Planeringens grunder
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0299-20179 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0299
Läsåret 2024/2025
Planeringens grunder (LK0299-20075)
2024-11-01 - 2025-01-19
Läsåret 2023/2024
Planeringens grunder (LK0299-20040)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Planeringens grunder (LK0299-20013)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Planeringens grunder (LK0299-20138)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Planeringens grunder (LK0299-20067)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Planeringens grunder (LK0299-20106)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Planeringens grunder (LK0299-20015)
2018-11-05 - 2019-01-20
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0299 Planeringens grunder, 15,0 Hp
Landscape Planning FoundationsÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Detaljplaneringsuppgift | 2,0 | 0402 |
Litteraturseminarium | 2,0 | 0403 |
GIS-moment | 3,0 | 0404 |
Uppsats | 8,0 | 0405 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet samt:- Matematik 3b alternativt Matematik 3c
- Naturkunskap 2
- Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Mål
Kursens syfte är att studenten ska uppnå grundläggande kunskaper kring landskapsinformation och dess användning inom fysisk planering samt kunskaper om analys av landskapets uppbyggnad och markanvändning samt därtill hörande ekologiska, kulturhistoriska och visuella värden.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
beskriva planeringsprocesser på olika nivåer samt känna till aktörer på statlig, regional och kommunal nivå.
utifrån eget formulerade frågeställningar självständigt söka, skriftligt sammanställa, skapa och förmedla landskapsinformation från nationella och internationella datakällor.
utifrån givna data självständigt genomföra landskapsanalyser med hjälp av digitala verktyg, såsom GIS.
skriva en fullständig vetenskaplig uppsats utifrån egna frågeställningar och metodval.
Innehåll
Kursen läggs upp med individuella övningar i bl a GIS-programvaror där studenten i anknytning till olika projekt får träning i landskapsanalys och landskapsinformation. Övningarna varvas med föreläsningar bl a i metodik, representationer i landskapet, och vilka planinstrument som ingår i översiktlig planering. I kursen hålls också seminarier bl a kring litteratur och hur man bearbetar fältdata samt studiebesök. Att kunna använda sig av bibliotekstjänster utgör en del av kursens innehåll.
Schemalagda övningar och litteraturseminarier är obligatoriska.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Redovisningar av övningsuppgifter, litteraturseminarium, uppsats.
Aktivt deltagande i obligatoriska moment.
Godkänt deltagande i litteraturseminarium.
Godkända redovisningar av övningsuppgifter.
Godkänd uppsats.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 hp färdighetstränande poäng.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Kompletterande uppgifter
Betygskriterier
Detaljplaneuppgift (2 hp), för godkänt betyg krävs:
Aktivt deltagande i planövningar, grupparbete och redovisningar.
Litteraturseminarium (2 hp), för godkänt betyg krävs:
Inlämnad litteraturuppgift.
Aktivt deltagande i litteraturseminarium.
GIS-moment (3 hp), för godkänt betyg krävs:
Godkända GIS-övningar.
Godkänd GIS-workshop.
Uppsats (8 hp), för betyg 3, 4 respektive 5 kräv:
För betyg 3:
Arbetet har en tydligt genomförd argumentation från bakgrund till resultat och avslutande diskussion/slutsatser.
Arbetet har väl avgränsade frågeställningar.
Arbetet har till stor del korrekta referenser till litteratur, bilder, kartor mm., inkl. korrekt referenslista.
Arbetet har en acceptabel nivå på språkbehandling.
Arbetet innehåller tydliga och relevanta GIS-illustrationer.
För betyg 4, utöver kriterier för betyg 3, även:
Arbetet är på ett tydligt och relevant sätt kopplat till en vidare praktisk kontext (kommunal, fysisk planering) och/eller akademisk diskurs.
Arbetet har en hög nivå på språkbehandling.
Innehåller tydliga och relevanta GIS-illustrationer.
För betyg 5, utöver kriterier för betyg 3 och 4, även:
I arbetet förs en kritisk metodreflektion.
Mycket hög nivå gällande arbetets disposition, logik och relevans.
Arbetet innehåller självständigt utförda, tydliga och relevanta GIS-analyser.