Projektledning för landskapsingenjörer 2
I den här kursen får du arbeta med utmaningar kopplade till hållbar planering och förvaltning av framtidens städer. Utmaningarna för framtidens landskapsingenjörer är komplexa, inte minst för att det finns många aktörer att hantera och starka, ibland motstridiga intressen. Vårt redskap när det gäller att arbeta tillsammans med människor i komplexa situationer är kommunikation.
Under kursen får du lära sig använda verktyg för att kunna hantera olika situationer som yrkesverksamma landskapsingenjörer möter. Föreläsningar och litteraturseminarier ger dig fördjupad teoretisk förståelse och nya förhållningssätt. Till hjälp kommer vi att fokusera på ett antal centrala begrepp: Aktör, delaktighet, demokrati, dialog, information, intressemotsättning, kommunikation, komplexitet, metod, perspektivtagande, process, professionell, projekt, samtal, samverkan, utvärdering och yrke.
Genom studiebesök och gästföreläsningar samt i projektarbeten i grupp får du möjlighet att reflektera över olika yrkesroller såsom myndighets- samt ledarrollen och dess förutsättningar med fokus på kommunikativa aspekter.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
LK0364-20046 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för LK0364
Läsåret 2020/2021
Projektledning för landskapsingenjörer 2 (LK0364-20027)
2020-11-02 - 2021-01-17
Kursplan och övrig information
Kursplan
LK0364 Projektledning för landskapsingenjörer 2, 15,0 Hp
Project Management for Landscape Engineers 2Ämnen
Landskapsarkitektur LandskapsarkitekturUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 30 hp i landskapsarkitektur.Mål
Kursens syfte är att ge studenten kunskaper i att behandla problemområden samt träna färdigheter inom projekt, ledarskap och kommunikation.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
översiktligt beskriva grundläggande teorier om och modeller för kommunikation, speciellt i relation till planering, anläggning och skötsel av offentliga miljöer
översiktligt beskriva enklare entreprenadjuridik kopplad till utemiljö
Färdighet och förmåga
visa förmåga att analysera olika aktörers intressen och perspektiv inom planering, anläggning och skötsel av offentliga miljöer
visa förmåga till samverkan i grupper med olika sammansättning
reflektera över hur viktiga faktorer så som till exempel ledarskap inverkar på projekt- och processarbeten samt visa hur intressemotsättningar kan hanteras
formulera en projektplan samt genomföra ett konkret projekt, utifrån modeller för genomförande och ledning av projekt
reflektera över risker och begränsningar som kan finnas i ett pågående projekt
tillämpa grundläggande upphandlingsformer och använda olika verktyg inom ekonomistyrning och ekonomiska nyckeltal.
visa förmåga att kritiskt och analyserande kunna läsa ämnesmässigt relevant litteratur
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utvärdera ett projekt med fokus på ledarskap, kommunikation och ekonomiska aspekter som behandlats under kursen
Innehåll
Landskapsingenjörer arbetar inom den gröna sektorn med utmaningar kopplade till hållbar planering och förvaltning av framtidens städer. Utmaningarna för framtidens landskapsingenjörer är komplexa, inte minst för att det finns många aktörer att hantera och starka, ibland motstridiga intressen. Vårt redskap när det gäller att arbeta tillsammans med människor i komplexa situationer är kommunikation.
Under kursen ges många tillfällen att fundera över den framtida yrkesrollen. Kursen behandlar yrkesroller såsom myndighets- samt ledarrollen och dess förutsättningar med fokus på kommunikativa aspekter. Detta görs genom studiebesök och gästföreläsningar samt i projektarbeten i grupp. Syftet med kursen är att varje student ska lära sig använda verktyg för att kunna hantera olika situationer som yrkesverksamma landskapsingenjörer möter.
Kursen är planerad som en verklighet i miniatyr och innehåller både färdighetstränande delar samt delar för att vidga förhållningssätten till de situationer landskapsingenjörer kan möta i arbetslivet. Under kursen tränas färdigheter i de många praktiska övningarna, medan föreläsningar och litteraturseminarier främst syftar till fördjupad teoretisk förståelse och nya förhållningssätt. Till hjälp har vi fokuserat på ett antal centrala begrepp: Aktör, delaktighet, demokrati, dialog, information, intressemotsättning, kommunikation, komplexitet, metod, perspektivtagande, process, professionell, projekt, samtal, samverkan, utvärdering och yrke.
