Landskapsförvaltning
Information från kursledaren
Hej och varmt välkommen till kursen i Landskapsförvaltning som startar efter sommaren!
Johanna Deak Sjöman heter jag och jag kommer att vara kursansvarig för kursen i Landskapsförvaltning i period 1, hösten 2023.
Vi kommer att inleda ert andra år på utbildningen med att dyka ner i vad som menas med förvaltning och skötsel och vilken betydelse det har för alla de skeden och arbetsuppgifter ni kommer ha framför er i resterande kurser, men även i yrkeslivet. Vi kommer att utföra praktiskt arbete och se hur skötsel kan vara både gestaltande och skapande samt avgörande att ha i beräkning vid planering, projektering och för en långsiktig hållbarhet. Vi kommer öva oss i att agera beställare och utförare för två områden i Lund; åka på exkursion och få möjlighet att lyssna på praktikers erfarenheter. Som en röd tråd genom kursens samtliga veckor håller vi även tre litteraturseminarium i syfte att koppla förvaltning och skötsel till de större frågorna om klimatförändringar, urbanisering, biologisk mångfald och hur olika förvaltningsmodeller och organisationer fungerar.
Vi börjar med att ses måndag 28 augusti kl. 13.15 i Crafoordsalen i Alnarp för en kursintroduktion.
Första kursveckan kommer att bestå av föreläsningar (fysisk på sal) och undervisning ute i Alnarpsparken som en förberedelse inför kursens andra vecka då vi åker till KARÖN för en exkursion och övning. Resan till Blekinge skärgård är något av en tradition för vår institution samt för alla er som börjar årskurs 2. Den brukar vara mycket uppskattad. Karö-dagarna tar upp viktiga frågor som rör natur- och kulturvård i ett landskap i förändring där du är aktivt deltagande i direkta insatser. Resan infaller antingen måndag 4/9 till onsdag 6/9 ELLER onsdag 6/9 till fredag 8/9 beroende på vilken grupp du tillhör. På Karön kommer vi att bo i stugor i mindre grupper om fyra personer. Räkna med att bussen kommer att lämna Malmö och Alnarp vid halv sju- sjutiden på morgonen och anlända till Ronneby strax innan 10 måndag alt. onsdag. I Ronneby ska vi också guidas i Brunnsparken. Avresa från Karön på onsdag alt. fredag är strax efter kl. 14 och stopp på hemfärd planeras i dagsläget för Lund, Alnarp och Malmö och det brukar bli runt 17 tiden.
Kursen i 'Landskapsförvaltning' samkörs med lingarnas kurs 'Skötsel av grönytor och naturmarker' och ni kommer att ha en gemensam Canvas eftersom vi till största del kommer att arbeta tillsammans.
Frågor som rör växtkännedom ställs till Karin Ingemansson, som ansvarar för detta moment (karin. ingemansson@slu.se)
Tänk på att stämma av med studieadministrationen över anmälan och att registrera dig till kursen – så når du allt material på kursens Canvas så småningom.
Hör av er om det skulle vara något ni undrar över!
Vänligaste - Johanna
P.S. GLÖM INTE SJÄLVREGISTRERINGEN TILL KURSEN PÅ LADOK 21-28 augusti
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0352-10111 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0352
Läsåret 2024/2025
Landskapsförvaltning (LK0352-10105)
2024-09-02 - 2024-10-31
Läsåret 2022/2023
Landskapsförvaltning (LK0352-10347)
2022-08-29 - 2022-10-31
Läsåret 2021/2022
Landskapsförvaltning (LK0352-10262)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Landskapsförvaltning (LK0352-10137)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Landskapsförvaltning (LK0352-10210)
2019-09-02 - 2019-10-31
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0352 Landskapsförvaltning, 15,0 Hp
Park- and Landscape ManagementÄmnen
LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Dynamisk skötseluppgift | 1,5 | 0302 |
Växtkännedom | 2,0 | 0304 |
Hemtentamen | 5,5 | 0305 |
Beställar- och utföraruppgiften | 6,0 | 0306 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskravGrundnivå (G1N)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet samt:- Matematik 3b alternativt Matematik 3c
- Naturkunskap 2
- Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Förkunskapskravet kan också uppfyllas på annat sätt som ger motsvarande kunskaper.
Mål
Kursen syftar till att utveckla studentens kunskaper och färdigheter vad avser park- och naturmarkförvaltning med särskild tyngdpunkt på organisatoriska och praktiska aspekter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
beskriva, motivera och utföra olika praktiska åtgärder samt förklara hur de påverkar förvaltningen av platsens eller landskapets funktion och karaktär.
identifiera och analysera relevant vegetation som en central del av förvaltningen av grönytor.
i grupp planera, genomföra, bearbeta och skriftligen redovisa en verklighetsbaserad skötseluppgift.
förklara vilken betydelse förvaltningsskedena har för landskapsarkitektens yrkespraktik såväl på övergripande (visionär), som taktiska och mer detaljerad (praktisk) nivå
Innehåll
Kursen behandlar förvaltning av utemiljöer. I kursen knyts teoretiska kunskaper samman med praktiska erfarenheter.
Vid föreläsningar, övningar och litteraturstudier läggs en grund för mer tillämpade uppgifter.
Genom teorier, fältstudier och exkursioner byggs en referensbild av förvaltningsproblematiken kring utemiljöer och lösningar på denna. Även kunskapsutveckling i vegetationskännedom och växtanvändning ingår i byggandet av denna referensbild.
Samtliga erfarenheter ligger till grund för ett projektarbete som utgör en viktig stomme i kursen och som syftar till att ge studenten ett helhetsgrepp på förvaltning av offentliga miljöer.
