Ny sökning
LK0219

Växtkomposition

Kursen syftar till att utveckla förmågan att använda växter och att gestaltningsmässigt sätta samman välfungerande planteringar med olika karaktär och för olika ändamål. Kursen bygger på tidigare inhämtad kunskap om växter samt deras egenskaper och krav på växtplats. I praktiska övningar relateras planteringsförslag till övergripande mål för karaktär och funktion. Innehållsmässigt sträcker sig kursen från diskussioner om planteringars roll i större rumsliga sammanhang till överväganden kring kompositionsmässiga aspekter beträffande färg, form, struktur och textur.


Information från kursledaren

Hej och välkomna till kursen Växtkomposition LK0219!

Nu är äntligen schemat utlagt!!!

Jag har försökt att hitta en bra balans mellan att vistas på campus och att ses på zoom. I genomsnitt är vi på campus 2 ggr/vecka. Några gånger fler ggr andra ggr färre. Jag har försökt nyttja zoom i de situationer där zoom passar bäst helt enkelt och bla för att se till att intressanta föreläsare från andra delar av landet kan vbara med i vår kurs!

I år blir det en spännande kurs med många inspirerande föreläsare och projekt. Kursen innehåller 3 stycken huvudprojekt och modulindelningen ( antal hp/ projekt) har förändrats en smula sedan tidigvarande år. Projekt 1, som heter kompositionsprinciper är i stort sett samma medan projekt 2, som i år har fokus på hållbarhet, har fått mer utrymme i schemat och kommer även innehålla ett moment där ni lär er räkna på vad ett projekt kostar. I Projekt 3 som vi år kallar 'Naturalistisk plantering' kommer fokus ligga på att sätta samman en välfungerande och välkomponerad större plantering.

Växten är självklart alltid i centrum i alla projekten men där skalan, sammanhanget, samspelet med omgivning och andra material skiljer sig en del mellan de olika projekten.

Två böcker är obligatoriska som kurslitteratur:

  • Oudolf, P, Kingsbury, N, 2013, Planting a New Perspective ISBN 978-160469-370-6 Portland
  • Dunnett, Nigel, 2019, Naturalistic Planting Design: The Essential Guide ISBN 9780993389269

Jag är laddad för en ny spännande kurs och ser fram emot att träffa er!

Varm välkomna! Er kursledare Mona Wembling

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

LK0219-20144 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för LK0219

Läsåret 2024/2025

Växtkomposition (LK0219-20031)

2024-11-01 - 2025-01-19

Läsåret 2023/2024

Växtkomposition (LK0219-20109)

2023-10-31 - 2024-01-14

Läsåret 2022/2023

Växtkomposition (LK0219-20002)

2022-11-01 - 2023-01-15

Läsåret 2020/2021

Växtkomposition (LK0219-20103)

2020-11-02 - 2021-01-17

Läsåret 2019/2020

Växtkomposition (LK0219-20120)

2019-11-01 - 2020-01-19

Läsåret 2018/2019

Växtkomposition (LK0219-20011)

2018-11-05 - 2019-01-20

Läsåret 2017/2018

Växtkomposition (LK0219-20086)

2017-10-30 - 2018-01-14

Läsåret 2016/2017

Växtkomposition (LK0219-20069)

2016-10-31 - 2017-01-15

Läsåret 2015/2016

Växtkomposition (LK0219-20099)

2015-10-26 - 2016-01-17

Läsåret 2014/2015

Växtkomposition (LK0219-20095)

2014-11-10 - 2015-01-18

Läsåret 2013/2014

Växtkomposition (LK0219-20074)

2013-11-11 - 2014-01-19

Kursplan och övrig information

Betygskriterier

Betygskriterier LK0219, Växtkomposition, 15hp. Ht -2021

Lärandemål enligt kursplan

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

1. beskriva och exemplifiera flera svenska och/eller internationella förebilder som karakteriseras av en hög kvalitativ nivå beträffande växtkomposition och formtänkande.

2. gestalta/komponera karaktärsstarka miljöer, vilka huvudsakligen består av växter, som från de stora formmässiga och rumsliga helheterna ända ner till minsta detalj genomsyras av en abstrakt idé/ett koncept.

3. redogöra för olika växters lämplighet som gestaltningsmedel i olika situationer, med tanke på rumslighet, ståndort, skötselambitioner och funktion.

4. gestalta och komponera välfungerande planteringar/miljöer med hänsyn tagen till olika växtplatsers skiftande förutsättningar beträffande rumslighet, ståndort, skötselambitioner, bestämd budget och funktion.

5. upprätta en korrekt planteringsplan med tillhörande växtlista.