Under kursen genomförs projekt med verklighetsanknytning där studenter arbetar tillsammans i grupp. Projektarbetet pågår under hela kursen. För projektarbetet finns handledare inom SLU och en extern projektbeställare från en kommun som bidragit med en projektidé. I samband med projektarbetet uppmärksammas olika aspekter och verktyg kring projekt- och processledning. Projektarbetet samt själva arbetsprocessen utvärderas löpande.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av projektarbetet.
Godkänd individuell redovisning av projektarbetsprocessen (endast för betyg 4-5).
Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
Godkända muntliga och skriftliga övningar.
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken
Övergångsbestämmelser
• **Examination**: Minst tre omprov ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning. • **Obligatoriska moment**: Minst en förnyad möjlighet att uppfylla obligatoriekrav ska erbjudas under två år efter beslut om nedläggning.Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kunskaper i kalkylering motsvarande kursen Projektledning för landskapsingenjörer 1 rekommenderas.Litteraturlista
- Introduktion till entreprenadrätt Författare: Olsson, S. 2020 ISBN: 9789179170356 Kommentar: Utgivare: Svensk Byggtjänst. 182 sidor.
- Group-Projects in a Problem-Oriented Setting Författare: Anders Dahl & Trine Dich ISBN: 9788791319532 Kommentar: Introduktion och part 1. 212 sidor (Delar kommer att finnas på Canvas).
- Growing Wings on the Way: Systems Thinking for Messy Situations. Författare: Rosalind Armson. 2011 Kommentar: Triarchy Press Limited,. Kap 3 kommer att finnas på Canvas
Rekommenderad läsning
- Problem-oriented Project Work: A Workbook Författare: Bitsch Olsen, Poul & Kaare Pedersen. 2019 Kommentar: 5th Edition 2019. Samfundslitteratur. Kap 1, 3, 11. (Delar kommer att finnas på Canvas)
- Projektledning Författare: Hallin, A; Gustavsson, T. 2015 ISBN: ISBN: 978-91-47-11480-1 Kommentar: Liber AB. Andra upplagan. 243 sidor. Delar kommer att finnas på Canvas
- Projektledning från grunden Författare: Tonnquist, B. 2020. ISBN: 9789152360095 Kommentar: Rekommenderad läsning
- Övningsbok Projektledning Författare: Tonnquist, B. 2018 ISBN: 9789152355572 Kommentar: Rekommenderad läsning
- Övningsbok Projektledning Författare: Tonnquist, B. 2018 ISBN: 9789152355572 Kommentar: Rekommenderad läsning
- Att skapa effektiva team Författare: Wheelan, S. 2010 ISBN: 9789144119199 Kommentar: Rekommenderad läsning
- Arbeta i projekt: individen, gruppen, ledaren. Författare: Sven Eklund ISBN: 9789144072753 Kommentar: Delar kommer att finnas på Canvas
- Dynamik i arbetsgrupper: om grupprocesser på arbetet Författare: Kjell Granström ISBN: 9789144008523 Kommentar: Delar kommer att finnas på Canvas
- Collaborative planning. Shaping places in fragmented societies. Författare: Patsy Healey ISBN: 0774805986 Kommentar: Introduktion och kapitel 1 & 2
- Discursive moments: Reframing deliberation and decision-making in alternative futures landscape ecological planning Författare: M.E. Hoversten, S.R. Swaffield ISBN: https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2018.10.005 1) Att vara chef och ledare: dina verktyg för praktiskt ledarskap. Författare: Mossboda, B-M, Mikael Peterson, Inga Rönnholm. ISBN: 9789170920363 Kommentar: Delar kommer att finnas på Canvas
- The complete project manager: Integrating people, organizational and technical skills, Författare: Englund, Randall & Alfonso Bucero. 2019 ISBN: 9781523098422 Kommentar: Ed. Berrett-Koehler, 2 nd edition, CA. Kap 3, 5 och 6
- Getting to yes: Negotiating an agreement without giving in Författare: Fisher, Roger et al. (2012) ISBN: 9780143118756 Kommentar: Ed. Ramdom House Business Nook, 3rd edition, London.
- Byggprocessen Författare: Nordstrand, U. 2008 ISBN: 9789147015115 Kommentar: 4 upplaga. Liber förlag. 248 sidor. Kap 1-5