Det kan förekomma obligatoriska övningar, exkursioner och seminarier under kursen.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Skriftlig projektredovisning, litteraturseminarium samt redovisning av övningsuppgifter.
Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
Godkänt deltagande i litteraturseminarium.
Godkänd projektredovisning.
Godkända redovisningar av övningsuppgifter.
◾Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
◾Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
◾Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
◾För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ger 15 hp färdighetstränande poäng. ◾Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på. ◾Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning
Litteraturlista
**KURSVECKA 1 & 2 **
Gunnarsson, A. (2011) Om landskapsvårdens och trädgårdens hantverk. I Löfgren, E. Redaktör: Hantverkslaboratorium. Göteborgs Universitet. Sid 50-61. (Inte obligatorisk läsning)
Gustavsson, R. (2007) Sammanfattning av Karölandskapet - Förslag till övergripande handlingsstrategier och till en fördjupad åtgärdsplan. (Obligatorisk läsning)
Ingemansson, K. (2023) Kortfattat om Ronneby brunn och Karön – introducerande text inför Karön-resan. (Obligatorisk läsning)
Malmö stad. (2006) Principer för beskärning. (Obligatorisk läsning)
Nilsson, U., Kärnestam, E. & Sandskär, B. (2014) Växtskyddets grunder. SLU. Institutionen för växtskyddsbiologi. Läs kapitel: 1, 4, 5, 6. (Obligatorisk läsning)
Vollbrecht, K., Alm, G. (2006) Beskärningsboken. Natur & Kultur. (Köps av den enskilde studenten, och kostar på de flesta ställen mellan 150 och 200 kr)** * **(Inte obligatorisk läsning)
Wiström, B., Richnau, G., Busse Nielsen, A., Gustavsson, R. (2009) Strukturrika planteringar – en möjlighet för stadens grönska. Movium, Alnarp. Gröna fakta 2009:5. (Obligatorisk läsning)
LITTERATURSEMINARIUM 5 & 8 sept., 25 sept., 17 okt.
Jansson et al. (2021; 2022) Utemiljöns förvaltning och governance. Särtryck från tidskriften Landskap. Del 1, 2, 6. (Obligatorisk läsning)
Jansson et al. (2021; 2022) Utemiljöns förvaltning och governance. Särtryck från tidskriften Landskap. Del 3. (Obligatorisk läsning)
Randrup, T. B., Lindholst, A. C., Dempsey, N. (2022) Managing the maintenance of urban open space. Kapitel 9. I Jansson & Randrup Red. Urban Open Space Governance and Management. (Obligatorisk läsning)
Jonsson, B. G. (2021) Vad är biologisk mångfald? Det biologiska perspektivet. Biodiverse #3 (Obligatorisk läsning)
Persson, A. S. & Smith, H. G. (2014) Biologisk mångfald i urbana miljöer – Förutsättningar, fördelar och förvaltning. CEC Syntes Nr 02
Lunds universitet. (Obligatorisk läsning)
Randrup et al. (2022) Moving beyond the nature-based solutions discourse: introducing nature-based thinking. Urban Ecosystems. (Obligatorisk läsning)
BESTÄLLAR/UTFÖRARUPPGIFTEN 26 sept. - 23 okt.
Dempsey, N., Smith, H. & Burton, M. (2014). Place-Keeping: Open Space Management in Practice. Routledge. Kapitel 2. (Obligatorisk läsning)
Hovind, J. & Holgersen, S. (2021) Effektiv skötsel = grön framgång.(Obligatorisk läsning)
Gunnarsson, A., Jansson, M., Fors, H. & Kristensson, E. (2012) Vegetationsstyrning för ökad trygghet. Rapport 2012:13, Fakulteten för landskapsplanering, trädgårds- och jordbruksvetenskap, SLU, Alnarp. (Inte obligatorisk läsning)
Jansson, M. & Andersson, C. (2018) Lekplatsers kvalitet – verktyg för värdering och utveckling. Movium. Alnarp. Gröna fakta. 2018:3. (Inte obligatorisk läsning)
Jansson et al. (2021; 2022) Utemiljöns förvaltning och governance. Särtryck från tidskriften Landskap. Del 4 & 5. (Obligatorisk läsning)
Persson, B. (1998) Skötselmanual 98. Movium, Alnarp, Gröna Fakta 1998:8. (Obligatorisk läsning)
Persson, B., Kristoffersson, A., & Fors, H. (2009) Skötselmanual för bostadsgårdar. Movium, Alnarp. Gröna Fakta 4/2009. (Obligatorisk läsning)
Randrup, T. B. & Östberg, J. (2017) Hållbar grönyteskötsel. Rapport 2017:6 ISBN 978-91-576-8934-4, Sveriges Lantbruksuniversitet, Alnarp 2017. (Obligatorisk läsning)
Stoltz et al., (2012) Malmöbors upplevelse av fem utemiljökaraktärer, LTJ Rapportserie, 2012:10, SLU, Alnarp. (Inte obligatorisk läsning)
Sjöman, H. & Slagstedt, J. (2015) Rätt träd på rätt plats. I Sjöman, H., & Slagstedt, J. Träd i urbana landskap. sid. 331-361.** *** Finns att låna på biblioteket. (Obligatorisk läsning)
UNDP (2019) FN:s utvecklingsprogram. Globala målen. Tillgänglig på: http://www.globalamalen.se/ (Obligatorisk läsning)
Naturvårdsverket (2022) Sveriges miljömål https://www.sverigesmiljomal.se/ (Obligatorisk läsning)