Kursmoment / ingående

lärandemål

Projekt 1 ( 4 hp)

Kompositionsprinciper

/ 1,2, 3,4

Projekt 2 - Ett hållbart trädgårdsrum ( 5hp)

/ 2,3,4,5

Projekt 3 - Naturalistiska planteringar ( 6 hp)

/4,3,2,5

5

Visar mycket god förståelse för valda stilbildares kompositionsprinciper och har på ett intressant och kreativt sätt utnyttjat dessa principer i en karaktärsstark och mycket väl genomarbetad gestaltning som framhäver de valda växterna på ett slående sätt. Valt växtmaterial är anpassat efter ståndorten och tar stor hänsyn till skötselaspekter. Visar mycket god förmåga att omsätta kurslitteraturens kunskap i inlämnat förslag. Övningen är inlämnad i tid.

Kan presentera ett förslag på ett trädgårdsrum, som genomsyras av ett tydligt och engagerande koncept, vilket redovisas på ett slående och tilltalande sätt. Förslaget visar stor förståelse för hållbarhet, genomförbarhet och samtliga växter, detaljer och material är redovisade på ett tydligt sätt. Planteringen är redovisad i en formellt korrekt planteringsplan. Förslaget är som helhet mycket väl genomarbetat. Visar mycket god förmåga att omsätta kurslitteraturens kunskap i inlämnat förslag. Uppgiften är inlämnad i tid.

Kan presentera ett genomarbetat, tilltalande och innovativt förslag på en naturalistisk plantering som tar stor hänsyn till beställarens önskemål, platsens förutsättningar samt ståndort. Visar mycket stor förståelse för växternas krav samt för växternas samspel och dynamik. Visar i förslaget mycket stor insikt i skötselaspekter. Visar mycket god förmåga att omsätta kurslitteraturens kunskap i inlämnat förslag. Planteringar redovisas i en korrekt planteringsplan. Redovisningen är tydlig och säljande. Uppgiften är inlämnad i tid.

4

Visar mycket god förståelse för valda stilbildares kompositionsprinciper och har på ett intressant sätt utnyttjat dessa principer i en karaktärsstark och väl genomarbetad gestaltning som framhäver de valda växterna på ett bra sätt. Valt växtmaterial är anpassat efter ståndorten och tar hänsyn till skötselaspekter. Visar god förmåga att omsätta kurslitteraturens kunskap i inlämnat förslag. Övningen är inlämnad i tid.

Kan presentera ett förslag på ett trädgårdsrum som genomsyras av ett tydligt och intresseväckande koncept. Förslaget visar stor förståelse för genomförbarhet, hållbarhet och samtliga växter, detaljer och material är redovisade på ett tydligt sätt. Planteringen är redovisad i en formellt korrekt planteringsplan. Förslaget är som helhet väl genomarbetat. Visar god förmåga att omsätta kurslitteraturens kunskap i inlämnat förslag. Uppgiften är inlämnad i tid.

Kan presentera ett genomarbetat, tilltalande förslag på en storskalig plantering som tar stor hänsyn till beställarens önskemål, platsens förutsättningar samt ståndort. Visar stor förståelse för växternas krav samt för växternas samspel och dynamik. Visar i förslaget stor insikt i skötselaspekter. Visar god förmåga att omsätta kurslitteraturens kunskap i inlämnat förslag. Planteringar redovisas i en korrekt planteringsplan. Redovisningen är tydlig och säljande. Uppgiften är inlämnad i tid.

3

Visar förståelse för valda stilbildares kompositionsprinciper och har på ett relevant sätt utnyttjat dessa principer i en karaktärsstark gestaltning som framhäver de valda växterna. Valt växtmaterial är anpassat efter ståndorten och tar hänsyn till skötselaspekter. Visar förmåga att omsätta kurslitteraturens kunskap i inlämnat förslag.

Kan presentera ett förslag på ett trädgårdsrum som genomsyras av ett tydligt koncept. Förslaget är genomförbart och samtliga växter, detaljer och material är redovisade. Planteringen är redovisad i en formellt korrekt planteringsplan. Visar förmåga att omsätta kurslitteraturens kunskap i inlämnat förslag.

Kan presentera ett förslag på en naturalistisk plantering som tar hänsyn till beställarens önskemål, platsens förutsättningar samt ståndort. Visar förståelse för växternas krav samt för växternas samspel och dynamik. Förslaget tar hänsyn till skötselaspekter. Visar förmåga att omsätta kurslitteraturens kunskap i inlämnat förslag. Planteringar redovisas i en korrekt planteringsplan.

U

Närvaro, deltagande eller

inlämning

Uppgifterna skall vara utförda inom utsatt tid för att betyg högre än 3 skall ges. Närvaro, deltagande i, och/eller inlämning av ovanstående moment krävs för att erhålla betyg på kursen. Närvaro på 85% av kursens obligatoriska moment (seminarier och exkursion) krävs för erhållande av betyg.

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 74982 SEK Nivå: Grundnivå (G2F)
Ämne: Landskapsarkitektur
Kurskod: LK0219 Anmälningskod: SLU-20144 Plats: Alnarp Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning Studietakt: 100%