the research process and the work of a research group |
|
|
For grade 3 the student must reach grade 3 for all learning outcomes
For grade 4 the student must reach grade 3 for all learning outcomes plus grade 4 for the learning outcomes where 4 can be reached
For grade 5 the student must reach grade 3 for all learning outcomes plus grade 5 for the learning outcomes where 5 can be reached