Ny sökning
LK0297

Möte med landskap 2

En genomgående pedagogisk utgångspunkt i kurserna under den första terminens undervisning på landskapsarkitektprogrammet, Alnarp, är ett integrerat perspektiv på kursgenomförande och inlärning, där kombinationen av olika kunskapsområden bidrar till studenternas förståelse för landskapets och landskapsarkitekturens komplexitet och sammanhang.


Detta uppnås genom att undervisningen tar utgångspunkt i studier av några olika huvudplatsers historik, egenskaper och uttryck där strävan efter förståelse för landskapliga företeelser i hög grad styr innehåll och pedagogik under kursen. Detta gör att fokus i kursen kommer att styras av vilka huvudplatser som studeras. Andra kompletterande referensplatser används för att förankra och fördjupa kunskaperna.


Som en central del i ett integrerat lärande ska studenterna öva på att analysera, behandla och syntetisera kunskaperna genom metoder betydelsefulla för landskapsarkitekten (t ex skissa, skriva, visualisera och presentera). Dessa återkommande moment möjliggör en fördjupad kunskapsprocess och tränar studenternas kommunikationsförmåga. Målet är att kursen under terminen ska ge studenten ett förhållningssätt till kunskap och metod som ger studenterna verktyg för att genomföra efterföljande kurser inom programmet, och lägga grunden för kommande yrkesverksamhet som landskapsarkitekt.


Kursen genomförs med hjälp av exkursioner, studieresa, seminarier, föreläsningar, individuella uppgifter, grupparbeten och tentamina. Många undervisningsmoment är upplevelsebaserade, t ex studiebesök, vandringar m.m. Det ska finnas utrymme i kursen för att kunna utforska aspekter som inte är på förhand givna.


Under korta perioder ges studenten också möjlighet att själv fördjupa sig i ett valfritt område inom landskapsarkitekturen och presentera det på lämpligt sätt. Under kursen sammanställer studenterna underlag för den portfoliosammanställning och utställning som avlutar kursen och terminen.


Med huvudplatserna, referensplatserna, ett integrerade perspektiv på inlärning samt syntetiserande metoder avser kursen att framför allt förmedla kunskaper och färdigheter inom tre till omfattningen lika representerade kunskapsområden: formlära, trädgårds- och landskapshistoria samt växtmaterialkunskap. I kursen kommer också området landskapsarkitektens yrkesroll utgöra en aspekt som syftar till ökad förståelse för yrkets roll i dagens samhällsbyggande. Övrigt innehåll omfattar bl.a. introduktioner till design-, planerings- och förvaltningsteori. Seminarier, presentationer, exkursioner och studieresa är obligatoriska moment.


Kursen ger 5 hp färdighetstränande poäng.


Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

LK0297-20039 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för LK0297

Läsåret 2022/2023

Möte med landskap 2 (LK0297-20182)

2022-11-01 - 2023-01-15

Läsåret 2021/2022

Möte med landskap 2 (LK0297-20137)

2021-11-02 - 2022-01-16

Läsåret 2020/2021

Möte med landskap 2 (LK0297-20066)

2020-11-02 - 2021-01-17

Läsåret 2019/2020

Möte med landskap 2 (LK0297-20105)

2019-11-01 - 2020-01-19

Läsåret 2018/2019

Möte med landskap 2 (LK0297-20024)

2018-11-06 - 2019-01-20

Läsåret 2017/2018

Möte med landskap 2 (LK0297-20089)

2017-10-30 - 2018-01-14

Kursplan och övrig information

Litteraturlista

Obligatorisk litteratur:

Hallemar & Forsell. (2013). Staden #6 Karlskrona. Podcast

Albers, Josef. (1981). Albers färglära. Forum. S. 13-19

Sjöman H. & Slagstedt J. (2015) Träd i urbana landskap, Lund: Studentlitteratur, S. 231 – 322

Saebö A. m. fl. (2003) Selection of trees for urban forestry

Sjöman & Lagerström* (2007) Stadens hårdgjorda miljöer som växtplats. *Gröna Fakta 5/2007

Reid, Grant W. (2002). Landscape Graphics. New York: Watson-Guptill

Baskinger, M & Bardel, W. (2013). Drawing idéas – a hand drawn approach for better design. New York: Watson Guptil. S. 8-9, 139-140

Cross, Nigel. (2011). Design thinking. New York: Bloomsbury visual arts. S. 1-90, 115-149

Hoffman, Alma R. (2020). Sketching as design thinking. New York: Routledge. S. 17-23, 121-122

Kirby Lockard, William. (2000). Design Drawing Experiences. New York: Norton. S. 51-64

Krupinska, Jadwiga. (2016). Att skapa det tänkta. Lund: Studentlitteratur. S 127-131, 134-140, 143-145

Wingren, Carola (red). (2017). Landskapet och skissen. Valda sidor

Wikberg N, Åsa m. fl. (2017). Design: Process och metod. Lund: Studentlitteratur. S. 10-11, 16-17, 28-31, 104-105, 108-111, 118

Murphy, Michael D. (2016). Landscape Architecture Theory. Washington: Island Press. S. 200-215

Diverse material som stöd för lignosinlärning och tillgängliggörs på Canvas under kursen.

Referenslitteratur:

Drougge, Åsa m. fl. (2016). Landskap Nu! – samtida svensk Landskapsarkitektur. Stockholm: Sveriges arkitekter.

Hallemar, Dan och Kling, Anders. (2013). Guide till svensk landskapsarkitektur. Stockholm: Arkitektur förlag.

Campanario, Gabriel. (2012). The art of urban sketching – Drawing on location around the world. Minneapolis: Quarry books. Valda sidor.

Persson, Per-Ola. (1979). Perspektivlära för arkitekter. Göteborg: CTH arkitektur-visualiseringsteknik. Valda sidor.

Johnson, O & More, D. (2006) Collins Tree Guide The Most Complete Field Guide to the Trees of Britain and Europe. London: HarperCollins Publishers. (som en pocketversion av Cassell’s Trees of Britain & Northern Europe).

Hutchinson, Edward. (2019*). Drawing for Landscape Architecture – Sketch to screen to site*. London: Thames & Hudson.

Jacobsson, Fanny. (2009). Illustrationer av Landskapsarkitektur. Sveriges lantbruksuniversitet. Självständigt arbete vid LTJ-fakulteten/Landskapsarkitektprogrammet. Sid: 10-20, 41-56

Dee, Catherine. (2012). To design landscape. London/New York: Routledge. S. 91, 98-99, 110-111, 128-131, 140-141, 188-189

Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna. (2015). Akademiskt läsande och skrivande

Dysthe, Olga m. fl. (2011). Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning.

Kirby Lockard, William. (2000). Design Drawing Experiences. New York: Norton

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Nej Kursen ges som en programkurs: Landskapsarkitektprogrammet, Alnarp Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 74982 SEK Nivå: G1N
Ämne: Landskapsarkitektur Landskapsarkitektur
Kurskod: LK0297 Anmälningskod: SLU-20039 Plats: Alnarp Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning Studietakt: 100%